برطرف کمبود محلول دیالیز صفاقی در کشور، چشم انداز 4 ساله دیالیز در ایران

به گزارش مجله یک کامپیوتر، معاون مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری های وزارت بهداشت با اشاره به علل بروز چالش در دسترسی به محلول دیالیز صفاقی در کشور، گفت: ناکافی بودن تعداد محلول توزیع گردیده برای بیماران به دلیل عدم ترخیص مواد اولیه از گمرک و در نتیجه توقف یا کاهش فراوری محصول در خط فراوری کارخانه ایجاد شد که با اقدامات انجام گردیده، مقرر شد تعداد شرکت های فراوریکننده این محلول افزایش یابد و مشکل کمبود آن نیز برطرف شد.

برطرف کمبود محلول دیالیز صفاقی در کشور، چشم انداز 4 ساله دیالیز در ایران

دکتر جمشید کرمانچی در گفت وگو با خبرنگاران، با بیان اینکه بیماران دچار نارسایی کلیوی در مراحل پیشرفته، برای ادامه حیات شان احتیاجمند یک روش جایگزین درمان هستند، گفت: در این زمینه سه روش معین وجود دارد که شامل پیوند کلیه، دیالیز خونی به صورت دوره ای و منظم و دیالیز صفاقی است که در دیالیز صفاقی محلولی در داخل حفره شکمی تزریق می گردد و سموم بدن در این محلول جذب و بعد از مدتی این محلول از حفره شکمی خارج می گردد. خوشبختانه در کشورمان هر سه روش در دسترس بیماران قرار گرفته است.

وجود 30 هزار بیمار دیالیز خونی در کشور

وی اضافه نمود: دیالیز خونی در کشور ما قدمتی بالای 40 سال و دیالیز صفاقی قدمتی 20 ساله دارد. طبق آمار سال 97 حدود 31 هزار و 651 بیمار دیالیز خونی در کشور وجود دارد که این بیماران در 565 بخش دیالیز خدمات دیالیز خونی را دریافت می نمایند. باید توجه کرد که 72 درصد مراکز دیالیز خونی در کشور در فضای دانشگاهی و بیمارستان های دانشگاهی قرار دارند، 20 درصدشان در بخش خصوصی و هشت درصد آنها هم خیریه هستند. این خدمت، خدمتی مستمر است و تعطیل بردار نیست. از طرفی بیمار باید علاوه بر دریافت خدمت با استفاده از یکسری داروها و مکمل ها سعی کند که شرایط طبیعی بدن را تا حد امکان حفظ کند.

یکبار دیالیز در بخش دولتی و خصوصی چقدر آب می خورد؟

معاون مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری های وزارت بهداشت با اشاره به سهم کم دیالیز صفاقی در برابر دیالیز خونی، اظهار کرد: بسیاری از پزشکان ما عمدتا با دیالیز خونی کار کردند و توسعه این نوع از دیالیز در دانشگاه های علوم پزشکی بیشتر بوده است. در عین حال با اینکه دیالیز صفاقی در منزل انجام می گردد، اما از آنجایی که بیمار خودش باید مسوولیت درمانش را برعهده گیرد، با دیالیز خونی متفاوت است. گاهی می بینیم که بیمار وقت می گذارد و هفته ای سه نوبت به بخش دیالیز مراجعه می نماید، اما خودش دیالیز صفاقی را در منزل انجام نمی دهد. معتقدیم این نسبت نباید اینقدر کم باشد و باید سهم دیالیز صفاقی از کل بیماران دیالیزی مان بیشتر گردد که این موضوع مستلزم آموزش، فراهم کردن امکانات روش های نوین دیالیز صفاقی و... است. باید توجه کرد که برخی کشورها 80 درصد دیالیزشان را به صورت صفاقی انجام می دهند.

علت بروز چالش در دسترسی به محلول دیالیز

کرمانچی درباره وضعیت دسترسی بیماران دیالیز صفاقی به محلول این دیالیز که گفته می شد دچار کمبود گردیده است، گفت: چالش هایی که در زمینه دیالیز صفاقی به وجود آمد از چند جهت بود؛ یکی وقفه در فراوری محلول و تأمین ملزومات دیالیز صفاقی مانند مینی کپ که به دلیل عدم ترخیص مواد اولیه از گمرک رخ داده بود که در این زمینه مکاتبات مستمری با سازمان غذا دارو و بیمه سلامت برای رفع بدهی های مالی و در نهایت صدور اجازه ترخیص مواد اولیه از سازمان گمرک جهت راه اندازی مجدد خط فراوری محلول و تأمین متناسب و منظم محلول دیالیز صفاقی انجام گردیده است و در حال حاضر مینی کپ مورد احتیاج تامین گردیده است.

وی ادامه داد: یکی دیگر از مسائل در این زمینه نبود محلول های با کیفیت بالا و مناسب در یک برهه زمانی محدود بود که در این زمینه هم با شرکت فراورینماینده درباره ضرورت ارتقای کیفیت فراوریات محلول دیالیز صفاقی شرکت، معرفی انواع محلول های جدید و فیزیولوژیک و کوشش برای ورود محلول های جدید مذاکراتی نموده ایم تا این مشکل نیز رفع گردد. در عین حال ناکافی بودن تعداد محلول توزیع گردیده برای بیماران به دلیل عدم ترخیص مواد اولیه از گمرک و در نتیجه توقف یا کاهش فراوری محصول در خط فراوری کارخانه نیز ایجاد گردیده بود که با رایزنی و برگزاری جلساتی با سازمان غذا دارو و سایر مراجع ذیربط درخواست کردیم که تعداد شرکت های فراورینماینده محلول افزایش یابد که این رخ داد و مشکل کمبود محلول دیالیز صفاقی نیز رفع شد.

چشم انداز 4 ساله دیالیز

وی همچنین اظهار کرد: در یک چشم انداز چهار ساله تا سال1400، نیت مان این است که هر ساله سه تا پنج درصد به میزان دیالیز صفاقی در کشور اضافه کنیم. بر این اساس بازآموزی همکاران مان و پشتیبانی از تامین محلول ها و تجهیزات دیالیز صفاقی در دستور کار این حوزه قرار گرفته است.

pariha.com: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 1577

به "برطرف کمبود محلول دیالیز صفاقی در کشور، چشم انداز 4 ساله دیالیز در ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برطرف کمبود محلول دیالیز صفاقی در کشور، چشم انداز 4 ساله دیالیز در ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید