رفع نیاز صنعت به تجهیزات دوار با تاپکو

به گزارش مجله یک کامپیوتر، سال هاست که از اعمال تحریم های ناجوانمردانه علیه کشور می گذرد و همین امر، شرایط دشواری را پیش روی بسیاری از شرکت های تولیدکننده داخلی قرار داده است.

رفع نیاز صنعت به تجهیزات دوار با تاپکو

اما اعتماد به متخصصان داخلی از پیامدهای مثبت این تحریم ها بوده که باعث شده شرکت های تولیدکننده داخلی به فکر بالابردن حجم تولیدات و برآورده کردن نیازهای کشور باشند.

به طور قطع حمایت مراجع قانونی از این شرکت ها می تواند علاوه بر جلوگیری از خروج ارز از کشور، تولید داخلی را هم رونق داده و به ایجاد اشتغال در کشور کمک کند.

شرکت تجهیز ارگ پارسیان تحت برند تاپکو که در زمینه تولید تجهیزات دوار صنعتی فعالیت دارد، سال هاست تلاش می کند با تولیدات باکیفیت و رقابتی خود نسبت به تجهیزات خارجی، توجه بازار داخل را به سمت خود جلب کند و با تمام ناملایماتی که در این جهت پیش رو داشته تا حد توان سهمی از بازار را از آن خود کند.

این شرکت، نخستین شرکت تولیدکننده انواع کمپرسورهای رفت و برگشتی (Reciprocating) در داخل کشور است.

شرکت تجهیز ارگ پارسیان در سال 87 تأسیس شده و به صورت خصوصی اداره می شود. آغاز فعالیت این شرکت، از تعمیر و نگهداری تجهیزات دوار صنعت نفت و گاز و پتروشیمی آغاز شد و بعد از مدتی وارد حوزه ساخت قطعات و سپس وارد حوزه ساخت تجهیز کامل شد.

محصولات شرکت تاپکو به عنوان یک شرکت دانش بنیان تولیدی، شامل 4 تجهیز است که از آن جمله، فن و بلوئرهای سانتریفیوژ، کمپرسورهای سانتریفیوژ، کمپرسورهای اسکرو (پیچشی) و کمپرسورهای رفت و برگشتی هستند.

این شرکت برای تولید خود روی کمپرسورها، یک قرارداد انتقال فناوری با یک شرکت اتریشی به نام ام ال اف (LMF) امضا کرده است و طی این قرارداد پنج ساله، دانش فنی ساخت این کمپرسورها را بومی کرده است. گفتنی است این قرارداد انتقال فناوری به تأیید وزارت خارجه ایران و اتاق بازرگانی اتریش هم رسیده و کاملا رسمی است.

همچنین تاپکو در حال حاضر در زمینه ساخت کمپرسورهای رفت و برگشتی بزرگ تنها شرکت سازنده داخلی محسوب می شود و رقیب دیگری ندارد. در زمینه تولید محصولات دیگر نیز به عنوان یک شرکت دانش بنیان، در بسکمک از پروژه های نفت، گاز، پتروشیمی و نیروگاهی مشغول کار است.

داستان تولد یک کسب وکار

سجاد ولدی، دانش آموخته کارشناسی مهندس مکانیک و کارشناس ارشد مدیریت اجرایی است. او به همراه یکی از دوستانش این شرکت را در سال 87 تأسیس کرد.

در آن زمان شرکتی با فعالیت های مشابه تاپکو وجود نداشت. هر دو پیش از این که به فکر راه اندازی چنین شرکتی باشند، در شرکت های مرتبط با نفت و گاز کار می کردند.

ولدی می گوید: در آن زمان بسته به نیازی که کشور به تجهیزات دوار داشت، تصمیم گرفتیم به خاطر خلائی که در بازار بود و فناوری بالایی که این تجهیزات نیاز داشت، وارد حوزه ارائه خدمات و ساخت این تجهیزات شویم. ما به تدریج سهم خودمان را از بازار داخل افزایش دادیم، اما این مشکل گریبانگیر تمام تولیدکنندگان کشور است که با وجود شرایطی که حداقل در سیاست های اعلامی دولت مبنی بر ممنوعیت واردات تولیداتی با مشابه داخل وجود دارد، متأسفانه هنوز حجم زیادی از این تولیدات وارد می شود، در صورتی که ما می توانیم این تجهیزات را تولید کنیم.

80 درصد بازار در دست واردکنندگان

کارخانه شرکت تاپکو با وسعتی که دارد از پیشرفته ترین و جدیدترین کارخانه های تولیدی کشور است که در حال حاضر 110کارمند در آن مشغول کارند. اگر این واردات به خوبی مدیریت شود، همین تعداد نفرات به راحتی به سه یا چهار برابر افزایش می یابد. برآورد حال حاضر این شرکت نشان می دهد در کشور هنوز هم به رغم تحریم های موجود، سالیانه بین 250 تا حدود 500 میلیون یورو صرف واردات انواع کمپرسور و فن و بلوئر می شود.

ولدی با اشاره به دلیل این ارزبری بالا می گوید: برای مثال، یک دستگاه کمپرسور که از شرکت زیمنس خریداری می شود، حدود 30 میلیون یورو قیمت دارد و به دلیل دانش و انحصاری که چنین شرکت هایی از آن استفاده می کنند، تجهیزات بسیار گرانقیمتی هستند. ما در حال حاضر، در قالب شرکت تاپکو فقط پنج درصد ارزش کل بازار کشور را در اختیار داریم. البته شرکت های بسیار خوب دیگری هم در داخل کشور وجود دارد که در زمینه تولید تجهیزات دوار کار می کنند. اما اعمال سیاست های نادرست باعث شده شرکت های تولیدی، ظرفیت تولید خود را در حد محدودتر نگه دارند.

مدیر این شرکت دانش بنیان عنوان می کند: شرکت های تولیدی داخلی در حوزه تجهیزات دوار چیزی حدود 20 درصد کل بازار داخل را در دست دارند و همچنان 80 درصد تجهیزات موردنیاز وارداتی هستند که ارزبری زیادی برای کشور دارند.

گفتنی است ارتباط با شرکت تاپکو از راه های مختلف امکان پذیر است و شرکت ها می توانند از طریق ارسال ایمیل یا به صورت تلفنی درخواست خود را برای استفاده از خدمات این شرکت ارائه دهند.

30 درصد زیر قیمت تجهیزات خارجی

بیشتر رقبای شرکت تاپکو شرکت های بزرگ دولتی هستند. زیرا سرمایه گذاری برای تولید تجهیزات دوار، رقم زیادی است و کار با شرکت های دولتی کمی سخت است. اما تاپکو تلاش کرده با عملکرد سریعی که دارد، در مقایسه با شرکت های دولتی، گوی سبقت را از آنها برباید. به علاوه این شرکت به صورت مشارکتی و تحت لیسانس یک برند بسیار معتبر خارجی کار می کند که ریسک کارفرماها را از نظر بحث فناوری تا حد زیادی کاهش داده است و به دلیل کوچک تربودن ابعاد شرکت در مقایسه با شرکت های بزرگ دولتی، قیمت ها به نسبت رقابتی تر است. سرعت بالای تحویل تجهیزات تولید شده به دلیل تولید آنها در کارخانه شرکت، از دیگر امتیازهایی است که تاپکو را در مقایسه با رقبا، یک سر و گردن بالاتر برده است. تولیدات این شرکت در مقایسه با شرکت های خارجی حدود 30درصد زیرقیمت ارائه می شود که می تواند فرصت خوبی را برای شرکت های متقاضی داخلی این تجهیزات قرار دهد.

راه های ارتباطی با شرکت تاپکو:

سایت: tapcoglobal.com

اینستاگرام: tapco-global

ایمیل: [email protected]

تلفن: 02144156802

فکس: 02144156806

آدرس دفتر مرکزی: تهران، بلوار فردوس غرب، بلوار شقایق مرکزی، نبش کوچه هجدهم، پلاک 27، ساختمان تاپکو

آدرس کارخانه : استان البرز، مهرشهر، فاز 3 منطقه ویژه اقتصادی فرودگاه پیام

ندا اظهری - نشان ایرانی 2 / روزنامه خبرنگاران

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 18 شهریور 1400 بروزرسانی: 18 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 56499

به "رفع نیاز صنعت به تجهیزات دوار با تاپکو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رفع نیاز صنعت به تجهیزات دوار با تاپکو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید