عکس ، عجیب ترین زن جهان ؛ او درد و اضطراب را احساس نمی کند ، مکانیسم شگفت انگیزی که در بدنش کشف شد

به گزارش مجله یک کامپیوتر، پژوهشگران کالج دانشگاهی لندن از کشف مکانیسم شگفت انگیزی در بدن یک زن اسکاتلندی خبر داده اند که در سال 2019 تعیین شده بود هرگز درد، اضطراب یا ترس جدی را تجربه نکرده است.

عکس ، عجیب ترین زن جهان ؛ او درد و اضطراب را احساس نمی کند ، مکانیسم شگفت انگیزی که در بدنش کشف شد

به گزارش خبرنگاران به نقل از آی ای، شاید زندگی کردن بدون احساس درد یک ویژگی افسانه ای به نظر برسد اما برای جو کامرون (Jo Cameron)، زندگی بدون درد و اضطراب یا ترس جدی فقط یک روز دیگر از زندگی شگفت انگیز او به شمار می رود. اکنون پژوهشگران می گویند، ژنی را که به کامرون امکان می دهد تا حسادت برانگیزترین تجربیات بشری را زندگی کند، کشف نموده اند.

کامرون که در اسکاتلند زندگی می نماید، خیلی دیر متوجه شد که در همه سال های زندگی خود هرگز درد یا حتی اضطراب و ترس جدی را تجربه ننموده است. او در 65 سالگی برای آنالیز مسئله ای که در خصوص لگن خود داشت، به پزشک مراجعه کرد و پزشکان متوجه انحطاط شدید مفصل شدند که باید او را به درد ناتوان نماینده ای دچار می کرد اما کامرون گفت که اصلا دردی را احساس نمی نماید. یک سال بعد، عمل جراحی بزرگی روی دست او انجام شد که معمولا با درد قابل توجهی پس از جراحی همراه است اما کامرون دوباره گفت که در دست خود احساس درد نمی نماید و اصلا نیازی به مصرف داروی مسکن نداشته است.

پژوهشگران در سال 2019، ژنی به نام FAAH-OUT را شناسایی کردند که به نظر می رسید دلیل شرایط خارق العاده کامرون باشد. اکنون یک پژوهش تازه که در کالج دانشگاهی لندن (UCL) صورت گرفته است، مکانیسم مولکولی ورای احساس نکردن درد را شرح می دهد. پژوهشگران باور دارند که بروز جهش در ژن های FAAH-OUT و FAAH، دلیل احساس نکردن درد به وسیله کامرون است و به نظر می رسد که ژن FAAH-OUT، بیان ژن FAAH را که اثرات جانبی برای سایر مکانیسم های مولکولی مرتبط با بهبود زخم و خلق و خو دارد، کاهش می دهد.

دکتر آندری اوکوروکوف (Andrei Okorokov)، پژوهشگر ارشد این پروژه گفت: ژن FAAH-OUT فقط گوشه کوچکی از یک ناحیه گسترده به شمار می رود که این پژوهش، نقشه برداری از آن را شروع نموده است. این کاوش ها علاوه بر مبنای مولکولی احساس نکردن درد، مسیرهای مولکولی مؤثر بر بهبود زخم و خلق و خو را شناسایی نموده اند که همگی تحت تأثیر جهش FAAH-OUT هستند. وظیفه ما به عنوان دانشمند این است که آنالیز کنیم و من باور دارم این یافته ها پیامدهای مهمی را برای حوزه های پژوهشی مانند بهبود زخم، افسردگی و موارد دیگر خواهند داشت.

پژوهشگرانی که تأثیر جهش در ژن FAAH-OUT را ترسیم کردند، گفتند که شناسایی مکانیسم ژن فقط شروع کار است. این امر بیان FAAH و 348 ژن دیگر را خاموش کرد و بیان 797 ژن دیگر را افزایش داد. پیش از اینکه بتوان از این کشف برای سود رساندن به مردم استفاده کرد، آنالیز های بسیار بیشتری باید انجام گردد تا ببینیم این جهش ها و بیان ژن ها چگونه با هم تعامل دارند.

پروفسور جیمز کاکس (James Cox)، پژوهشگر ارشد این پروژه گفت: کشف اولیه ریشه ژنتیکی فنوتیپ منحصربه فرد کامرون، یک پیروزی و لحظه ای بسیار هیجان انگیز بود اما یافته های کنونی، شرایط را جالب تر می نمایند. با درک دقیق آنچه در سطح مولکولی اتفاق می افتد، می توانیم درک بیولوژی را شروع کنیم و این امر، فرصت را برای کشف دارویی فراهم می آورد که شاید روزی بتواند تأثیرات مثبت گسترده ای را بر بیماران داشته باشد.

نکته بسیار قابل توجه در خصوص FAAH-OUT و FAAH این است که آنها در 98 درصد از DNA انسان یافت می شوند که بدون رمز است. مدت ها تصور می شد که این ژن ها هیچ کاری انجام نمی دهند زیرا آنها به طور ویژه پروتئینی را که باید در سلول ها به کار برود، رمزگذاری نمی کردند اما همان طور که در خصوص کامرون دیده می گردد، در این بخش تاریک از ژنوم ما به وضوح چیزهای بیشتری وجود دارند.

این پژوهش، در مجله Brain به چاپ رسید.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 6 خرداد 1402 بروزرسانی: 6 خرداد 1402 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 88885

به "عکس ، عجیب ترین زن جهان ؛ او درد و اضطراب را احساس نمی کند ، مکانیسم شگفت انگیزی که در بدنش کشف شد" امتیاز دهید

1 کاربر به "عکس ، عجیب ترین زن جهان ؛ او درد و اضطراب را احساس نمی کند ، مکانیسم شگفت انگیزی که در بدنش کشف شد" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عکس ، عجیب ترین زن جهان ؛ او درد و اضطراب را احساس نمی کند ، مکانیسم شگفت انگیزی که در بدنش کشف شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید