دوران آبیاری سنتی سر آمده است ، دولت نمی تواند تاجر بزرگی باشد

به گزارش مجله یک کامپیوتر، خبرنگاران/بوشهر معاون وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد: فلسفه خرید تضمینی حمایت از کشاورز است که در خصوص بسیاری از محصولات کشاورزی اتفاق می افتد، اما دولت نمی تواند تاجر بزرگی باشد و تولیدنماینده ها باید در این خصوص همت نمایند.

دوران آبیاری سنتی سر آمده است ، دولت نمی تواند تاجر بزرگی باشد

محمدعلی طهماسبی در آیین افتتاحیه دومین نمایشگاه تخصصی خرما و صنایع وابسته در بوشهر گفت: مشخصات جغرافیایی محدودی در جهان وجود دارد که می توان در آن خرما را به عمل اورد، بنابراین از تمام کشورهای جهان تنها 39 کشور خرما فراوری می نمایند که حدود یک میلیون و 300 هزار هکتار سطح زیر کشت دارند. بالغ بر 8 میلیون تن خرما فراوری می گردد که از این مقدار حدود یک میلیون و 200 هزار تن در چرخه صادرات و مابقی مصرف داخلی است.

وی گفت: کشور ایران جز کشورهای مهم فراورینماینده خرما در جهان است، در ایران 253 هزار هکتار خرما وجود دارد و بالغ بر یک میلیون و 200 هزار تن خرما فراوری می گردد.

معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی توضیح داد: میزان صادرات خرما در سال 97 به عنوان بهترین سال صادراتی حدود 306 هزار تن بوده که بیش از 300 میلیون دلار ارزآوری داشته است.

این مسئول ادامه داد: در استان بوشهر نیز حدود 34 هزار و 500 هکتار و بالغ بر 160 هزار تن خرما فراوری می گردد.

وی با بیان اینکه خرما هم غذا است و هم دارو، اظهار کرد: بزرگترین طرح اصلاح و بهسازی خرما، نخلستان ها و آبرسانی در استان بوشهر در دست اقدام است که در سطح 34 هزار هکتار از عرصه های زراعی و باغی اجرا خواهد شد.

نمایشگاه خرما تعاملی برای آخرین پدیده های علم و فناوری است

طهماسبی در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه در دومین نمایشگاه تخصصی خرما و صنایع وابسته می توان زنجیره خرما را مشاهده کرد، اضافه کرد: در واقع این نمایشگاه تعاملی برای آخرین پدیده های علم و فناوری است.

معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به تغییر روش کشت مطرح نمود: در ایران 700 رقم خرما وجود دارد که تنها 15 رقم آن مالی است، لذا فراورینماینده باید به بازار نگاه نموده و مطابق با آن عمل کند.

وی با اشاره به برنامه های دولت برای حمایت از خرمای جنوب در قالب خرید تضمینی گفت: دولت نمی تواند تاجر بزرگی باشد، فلسفه خرید تضمینی حمایت از کشاورز است که در خصوص بسیاری از محصولات کشاورزی اتفاق می افتد، چرا که این محصولات فصلی هستند.

محمدعلی طهماسبی با اشاره به اهمیت صنایع تبدیلی گفت: قند خرما، عسل و حتی دمنوش خرما فرصت هایی برای سرمایه گذاری های جدید است که فراورینماینده ها باید در یک زنجیره با هم فعالیت نمایند.

این مسئول بیان نمود: دوران آبیاری سنتی سر آمده است، دیگر آبی وجود ندارد که بخواهیم استخر کنیم و غیره... امروز آب یک مایه حیاتی برای فراوری است و تنوع و اقسام روش های ابداعی برای آبیاری وجود دارد که دولت نیز تسهیلاتی به آن اختصاص داده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 14 دی 1398 بروزرسانی: 27 فروردین 1399 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 17560

به "دوران آبیاری سنتی سر آمده است ، دولت نمی تواند تاجر بزرگی باشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دوران آبیاری سنتی سر آمده است ، دولت نمی تواند تاجر بزرگی باشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید