دانستنی هایی درباره ارزش غذایی میوه و سبزیجات قرمز

به گزارش مجله کامپیوتر، افزودن رنگ های مختلف به یک وعده غذایی تنها جنبه زیبایی ندارد، بلکه می تواند نقش مهمی در حفظ و تقویت سلامت بدن انسان ایفا نماید. از این رو، افزودن میوه ها و سبزیجات قرمز، سبز، زرد، و سفید به رژیم غذایی روشی خوب برای دریافت طیف گسترده ای از مواد مغذی است.

دانستنی هایی درباره ارزش غذایی میوه و سبزیجات قرمز

کارشناسان مدت هاست که در این زمینه به مطالعه پرداخته اند تا خصوصیات هر رنگ در یک ماده غذایی را تفکیک نمایند. در ادامه با فواید مواد غذایی قرمز رنگ بیشتر آشنا می شویم.

ترکیب و فواید میوه و سبزیجات قرمز رنگ

رنگدانه های طبیعی مسئول رنگ قرمز میوه و سبزیجات هستند. افزودن آنها به رژیم غذایی می تواند تاثیرات مثبتی بر بدن داشته باشد. لیکوپن، آنتوسیانین ها، بتا-کریپتوکسانتین و بتا-سیانین ها به میزان زیاد در مواد غذایی قرمز رنگ وجود دارند.

به طور خاص، به نظر می رسد رابطه ای بین مصرف کاروتن، موجود در میوه و سبزیجات قرمز، و کاهش خطر سرطان های ریه و پروستات وجود دارد. برای آنالیز جنبه های مختلف باید مطالعات بیشتری در این زمینه صورت بگیرد، اما مطالعات اولیه امیدوارنماینده بوده اند.

از سوی دیگر، کاروتنوئیدها نقشی اساسی در رشد و توسعه سلامت عصبی انسان ایفا می نمایند. مصرف آنها می تواند از بروز بیماری های انحطاط عصبی به واسطه فعالیت ضد التهاب و آنتی اکسیدانیشان پیشگیری کند.

همچنین، به نظر می رسد که کاروتن ها بینایی و قدرت دید در شب انسان را تقویت می نمایند. افزون بر این، احتمال بروز مشکلاتی مانند انحطاط ماکولای مرتبط با افزایش سن در افرادی که این مواد مغذی را به طور منظم مصرف می نمایند، کمتر است.

12 انتخاب غذایی قرمز رنگ

در حال حاضر، راهنماهای غذایی در بسیاری از کشورها افزودن مواد غذایی با رنگ های مختلف به رژیم غذایی را توصیه می نمایند. برای افزایش خاصیت و قدرت غذاهای خود می توانید استفاده از میوه و سبزیجات قرمز رنگ زیر را مد نظر قرار دهید.

گوجه فرنگی

بسیاری فکر می نمایند که گوجه فرنگی در دسته سبزیجات واقع شده است، اما این یک میوه بومی آمریکا جنوبی است. گوجه فرنگی در اندازه ها و اشکال مختلف در سراسر دنیا در دسترس است.

گوجه فرنگی عطر و طعمی منحصر به فرد دارد و می تواند مقدار قابل توجهی ویتامین C، پتاسیم، و لیکوپن را در اختیار شما قرار دهد. شکل پخته گوجه فرنگی از محتوای لیکوپن بیشتری نیز برخوردار است.

فلفل دلمه ای قرمز

فلفل دلمه ای قرمز یکی دیگر از محصولات بومی آمریکای جنوبی است که در سراسر دنیا وجود دارد. فلفل دلمه ای قرمز به خانواده توت ها (Berry) تعلق دارد.

انواع سبز و زرد فلفل دلمه ای نیز در دسترس هستند، اما نوع قرمز حاوی مقادیر بیشتری از بتا-کاروتن، ویتامین C، ویتامین B6، فولات و آنتی اکسیدان ها است.

چغندر

قدمت استفاده از این محصول ریشه ای به گذشته های دور باز می گردد. بتائین یکی از مواد مغذی شناخته شده موجود در چغندر است.

همچنین، چغندر از قند طبیعی زیاد برخوردار است، از این رو، افراد اغلب از آن برای شیرین کردن کیک ها و شربت ها استفاده می نمایند. اما به خاطر داشته باشید که مصرف بیش از حد آب چغندر می تواند به عوارض جانبی منفی منجر گردد زیرا افزایش تراکم نیترات هایی که رشد غیر طبیعی سلول را به همراه دارند، تحریک می نماید.

فلفل چیلی

فلفل چیلی یکی از اعضای تندتر خانواده فلفل های قرمز است. به رغم عطر و طعم تند، فلفل چیلی مواد مغذی مختلفی را ارائه می نماید.

این ماده غذایی منبع خوبی برای ویتامین های C و A و همچنین ماده فعال کپسایسین است. فعالیت ضد درد از مشخصه های کپساسین است.

پیاز قرمز

انواع مختلفی از پیاز وجود دارند. پیاز قرمز حاوی آنتوسیانین ها است که موجب رنگ قرمز این محصول می شوند.

رنگ قرمز پیاز قرمز به واسطه پخت از بین می رود اما برای بهره مندی از بیشترین فواید این محصول می توانید آن را به صورت خام مصرف کنید.

کاسنی

این گیاه همانند کاسنی فرنگی به دسته Cichorium تعلق دارد. طعم کاسنی اندکی تلخ تر است و می توان از آن در دستورالعمل های غذایی مختلف استفاده کرد. همچنین، کاسنی منبع خوبی برای ویتامین K و مواد معدنی مانند مس و منگنز است.

برگ چغندر قرمز

این گیاه خوراکی به واسطه برگ ها و ساقه های گوشتی خود معروف است. بتائین عامل رنگ قرمز برگ چغندر قرمز است که انواع سبز آن نیز وجود دارند.

هندوانه

هندوانه از میوه های محبوب تابستانی است و یک خوراکی مغذی و آبدار محسوب می گردد. هندوانه منبع خوبی برای مواد معدنی مانند منگنز و پتاسیم است. همچنین، هندوانه حاوی رنگدانه لیکوپن است که فواید سلامت مختلفی را ارائه می نماید.

انگور

مطالعات درباره رنگدانه های قرمز موجود در انگور در کنار مواد مغذی دیگر مانند رزوراترول و ترکیبات گیاهی نشان می دهد که آنها می توانند به حفظ سلامت مطلوب قلب و جلوگیری از بیماری های مرتبط با افزایش سن یاری نمایند.

توت فرنگی

توت فرنگی از محبوب ترین میوه ها در دنیا است که به واسطه محتوای مواد مغذی مختلف خود مانند ویتامین C، فولات، مواد معدنی مانند پتاسیم و منیزیم، و فیبر می تواند به تقویت سلامت انسان یاری کند. همچنین، توت فرنگی حاوی آنتوسیانین ها است که مسئول رنگ قرمز این میوه هستند.

گیلاس

گیلاس میوه ای شیرین و آبدار و منبع خوبی برای آنتی اکسیدان های مختلف و پلی فنول ها (بتا-کاروتن، آنتوسیانین ها، و فلاونول ها) است که خواص ضد التهاب را ارائه می نمایند.

انار

انار میوه ای با ارزش غذایی قابل توجه است. انار سرشار از ویتامین C، ویتامین K، آنتی اکسیدان ها و ترکیبات گیاهی مختلف است که به تقویت سلامت بدن انسان یاری می نمایند. دو ترکیب گیاهی پونیکالاژین و اسید پونیسیک موجود در انار خواص دارویی قابل توجهی را ارائه می نمایند. همچنین، این میوه از خواص ضد التهاب برخوردار است.

میوه و سبزیجات قرمز مانند مواردی که در بالا به آنها اشاره شد، داری خواص مختلفی هستند و می توانند به پیشگیری یا بهبودی بیماری ها یاری نمایند.

به خاطر داشته باشید که یک نوع خاص از مواد غذایی نمی تواند تمام مواد مغذی مورد احتیاج بدن شما را تامین کند. از این رو، استفاده از مواد غذایی با رنگ های مختلف در رژیم غذایی خود را مد نظر قرار دهید.

همچنین، به گروه های غذایی دیگر مانند پروتئین ها، غلات کامل، و چربی های سالم در رژیم غذایی خود توجه داشته باشید. تنوع یکی از عوامل کلیدی در شکل گیری یک رژیم غذایی متعادل و سالم است.

منبع: همگردی
انتشار: 30 بهمن 1399 بروزرسانی: 30 بهمن 1399 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 49466

به "دانستنی هایی درباره ارزش غذایی میوه و سبزیجات قرمز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دانستنی هایی درباره ارزش غذایی میوه و سبزیجات قرمز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید