فناوری؛ قهرمان پنهان نبرد با کرونا

به گزارش مجله یک کامپیوتر، روزنامه همشهری - عمادالدین قاسمی پناه: همانگونه که پژوهشگران رشته پزشکی برای مقابله با ویروس جدید کرونا در حال کوشش برای دستیابی به دارو یا واکسن هستند، دانشمندان و مهندسان هم مدتی است برای یافتن سلاحی دیگر که بتواند از میدان نبرد با بیماری همه گیر COVID-19 سربلند بیرون بیاید، با یکدیگر همکاری می نمایند. گجت ها و شبکه جهانی اینترنت باعث شد تا خیلی ها بتوانند تحصیل و کار خود را به صورت دورکاری و با ماندن در خانه انجام دهند.

فناوری؛ قهرمان پنهان نبرد با کرونا

فناوری های مختلفی هستند که اکنون در بحران شیوع کرونا به داد انسان رسیده اند. بسیاری از کار های روزمره ما اکنون با استفاده از گوشی های هوشمند و بدون احتیاج به خروج از خانه انجام می گردد. در کنار این موارد و در این کارزار تاریخی و بی سابقه که حضور انسان ها بسیار پرمخاطره است، روبات ها می توانند نقشی بی بدیل ایفا نمایند. همچنین این دستگاه های خستگی ناپذیر در زمانی که طرح هایی، چون فاصله گذاری اجتماعی اجرا می گردد و مردم نمی توانند از محل اسکان خود خارج شوند، مثل یک دوست باوفا بسیاری از احتیاج های ما را برطرف می نمایند. روبات ها که مدت هاست به عنوان سارقان شغل های انسانی معروف شده اند، اکنون به طور فزاینده ای به عنوان قهرمانان چابک و کارآمد، برای ضد عفونی کردن مکان ها در جنگ علیه ویروس مرگبار کرونا مورد اعتماد قرار گرفته اند.

مدتی پیش، گروهی از روبات ها به طور موقت در یک بیمارستان مجهز در شهر ووهان از بیماران مراقبت می کردند. ووهان همان شهری است که شیوع بیماری COVID-19 از آنجا شروع شد. یکی از این روبات ها که از سوی سازنده آن (شرکت CloudMinds) به اسم Cloud Ginger نامگذاری شده، کارهایی، چون سرو وعده های غذایی و تب سنجی را انجام می داد که اکنون هم در پکن و کالیفرنیا در حال فعالیت است.

فاصله ایمن برای درمان

یک تیم پزشکی کوچک روبات های یک بیمارستان صحرایی را از راه دور کنترل می کردند. به مچ دست بیماران این بیمارستان دستبند هایی وصل شده بود که فشار خون و سایر علائم حیاتی آن ها را ثبت می کرد. اگرچه این بیمارستان هوشمند فقط به مدت چند روز به بیماران خدمات رسانی کرد، اما آینده ای را می توان پیش بینی کرد که در آن روبات ها به بیماران مبتلا به بیماری های مسری خدمت نموده و کارمندان نظام سلامت از یک فاصله ایمن و بدون خطر، آن ها را راهنمایی می نمایند.

یکی از مسائل عمده در خصوص شیوع بیماری های عفونی، به حداقل رساندن انواع خطرات برای پزشکان، پرستاران و سایر کارکنان مراقبت های بهداشتی است که در تماس مستقیم با بیماران قرار دارند. اگر کادر درمانی هم بیمار گردد، به این معناست که فرایند درمان برای بیماران با مشکل روبرو خواهد شد. تدروس آدانوم، مدیرکل سازمان بهداشت جهانی می گوید: وقتی کادر درمانی در معرض خطر هستند، یعنی همه در معرض خطر هستیم.

گوانگ ژونگ یانگ، رئیس انستیتوی روباتیک پزشکی در دانشگاه جیائو تانگ شانگ های می گوید: روبات ها می توانند در شرایط خاص، مانند انجام آزمایش ها، جای پرسنل مراقبت های بهداشتی را بگیرند تا ببینند که آیا افراد به ویروس کرونا مبتلا شده اند یا نه. این موضوع بسیار مهمی است؛ زیرا افرادی که به نظر می رسد کاملاً سالم هستند، ممکن است در واقع آلوده باشند و این بیماری را به دیگران منتقل نمایند. او می گوید: عفونت خاموش عظیم ترین مشکل است.

راسل تیلور، متخصص رشته روباتیک در دانشگاه جان هاپکینز که یکی از نخستین روبات های جراحی را فراوری نموده است، می گوید: روبات های پزشکی در بخش مراقبت های ویژه که خطر انتقال آلودگی در آن ها بسیار نگران نماینده است، می توانند مفید باشند.

به عنوان مثال، کادر درمانی که ضروری است با یک بیمار مبتلا به ابولا در ارتباط باشند، پیش از ورود به یک بخش پرخطر مانند ICU، باید از وسایل محافظت شخصی استفاده نمایند و سپس در انتهای شیفت خود، آن تجهیزات را ضدعفونی، پاکسازی یا امحا نمایند. اما این کار بسیار وقت گیر، خسته نماینده و بالقوه خطرناک است.

تیلور می گوید: برای ارتباط با بیمار، وجود یک روبات که از راه دور راهنمایی می گردد، می تواند به طرز چشمگیری به کاهش این خطرات یاری کند. از این گذشته، روبات ها از عوامل بیماری زای بیولوژیکی مصون هستند و می توانند با مواد شیمیایی قوی ضد عفونی شوند.

مقرون به صرفه بودن روبات ها

لزلی روهرباف، مدیر تحقیقات انجمن تکنولوژی مصرف نمایندگان آمریکا می گوید: همه گیری ویروس کرونا باعث شده است که نوآوری در صنعت روباتیک سرعت بیشتری به خود بگیرد. ما در دوره ای قرار داریم که به بعضی از این تکنولوژی ها احتیاج داریم؛ از این رو، به نظر می رسد مزایای آن ها از هزینه هایشان بیشتر است. او می گوید: هوش مصنوعی، سنسور ها و سایر امکانات تعبیه شده در روبات ها می تواند قیمت این دستگاه ها را افزایش دهد، همانطور که در اغلب دستگاه هایی که به آن ها وابسته هستیم، احتیاج به افزایش سرعت و کیفیت اینترنت داریم. امروز، سرمایه گذاری در توسعه صنعت روباتیک مانند سرمایه گذاری برای یک برف روب عظیم است؛ اگرچه گران است و در بیشتر سال استفاده نمی گردد، اما وقتی با یک بارش سهمگین روبرو می شویم، ارزش آن تعیین می گردد.

معاینه و مشاوره

در گروهی از بیمارستان های جهان ازجمله چند بیمارستان در تایلند، روبات ها برای مشاوره های پزشکی که از سوی پزشکان و به وسیله ویدئوکنفرانس انجام می گردد، با بیماران دیدار می نمایند. بعضی از روبات های مشاور حتی می توانند کار های معمولی چک آپ مانند گوش کردن به صدای ریه بیماران را نیز انجام دهند. بیمارستان الکساندرا در سنگاپور از روباتی به نام BeamPro برای تحویل دارو و غذا به بیماران مبتلا به COVID-19 و آن دسته از افرادی که مشکوک به آلودگی به ویروس کرونا هستند و در اتاق های ایزوله قرار دارند، استفاده می نماید. پزشکان و پرستاران می توانند این روبات را با استفاده از یک کامپیوتر که خارج از اتاق بیمار است کنترل نمایند و همچنین می توانند به وسیله یک صفحه نمایش و دوربین با بیماران تبادل نظر نمایند. الکساندر ییپ، مدیر نوآوری سلامت این بیمارستان می گوید: از آنجا که این روبات باعث کاهش تماس با بیماران می گردد می تواند خطر ابتلای کارکنان ما را کاهش دهد.

آنالیز و ضد عفونی مکان ها

به گفته مرکز کنترل بیماری های آمریکا، دستگاه های روباتیک می توانند برای اسکن مکان هایی که احتمال وجود ویروس در آن ها هست، اعزام شوند؛ مانند زمانی که کابین های کشتی کروز Diamond Princess پس از ابتلای مسافران به بیماری آنالیز شد. بیمارستان ها برای ضدعفونی از این دستگاه ها استفاده می نمایند. ملیندا هارت، مدیر ارتباطات رسانه Xenex می گوید: با افزایش تقاضا برای خرید روبات های ضدعفونی نماینده اتاق روبه رو هستیم. روبات های LightStrike در بیش از 500 مرکز مراقبت های بهداشتی مورد استفاده قرار گرفته اند، اما تعداد روبات هایی که دائم مشغول فعالیت هستند رو به افزایش است. تقاضا های بسیاری برای روبات ها از سراسر جهان داریم. علاوه بر بیمارستان ها، مراکز مراقبت های فوری، هتل ها، سازمان های دولتی و شرکت های داروسازی هم برای تهیه آن با ما تماس می گیرند. به گفته بنیانگذار Cyril Kabbara، گروه Shark Robotics در فرانسه حدود یک ماه پیش آزمایش یک دستگاه ضد عفونی را شروع کرد و اکنون نیز ثبت سفارش آن شروع شده است.

چشم انداز پیش رو

افق پیش رو برای استفاده از این نوآوری ها می تواند شامل هواپیما های بدون سرنشین مجهز به سنسور و دوربین باشد که برای اسکن اجتماعاتی که احتمالا به ویروس کرونا مبتلا هستند، مورد استفاده قرار می گیرد. ویروس کرونا باعث شده تا شرکت ها و محققان بیشتری به فکر ایده های نو و جدید برای انجام دادن کار ها از راه دور بیفتند. گروهی از دانشگاه South Australia با همکاری یک شرکت سازنده هواپیما های بدون سرنشین به نام Draganfly مشغول کار روی این پروژه هستند. جاوان سینگ شال، استاد دانشگاه می گوید: از هواپیما های بدون سرنشین برای مشاهده مردم و شناسایی افراد مبتلا به ویروس استفاده می گردد. این کار می تواند بخشی از یک سیستم هشدار اولیه باشد یا اینکه تشخیص داده گردد که چه تعداد در یک منطقه به ویروس کرونا مبتلا شده اند. گروه پژوهشی سینگ شال در حال کار روی الگوریتم های رایانه ای است که می توانند عطسه یا سرفه را تشخیص دهند و در ترمینال یک فرودگاه آن را اعلام نمایند. همچنین با این الگوریتم ها می توان نبض و دمای بدن افراد را از فاصله دور اندازه گیری کرد.

روبات تحویل غذا

یک سرویس دلیوری روباتیک در شهر میلتون کینز انگلیس می تواند در زمان متوقف شدن فعالیت ها در این کشور، با یک وسیله نقلیه کوچک خودران به ساکنان این شهر 200 هزار نفری برای تحویل غذا نقش آفرینی کند. یک استارتاپ تحویل خودران به نام

Starship Technologies در سال 2014 از سوی 2 بنیانگذار اسکایپ راه اندازی شد و این استارتاپ از سال 2015 اقدام به آزمایش روبات های خود کرد. این وسایل نقلیه کوچک، سفیدرنگ و 6 چرخ که در پیاده رو ها حرکت می نمایند، بدون احتیاج به راننده و فرد تحویل دهنده، محموله های کوچک را به ساکنان و کارکنانی که در شهر فعالیت می نمایند تحویل می دهند. این ایده به عنوان نخستین اقدام تجاری در اواسط ماه مارس و در زمانی که طرح فاصله گذاری اجتماعی به علت شیوع ویروس کرونا شروع شده بود، اجرا شد. ساکنان این شهر می توانند اپلیکیشن Deliveroo-style Starship Deliveries را دانلود نمایند تا مواد غذایی پخته شده و سفارش های کوچک از سوپرمارکت ها را که داخل این روبات ها قرار داده می گردد، خریداری نمایند و در محل مورد نظر تحویل بگیرند. سام کروکس، شهردار میلتون کینز می گوید: مردم دستورالعمل های مربوط به خارج نشدن از محل اسکان خود را جدی گرفته اند؛ بنابراین موضوع تحویل روباتیک کاملاً بجا و لازم بود؛ زیرا مردم می توانند بدون حضور در خیابان ملزومات خود را سفارش بدهند.

اندی کرتیس، رئیس بخش عملیات Starship می گوید: ما از 2 سال پیش که فعالیت خود را در میلتون کینز شروع کردیم، شاهد تقاضا های بسیاری بودیم. ما خوشحالیم که هم ساکنان و هم افراد شاغل می توانند با هزینه ای مختصر از مزایای این ایده بهره مند شوند. مدیران این شرکت روباتیک می گویند: تقاضا در روز های گذشته زیاد بوده است و قصد داریم این سرویس را در آمریکا و سراسر انگلستان توسعه دهیم. سخنگوی این شرکت می گوید: ما با فروشگاه های مواد غذایی، رستوران ها و سایر شرکت های تحویل کالا در تماس بوده ایم تا از روبات های ما استفاده نمایند. تا به امروز این روبات ها در سراسر جهان بیش از 100 هزار مورد را تحویل مشتریان داده اند و بیش از 800 هزار کیلومتر را طی نموده اند. او می گوید: ما برای حفظ امنیت مشتریان و کارکنان خود، هر کاری را انجام می دهیم. همه فرایند های ضد عفونی از سوی کارشناسان آنالیز شده است و ما برای اطمینان از یک خدمات رسانی ایمن و آسان به همه مردم، تمامی پروتکل های بهداشتی را رعایت نموده ایم. بدون روبات ها، به تعداد بیشتری از مردم در زنجیره تأمین ملزومات احتیاج داریم و از آنجا که انسان منبع اصلی انتقال ویروس است، استفاده از روبات ها این خطر را کاهش می دهد.

رقبا و نقدها از روبات دلیوری

Starship تنها یکی از استارتاپ هایی است که اقدام به این کار نموده است. شرکت های عظیم تری مانند آمازون هم وارد این عرصه شده اند. این غول خرده فروشی در حال راه اندازی روبات های Scout در ایالت واشنگتن است. اما به کارگیری این روبات ها بدون بحث و جدل هم نبوده است. تعیین شده است که بعضی از رقبا از سیستم های اتوماتیک کمتری نسبت به آنچه به نظر می رسد، برخوردارند. همچنین افزایش روبات ها منجر به درگیری هایی در خصوص حق استفاده از پیاده رو ها شده است؛ به طوری که منتقدان آن را خصوصی سازی پیاده رو توصیف نموده اند.

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

کشتی کروز: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس‌ها

منبع: برترین ها
انتشار: 18 شهریور 1400 بروزرسانی: 18 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 34832

به "فناوری؛ قهرمان پنهان نبرد با کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فناوری؛ قهرمان پنهان نبرد با کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید