رشد شدید هزینه سبد معیشت کارگران در 2 ماه اخیر

به گزارش مجله یک کامپیوتر، توفیقی با اشاره به اینکه در دو ماه گذشته از شروع سال بعضی از اقلام حدود 100درصد گران شدند گفت: دیگر بس است که از دستمزد به عنوان مانع برای رشد اقتصاد یاد گردد.

رشد شدید هزینه سبد معیشت کارگران در 2 ماه اخیر

به گزارش گروه مالی خبرنگاران، فرامرز توفیقی، رئیس کمیته دستمزد کانون عالی شورا ها بااشاره به اینکه دولتی ها در جلسات مزد شورای عالی کار کوشش داشتند که کاسه و کوزه تورم انتظاری را بر سر مزد خالی نمایند گفت:با اصرار دولتی ها بر تورم زا بودن افزایش دستمزد و اجرای ماده 41 قانون کار شاهد این بودیم که سال جاری افزایش دستمزد عادلانه نبود. اکنون هم شاهد افزایش چشمگیر سبد معیشت خانوار در دوماه گذشته از سال هستیم. در حال حاضر این سوال را از نمایندگان دولت داریم که آیا باز هم این میزان افزایش در سبد معیشت به خاطر افزایش دستمزد است؟ آیا باز هم می توان با تنظیم اعداد و ارقام به جنگ با واقعیت رفت؟

وی با اشاره به افزایش قیمت حبوبات گفت:مطابق اعلام بانک مرکزی در روز های پایانی فروردین ماه 99 قیمت نخود، عدس، لوبیاچیتی، لوبیاچشم بلبلی، لوبیاسفید ولوبیا قرمز رشد بیش از 4 درصدی داشته است. این میزان اعلام بانک مرکزی است، اما گزارش های میدانی حکایت از افزایش حدود 100 درصدی قیمت حبوبات دارد. درحالی که درسامانه قیمتی 124 قیمت نخود حدود 9500 تا 11 هزار و 400 تومان در نظر گرفته شده است این محصول در بازار 18 هزار و تا 19 هزارتومان فروخته می گردد. درباره محصولات دیگر نیز ماجرا به همین صورت است. مثلاً قیمت لوبیا چیتی در سامانه قیمتی 124 حدود 16 هزار تومان تا 21 هزارتومان ثبت شده است، اما در بازار این رقم حدود 39 هزار تومان است. بقیه اقلام نیز به همین صورت است. محمد آقاطاهر (رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی) درباره دلایل افزایش قیمت حبوبات گفته است: کمبودی وجود ندارد بلکه بعضی افراد به دنبال گرانفروشی هستند. ما می پرسیم چه کسی مسئول است؛ چه کسی باید جلودارِ همین بعضی افراد باشد؟!

این فعال کارگری با اشاره به اینکه قیمت میوه افسارگسیخته و غیرطبیعی افزایش یافته است گفت: در زمان کرونا قیمت لیمو شیرین و لیمو ترش به صورت افسارگسیخته افزایش یافت، رئیس اتحادیه بارفروشان درباه این میزان افزایش می گوید: ما به وزارت صنعت و معدن، اتاق ایران، سازمان تعزیرات و... اعلام کردیم که انحصار لیموترش و شیرین در دست چهار، پنج نفر سودجو افتاده که این میوه ها را در سردخانه ها دپو نموده اند. حتی از 10 روز قبل به رئیس تعزیرات حکومتی استان تهران و اتاق تهران نامه زدیم و آدرس این چهار، پنج نفر را دادیم!.

توفیقی اعلام کرد:گزارش های میدانی در اردیبهشت ماه بیانگر این است که قیمت بعضی از میوه ها حتی از مرز 35 درصد نیز گذشته است. آیا این میزان افزایش به دلیل افزایش دستمزد است؟!

وی اعلام کرد: رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد نسبت به افزایش قیمت آهن واکنش نشان داده و بیان نموده است که چرا شفاف سازی در بخش قیمت و فروش آهن صورت نمی گیرد، چرا هیچ نظارتی نیست. نکند این افزایش هم از دستمزد کارگران است؟! دبیر کانون مرغداران از رابطه یکی از دستگاه های دولتی با واسطه ها خبر داده و می گوید: شرکت پشتیبانی امور دام به جای اینکه مرغ را از خود مرغداران تهیه کند، از واسطه ها می خرد و همین مسئله باعث شده تا در هر کیلو مرغی که واسطه ها از مرغداران خریداری می نمایند 3 هزار تومان نصیب آن ها گردد. به راستی این واسطه ها کیستند؛ کارگران در این بین، چه تقصیری دارند که باید با 21 درصد افزایش مزد سر نمایند؛ نکند بازهم دستمزد کارگران موجب این دلال بازی ها و گرانی هاست؟!

توفیقی گفت: تمام این موارد نشان می دهد که دلایل اصلی افزایش قیمت ها از چشم متولیان و افرادی که وظیفه دارند، معیشت مردم را تأمین نمایند پنهان نیست. اگر اراده ای باشد می توانند با گرانی ها افسارگسیخته و کمرشکن مقابله نمایند. آیا به صرف کوبیدن بر طبل توخالی رابطه دستمزد با تورم -حال چه انتظاری چه غیرانتظاری- می توان درد گرانی را درمان کرد و مدعی شد که راه چاره ها را یافته ایم؟!

وی با بیان اینکه در شرایطی که دستمزد کارگران کفاف زندگی را نمی هد می تواند صحبت از تحریک تقاضا، جهش فراوری، افزایش قدرت خرید کارگران کرد؟ گفت: دیگر بس است که از دستمزد به عنوان مانع برای رشد مالی، رشد فراوری و ... عنوان گردد. دستمزد عادلانه می تواند فرصتی برای جهش فراوری و اقتصاد، افزایش سطح رفاه و رضایتمندی خانواده ها، امکان برنامه ریزی در سطح خرد و متوسط و کلان خانواده، رونق بازار باشد.

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

مجله کامپیوتر: از کامپیوتر و IT کلی مقاله و ترفند جالب اینجا داریم

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 30 آبان 1400 بروزرسانی: 30 آبان 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 31429

به "رشد شدید هزینه سبد معیشت کارگران در 2 ماه اخیر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رشد شدید هزینه سبد معیشت کارگران در 2 ماه اخیر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید