خبرنگاران کارشناس حوزه رسانه: توقف چاپ روزنامه ها ضرورتی که باید پذیرفت

به گزارش مجله یک کامپیوتر، تهران- خبرنگاران- یک استاد دانشگاه و کارشناس حوزه رسانه گفت: امروز بیشتر روزنامه های ما داری وب سایت هستند و تولیداتشان به راحتی در فضای اینترنت در دسترس است به علاوه اتفاقی چون تعطیلی موقت چاپ کاغذی روزنامه ها، جزو ضرورت ها است و مگر می گردد کار دیگری کرد.

خبرنگاران کارشناس حوزه رسانه: توقف چاپ روزنامه ها ضرورتی که باید پذیرفت

پس از شیوع بحران کرونا در ایران و توصیه وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی مبنی بر فاصله گذاری اجتماعی، در روزهای اخیر موضوع انتشار نشریات کاغذی به منظور آنالیز و تصمیم گیری در دستور کمیته اطلاع رسانی و مدیریت جو روانی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا نهاده شد؛ و بنابر اعلام این کمیته تصویب شد که نسخه کاغذی نشریات تا سرانجام اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی چاپ نشوند.

بر اساس مصوبه کمیته اطلاع رسانی اعلام شده است که نظر به اینکه انتشار مطبوعات و نشریات کاغذی مستلزم فعالیت مجموعه ای از افراد از خبرنگاران تا فعالان صنعت چاپ و توزیع خواهد بود و این فرایند ممکن است به صورت بالقوه به شیوع بیشتر بیماری منجر گردد لذا در راستای عمل به الزامات طرح ملی فاصله گذاری اجتماعی مصوب ستاد ملی مقابله با کرونا، نسخه کاغذی نشریات تا سرانجام این طرح چاپ نخواهد شد.

بر این اساس مقرر است رسانه های مکتوب برای تقویت جریان اطلاع رسانی و کارکرد آموزشی مقابله با کرونا همانند هفته های اخیر، تمام ظرفیت خود را در فضای برخط و شبکه های اجتماعی به کار گیرند.

اعلام مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا البته واکنش های متفاوتی را در روزهای اخیر به همراه داشته که باعث شده است تا بعضی به مخالفت و موافقت از این طرح واکنش نشان دهند.

آنچه در ادامه می اید گفت وگوی خبرنگار خبرنگاران با امیر مسعودی متخصص حوزه ارتباطات رسانه و دانشیار علوم ارتباطات دانشگاه سوره است.

ضرورتی که باید پذیرفت

مسعودی در ابتدا ضمن اشاره به نقش رسانه ها در جامعه بیان داشت: رسانه ها به عنوان واسط بین مردم و دولت ها عمل می نمایند و یکی از اجزای مهم نهادهای مدنی هستند؛ بنابراین اهمیت رسانه ها در جامعه در حد نهادهای مدنی است و نمی توان قدرت آنان را نادیده گرفت یا تعطیل کرد؛ مانند این که بخواهید نهاد خانواده یا مدرسه و دانشگاه را نادیده گرفته و تعطیل کنید.

وی اضافه کرد: امروز همه دانشگاه ها با اتخاذ یک خط و مشی اصولی کوشش می نمایند که کار تدریس تعطیل نشده و به صورت مجازی ادامه یابد. حق تحصیل حقی است که مردم بر گردن جامعه و دولت دارند؛ درنتیجه آموزش ممکن است با مقتضیات روز تغییر کند اما نباید تعطیل گردد. همچنان که نهاد خانواده تعطیل نمی گردد، نهاد رسانه هم تعطیلی بردار نیست.

قبل از عید تعدادی از روزنامه ها با سیاست گذاری صحیح و با درکی که از اوضاع واحوال بحران کرونا داشتند، برنامه ریزی نموده و دورکاری را به همکارانشان واگذار کردند. امروز هم همین است و اگر رویدادی در جامعه رخ دهد، رسانه های جریان اصلی مانند خبرنگاران، فارس و ایسنا و روزنامه های پرتیراژ و باسابقه مانند اطلاعات، کیهان، شرق و اعتماد آن را بازتاب می دهند و تعطیل نمی شوند.

این استاد دانشگاه در اشاره به امکاناتی که در اختیار روزنامه ها است، توضیح داد: امروز بیشتر روزنامه های ما داری وب سایت هستند و فراوریاتشان به راحتی در فضای اینترنت در دسترس است. ضمن این که اتفاقی چون تعطیلی موقت چاپ کاغذی روزنامه ها، جزو ضرورت ها است و مگر می گردد کار دیگری کرد؟

وی اضافه کرد: کارهای سخت افزار تهیه روزنامه، مثلاً زینگ کردن و کارهایی از این دست، در فضای بسته رخ می دهد و خود این فضاهای بسته می تواند عاملی در جهت شیوع و انتقال ویروس باشد. در نتیجه به شخصه به صورت موقت با این توقف موافقم و انشالله در دوران پس از کرونا حتماً باید نسخه های کاغذی چاپ بشوند؛ چون نسخه های کاغذی جزو هویت مطبوعاتی جامعه است.

مسعودی اظهار داشت: توجه به سوابق شیوع این گونه از بیماری های ویروسی، همچون سارس و آنفولانزای خوکی و ... نشان می دهد که این دست بیماری ها معمولاً دو تا سه ماه جامعه را درگیر می نمایند. درنتیجه موقتاً و به ناچار می پذیریم که به دلیل رعایت بهداشت و حفظ جان خوانندگانمان، فعلاً نسخه های کاغذی منتشر نگردد.

لزوم حمایت دولت از فعالان صنعت چاپ

این متخصص حوزۀ ارتباطات رسانه تاکید نمود: دولت باید در کنار این سیاست توقف انتشار کاغذی روزنامه ها، یک سیاست حمایتی را هم در نظر بگیرد چراکه در این توقف، یک سیستم فراوری و توزیع (کسانی که در لابراتوار و چاپخانه ها و ... هستند) داریم که تعطیل می گردد.

وی اضافه کرد: در این رعایت فاصله گذاری اجتماعی بسیاری از مشاغل تعطیل شده اند و صنعت چاپ روزنامه و فعالان این حوزه را هم باید در کنار باقی شغل ها در نظر بگیریم. درنتیجه ممکن است تعدادی از خبرنگاران امکان دورکاری نداشته باشند، بیکار شوند و حقوق نگیرند؛ بنابراین باید بیمه این افراد پرداخت گردد، از آن هاحمایت شوند و یا به آن ها وام تعلق بگیرد؛ یعنی به نوعی تضمینی از سوی دولت داده گردد که خبرنگارانی که در روزنامه ها بوده اند، به محض انتشار کاغذی به کارشان بگردند و در این فاصله دولت به این ها یاری کند؛ و حتی کسانی که همین امروز می توانند در چاپ الکترونیکی درگیر شوند، کار نمایند.

مسعودی یادآور شد: خبرنگاران هم شغلشان مانند پزشکان، حقوقدانان و مهندسان است اگر مهندس، ساختمان می سازد، خبرنگار افکار جامعه را می سازد. امروز خبرنگاران هم مانند پزشکان در خط مقدم هستند و دولت می بایست حتماً سیاست حمایتی را در قبال آنان اتخاذ کند. بیشتر روزنامه های ما در بخش خصوصی هستند (حتی روزنامه های بخشی دولتی هم به نوعی احتیاجمند یاری هستند) و این لزوم احتیاج به حمایت دولتی در بخش خصوصی، به ویژه در خصوص روزنامه های محلی که در سراسر کشور پا گرفته اند، بسیار اهمیت دارد.

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: ایرنا
انتشار: 18 شهریور 1400 بروزرسانی: 18 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 27284

به "خبرنگاران کارشناس حوزه رسانه: توقف چاپ روزنامه ها ضرورتی که باید پذیرفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران کارشناس حوزه رسانه: توقف چاپ روزنامه ها ضرورتی که باید پذیرفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید