روابط اجتماعی چگونه می توانند به تسکین علائم یائسگی کمک کنند؟

به گزارش مجله یک کامپیوتر، گرگرفتگی مشکل بسکمک از زنانی است که دوران یائسگی را پشت سر می گذارند، بنابراین محققان تلاش زیادی کرده اند تا بفهمند چه چیزی ممکن است آنها را تحت فشار قرار دهد و چه چیزی می تواند به تسکین علائم یائسگی کمک کند.

روابط اجتماعی چگونه می توانند به تسکین علائم یائسگی کمک کنند؟

گرگرفتگی همراه با عرق شبانه و عرق سرد طبق گفته محققان علائم وازوموتور (VMS) نامیده می شود. علت بیولوژیکی نوسانات هورمون ها، از جمله کاهش سطح استروژن و افزایش مقدار هورمون تحریک کننده فولیکولار (FSH) در این مدت است. هورمون درمانی، درمان اصلی VMS است.

یکی از زمینه های آن، نقش استرس است. مطالعه جدیدی که در 27 ژانویه 2021 در ژورنال PLoS One منتشر شد، هدفش آن است که بررسی کند آیا برخی از حمایت های اجتماعی ممکن است این استرس را کاهش دهد یا در نتیجه به گرگرفتگی و تعریق کمک می کند.

گرگرفتگی های مرتبط با یائسگی به نظر می رسد با استرس بدتر می شوند

حدود 70 درصد زنان در طی سال های منتهی به یائسگی و پس از آن علائم وازوموتور را تجربه می کنند. شدت گرگرفتگی و تعریق شبانه، دفعات بروز آن بسیار متفاوت است اما بسکمک از خانم ها می گویند که بر کیفیت زندگی آنها تأثیر منفی می گذارد.

استرس از بسکمک جهات، از افزایش خطر بیماری های قلبی و مسائل گوارشی گرفته تا حساسیت بیشتر شما به ویروس ها و موارد دیگر، بدن را ویران می کند. بنابراین تعجب آور نیست که به نظر می رسد در VMS نیز نقش دارد. سازوکار دقیق این ارتباط روشن نیست.

ممکن است علائم ناشی از استرس، مانند برافروختگی گونه های شما، شبیه علائم یائسگی باشد یا ممکن است این باشد که هورمون های استرس خود علائم یائسگی را بدتر می کنند. این یک راه برای تحقیقات در آینده است.

استرس در دوران یائسگی اجتناب ناپذیر است

سال هایی که به طور میانگین یک زن در دوره یائسگی است (5 یا 10 سال قبل از یائسگی) غالباً زمانی پر از وقایع استرس زا است. والدین پیر می شوند و احتمالاً بیمار می شوند یا می میرند، بچه ها در حال رشد و ترک خانه هستند و آمار طلاق افزایش می یابد. محققان خاطرنشان کردند: مفهوم انتها باروری حتی می تواند خود عاملی استرس زا باشد.

اگر استرس اجتناب ناپذیر باشد آیا مکانیسم هایی که آن را کاهش می دهند، گرگرفتگی را نیز کاهش می دهد؟ این سوالی است که این محققان سعی کردند به آن پاسخ دهند.

برخی اوقات کاهش استرس ها به تسکین علائم یائسگی کمک می کند

چندین مطالعه مقدماتی نیز این موضوع را بررسی کرده اند. یکی از آنها که در مارس 2019 در مجله یائسگی منتشر شد، 700 زن یائسه را در چین دنبال کرد و دریافت که حمایت بیشتر خانواده با علائم یائسگی کمتر همراه است.

دیگری که در مجله بهداشت عمومی ایران منتشر شده است، 110 زن در دوران یائسگی را بررسی کرده است. افرادی که در یک گروه پشتیبانی قرار گرفتند، بهبود VMS، علائم جنسی و کیفیت کلی زندگی را تجربه کردند، در حالی که کسانی که هیچ حمایتی دریافت نکردند، این مزایا را تجربه نکردند.

محققان به دنبال مطالعه یائسگی برای یافتن پاسخ بودند

در مطالعه PLoS One سعی شده است به آنچه در مورد اینکه آیا پشتیبانی می تواند به عنوان یک مانع در برابر گرگرفتگی ناشی از استرس عمل کند، اشاره شود. در این حالت، داشتن یک دوست یا خویشاوند نزدیک بود که زن یائسه می تواند به آن تکیه کند.

این مطالعه سوابق مطالعه سلامت زنان در سراسر کشور را بررسی کرد، یک مطالعه مداوم و چند ساله درباره زنان در بسکمک از نقاط ایالات متحده. این پروژه در سال 1996 و زمانی که ثبت نام کنندگان بین 42 تا 52 سال داشتند آغاز شد. در مطالعه حاضر، 9 سال اطلاعات سالانه در مورد 2700 شرکت کننده زن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

محققان استنباط کردند که زنان هر سال بر اساس آنچه در زندگی آنها اتفاق می افتد از جمله استرس، از دست دادن یکی از بستگان نزدیک، تغییر در شغل و مواردی از این قبیل، استرس دارند. هر زنی همچنین گزارش کرد که آن زمان این واقعه چقدر برای او ناراحت کننده بوده و اینکه آیا هنوز هم او را آزار می دهد.

گرگرفتگی و سایر علائم وازوموتور به طور جداگانه در مقیاسی اندازه گیری شد که فراوانی هر یک از علائم و یا سه مورد را ردیابی کند.

آیا داشتن اعتماد به نفس نزدیک می تواند علائم وازوموتور را بهبود بخشد؟

محققان با توجه به چندین سوال که سالانه از شرکت کنندگان پرسیده می شود، میزان حمایت از زن از طرف یک دوست یا بستگان نزدیک را معین کردند. این موارد شامل این است که آیا او شخصی را دارد که بتواند به او اعتماد کند، هنگامی که به او احتیاج دارد به او گوش می دهد و در هنگام بیماری به او کمک می کند.

قابل ذکر است، محققان حمایت را محدود به زن دیگری در یائسگی نکرده است حتی ممکن است یک همسر یا دوست مذکر یا کسی بسیار بزرگتر یا جوان تر باشد.

پس از تجزیه و تحلیل همه این اطلاعات، محققان دریافتند که این نوع حمایت اجتماعی تأثیر معناداری بر VMS دارد.

سایر حمایت های اجتماعی ممکن است اهمیت بیشتری داشته باشند

ممکن است اگر حمایت از زنان یائسه باشد اگر از طرف زنی باشد که علائمی را تجربه می کند این حمایت ممکن است ارزش بیشتری داشته باشد.

متناوباً، ممکن است این طور هم باشد که صحبت در مورد یائسگی در واقع مفید نباشد. همانطور که محققان در مطالعه خود نوشتند، شواهدی وجود دارد که پیش بینی علائم یائسگی که ممکن است از طریق بحث و گفتگوهای مکرر رخ دهد، در واقع می تواند تجربه زن از چنین علائمی را به خاطر تلقین بدتر کند.

برخی از خانم ها می گویند اشتراک گذاری به آنها کمک می کند تا با علائم یائسگی مقابله کنند

برای جو میچل، 51 ساله در آتلانتا، صحبت در مورد گرگرفتگی و سایر علائم با دوستان هم جنس و همسن خود باعث بدتر شدن آنها نشده است. در واقع یک هدیه از طرف خدا بوده است

او می گوید: اینکه بتوانم در مورد واقعی بودن این گرگرفتگی ها صحبت کنم و از این که چه دردی دارند بخندم باعث می شود احساس ارتباط داشته باشم.

او همچنین در یک فروم آنلاین در مورد یائسگی که به طور دوره ای آن را تجربه می کند، راحتی همراه با تسکین استرس را پیدا می کند. این کمک می کند تا بدانم برخی از علائم دیگر من، از جمله خستگی، میگرن و اضطراب، مواردی است که زنان دیگر نیز دارند. تأیید این است که در آنچه شما تجربه می کنید با دیگران مشترک هستید.

انعطاف پذیری در برابر استرس برای رفع گرگرفتگی نیز مهم است

در داده های خود، محققان چیزی را یافتند که رابطه بین استرس و VMS را کاهش می دهد: درجه ای که زن از نظر روانی تحت تأثیر این رویداد استرس زا قرار گرفت. از این گذشته، دو زن می توانند با چالش زندگی یکسانی مانند از دست دادن شغل روبرو شوند و واکنش های متفاوتی نشان دهند. ممکن است گفته شود مقاومت یکی نسبت به دیگری بیشتر است.

زنان حاضر در این مطالعه که گزارش کردند هنوز از یک رویداد استرس زا که در سال قبل اتفاق افتاده ناراحت بودند، در آن سال 21 درصد در فرکانس VMS افزایش داشتند، در حالی که زنانی که چیزی برای استرس نداشتند از نظر آماری افزایش قابل توجهی نشان ندادند.

این نشان می دهد که تجربه یک رویداد استرس زا به خودی خود علائم یائسگی را بدتر نمی کند. بیشتر این واکنش روانی زن در برابر رویداد استرس زا است که بیشترین تأثیر را بر فرکانس VMS دارد.

البته ایده آل ترین چیز جلوگیری از استرس در دوران یائسگی است اما بدیهی است که این عملی نیست. نتایج تحقیقات نشان می دهد که یافتن راه هایی برای کنترل عوامل استرس زا در زندگی مفید است. برای رفع گرگرفتگی، تحقیقات آینده در مورد انواع مواردی که موثرترین باشند، لازم است.

منبع:

everydayhealth

tour-malaysia.ir: تور مالزی ارزان قیمت، تور پنانگ، کوالالامپور، لنکاوی، تور لحظه آخری مالزی را همراه ما باشید.

sale-blog.ir: مجله وبلاگ فروش | ارائه نرم افزارهای مدیریت وبسایت را به ما بسپارید.

منبع: هفت گنج
انتشار: 30 آبان 1400 بروزرسانی: 30 آبان 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 51661

به "روابط اجتماعی چگونه می توانند به تسکین علائم یائسگی کمک کنند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روابط اجتماعی چگونه می توانند به تسکین علائم یائسگی کمک کنند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید