شفاف نبودن کشورهای عربی در بحران کرونا، ادامه پنهانکاری عربستان و مصر

به گزارش مجله یک کامپیوتر، کارشناسان بین المللی از شفاف نبودن کشورهای عربی در زمینه بحران کرونا و پنهانکاری عربستان و مصر در اعلام شمار واقعی مبتلایان و قربانیان این ویروس خبر می دهند.

شفاف نبودن کشورهای عربی در بحران کرونا، ادامه پنهانکاری عربستان و مصر

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، سایت الخلیج آنلاین در گزارشی به آنالیز شیوه برخورد کشورهای عرب با بحران کرونا و آمار اعلامی آنها درخصوص شمار مبتلایان و قربانیان این ویروس پرداخت و نوشت: براساس گزارش های اطلاعاتی، از زمان شیوع کرونا در دنیا، بسیاری از کشورها از جمله کشورهای عربی به شفافیت بین المللی درخصوص اعلام آمار واقعی قربانیان و مبتلایان پایبند نبوده اند.

این کشورها از جمله عربستان و مصر براساس گزارش سازمان اطلاعات آمریکا که خبرگزاری بلومبرگ آن را منتشر کرد، درخصوص شمار واقعی مبتلایان و قربانیان ناشی از ویروس کرونا در بین شهروندان خود و اتباع خارجی مقیم کشورهایشان بایکوت خبری ایجاد نموده اند.

در کنار این گزارش محرمانه، سازمان بهداشت دنیای نیز تاکید نموده است که بعضی کشورهای منطقه خاورمیانه اطلاعات کافی درباره موارد ابتلای شناسایی شده به کرونا در کشورهایشان را به این سازمان ارائه نداده اند.

این سازمان در عین حال نامی از کشورهای عربی که درخصوص آمار واقعی مبتلایان پنهانکاری می نمایند، نبرده است اما یک تحقیق کانادایی منتشر شده در روزنامه گاردین در ماه مارس گذشته پیش بینی نموده بود که مصر آمار واقعی مبتلایان به ویروس کرونا را پنهان می نماید.

این تحقیق را متخصصان بیماریهای واگیردار دانشگاه تورنتو کانادا انجام داده و گفته اند که به احتمال زیاد میانگین مبتلایان در مصر بسیار بالاتر از آمارهای رسمی و فراتر از 19 هزار مورد است و آمار واقعی ممکن است به 19 هزار مورد ابتلا برسد.

روزنامه گاردین نیز نوشت: گردشگران خارجی که ابتلای آنها به کرونا شناسایی شده است، بیشتر وقت خود را در سفرهای گردشگری روی رودخانه نیل مصر سپری نموده اند و گمان می رود که منبع شیوع کرونا در شهر الاقصر در جنوب مصر نیز همین مسئله باشد چرا که قطب گردشگری به شمار می رود.

متخصصان کانادایی برداشت تاریکی از گسترش احتمالی ویروس در مصر ارائه کردند.

براساس ارزیابی محافظه کارانه ابتلا به کرونا که موارد مرتبط و مرموز را آنالیز می نماید، تحقیق یاد شده با استفاده از اطلاعات پروازهای هوایی و مسافران و میانگین ابتلا ارزیابی نموده است که موارد ابتلا در مصر به 19310 مورد برسد.

براساس این تحقیق، به احتمال زیاد مصر شاهد شمار زیادی از موارد ابتلا به کرونای اطلاع داده نشده باشد و ممکن است تقویت نظارت بالینی در بهداشت عمومی به شناسایی موارد و رسیدگی به آن یاری کند.

براساس آمار سایت الخلیج آنلاین، شمار مرگ و میر ناشی از کرونا تا نوشته شدن این گزارش به بیش از 60 هزار نفر و شمار مبتلایان به یک میلیون و 130 هزار نفر در دنیا رسید و این درحالی است که شمار مرگ و میر در کشورهای عربی از صدها نفر و شمار مبتلایان از چند هزار نفر تجاوز ننموده است و خود این اختلاف سوالاتی را درباره میزان شفافیت در بیانیه های دولت های عربی درخصوص آمار واقعی ایجاد می نماید.

در سطح دنیا عرب، عربستان تا دیروز شنبه 2039 مبتلا را ثبت نموده است که 25 نفر از آنها جان باخته اند. در مصر نیز وزارت بهداشت 985 فرد مبتلا را ثبت نموده است که 216 نفر بهبود یافته و 66 نفر جان باخته اند.

گزارش سری سازمان اطلاعات آمریکا با رد آمار کشورهایی نظیر مصر و عربستان تاکید می نماید که شمار واقعی مرگ و میر ناشی از شیوع کرونا بسیار بیشتر از آن چیزی است که این کشورها اعلام می نمایند.

این گزارش محرمانه تاکید می نماید که مصر و عربستان ممکن است از اعلام شمار مبتلایان واقعی کاسته باشند.

وزارت بهداشت و مسکن مصر روز آدینه به سرعت درصدد تکذیب آمار و ارقام منتشر شده در شبکه های اجتماعی درباره موارد ابتلا و مرگ و میر به کرونا در این کشور برآمد؛ به ویژه بعد از صحبت های یکی از مسئولان در شبکه تلویزیونی ام بی سی مصر که از وجود شمار زیادی مبتلا به ویروس در بیمارستانها خبر داده بود.

پروفسور عبدالرووف المناعه استاد میکروب شناسی و سفیر جمعیت آمریکایی میکروبیولوژی تاکید می نماید که کشورهای عربی عملا شفافیت کشورهای اروپایی در اعلام شمار واقعی مبتلایان و مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا را دنبال نمی نمایند.

وی از جمله علل آمارهای بالای کشورهای اروپایی و آمریکا درخصوص مبتلایان به ویروس را برخلاف کشورهای عربی در پیشرفت علمی زیاد این دولت ها و امکانات بالای آنها به ویژه کیت های تشخیص کرونا دانست.

به گفته المناعمه، کشورهای اروپایی و آمریکا غربالگری همه جانبه را برای نمونه گیری انجام می دهند و این به معنای تست بسیاری از مردم برای اطمینان از مبتلا نبودن آنها به کرونا است و چنین چیزی در کشورهای عربی به خاطر هزینه های این غربالگری وجود ندارد.

در تایید گفته المناعمه، سازمان بهداشت دنیای سال گذشته در گزارشی تاکید نمود که مراقبت های بهداشتی در کشورهای عربی در سطح پایین تر دنیای است و علت آن هم ضعف مهارت پرسنل پزشکی و نبود تجهیزات و شیوه های تشخصی و درمانی جدید و ضعف تجهیز مراکز پزشکی است.

همچنین شبکه تلویزیونی بی بی سی تاکید نموده است که بسیاری از مسئولان غرب از زمان شیوع ویروس کرونا اظهاراتی درباره میزان گسترش بیماری و میزان آمادگی واقعی کشورشان برای مقابله با آن بر زبان آورده اند که از شفافیت برخوردار نیست.

به گفته بی بی سی، سران کشورهای عربی در این راستا حرکت نموده اند که امنیت بهداشتی بخشی از امنیت ملی کشور است و لذا صحبت از واقعیت از نظر آنها چه بسا باعث برهم خوردن ثبات رژیم های سیاسی گردد.

براساس گزارش این شبکه، رسانه های گروهی در بیشتر کشورهای عربی نیز در رکاب رژیم سیاسی قرار گرفته اند؛ به گونه ای که صحبت درباره شرایط گسترش بیماری بدون نظر رژیم سیاسی امکانپذیر نیست.

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 18 شهریور 1400 بروزرسانی: 18 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 27771

به "شفاف نبودن کشورهای عربی در بحران کرونا، ادامه پنهانکاری عربستان و مصر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شفاف نبودن کشورهای عربی در بحران کرونا، ادامه پنهانکاری عربستان و مصر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید