خیزش نسل نهم؛ تقابل تایتان ها

به گزارش مجله یک کامپیوتر، کنسول های نسل نهم بازی های ویدیویی آماده شده اند و تنها چند روز تا عرضه آن ها باقی مانده. در نتیجه تصمیم گرفتیم در چند مقاله جامع، کنسول های پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس و اس را آنالیز کنیم. البته نسل جدید کارت گرافیک های شرکت های انویدیا و ای ام دی هم با قدرت هایی بی سابقه، همین روز ها معرفی شدند که پاسخی هستند به کنسول های نسل جدید. در نتیجه برای این که به طور کامل به استقبال نسل جدید برویم تصمیم گرفتیم علاوه بر مقاله های کنسولی، یک مقاله جداگانه مخصوص پلتفرم کامپیوتر های شخصی هم منتشر کنیم؛ این سه مقاله منتشر شدند و حالا بد نیست مقایسه ای کلی میان پلی استیشن 5، ایکس باکس سری ایکس و اس و همچنین سری جدید کارت گرافیک های شرکت انویدیا و ای ام دی داشته باشیم.

خیزش نسل نهم؛ تقابل تایتان ها

این نسل، نسلی واقعا جذاب برای هواداران بازی های ویدیویی است. شرکت های سازنده سخت افزار اصلی مرتبط با بازی های ویدیویی محصولات خود را ارائه داده اند. قسمت خوب ماجرا اینجاست که نه تنها تمام محصولات جدید قدرتمند و کارآمد هستند، بلکه هر کدام از آن ها ویژگی های مخصوص خود را دارند و هرکدام از این ویژگی ها می توانند دلیل موجهی برای انتخاب مناسب توسط گروهی از افراد باشند.

در هفته گذشته، تمام سخت افزار های اصلی بازی که قرار است آغازگر نسل نهم باشند را به طور جامع و با جزئیات تمام و کمال آنالیز کردیم. در ادامه، کلیدی ترین ویژگی های این کنسول ها و کارت گرافیک ها را مرور خواهیم کرد. در انتهای توضیحات هر بخش، لینک مرتبط با مقاله آن بخش وجود دارد. در صورتی که به توضیحات کامل تر علاقه دارید پیشنهاد می کنیم به مقاله مربوط مراجعه کنید.

پلی استیشن 5 کنسول شرکت سونی در نسل نهم است. با وجود این که کنسول پلی اسیتشن 5 در مقایسه با دیگر سخت افزار های جدید، بیشترین قدرت را ندارد اما به دلیل ویژگی های محشر آن، می تواند انتخابی بسیار عالی برای تمام علاقه مندان به بازی های ویدیویی باشد.

شرکت سونی در طراحی این کنسول نوآوری های زیادی به خرج داده. حافظه اس اس دی این کنسول به طور اختصاصی توسط مهندسان شرکت سونی طراحی شده و یک سروگردن بالاتر از دیگر حافظه های اس اس دی است. این حافظه نه تنها می تواند بازی ها را تنها در چند ثانیه بارگذاری کند، بلکه تأثیرات بسیار بزرگی روی طراحی بازی ها خواهد داشت.

کنسول پلی استیشن 5 از فناوری رهگیری پرتو که می تواند ظاهر بازی ها را به شکل چشم گیری ارتقا دهد، نیز پشتیبانی می نماید. از دیگر قابلیت های پلی استیشن 5 می توان به صدای سه بعدی این کنسول اشاره نمود که نتیجه تحقیقات فراوان شرکت سونی برای ایجاد صداهایی بسیار طبیعی، بدون احتیاج به سخت افزار های مخصوص است. کنترلر پلی اسیتشن جدید که دوال سنس نام دارد قابلیت های متعددی ارائه می دهد که آن را به یکی از بهترین کنترلر های موجود تبدیل می نمایند.

البته آنالیز یک کنسول بدون توجه به بازی های آن اصولا بی معنی است زیرا مهم ترین ویژگی یک کنسول، بازی های آن کنسول محسوب می شوند. همواره یکی از برجسته ترین نقاط قوت کنسول های شرکت سونی، بازی های معرکه ای بوده اند. با توجه به نحوه آغاز نسل جدید توسط شرکت سونی گویا قرار است ماجرا به همین شکل پیش برود. کنسول پلی استیشن 5 در مقایسه با کنسول رقیب خود از نظر بازی های انحصاری بسیار پربارتر است.

نسخه جدید بازی خدای جنگ، هورایزن: فوربیدن وست، اسپایدرمن: مایلز مورالز، گرن توریزمو 7، رچت اند کلنک: ریفت اپارت و بازسازی بازی دیمنز سولز بازی های انحصاری کنسول پلی استیشن 5 هستند و بعضی از آن ها از همان روز عرضه این کنسول منتشر خواهند شد. فراموش نکنیم کنسول پلی استیشن 5 می تواند تقریبا تمام بازی های یکی از بهترین کنسول های تاریخ، یعنی پلی استیشن 4 را هم اجرا کند.

کنسول پلی اسیتشن 5 می تواند انتخابی مناسب برای افرادی که بهترین بازی ها را با چاشنی نوآوری های سخت افزاری می خواهند، باشد. شرکت کاربلد سونی مانند همواره، عرضه بهترین بازی ها را مهم ترین اولویت خود را برای پلی استیشن 5 در نظر گرفته. این کنسول 500 دلاری یک نسخه ارزان تر به نام پلی استیشن 5 دیجیتالی و با قیمت 400 دلار دارد. تنها تفاوت پلی استیشن 5 دیجیتالی با کنسول اصلی، غیبت درایو خواندن دیسک های بلوری است. در صورت خرید این کنسول تنها به خرید و دانلود بازی ها از فروشگاه رسمی پلی استیشن محدود خواهید بود.

  • خیزش نسل نهم؛ پلی استیشن 5

مایکروسافت در نسل جدید عملا دو کنسول ارائه داده. البته تفاوت دو کنسول شرکت مایکروسافت تنها در قدرت سخت افزار است و قابلیت ها و بازی های این دو کنسول مشترک هستند. کنسول های ایکس باکس سری ایکس و اس همانند پلی استیشن 5 حافظه اس اس دی در خود دارند. این حافظه سریع، قابلیت های جدیدی برای ساخت و تجربه بازی ها مهیا می نماید.

کنسول ایکس باکس سری ایکس قدرتمندترین کنسول جهان است که می تواند بازی ها را به خوبی با وضوح تصویر 4K و نرخ فریم های بالا اجرا کند. این کنسول از فناوری رهگیری پرتو پشتیبانی می نماید و می تواند با استفاده از این تکنولوژی صحنه هایی بسیار واقع گرایانه خلق کند. کنسول های نسل نهم مایکروسافت می توانند بازی هایی که از فناوری اچ دی آر پشتیبانی نمی نمایند را به این فناوری مجهز نمایند و کیفیت رنگ تصاویر آن ها را بدون محاسبات سنگین، بهبود بخشند.

کنسول ارزان تر شرکت مایکروسافت در نسل نهم، ایکس باکس سری اس است. این کنسول در مقایسه با برادر بزرگتر خود پردازنده های ضعیف تری دارد اما می تواند تمام بازی هایی که روی ایکس باکس سری ایکس اجرا می شوند را اجرا کند. حقیقتا هدف اصلی ساخت این کنسول، اجرای بازی ها با وضوح تصویر فول اچ دی و 1440p است. البته به دلیل سخت افزار ضعیف تر کنسول ایکس باکس سری اس بازی ها علاوه بر وضوح تصویر کمتر، با کیفیت پایین تری اجرا می شوند و بعضی از جلوه های بصری با محاسبات سنگین در آن ها استفاده نخواهند شد.

در حال حاضر برگ برنده شرکت مایکروسافت برای فروش کنسول ایکس باکس، اشتراک شگفت انگیز این شرکت است. تنها به ازای پرداخت چند دلار به شکل ماهانه، اشتراک ایکس باکس گیم پس مجموعه بزرگی از بازی های مختلف را در اختیار بازیکن قرار می دهد. لیست این بازی ها به قدری بزرگ و متنوع است که می تواند دارندگان کنسول ایکس باکس را از خرید بازی بی احتیاج کند. همچنین کنسول های ایکس باکس سری ایکس و اس توانایی اجرای بازی های تمام کنسول های دیگر ایکس باکس را دارند. البته استفاده از این کنسول ها تجربه ای بهتر از بازی های اصلی ارائه خواهد داد زیرا این بازی ها در کنسول های جدید ایکس باکس بهبود های ظاهری خواهند داشت.

هم اکنون شرکت مایکروسافت بازی های وسوسه نماینده ای برای کنسول های نسل نهم ایکس باکس معرفی ننموده. مهم ترین نماد این کنسول هیلو است که تریلر های نمایش داده شده از نسخه نسل هشتمی این بازی صدای اعتراض همه را در آورده. البته شرکت مایکروسافت برنامه ای بلندمدت برای شرایط فعلی دارد. این شرکت استودیو های مختلفی را خریداری نموده تا برای کنسول ایکس باکس بازی های انحصاری بسازند. با وجود این که در اوایل عرضه کنسول های ایکس باکس سری ایکس و اس خبری از بازی های شاخص برای این دو کنسول نیست اما به مرور زمان این شرایط بهتر خواهد شد. همین چند وقت پیش شرکت مایکروسافت یکی از بزرگترین خرید هایی که در تاریخ بازی های ویدیویی اتفاق افتاده را انجام داد و شرکت بتزدا را به طور کامل خرید.

کنسول های ایکس باکس سری ایکس و اس در کنار اشتراک عالی ایکس باکس گیم پس از نظر مالی بهترین گزینه حاضر هستند. به خصوص در مملکت ما که شرایط مالی چندان باثبات نیست می توان با خرید کنسول ارزان قیمت ایکس باکس سری اس به قیمت 300 دلار و اشتراک شرکت مایکروسافت، تمام وقت سرگرم شد. در صورتی که قصد نموده اید قوی ترین کنسول ممکن را داشته باشید، کنسول 500 دلاری ایکس باکس سری ایکس انتخابی به جا است. البته احتیاج است بگوییم که اگر قصد خرید یکی از کنسول های ایکس باکس در نسل نهم را دارید باید تا چند وقت، انتظارات خود را برای بازی های انحصاری تراز اول در سطح معقول نگه دارید.

  • خیزش نسل نهم؛ ایکس باکس سری ایکس و اس

پی سی مستر ریس ها همواره تشنه فریم ریت و وضوح تصویر های فضایی هستند. کارت گرافیک های جدید انویدیا و ای ام دی قدرتی بی رقیب دارند و می توانند به خوبی این افراد را سیراب نمایند. بازار کامپیوتر های شخصی گیمینگ در چند سال گذشته افت ناخوش آیندی را تجربه نموده اما پردازنده های گرافیکی که هم زمان با کنسول های نسل نهم عرضه می شوند دوباره رونق را به این بازار بر می گردانند.

اگه به تاریخچه گرافیک بازی های ویدیویی در دو دهه گذشته نگاهی بیاندازید متوجه می شوید همواره هنگام عرضه کنسول های جدید، گرافیک بازی ها جهش پیدا نموده اند. این ماجرا از سهم بالای دارندگان کنسول ها از بازار بازی های ویدیویی نشأت می گیرد؛ به همین دلیل سازنده های بازی های ویدیویی بازی های خود را طوری می سازند که با سخت افزار کنسول ها هماهنگی داشته باشند. این جهش های مقطعی، کامپیوتر های شخصی را به قدرت بیشتر احتیاجمند می نمایند و عرضه کنسول ها را به یکی از زمان های مناسب برای ارتقای سخت افزار کامپیوتر های شخصی برای بازی تبدیل می نمایند.

کارت گرافیک های سری 3000 شرکت انویدیا و سری 6000 شرکت ای ام دی نه تنها از تمام کنسول های نسل نهم قوی تر هستند، بلکه یکی از بزرگ ترین جهش ها میان نسل های کارت گرافیک ها را رقم زده اند. این کارت ها به قدری قدرتمند هستند که حتی فکر نمی کردیم سازنده های آن ها تا چند سال بعد توان ساخت چنین پردازند های گرافیکی را داشته باشند.

در کنار این که سری جدید کارت گرافیک های شرکت انویدیا قدرتی بی سابقه دارند، قیمت این کارت ها واقعا مناسب است. قسمت جالب دیگر ماجرا بازگشت شکوهمند شرکت ای ام دی به گردونه رقابت ساخت پردازنده های گرافیکی بالارده است. کارت گرافیک های شرکت ای ام دی در چند سال گذشته میان کارت گرافیک های قدرتمند شرکت انویدیا چندان حرفی برای گفتن نداشته اند؛ اما شرایط در حال تغییر است و شرکت ای ام دی در حال پیاده سازی استراتژی است که مشابه آن را با پردازنده های رایزن دیده بودیم.

کارت گرافیک های هر دو شرکت ای ام دی و انویدیا از قابلیت های گرافیکی جدید مانند رهگیری پرتو پشتیبانی می نمایند. شرکت انویدیا اولین شرکتی بود که استفاده از این فناوری را در بازی های ویدیویی ممکن کرد و طی چند سالی که از عرضه این فناوری می گذرد، تجربه هایی زیادی کسب نموده. شرکت ای ام دی برای طراحی پردازنده های گرافیکی جدید خود که در کنسول ها هم استفاده شده اند، با شرکت های سونی و مایکروسافت همکاری داشته و به طور دسته جمعی توسعه قابلیت های جدید این کارت گرافیک ها را جلو برده. تمام این کارت گرافیک ها می توانند مانند کنسول های نسل نهم از سرعت بالای حافظه های اس اس دی بهره ببرند.

اولین دلیلی که برای انتخاب کامپیوترهای شخصی به عنوان پلتفرم بازی به ذهن همه می رسد، گرافیک بهتر در مقابل کنسول ها است. این دلیل کاملا درست است اما استفاده از کامپیوترهای شخصی برای بازی کردن مزایای دیگری هم دارد. برای مثال دارندگان این پلتفرم می توانند بدون هیچ گونه محدودیتی به تمام بازی های تاریخ این پلتفرم دسترسی داشته باشند. استفاده از این پلتفرم قابلیت دستکاری کردن فایل های بازی ها برای ایجاد تجربه هایی متفاوت را هم ممکن می نماید. همچنین با این پلتفرم می توان بازی های کنسول های قدیمی را شبیه سازی کرد.

اگر از افرادی هستید که به داشتن بهترین گرافیک ممکن علاقه دارند سری جدید کارت گرافیک های انویدیا و ای ام دی این موضوع را با کارت گرافیک های قدرتمند و با ارزش خود ممکن می نمایند. البته اگر در کنار تجربه بازی های جدید، دوست دارید نیم نگاهی به بازی های قدیمی تر داشته باشید، ورود به این اکوسیستم برای شما انتخاب مناسبی خواهد بود.

  • خیزش نسل نهم؛ انویدیا و ای ام دی

آینده فرارسیده. کنسول ها و کارت گرافیک های جدید به صف شده اند و چیزی نمانده به جهانیان عرضه شوند. البته کارت گرافیک های شرکت انویدیا هم اکنون عرضه شده اند. شرکت سونی، مایکروسافت، انویدیا و ای ام دی همگی با قدرت کار خود را آغاز نموده اند و هر کدام از آن ها ویژگی های مخصوصی برای محصولات خود دارند. برنده اصلی این میان گیمرها هستند؛ هرگاه رقابت فراوری محصولات میان فراوری نماینده ها بالا بگیرد، کیفیت محصولات فراوریی بالا می رود و چنین چیزی را در نسل نهم می بینیم.

همان طور که گفتیم کارت گرافیک های سری 3000 شرکت انویدیا منتشر شده اند. کنسول های ایکس باکس سری ایکس و اس روز 10 نوامبر (20 آبان) عرضه خواهند شد. دو روز بعد، یعنی روز 12 نوامبر (22 آبان) کنسول پلی استیشن 5 وارد بازار می گردد. در نهایت شرکت ای ام دی روز 18 نوامبر (28 آبان) کارت گرافیک های RX 6800 و RX 6800 XT و روز 8 دسامبر (18 آذر) کارت گرافیک RX 6900 XT را عرضه خواهد نمود. در ادامه، جدول مشخصات کنسول های نسل نهم و سری جدید کارت گرافیک های انویدیا و ای ام دی را برای شما قرار داده ایم تا بتوانید ویژگی های فنی آن ها را در کنار یکدیگر مقایسه کنید.

Xbox Series XXbox Seris SPlayStation 5PlayStation 5 Digital Edition
اندازه301 x 151 x 151 mm275 x 151 x 63.5 mm390 x 104 x 260 mm390 x 92 x 260 mm
پردازنده اصلیAMD Zen 2, 8 Cores @ 3.8 GHz (3.6 With SMT)AMD Zen 2, 8 Cores @ 3.6 GHz (3.4 With SMT)AMD Zen 2, 8 Cores / 16 Threads capped @ 3.5 GHz
پردازنده گرافیکیAMD NAVI RDNA 2.0, 52 CUs @ 1.825 GHz, 12.155 TeraflopsAMD NAVI RDNA 2.0, 20 CUs @ 1.55 GHz, 4 TeraflopsAMD NAVI RDNA 2.0, 36 CUs capped @ 2.23 GHz, 10.3 teraflops
حافظه رم16 گیگابایت، GDDR610 گیگابایت، GDDR616 گیگابایت، GDDR6
حافظه ذخیره اطلاعات1 ترابایت، custom NVMe SSD512 گیگابایت، custom NVMe SSD825 گیگابایت، custom NVMe SSD
دیسک نوریبلهخیربلهخیر
قابلیت هاRaytracing

Variable Rate Shading

Quick Resume

Xbox Game Pass

Backward Compatibility

Smart Delivery

Auto HDR

Project Acoustics

DualSense with Adaptive Triggers and Haptic Feedback

Ray Tracing

3D Audio and Tempest Engine

Backward Compatibility

Geometry Engine and Primitive Shaders

Variable Rate Shading

قیمت500 دلار300 دلار500 دلار400 دلار
RTX 3070RTX 3080RTX 3090RX 6800RX 6800 XTRX 6900 XT
CUDA / CU5888870410496607280
فرکانس مرکزی1730 مگاهرتز1710 مگاهرتز1700 مگاهرتز1815 مگاهرتز2015 مگاهرتز2015 مگاهرتز
حافظه8 گیگابایت GDDR610 گیگابایت GDDR6X24 گیگابیت GDDR6X16 گیگابایت GDDR616 گیگابایت GDDR616 گیگابایت GDDR6
باس حافظه256 بیت320 بیت389 بیت256 بیت256 بیت256 بیت
سرعت حافظه16 گیگابیت بر ثانیه19 گیگابیت بر ثانیه19.5 گیگابیت بر ثانیه16 گیگابیت بر ثانیه16 گیگابیت بر ثانیه16 گیگابیت بر ثانیه
FP3220.31 ترافلاپس29.77 ترافلاپس35.58 ترافلاپس13.9 ترافلاپس18.6 ترافلاپس20.6 ترافلاپس
توان مصرفی220320350250 وات300 وات300 وات
قابلیت هاRay Tracing

RTX IO

DLSS 2.0

Variable Rate Shading

Nvidia Omniverse Machinima

Nvidia Broadcast

Ray Tracing

DirectStorage

Super Resolution

Variable Rate Shading

Mesh Shaders

Infinity Cache

Smart Access Memory

قیمت500 دلار700 دلار1500 دلار580 دلار650 دلار1000 دلار

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

مجله کامپیوتر: از کامپیوتر و IT کلی مقاله و ترفند جالب اینجا داریم

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 30 آبان 1400 بروزرسانی: 30 آبان 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 44258

به "خیزش نسل نهم؛ تقابل تایتان ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خیزش نسل نهم؛ تقابل تایتان ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید