فارس من، بررسی لزوم تعیین مراجع داخلی برای چاپ مقالات دکتری

به گزارش مجله یک کامپیوتر، معاون سابق پژوهش و فناوری وزارت علوم با بیان اینکه می توان برای تسهیل چاپ مقالات با کشور هایی چون روسیه، چین و ... نشریات مشترکی راه اندازی کنیم، گفت: نباید اکنون که دشمن خیمه زده است چاپ مقالات دانشجویی را دچار مشکل کرد.

فارس من، بررسی لزوم تعیین مراجع داخلی برای چاپ مقالات دکتری

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران،سامانه فارس من سامانه ای است که مخاطبان خبرنگاران می توانند از طریق آن مسائل خود در تمام حوزه ها را مطرح کنند تا خبرنگاران خبرنگاران این مسائل را پیگیری کرده و پاسخ آن را از مسؤولان دریافت کنند.

بعضی از کاربران فارس در سامانه فارس من پرسیده اند که لزوم معین مراجع داخلی برای چاپ مقالات دکتری آنالیز گردد.

بخشی از این مخاطبان در این درخواست خود مطرح کردند همانگونه که بارها در این خبرگزاری مطرح شده است هزاران دانشجوی مقطع دکتری صرفا به علت عدم پذیرش مقاله های ایشان در نشریات خارجی isi فرصت دفاع سرانجامی از رساله و اتمام تحصیلات خود را نیافته اند و افزایش بی سابقه دانشجویان دکتری در ترم 14، 15 و 16 و .... به بعد در دانشگاه های کشور گواه ساده ای بر این مدعا می باشد. به همین دلیل بسیار ساده، بیگانگان به بهانه تحریم با کم کردن درصد پذیرش مقالات ارسال شده از ایران به راحتی فشار اقتصادی تاثیر گذاشته اند و جوانان این کشور که حداقل فوق لیسانس دارند و چند سال دوره دکتری تحصیل کرده اند به جای فعالیت در کارخانه ها و شرکت های دانش بنیان، اسیر راهرو های دانشگاه برای سیکل باطل ارسال مقاله به خارج کشور، انتظار حداقل 4 ماهه و دریافت نامه رد شدن و تکرار شدن این چرخه معیوب هستند. ضمن تشکر از خبرنگاران، در پیگیری چند ماهه این موضوع دو پاسخ از مسئولان وزارت علوم و کنندگان مجلس شورای اسلامی شنیده شده است. نخست آنکه بعضی از مسئولین نظیر وزیر محترم علوم تاکید دارند که مسئله ای در ارسال مقالات وجود ندارد، در صورتی که این گونه نیست و مشاهدات میدانی دانشگاه های برتر کشور نظیر شریف، امیرکبیر، علم و صنعت، و.... نشان از افزایش بی سابقه دانشجویان دکتری در ترم های بالا و بسیار بالا به علت نداشتن مقاله حکایت دارد و امروزه دیدن دانشجوی ترم 15 و 16 دکتری چندان غریب نیست و اساتیدی که حتی به تعداد بالای مقاله نیز شهره اند بر کاهش شدید درصد پذیرش مقالات ایرانی در 23 سال گذشته تاکید دارند. دوم آنکه بعضی از مسئولین نظیر یکی از کنندگان مجلس شورای اسلامی گفته اند که دانشجوی دکتری نمی تواند بدون مقاله فارغ التحصیل گردد و می بایست فرضا محروم از تحصیل گردد! در صورتی که هیچ کدام از دانشجویان دکتری هرگز نگفته اند که می خواهند بدون مقاله فارغ التحصیل شوند. خواست همه ما این است که ملاک پذیرش مقاله به جای نشریات isi خارجی به مراجع داخلی تغییر کند. دانشجو در فرمت استاندارد یک یا دو مقاله تهیه شده خود به زبان فارسی یا انگلیسی را که مستخرج از سرانجام نامه خود است تهیه کرده و با ارسال و تایید مرجع داخلی فرضا شورایی در وزارت علوم بتواند مجوز دفاع نهایی رساله خود را دریافت کند. واقعا مسئولینی که این گونه در شرایط جنگ تمام عیار اقتصادی فعلی از طولانی شدن دوره تحصیل یا اخراج تعداد بسیار بالایی از دانشجویان مقاطع دکتری صرفا به علت مقاله isi با بهانه حفظ سطح علمی دانشگاه ها دفاع می کنند. می دانند ناخواسته و ناآگاهانه چه ضرر های اقتصادی و استراتژیکی به کشور می زنند؟!

خبرنگاران خبرنگاران برحسب وفای به عهد این موضوع را پیگیری کردند.

موضوع مقالات نباید مورد پسند خارجی ها باشد/وجود مراجع داخلی خوب برای چاپ مقالات نیاز به مجلات خارجی را کم می کند

سید حسن صدوق رئیس سابق دانشگاه شهید بهشتی و رئیس مرکز آمایش دانشکده علوم زمین دانشگاه شهید بهشتی و عضو هیأت علمی این دانشگاه، گفت:مساله ISI را هر چند مدت یکبار مطرح می کنند. در حالی که باید مقاله به طور طبیعی از رساله و کار تحقیقی استخراج گردد.

رئیس سابق دانشگاه شهید بهشتی خاطر نشان کرد: بعضی از استاد راهنما ها زمانی که دانشجو می خواهد از پروپوزال دفاع کند به دنبال این هستند که از این موضوع، مقاله استخراج می گردد یا خیر؟ مقاله باید خودش از رساله استخراج گردد. نه اینکه سوژه را به گونه ای انتخاب کنیم که مقاله استخراج شده از آن مورد پسند خارجی ها باشد.

موضوعات مقاله ای که مورد توجه ISI و Scopus باشد برای ما ملاک نیست

صدوق در ادامه با یادآور شدن این نکته که دانشجویان موضوعاتی را انتخاب می کنند که مورد توجه ISI و Scopus باشد در حالی که برای ما ملاک نیست، یادآور شد: راه تقلب باز شده است و مقالات را به صورت پولی چاپ می کنند همان طور که پول می گیرند مقالات ISI می نویسند.

مراجع داخلی خوب در کشور باشد نیازی به چاپ مقالات در خارج کمتر می گردد

وی در سرانجام گفت: اگر مراجع داخلی خوب در کشور باشد نیازی به چاپ مقالات در خارج کمتر می گردد. البته باید موضوعات کاربردی و در جهت رفع نیاز های کشور باشد.

تغییر استانداردها در مورد چاپ مقالات به معنی عقب نشینی است

یعقوب فتح اللهی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تربیت مدرس معتقد است: باید این بحث را فراموش کنیم؛ چراکه فردی که وارد دوره تحصیلات تکمیلی می گردد،در مقطع دکتری باید به عنوان محقق مستقل به تحقیقات علمی بپردازد و شیوه های تحقیق را بداند تا بتواند حل مسئله کند.

وی ادامه داد: دانشگاه ها موظف هستند با یک برنامه ریزی مناسب، توانایی های خلاقیت و نوآوری را در این نیروهای انسانی بپرورانند.

نباید جهت تحصیلات تکمیلی منحرف گردد

فتح اللهی گفت: پژوهش در دوره تحصیلات تکمیلی بستر مناسبی برای کشف خلاقیت و گسترش آن است و ما از این جهت می توانیم به نوآوری بپردازیم و در اقتصاد و جامعه هم مؤثر باشیم. بنابراین نباید جهت تحصیلات تکمیلی را منحرف کنیم.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تربیت مدرس یادآور شد: دریافت نمره در مقاطع تحصیلی مختلف ارزش محسوب می گردد و فرد توانمندی های علمی خود را با امتحان علمی و معتبر نشان می دهد. ما نباید امتحان را برای فردی که هنر ورود به این امتحان را ندارد و تقلب می کند از بین ببریم. امتحان ها سر جای خود است چرا که باید با استفاده از این روش و متد توانایی های افراد را بسنجیم و دانش و بینش او را اندازه گیری کنیم تا برای آینده و توانایی های وی برنامه ریزی کنیم.

فتح الهی ادامه داد: ممکن است تعدادی از افراد برای دستیابی به ارزش ها علاقه مند باشند اما در عین حال نمی خواهند تلاش کنند و هنر و استعداد آن کار را ندارند، بنابراین ما با مدیریت هنر و استعدادهای انسان ها و قرار دادن آنها در جهتی که می توانند به توفیقاتی دست پیدا کنند، می توانیم آنها را درست پرورش و از آنها استفاده کنیم.

وی با ذکر مثالی گفت: فرض کنید در جامعه فردی برای رسیدن به ثروت تلاش می کند، اما فرد دیگر نمی تواند ولی از دیوار آن فرد که ثروت خود را با تلاش به دست آورده است بالا می رود. آیا باید ما ثروت آن فرد اولیه را تعطیل کنیم؟ بنابراین در هر جامعه ای ما باید اولین کار خود را در واحدهای مختلفی که آدم ها را تربیت می کنند مانند خانه و خانواه و بخش های مختلف اجتماعی، تربیت درست، افراد متعهد و انسان قرار دهیم.

فتح اللهی اضافه کرد: ما می توانیم فرد را به عنوان یک شهروند مناسب، یادگیرنده و شهروندی که از خدمت به جامعه خود با استفاده از توانایی ها و قابلیت های خود لذت می برد، پرورش دهیم.

باید مسؤولیت پذیری را در نسل های بعد پرورش دهیم

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تربیت مدرس تاکید کرد: ما باید کار اصلی خود یعنی مسئولیت پذیری را در نسل های بعد پرورش دهیم. ما با تغییر استانداردها عقب نشینی می کنیم و به روش هایی دست می زنیم که کارآمد نیست و جامعه را منحرف می کند.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تربیت مدرس با بیان اینکه هر جا ارزشی وجود دارد امکان تقلب نیز هست، گفت: ارزش باید سر جای خود باشد، ما باید با روش مناسبی افراد را بسنجیم. اینکه یک فرد علاقمند به تحصیل در دوره های تحصیلات تکمیلی است و می خواهد به عنوان یک فرد فرهیخته و فرزانه فارغ التحصیل گردد، باید جهتی را طی کند و برای رسیدن به دانش آموختگی خود تلاش و استانداردهای آنجا را کسب کند. ما نمی توانیم استانداردها را عوض کنیم.

تحصیلات تکمیلی در جمهوری اسلامی باید موتور و پیشران پیشرفت علمی کشور باشد

فتح اللهی اظهار داشت: برداشت من این است که در جمهوری اسلامی ایران تحصیلات تکیملی را به وجود آوردیم تا موتور و پیشران پیشرفت علمی کشور باشد. ما برای رسیدن به اهداف کشور باید انسان های مستعد و متعهد به اخلاق علمی داشته باشیم که برای پیشرفت کشور خود شبانه روزی کار کنند.اگر افراد را اشتباه انتخاب کنیم، این افراد کار درست را انجام نمی دهند و به تخلف دست می زنند.

هدف از راه اندازی مراجع داخلی برای چاپ مقالات آسان کردن شرایط نیست/فرد استاندارد را چه با مراجع داخلی و چه خارجی باید کسب کند

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تربیت مدرس خاطر نشان کرد: چه مرجع داخلی برای چاپ مقالات وجود داشته باشد و چه مرجع خارجی فرقی نمی کند. ما نمی خواهیم در داخل کشور با راه اندازی مجلات داخلی شرایط را آسان کنیم؛ دریافت درجه پی اچ دی یک استاندارد است. فرد استاندارد را چه با مراجع داخلی و چه با مراجع خارجی باید کسب کند. اگر به آن استاندارد برسد و دانش و بینش او پیشرفت کند به یک انسان بین المللی در حل مسأله تبدیل می گردد. نمی توان استانداردها را دور ریخت.

پیشنهاد دهندگان معین مراجع داخلی برای چاپ مقالات بدنبال ایجاد راهکار برای انسان های ضعیف هستند

وی افرادی را که پیشنهاد معین مراجع داخلی برای چاپ مقالات را می دهند، چنین ارزیابی کرد و گفت: این افراد راهکارهایی را برای انسان های ضعیف که وارد دوره های تحصیلات تکیملی شده اند طراحی می کنند. ما نمی توانیم برای آدم ها نسخه بپیچیم، ما برای پیشرفت جمهوری اسلامی نسخه می پیچیم. هر انسانی به اندازه استعدادی که خداوند به او داده است، محترم و موثر است.

هیجان موجود در مورد وارد شدن به تحصیلات تکمیلی در افراد را باید مدیریت کنیم

فتح اللهی گفت: هر فرد باید درک کند که آیا با همان مقطع تحصیلی کارشناسی یا دیپلم برای کشور موثر است یا باید وارد عرصه علم گردد. ما باید این هیجانی که در جامعه ما وجود دارد که همه باید تحصیلات تکمیلی را طی کنند مدیریت کنیم و به افراد و آدم ها آموزش صحیح بدهیم و به هر کسی کمک کنیم خودش را کشف کند و بر اساس استعداد خود وارد عرصه علم گردد تا دوره پی اچی دی را بگذراند و به عنوان یک عالم موثر برای کشور به حساب بیاید. همه نباید عالم موثر با تحصیلات تکمیلی شوند ما باید به جای اینکه استانداردها را در مورد چاپ مقالات از بین ببریم و عقب نشینی کنیم، باید در فضای بین المللی علم باشیم.

ما باید به جای اینکه استاندارد ها را در مورد چاپ مقالات از بین ببریم و عقب نشینی کنیم ،باید در فضای بین المللی علم باشیم

وی با تاکید بر اینکه دشمن ایران اسلامی دوست دارد ما از فضای بین المللی علم خارج شویم و تمام تلاش خود را انجام می دهد، خاطر نشان کرد: ما نباید با این تصمیمات خود را از فضای بین المللی خارج کنیم. ما باید مدام به همه افرادی که در تحصیلات تکمیلی تلاش می کنند، تاکید کنیم که باید پرچم علمی کشور را در فضای بین المللی زنده نگه دارند نه اینکه عقب نشینی کنیم و دست به افتتاح مراجع داخلی برای چاپ مقالات بزنیم.

دانشگاه ها در پرورش انسان ها از استاندار دهای علمی تبعیت می کنند که تابع جغرافیای خاص نیست

فتح الهی در سرانجام تاکید کرد: علم استانداردهای خاص خود را دارد و علما در استانداردهای علمی با هم تفاوتی ندارند. دانشگاه ها در پرورش انسان ها و اندازه گیری و آنالیز افراد از استاندارهایی تبعیت می کنند که این استانداردها، استانداردهای علمی هستند و تابع جغرافیای خاص نیستند که ما بگوییم به چه سمتی بروند. ما با تغییر آنها کشور را از جهت علمی خود منحرف می کنیم.

بازنگری و آسیب شناسی پژوهش های دانشگاهی

داود محمدی نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در این رابطه گفت: این موضوع یکی از مسائلی است که در جامعه خصوصا در دانشگاه ها در زمینه کارهای تحقیقاتی بوجود آ مده است و این موضوع باعث شده توقعی که ما از پژوهش و تحقیق به خصوص در حوزه سرانجام نامه ها داریم و باید به آن عمل گردد به صورت متفاوت اجرا شده و این صدمه هایی را به دنبال دارد.

وی ادامه داد: در بحث پایا ن نامه ها و عمدتا حوزه تحقیق و پژوهش هزینه هایی به کشور تحمیل می گردد در حالی که این پژوهش ها از جهت خود خارج شده اند.

باید در بحث پژوهش دانشگاه ها تحولی بوجود آورده گردد

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در ادامه با اشاره به اینکه باید تحولی در دانشگاه ها در بحث پژوهش بوجود آورده گردد، گفت: می توان آموزش و پژوهش را در کنار همدیگر قرار داد اما این کار به معنای واقعی اهتمام جدی رؤسای دانشگاه ها، متولیان امر، مسئولین حوزه های پژوهشی را می خواهد تا تحول و دگرگونی در کار بوجود بیاید که این مساله حل گردد چرا که اعتباراتی برای پژوهش ها در نظر گرفته می گردد اما نتیجه ای حاصل نمی گردد و در حقیقت روز به روز شرایط بدتر می گردد.

بازنگری و آسیب شناسی کار های تحقیقاتی در دانشگاه ها

محمدی با تاکید بر اینکه قطعا پژوهش های دانشگاهی نیاز به بازنگری و آسیب شناسی جدی دارد، خاطر نشان کرد: دانشگاه ها می توانند روش هایی را اتخاذ کنند که فرد موظف به کار پژوهشی گردد و اگر توان انجام کار پژوهشی را ندارد این ناتوانی باعث متحمل شدن هزینه به کشور نگردد.همچنین راه دیگر نیز این است که در دفاع از کارهای تحقیقاتی و سرانجام نامه ها زمینه ای بوجود بیاید که مسؤولین دانشگاه ، اساتید راهنما و مشاوران آنالیز کنند که کارهای تحقیقاتی اجرا شده است یا خیر؟

موضوعات پژوهشی در دانشگاه ها باید کاربردی تر باشد

نمانیده مردم تهران در مجلس شرح داد:کارهای تحقیقاتی باید به صورتی باشد که نتیجه آن به صورت عملی عاید جامعه گردد و در کنار کار پژوهشی آموزش هم نیاز است البته باید موضوعات پژوهشی کاربردی تر باشد تا دگرگونی خوبی درجامعه بوجود بیاید.

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت:همچنین باید روش های پژوهشی جهان را مورد توجه قرار دهیم چرا که در بسکمک از کشورها کارهای پژوهشی در حوزه های صنعتی، پزشکی و علوم انسانی صورت می گیرد و بلافاصله منتج به نتیجه می گردد اما در کشور ما این مسأله مشاهده نمی گردد.

کننده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید از تجارب کشورهای دیگر در حوزه پژوهش که در اجرا و عمل نتایجی بدست آورده اند استفاده کنیم، اظهار داشت: باید مسئولین دانشگاه ها، روسای کارگروه ها، حوزه نظارت اهتمام جدی در تغییر روش های خود داشته باشند و باید آنالیز کنند روش هایی که تا به امروز در حوزه سرانجام نامه ها به کار برده شده است نتیجه بخش بوده یا نه اگر نتیجه بخش نبوده روش ها را تغییر دهند.

معرفی مراجع داخلی جایگزین موقت برای دفاع از رساله دکتری

ابراهیم واشقانی فراهانی معاون سابق پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی و عضو هیأت علمی گروه زیست پزشکی دانشکده مهندس شیمی دانشکده تربیت مدرس می گوید نمی توانیم جایگزینی برای چاپ مقالات دکتری داشته باشیم.

پیشنهاد اضافه کردن تبصره جدید به مقررات فعلی در مورد چاپ مقالات

وی ادامه داد: می توان تبصره ای به مقررات فعلی در مورد چاپ مقالات دکتری اضافه کرد.

واشقانی تاکید کرد: اگر دانشجویی مقاله خود را برای چاپ به مجلات بین المللی ارسال کرد و به دلایل غیر علمی مورد تأیید قرار نگرفت کمیته کنترل گزارشات فصلی دانشجویان و هیأت داورانی که از آغاز پیشنهاد رساله برای سرانجام نامه هر فرد معین می شوند می توانند بر اساس مستنداتی چون پاسخ مجله ای که مقاله را رد کرده و بر اساس کیفیت مقاله ای که دانشجو ارائه کرده است مقاله دانشجو را آنالیز کنند.

معاون پژوهش و فناوری سابق دانشگاه آزاد اسلامی خاطر نشان کرد: پس از آنالیز دلایل عدم چاپ به دلایل غیر علمی در مجلات، مجله جایگزین داخلی را به صورت موقت برای چاپ مقاله معرفی کنند تا اجازه دفاع برای دانشجو صادر گردد و پس از آن برای مراحل بعد چاپ مقاله مورد پیگیری مجدد قرار بگیرد.

ایجاد مراکز داخلی معتبر برای پذیرش مقاله در کشور

سید حمایت میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی یادآور شد: بحث هایی در این رابطه در حضور وزیر علوم در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اجرا شده است،شاخص هایی که برای پذیرش مقاله در نظر گرفته شده است می تواند تغییر کند به گونه ای نیست که نتوان در آن تغییر ایجاد کرد.

وی ادامه داد: بعضی از موسسات بین المللی در حوزه پذیرش مقالات جایگاهی در جهان برای خود کسب کرده اند که ما خواسته و ناخواسته از آن تبعیت می کنیم در حالی که می توانیم در داخل کشور ضوابط دیگری در نظر بگیریم.

میرزاده با تاکید بر اینکه قطعا یک دانشجو برای اینکه بتواند جایگاه علمی دکتری را کسب کند باید یافته های پژوهشی و مقاله داشته باشد و مسأله ای از کشور را حل نماید، یادآور شد: نمی توان فقط با چند نمره و گزارش ساده پژوهشی درجه دکتری را برای یک فرد در نظر گرفت.

وی در ادامه با بیان اینکه زمان آن رسیده است که شاخص های جدیدی در کشور برای پذیرش مقالات معین گردد، خاطر نشان کرد: باید به دنبال تاسیس مراکز و موسسات معتبر با استاندارد های معین در کشور برای پذیرش مقالات باشیم که شاید کشور های دیگر هم در این خصوص از ما تبعیت کنند.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ادامه داد: باید مراکز داخلی که در کشور برای پذیرش مقاله ایجاد می شوند دارای استاندار د های بین المللی باشند و افرادی بتوانند مقاله خود را در آنجا به چاپ برسانند که دارای مقالات کاربردی و برخورداری از سطح علمی بالا باشند، همچنین داورانی برای داوری این مقالات در نظر گرفته شوند که از تخصص بالا برخوردار باشند تا هر مقاله ای در آنجا چاپ نگردد.

در بعضی از مراکز معتبر چاپ مقالات خرید و فروش مقاله صورت می گیرد

میرزاده با یادآور شدن اینکه وزارت علوم سالهاست چارچوبی برای چاپ مقالات در نظر گرفته است که تا به امروز هم حاضر به تغییر و اصلاح آن نبوده اما به آن فکر می کند، اضافه کرد: غیر از موضوع تحریم که در زمینه چاپ مقالات برای دانشجویان مسائلی به وجود آورده است، بعضی از مراکز معتبر چاپ مقاله نه تنها در کشور ما بلکه در کشور های دیگر نیز برای ما مسائلی ایجاد کرده اند؛ چرا که در این مراکز خرید و فروش مقاله صورت می گیرد، چگونه یک دانشجو ممکن است سالها برای چاپ یک مقاله در نوبت باشد اما یک نفر در 1 ماه می تواند مقاله خود را چاپ کند.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: در مورد چاپ مقالات، خود را اسیر راهی کردیم که آنگونه هم که تصور می گردد دارای اعتبار علمی نیست، پشت صحنه این مراکز نشان می دهد که کسانی خود را آلوده و جهت آلوده را طی می کنند و پیروز به چاپ مقاله می شوند.

معین مراجع داخلی برای چاپ مقالات علمی ضروری است

محمد مهدی مهدی نژاد نوری معاون سابق پژوهش و فناوری وزارت علوم و عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی مالک اشتر بر این باور است که حتی اگر تحریم های حال حاضر هم وجود نداشته باشد معین مراجع داخلی برای چاپ مقالات دکتری ضروری است و حتما قابلیت انجام و ارتقاء دارد و حتما کشور های خارجی به دنبال ما خواهند آمد چرا که شرایط برای همیشه به این گونه نمی ماند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در بعضی از دانشگاه های کشور نشریات با نمایه ISI و ws یا Scopus وجود دارند، گفت: ما با دست خودمان طناب دار را به گردن خودمان می اندازیم و در دانشگاه به دانشجو می گوئیم باید مقاله ISI باشد و دانشجو به همین منظور باید پذیرش چاپ مقاله خود را از این نشریات بگیرد.

نباید اکنون که دشمن خیمه زده است چاپ مقالات دانشجویی را دچار مشکل کرد

وی با تاکید بر اینکه اگر تعداد مقالات و کیفیت آنها را افزایش دهیم همان ویژگی های مقاله ISI را خواهد داشت، گفت: اینکه در زمینه چاپ مقالات در سطح جهانی دیده شویم را باید به زمان دیگری موکول کنیم اکنون که دشمن خیمه زده است نباید چاپ مقالات دانشجویان را دچار مشکل کنیم.

مهدی نژاد نوری به بند اول آیین نامه نشریات علمی وزارت علوم اشاره کرد که در آن آمده است که چاپ مقالات در نشریاتی که نمایه ws یا Scopus داشته باشند مسئله ای ندارد و در مورد بقیه نیاز به آنالیز است، خاطر نشان کرد: این متصدیان ابو جهل هستند و این امر باعث می گردد که دانشجویان به سمت نشریات خارجی سوق پیدا کنند.

راه اندازی نشریات مشترک با کشور های دیگر برای چاپ مقالات

وی با بیان این پیشنهاد که می توان برای تسهیل چاپ مقالات با کشور هایی چون روسیه، چین و ... که دارای ارتباط خوبی با آنها هستیم نشریات مشترکی راه اندازی کنیم، ادامه داد: با این کار نشریات بین المللی محسوب می شوند و توسعه علمی را نیز در ادامه به دنبال دارند.

عضو هیأت علمی دانشگاه مالک اشتر گفت: عده ای سالانه اعلام می کنند چاپ مقالات در نشریات خارجی باعث شده رتبه ایران 15 باشد و اگر این اتفاق نیفتد رتبه ما 40 می گردد. این در حالی است که رتبه 15 هم ارزشی برای ما به دنبال نداشته است جز باور خودمان، و برای باور خودمان آمار مقالات را منتشر می کنیم و مردم خودشان این آمار را می بینند و با کشور های دیگر مقایسه کنند وگرنه کاربرد بیرونی ندارد و کاربرد داخلی دارد که برای کاربرد داخلی می توان ISCکه بحث جهان اسلام است را تقویت و جای خالی این نشریات را پر کرد.

اسلیم فا

اسلیم فا: مجله دوخت و دوز، طراحی لباس و انتخاب لباس

فیس راز

فیس راز | گفتگو و همدلی راه حل رفع همه مشکلات
منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 6 شهریور 1400 بروزرسانی: 6 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 24207

به "فارس من، بررسی لزوم تعیین مراجع داخلی برای چاپ مقالات دکتری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فارس من، بررسی لزوم تعیین مراجع داخلی برای چاپ مقالات دکتری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید