فرهنگ یک جامعه به کیفیت ارتباطات آن جامعه برمی شود ، واکنش های اجتماعی تحت تأثیر ارتباطات کیفی است

به گزارش مجله یک کامپیوتر، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: کیفیت فرهنگ و کیفیت یک جامعه بستگی به کیفیت ارتباطات آن جامعه دارد و اگر ارتباطات بین فردی و بین فرهنگی از ظرفیت بزرگی برخوردار باشد، آن فرهنگ بزرگ و متعالی خواهد بود

فرهنگ یک جامعه به کیفیت ارتباطات آن جامعه برمی شود ، واکنش های اجتماعی تحت تأثیر ارتباطات کیفی است

به گزارش گروه دانشگاه خبرنگاران، به نقل از شورای عالی انقلاب فرهنگی در این مراسم سعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به نقش ارتباطات در شکل بخشی به فرهنگ یک جامعه گفت: اگر فرهنگ در جوامع شکل گرفته است، این فرهنگ در پرتو ارتباطات بوده که شکل گرفته است و اساساً فرهنگ بدون ارتباطات معنا پیدا ننموده و در بستر ارتباطات انسانی است که فرهنگ و اجتماعی شدن خلق می گردد.

کیفیت فرهنگ یک جامعه بستگی به کیفیت ارتباطات آن جامعه دارد

وی اضافه نمود: کیفیت فرهنگ و کیفیت یک جامعه بستگی به کیفیت ارتباطات آن جامعه دارد و اگر ارتباطات بین فردی و بین فرهنگی از ظرفیت بزرگی برخوردار باشد، آن فرهنگ بزرگ و متعالی خواهد بود و عضویت فرهنگی افراد منجر به احساس تعلق اجتماعی می گردد.

عاملی با اشاره به لزوم تقویت ارتباطات سالم در هر جامعه ای گفت: یکی از عناصر ارتباطات سالم، اخلاق اسلامی و الهی است که بر چگونگی ارتباطات اجتماعی تاثیر مثبت می گذارد.

وی اضافه نمود: باید توجه داشت که برخورد انسان ها با یکدیگر بر اساس قضاوت های پیشینی، کلیشه ها و انگاره های ذهنی پیش ساخته است یا اینکه به کرامت های انسانی و اخلاقی توجه دارد؟

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران یادآور شد: یکی از شاخصه های کیفیت ارتباطات که بر کیفیت فرهنگ اثرگذار است حیات داشتن، پویا بودن و ماندگاری ارتباطات است.

وی ادامه داد: از همین روست که از نبود یک عزیزی حسرت می خوریم چرا که به سبب فقدان ارتباطات دلتنگی هایی برای ما رقم می خورد و در واقع ارتباطات کیفی نوستالوژی فراوری می نماید.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به لزوم توجه به ارتباطات الهی در تعاملات اجتماعی گفت: چیزی که در رفتار های اغراق آمیز ما با جامعه گم می گردد، رابطه با خداست و اینکه چقدر خداوند برای انسان بودن ما نقش کلیدی دارد.

وی اضافه نمود: وجوه عظمت الهی در نگاه به بشر و اینکه خداوند توجه و راهنمایی عالمی و دنیای برای همه بشریت دارد و با نگاهی دلسوزانه به راهنمایی انسان می نگرد که این معنا در سیره انبیاء سلف نیز کاملا انعکاس دارد. نگاهی الهی باید همیشه مورد توجه انسان ها باشد چرا که در ارتباطات مبتنی بر توجه به خدا، اختلالات ارتباطی و بد فهمی ها به حداقل می رسد.

عاملی با اشاره به کنش و واکنش های اجتماعی تحت تأثیر ارتباطات کیفی گفت: عنصر ارتباطات کیفی بسیار می تواند روی جنبه تعاملات اجتماعی مؤثر باشد.

وی اضافه نمود: در ارتباطات هرچه با پدیده ارتباط بیشتری داشته باشیم اختلال فهم کمتر است و لذا منطق ارتباطی اقتضا می نماید انسان با سوژه خود درگیر باشد و در این راستا باهم بودن اهمیت می یابد.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران با اشاره به زحمات دکتر یونس شکرخواه در زمینه روزنامه نگاری برخط گفت: دکتر شکرخواه پایه گذار روزنامه نگاری برخط در ایران هستند و تجربه جام جم آنلاین و همشهری آنلاین حاصل زحمات ایشان بوده است.

وی اضافه نمود: امروزه از این راستا به روزنامه نگاری هوشمند رسیده ایم که از توانش الگوریتمی بالایی برخوردار است و به دنبال آن فرد خودش به تعریف الگوریتم خبری و رسانه ای می پردازد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: در روزنامه نگاری هوشمند در بستر نرم افزاری که تعریف شده است، براساس فراوانی واژگانی که در متن تکرار می گردد تیتر شکل می گیرد و روابط معنایی اطلاعات برجسته سازی می گردد.

سرمایه گذاری 32.5 میلیارد دلاری کشور ها در هوش مصنوعی نشان از قدرت آن دارد

وی اضافه نمود: هوش مصنوعی آن چنان در دنیا به قدرت رسیده است که براساس آمار سال 2017 میلادی، در حدود 38.5 میلیارد دلار در زمینه هوش مصنوعی سرمایه گذاری اجرا شده است و معادل 2 تریلیون دلار فراوری ناخالص ملی کشور ها درگیر موضوع هوش مصنوعی بوده است.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران گفت: براساس پیشرفت های صعودی هوش مصنوعی برآورد شده است که میزان سرمایه گذاری در حوزه هوش مصنوعی در 5 سال آینده به 17.5 تریلیون دلار برسد.

وی اضافه نمود: این آمار در شرایطی اهمیت پیدا می نماید که بدانیم کل فراوری ناخالص ملی دنیا نزدیک 117 تریلیون دلار است.

عاملی با اشاره به قابلیت های هوش مصنوعی که می تواند به تکرار انسان در راستا فکر و عمل منطقی بپردازد گفت: خوشبختانه با وجود بزرگانی، چون دکتر شکرخواه به سمت روزنامه نگاری هوشمند حرکت نموده ایم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به شخصیت برجسته یونس شکرخواه گفت: شکرخواه یک دوست مهربانی محسوب می شوند که ویژگی برجسته ایشان وجه اخلاقی شان است و همین وجه اخلاقی ایشان است که کیفیت ارتباطات را برای ایشان و به دنبال آن روزنامه نگاری کیفی که محصول ارتباطات کیفی است را رقم زده است.

وی با اشاره به لزوم پایبندی رسانه به اخلاق انسانی و اجتماعی اضافه نمود: روزنامه نگاری معتبر و روزنامه نگاری غیرمعتبر باید قابلیت احصاء پیدا نمایند و از همین رو تفاوت بین فراوری رسانه اجتماعی و رسانه سنتی معتبر باید در زمینه شاخصه های مربوط به اعتبار مورد توجه باشد.

استاد گروه ارتباطات گفت: در همین کیفیت روزنامه نگاری باید از دکتر شکرخواه به عنوان فردی نام برد که هرگز آبروی کسی را نبرده اند و هرگز در حوزه رسانه ای اجازه آبروریزی برای دیگران را نداده اند.

وی اضافه نمود: ایشان بر درست نویسی و راست نویسی و حتی پرهیز از راست نویسی ای که منجر به مسئله سازی اجتماعی می گردد تأکید داشته اند.

عاملی با اشاره به اهمیت نقد در روزنامه نگاری گفت: ما حق نداریم با متن مان مردم را آزار دهیم و نقد روزنامه باید معطوف به حل مسئله باشد.

وی اضافه نمود: قدرت نقدی اثرگذار است که ما را در کوچه بن بست رها نکند و زبان نقد، زبانی است که باید در یک کوچه باز و در راستا رو به حل مسئله پیش برود.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا، مکزیک و کوبا

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 15245

به "فرهنگ یک جامعه به کیفیت ارتباطات آن جامعه برمی شود ، واکنش های اجتماعی تحت تأثیر ارتباطات کیفی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرهنگ یک جامعه به کیفیت ارتباطات آن جامعه برمی شود ، واکنش های اجتماعی تحت تأثیر ارتباطات کیفی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید