عوارض صادرات شیرخشک قیمت لبنیات را تا 30 درصد گران خواهد نمود

به گزارش مجله یک کامپیوتر، مدیرعامل اتحادیه فرآورده های لبنی با انتقاد از سیاست های صادرات شیرخشک گفت: در صورت ادامه اخذ عوارض از صادرات شیرخشک قیمت لبنیات تا 30 درصد گران می گردد.

عوارض صادرات شیرخشک قیمت لبنیات را تا 30 درصد گران خواهد نمود

به گزارش گروه مالی خبرنگاران، نشست خبری امروز با حضور نماینده اتحادیه فرآورده های لبنی و همچنین اتحادیه دامداران درباره سیاست های صادرات شیرخشک برگزار گردید.

دولت در چند ما گذشته مجوز 25 هزار تن صادرات شیرخشک را صادر نموده، اما فرایند صادرات به کندی انجام می گردد و هنوز حدود 5 هزار تن از این مجوز ها صادر نشده است.

مدیرعامل اتحادیه فرآورده های لبنی در این نشست خبری گفت: دولت 2 دلار برای صادرات شیرخشک عوارض در نظر گرفته و این عمل باعث شده که صادرات شیرخشک به صرفه نباشد.

وی اضافه نمود: اخیراً شنیده ایم که قرار است عوارض 10 هزار تومان برای صادرات شیرخشک وضع نمایند که در این صورت یک کیلوگرم شیرخشک صادراتی 47 هزار تومان تمام خواهد شد و این کار برای صادرنماینده اصلا به صرفه نیست.

علی احسان ظفری ادامه داد: قیمت تمام شده شیرخشک تا لب مرز 25 هزار تومان و ارزی که باید برگرداند معادل 12 هزار تومان و با 10 هزار تومان عوارضی که می گیرند، در مجموع 47 هزار تومان می گردد و این قیمت طوری نیست که صادرنماینده بتواند صادر کند.

ظفری گفت: این تصمیمات اشتباه از سوی دولت در حقیقت حمایت از 3 و 4 برند اصلی است که آن ها فقط سرپا می مانند و بقیه زیر چرخ دنده های این تصمیمات اشتباه خورد می گردد.

مدیرعامل اتحادیه فرآورده های لبنی تأکید کرد: 1200 کارخانه لبنی در کشور وجود دارد که تنها 400 کارخانه فعال هستند و تنها 10 کارخانه با ظرفیت 100 درصدی کار می نمایند و این سؤال عظیمی است که باید مسئولان از خودشان بپرسند، چرا چنین اتفاقی در این صنعت عظیم افتاده است.

وی تأکید کرد: بالاترین قیمت فروش مربوط به این چند کارخانه عظیم است که دولت از آن ها حمایت می نماید.

ظفری گفت: اعمال عوارض 10 هزار تومانی برای صادرات شیرخشک تا 30 درصد بر قیمت ها تأثیر خواهد گذاشت و این مسئله به ضرر مصرف نماینده داخلی هم هست.

وی با بیان اینکه سرانه مصرف شیر در سال های گذشته بسیار کمترشده است، گفت: این رقم به 70 کیلوگرم رسیده که کمتر از نصف میانگین جهانی است.

مدیرعامل اتحادیه فرآورده های لبنی با بیان اینکه در حال حاضر 55 هزار تن شیرخشک دپو شده در کشور وجود دارد، گفت: به موازات آن فراوری شیرخشک نیز در داخل انجام می گردد؛ بنابراین این رقم به عنوان مازاد فراوری تلقی می گردد، در حالی که احتیاج سالانه کشور حدود 60 هزار تن است.

ظفری اضافه نمود: شیرخشک دپو شده متأسفانه تنها یک سال قابلیت ماندگاری دارد و بیش از آن به حالت کلوخ درآمده و غیرقابل استفاده می گردد.

وی تأکید کرد که حداقل باید 20 هزار تن از شیرخشک انبار های کشور صادر گردد تا هم ذخیره استراتژیک داشته باشیم و هم به فراوری آسیب وارد نگردد.

مدیرعامل اتحادیه فرآورده های لبنی در بخش دیگری از صحبت های خود با انتقاد از انحصار در واردات کره گفت: 45 هزار تن کره وارداتی توسط افرادی خاص وارد کشور شد که حدود 16 هزار تن آن ها در قالب کره بسته بندی شده به ویترین مغازه ها آمد، اما بقیه معلوم نشد، کجا رفت و هیچ کس هم به آن ها نظارتی نکرد.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس که از نظر شما بقیه آن ها کجا رفته است، گفت: بقیه با ارز آزاد صادر شد.

ظفری در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس که آخرین شرایط صادرات شیرخشک چگونه است، گفت: صادرات شیرخشک 2 سال ممنوع بود، اما در چند ماه پیش یک مرحله مجوز صادرات 5 هزار تن به افراد ویژه دادند و زمان آن را آزاد گذاشتند تا هر زمانی که توانستند صادر نمایند. مرحله دوم مجوز 10 هزار تن و مرحله سوم هم مجوز 10 هزار تن بوده که تا به امروز از این ها حدود 5 هزار تن صادر نشده است.

وی با انتقاد از سیاست های صادراتی گفت: برای صادرات زمان محدود 15 روزه را در نظر می گیرند که تنها چند شرکت لبنی گردن کلفت می توانند در این بازه زمانی صادر نماینده و بقیه تحت فشار از گردانه خارج می شوند.

مدیرعامل اتحادیه فرآورده های لبنی با انتقاد از سیاست های غلط که منجر به حمایت تعداد خاصی از کارخانه های لبنی می گردد، گفت: بانک مرکزی اگر ارز های استفاده شده را منتشر می نماید، زمان ثبت سفارش ها را هم اعلام کند که در آن صورت معلوم می گردد، چه کسانی به چه میزان و در فاصله زمانی ارز گرفتند و چه کسانی چه مدت طولانی در صف هستند و نمی توانند بگیرند و اینجا معلوم می گردد که حمایت از افراد خاص چگونه است.

مجله شرقیا

مجله شرقیا | مجله آموزشی و اطلاع رسانی تحصیلی
منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 9 مرداد 1400 بروزرسانی: 9 مرداد 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 36614

به "عوارض صادرات شیرخشک قیمت لبنیات را تا 30 درصد گران خواهد نمود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عوارض صادرات شیرخشک قیمت لبنیات را تا 30 درصد گران خواهد نمود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید