سرمایه گذاری مشترک ایران با کشور افغانستان است

به گزارش مجله یک کامپیوتر، به گزارش خبرنگاران و به نقل از اداره کل روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی، محمد مهدی مروج الشریعه در ملاقات عبدالبصیر سالنگی والی فراه جمهوری اسلامی افغانستان گفت: امکان تشکیل شرکت های مشترک سرمایه گذاری در حوزه هایی از جمله حمل و نقل، تامین منابع اقتصادی و سرمایه گذاری، حوزه فراوری به ویژه فراوری های دانش بنیان، همکاری های مشترک با توجه به ظرفیت های دانشگاهی موجود در خراسان جنوبی و نوار غرب افغانستان به نحوی شایسته وجود دارد.

سرمایه گذاری مشترک ایران با کشور افغانستان است

وی، با بیان اینکه تشکیل شرکت های مشترک برای ورود به حوزه های IT و ICT یکی از مهمترین احتیاجهای نوار شرق کشور است، اضافه نمود: ورود به تکنولوژی های اطلاع رسانی، هم به لحاظ زیرساختی و هم نرم افزارهای مورد احتیاج می تواند یکی از پایه های مهم این شرکت های مشترک را فراهم کند.

استاندار خراسان جنوبی اعلام کرد: سابقه تاریخی ایران و افغانستان به ویژه با ولایت فراه و بخشی از هرات، نشان می دهد تجار علاقه مندند در زمنیه تجارت های نوین و تامین مبادلات احتیاجمندی های دو طرف در جهت تامین منافع مشترک فعالیت نمایند که این امر پایه گذاری برای توسعه همکاری های فی مابین را تسهیل می نماید.

مروج الشریعه گفت: با تشکیل شرکت های مشترک سرمایه گذاری، می توان تاثیرگذاری را در کشورهای همجوار به وسیله شرکت های مشترک ایرانی- افغانستانی تقویت نموده و این مهم نیز برای توسعه مبادلات دو کشور و استان بسیار حیاتی و راهگشا است.

وی، با بیان اینکه فرودگاه بین المللی بیرجند رو به توسعه است، یادآور شد: این موضوع می تواند به عنوان یک زیرساخت مناسب حمل ونقل برای بازرگانانی که علاقمند به صادرات هوایی هستند مورد استفاده قرار گیرد.

استاندار خراسان جنوبی اضافه نمود: زیرساخت های اقتصاد مرز در شرایط مناسب در حال اجرا است و اکنون نیز بازرگانانی از دو کشور، از این زیرساخت ها به ویژه در منطقه ویژه مالی مرز ماهیرود استفاده می نمایند.

مروج الشریعه گفت: قرارداشتن خراسان جنوبی در راستا بزرگراه های آسیایی، می تواند فرصت مناسبی برای برقراری ارتباط با کشورهای همسایه و دوردست باشد.

وی، ادامه داد: همچنین این استان در راستا ترابری منطقه ای و بین المللی قرار گرفته است که می تواند پل مهمی بین چابهار، بیرجند و سرخس ایجاد کند و با توجه به اینکه در هر سه نقطه فرودگاه بین المللی وجود دارد، بنابراین پایه ای اثرگذار برای تجارت به وسیله ترابری هوایی است.

مروج الشریعه، اضافه نمود: ولایت فراه افغانستان، از نظر ما به عنوان یکی از کانون های بزرگ تجاری و تاجرپرور این کشور از زمان های دور مطرح بوده است و در حال حاضر نیز در نقاطی از استان، تجار فراه افغانستان فعالیت دارند.

استاندار خراسان جنوبی در ادامه به دیگر ظرفیت ها و پتانسیل های استان اشاره نمود و گفت: خراسان جنوبی در مرکز محور ترانزیت شرق کشور واقع شده است.

وی ادامه داد: در این فاصله، یکهزار و 800 کیلومتری، ظرفیت های مهمی در نوار شرق کشور در کریدور شمال و جنوب نهفته است که برای تجار ایرانی و افغانستانی فرصتی ارزشمند برای توسعه مبادلات تجاری را فراهم می نماید.

مروج الشریعه، تاکید نمود: مسئله ترانزیت در محور چابهار به سرخس که خراسان جنوبی در مرکز آن است، یکی از محورهای مهم برای همکاری های تجار افغانستانی و ایرانی به ویژه در محدوده خراسان جنوبی برای حمل و نقل کالا و مبادلات می باشد.

وی اضافه نمود: این محور می تواند پایه ای برای فراوریات مشترک به وسیله شرکت های مشترک سرمایه گذاری برای صادرات به کشورهای اطراف به ویژه کشورهایی که می تواند در پهنه جهان اسلام هدف صادارتی قرار گیرد، باشد.

استاندار خراسان جنوبی اضافه نمود: بخشی از احتیاجمندی های افغانستان از مرز ماهیرود خراسان جنوبی تامین می گردد.

هنوز بعضی پتانسیل های مرز به فعلیت کامل در نیامده است

استاندار خراسان جنوبی در بخش دیگری از سخنانش، با تاکید بر اینکه بعضی امکانات مرزی به فعلیت کامل در نیامده و قابل مذاکره است، مطرح کرد: مرز یزدان که بخشی با ولایت هرات و بخشی با ولایت فراه مبادلات تجاری داشته، مرز دوکوهانه و امکان زیرساختی و سایت گمرکی آن و مرز میل 73 امکاناتی در اختیار هر دو طرف قرار داده است.

مروج الشریعه اضافه نمود: این مرزها سابقه های طولانی و دیرینه ای در مبادلات تجاری داشته اند که هنوز بخش مهمی از این ظرفیت ها به فعلیت کامل در نیامده است و می تواند فرصت مناسبی برای تجار طرفین فراهم کند.

وی، به چند عامل به عنوان محورهای توسعه خراسان جنوبی اشاره نمود و گفت: یکی از این محورها، تبادل اطلاعات فنی، تکنولوژی و تکنیکی علاوه بر همکاری های دانشگاهی است.

استاندار خراسان جنوبی اضافه نمود: علاوه بر این می توان از ظرفیت شرکت های دانش بنیان به عنوان شرکت های نوآوری، فناورانه و مبتنی بر احتیاجهای روز علمی جهانی استفاده کرد.

وی گفت: چند موضوع و پتانسل مهم در خراسان جنوبی وجود دارد که امکان همکاری مشترک بیشتر بین افغانستان و ایران به ویژه خراسان جنوبی را فراهم می نماید.

مروج الشریعه، فراوری انرژی های تجدیدپذیر را یکی از پتانسیل های مهم خراسان جنوبی دانست و گفت: با توجه به شرایطی که در ولایت فراه و این استان است، برای استقرار پنل های خورشیدی با استفاده از انرژی های خورشیدی برای تامین برق مورد احتیاج می توان سرمایه گذاری کرد.

وی مطرح کرد: در حال حاضر در خراسان جنوبی سرمایه گذاران داخلی و خارجی متعددی از جمله چینی ها این مهم را هدف گذاری نموده اند؛ چون وزارت نیرو خریدهای تضمینی برق فراوریی برای سرمایه گذار فراهم نموده است.

استاندار خراسان جنوبی یادآور شد: وقت آن است که تجار بزرگ ایرانی و افغانستانی نیز علاوه بر کار تجارت به سرمایه گذاری در این زمینه هم بپردازند.

وی، وجود معادن را از پتانسیل های مهم خراسان جنوبی مطرح کرد و گفت: وجود معادن فلزی و سایر عناصر از جمله سنگ های ساختمانی زمینه مناسبی برای انجام کارهای مشترک است.

مروج الشریعه، به فراوریات کشاورزی به عنوان یکی دیگر از ظرفیت های استان اشاره نمود و گفت: در بعضی محصولات از جمله زعفران، برند جهانی داریم و همچنین عناب و زرشک، محصول خاص این منطقه است.

وی، با بیان اینکه کانادایی ها خراسان جنوبی را به نام زرشک آن می شناسند گفت: اهالی این کشور به تمام مزایا و امتیازات درمانی و تغذیه ای این گیاه ارزشمند پی برده اند.

استاندار خراسان جنوبی اضافه نمود: بعضی فراوریات صنایع استان هم در حوزه تجارت و هم در حوزه فراوریات انحصاری شامل سیمان، کاشی و سرامیک ، لاستیک خودرو، زغال سنگ و ... برای استفاده در بازار افغانستان قابل طرح است.

وی، صنایع دستی را از دیگر ظرفیت های های استان خراسان جنوبی اعلام کرد و گفت: اگر قرار باشد بتوانیم امتیازات این دو استان هم مرز و مجاور را به جهان اثبات کنیم،همکاری در حوزه صنایع دستی برای معرفی محصولات صنعت دستی هر دو منطقه با تشکیل شرکت های مشترک مورد تاکید است.

مروج الشریعه گفت: یکی دیگر از ظرفیت های مهم خراسان جنوبی، حوزه گردشگری است و هر ساله توریست های زیادی از کشورهای مختلف به ویژه اروپا به این استان سفر می نمایند.

این گزارش حاکیست؛ در سرانجام این نشست، برای تشکیل کارگروه مشترک راهداری و حمل و نقل، کارگروه فراوری و اقتصاد شامل بخش های صنعت، معدن و تجارت، کارگروه کشاورزی، کارگروه عمران و توسعه شهر، بین دو استان اعلام آمادگی شد.

لازم به ذکر است؛ سفر والی فراه افغانستان و هیات همراه با هدف تحکیم و گسترش روابط مالی و تجاری این استان با ولایت فراه اجرا شده است.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 30 آبان 1400 بروزرسانی: 30 آبان 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 16478

به "سرمایه گذاری مشترک ایران با کشور افغانستان است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرمایه گذاری مشترک ایران با کشور افغانستان است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید