دانستنی های جالب درباره فرزند ببر ماده و شیر نر!

به گزارش مجله یک کامپیوتر، خبرنگاران: شیببرها (لایگر) فرزندان حاصل از جفتگیری ببر ماده و شیر نر هستند. آن ها معمولا موجوداتی قوی شبیه به شیر با خز هایی به رنگ روشن و خطوط محو ببر ها هستند. برعکس آن ها، یعنی ببشیرها که نتیجه جفتگیری ببر نر و شیر ماده هستند، خز نارنجی تر، اما همان خط و خال های محو شیببر را دارند. در این جا با حقایق جالبی درباره شیببر ها آشنا می شوید.

دانستنی های جالب درباره فرزند ببر ماده و شیر نر!

آن ها بسیار بسیار نادر هستند

فقط حدود 100 عدد از این موجود عجیب در دنیا وجود دارد. آمریکا بیشترین جمعیت شیببرها را دارد (30 عدد)، چین با حدود 20 شیببر بعد از آمریکا قرار گرفته است و 50 تای باقیمانده هم در بقیه نقاط دنیا، عمدتا باغ وحش ها و حفاظتگاه های طبیعی، پراکنده شده اند.

آن ها طبیعی نیستند

شیر ها از آفریقا می آیند و ببر ها از هند، بنابراین بدیهی است که احتمالش بسیار کم است که این دو گونه با هم روبرو شوند. اما حقیقت کمی پیچیده تر است.

واقعا واقعا طبیعی نیستند

در واقع، حیواناتی مانند شیر هندی وجود دارند که همراه با ببر ها در منطقه کوچکی از هند زندگی می نمایند. اما تا به حال هیچ موردی ثبت نشده که شیر ها و ببر ها در طبیعت جفتگیری نمایند، چنین چیزی فقط وقتی اتفاق می افتد که حیوانات جفت طبیعی نداشته باشند، مانند شیر و ببر تنهایی که هر دو در یک باغ وحش هستند.

برخلاف تصور عموم، آن ها بارور هستند

بسیاری از حیوانات دورگه نابارور هستند: مثلا قاطر و یابو که دورگه اسب و الاغ هستند عموما نابارور هستند، و موارد بسیار بسیار کمی از یابوها (پدر اسب و مادر الاغ) می توانند بچه دار شوند. اما این درمورد شیببرها و برعکسشان، ببشیر ها صدق نمی نماید، هر دوی آن ها بارور هستند. چندین مورد از شیببرها و ببشیرها بوده اند که با شیر ها و ببر ها جفتگیری نموده اند و موجوداتی مثل شیببشیر (litigon) و ... را فراوری نموده اند. دورگه شیر و ببشیر زیاد فراوری شده است و فرزندان آن ها به اندازه شیببرها هستند.

ببر های مادر به ماما احتیاج دارند

علی رغم اینکه ببر ها بسیار بزرگتر از شیر ها هستند، ببر مادر هنگام زایمان شیببر به مداخله پزشکی احتیاج خواهد داشت. چون شیببر از همان قبل از تولد بسیار بزرگ است.

نوزادان بزرگ

شیببر ها بزرگ به دنیا می آیند و سریع رشد می نمایند و تقریبا تا شش سالگی به رشد کامل می رسند، بعد از آن سرعت رشدشان بسیار کم می گردد تا وقتی به اندازه کامل خود برسند. هیچکس نمی داند چرا این طور است، چون نه شیر ها و نه ببر ها به این شکل رشد نمی نمایند.

او چشمان پدرش را دارد

شیببر ها از نظر ظاهری به خصوص رنگ مو ها و شکل سر و بدنشان بیشتر شبیه شیر ها هستند، همچنین آن ها بسیار اجتماعی هستند که باز هم یکی از ویژگی های شیرهاست. اما مثل ببر ها عاشق آب و شناکردن هستند.

آن ها گربه های بسیار بزرگ هستند

شیببر ها بزرگترین گربه سانان هستند و از والدین خود هم بزرگترند. چیزی که در طبیعت به ندرت اتفاق می افتد. همچنین تفاوت زیادی از نظر اندازه بین نر ها و ماده هایشان وجود ندارد، فقط شاید کمی نر ها بزرگتر باشند. شیببر ها از 3 تا3.6 متر طول و

300 تا 550 کیلوگرم وزن دارند.

بزرگترین شیببر

بزرگترین شیببر که به طور رسمی ثبت شده یک شیببر نر به نام هرکول بوده است. هرکول بزرگترین گربه سان ثبت شده در تاریخ است. هرکول 420 کیلوگرم وزن و 3.3 متر طول داشت و ارتفاع تا شانه هایش 1.25 متر بود. یعنی طول آن از یک اتومبیل معمولی بیشتر بود و می توانست در مقابلتان بایستد و صورتتان را بلیسد.

بزرگ هستند، اما کُند نیستند

فکر نکنید که این گربه های عظیم الجثه کُند هستند. آن ها 80 کیلومتر بر ساعت سرعت دارند و ابعادشان اصلا از چابکی و سرعت پاهایشان نمی کاهد. شاید به همین دلیل است که اضافه وزن پیدا می نمایند. محصور بودن در فضاهای کوچک، دامنه حرکت آن ها را محدود می نماید و فرصتی برای دویدن و سوزاندن چربی های اضافی خود ندارند.

منبع: top10hq

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: برترین ها
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 14302

به "دانستنی های جالب درباره فرزند ببر ماده و شیر نر!" امتیاز دهید

1 کاربر به "دانستنی های جالب درباره فرزند ببر ماده و شیر نر!" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دانستنی های جالب درباره فرزند ببر ماده و شیر نر!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید