شرایط بازار شب عید اقلام اساسی در سایه کرونا، بازار اقلام اساسی تعطیلی ندارد

به گزارش مجله یک کامپیوتر، شیوع ویروس کرونا در کشور، فعالیت صنوف مختلفی را تحت تاثیر قرار داده و نوساناتی در بازار شب عید ایجاد کرده است.

شرایط بازار شب عید اقلام اساسی در سایه کرونا، بازار اقلام اساسی تعطیلی ندارد

به گزارش خبرنگار با شیوع بیماری کرونا و گسترش آن در سراسر دنیا، محدودیت هایی در سیستم مدیریتی رستوران و تالارهای پذیرایی اعمال شد که همین امر منجر به نقش بر آب شدن برنامه ریزی های صنوف مرتبط با این حوزه شد.

همچنین همه ساله کاسبی بازارهای مختلف مواد غذایی همچون آجیل و خشکبار، شیرینی و شکلات، میوه و محصولات پروتئینی در ایام پایانی سال حسابی سکه بود، اما امسال با شیوع ویروس کرونا تقاضای چندانی برای خرید این اقلام در بازار وجود ندارد چرا که با تعطیلی کسب و کار و کاهش قدرت خرید خانوار، بیشتر نگاه ها به خرید مواد بهداشتی و ضدعفونی معطوف شده است.

حال به سراغ مسئولان ذی ربط می رویم تا از تاثیر شیوع ویروس کرونا بر شرایط عرضه و تقاضای بازار مواد غذایی با خبر شویم:

علیرضا ارزانی ممقانی رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار در گفت و گو با خبرنگار ، با اشاره به اینکه بازار آجیل و خشکبار تعریفی ندارد، اظهار کرد: با توجه به گسترش ویروس کرونا و تعطیلی صنوف، مراودات مالی این بخش کاهش یافته است.

وی افزود: با توجه به کاهش قدرت خرید خانوار، فعالان این صنف، قیمت آجیل و خشکبار را نسبت به ماه های اخیر حداقل 20 درصد کاهش دادند.

ارزانی ممقانی در پایان شرح داد: علی رغم کاهش قیمت آجیل و خشکبار تقاضای چندانی در بازار وجود ندارد .

سعید سلطانی مدیر عامل اتحادیه دامداران کشور در گفت و گو با خبرنگار درباره تاثیر شیوع کرونا بر شرایط عرضه دام اظهار کرد: با توجه به گسترش ویروس کرونا، تقاضا برای خرید گوشت در بازار افزایش یافته که همین موضوع بر التهاب قیمت گوشت دامن زده است.

وی افزود: با ازدیاد تقاضا برای خرید گوشت، قیمت همانند دیگر کالاها همچون دستکش، ماسک و ... سیر صعودی داشت چرا که در شرایط بحران دلالان و واسطه گران از هجوم افراد برای خرید سوء استفاده می کنند تا بتوانند سود هنگفتی را به جیب بزنند.

سلطانی با اشاره به اینکه کمبودی در عرضه دام و گوشت وجود ندارد، بیان نمود: این در حالی است که قیمت گوشت در خرده فروشی ها به 130 تا 140 هزار تومان هم افزایش یافته است.

مدیر عامل اتحادیه دامداران کشور ادامه داد: با توجه به شرایط مساعد تولید و زایش دام، جای هیچ گونه نگرانی مبنی بر کمبود عرضه گوشت و دام زنده در بازار وجود ندارد.

وی قیمت فعلی هر کیلو دام سنگین را 27 تا 28 هزار تومان و دام سبک را 36 هزار تومان گفت و گفت: براین اساس قیمت واقعی هر کیلو گوشت گوساله 60 تا 65 هزار تومان و گوسفند 80 هزار تومان است که متاسفانه به سبب حلقه های واسط با نرخ های بالاتری در بازار عرضه می شود. این موضوع هیچ ارتباطی به دامدار ندارد و تنها با اعمال نظارت بیشتر باید از سوء استفاده متخلفان جلوگیری شود .

حبیب اسداله نژاد نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی در گفت و گو با خبرنگار درباره آخرین شرایط بازار مرغ اظهار کرد: هم اکنون متوسط نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری 7 هزار و 500 تومان و مرغ گرم در خرده فروشی ها 12 هزار تومان است.

وی گسترش ویروس کرونا و تعطیلی کسب و کار را عامل اصلی افت قیمت مرغ در بازار گفت و گفت: با توجه به مازاد 15 تا 20 درصدی تولید مرغ، شیوع بیماری و کاهش قدرت خرید خانوار پیش بینی می شود که فرایند فعلی قیمت در بازار ادامه یابد.

اسداله نژاد قیمت واقعی هر کیلو مرغ زنده را 9 هزار و 500 تا 10 هزار تومان و مرغ گرم را 14 هزار و 500 تومان گفت و افزود: فروش با نرخ های فعلی بیانگر زیان یک هزار و 500 تا 2 هزار تومانی مرغداران است که استمرار این فرایند چالش جدی برای صنعت طیور به شمار می رود.

علی اصغر ملکی رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی در گفت و گو با خبرنگار درباره تاثیر ویروس کرونا بر بازار گوشت قرمز اظهار کرد: با شیوع ویروس کرونا و نگرانی ها مبنی بر قرنطینه شدن استان تهران در هفته اخیر ، افراد برای خرید گوشت شتابزده عمل کردند که همین موضوع موجب شد تا بازار دچار التهاب شود.

وی با اشاره به اینکه کمبودی در عرضه دام و گوشت قرمز نداریم، افزود: با توجه به توزیع گوشت منجمد برزیلی با نرخ مصوب 40 هزار تومان در کنار گوشت داخل، محدودیتی در عرضه وجود ندارد.

ملکی درباره آینده بازار گوشت قرمز بیان نمود: با توجه به محدودیت سفر در ایام عید و تعطیلی رستوران ها پیش بینی می شود که در صورت جلوگیری از خروج غیر قانونی دام از مرزهای کشور بازار به روال عادی خود بازشود.

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی ادامه داد: هم اکنون هر کیلو شقه گوسفندی با نرخ 95 هزار تا 100 هزار تومان به مغازه دار و 110 هزار تومان به مشتری عرضه می شود.

مصطفی دارایی نژاد رئیس اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی میوه و تره بار در گفت و گو با خبرنگار درباره آخرین تحولات بازار میوه و صیفی اظهار کرد: با توجه به واردات زنجبیل با ارز آزاد و تامین نیاز کشور از طریق واردات، قیمت این محصول با نوساناتی در بازار روبرو شده است.

وی افزود: بنابر انعقاد تفاهم نامه با واردکنندگان زنجبیل قرار شد هر کیلو زنجبیل با نرخ 50 هزار تومان در اختیار عمده فروشان قرار گیرد و سپس با نرخ 60 هزار تومان در خرده فروشی ها عرضه شود .

دارایی نژاد ادامه داد: با توجه به گسترش ویروس کرونا، تقاضا برای خرید برخی اقلام همچون لیموترش، لیموشیرین، زنجبیل و سیر افزایش یافت که همین موضوع منجر به نوسان قیمت در بازار شد.

به گفته این مقام مسئول، با وجود گسترش شیوع ویروس کرونا جای هیچ گونه نگرانی مبنی بر کمبود عرضه اقلام میوه و صیفی در بازار وجود ندارد.

رئیس اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی قیمت هر کیلو لیموترش را 11 تا 14 هزار تومان، لیموشیرین 5 تا 9 هزار تومان، سیر وارداتی 28 هزار تومان و سیر داخلی را 19 تا 20 هزار تومان گفت و گفت: این اقلام با احتساب حداکثر 35 درصد سود باید در خرده فروشی ها عرضه شود .

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 18 شهریور 1400 بروزرسانی: 18 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 25326

به "شرایط بازار شب عید اقلام اساسی در سایه کرونا، بازار اقلام اساسی تعطیلی ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شرایط بازار شب عید اقلام اساسی در سایه کرونا، بازار اقلام اساسی تعطیلی ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید