لغو معافیت های مالیاتی مواد اولیه خام به توسعه زنجیره ارزش یاری می نماید

به گزارش مجله یک کامپیوتر، علیرضا کلاهی صمدی، رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران در حاشیه نوزدهمین نشست هیات نمایندگان اتاق ایران درباره موضوع معافیت مالیاتی مواد اولیه خام در بودجه 1401 گفت: متأسفانه سیاست های مالی که از اوایل دهه هشتاد و با شعار مبارزه با رانت شروع شد به تمرکز یارانه و امتیاز در گروه محدودی از صنایع منجر شد. صنایعی که به مدد میلیاردها دلار امتیاز از اقتصاد ملی، امتیازهایی آشکار و پنهان مانند وام های مقرون به صرفه قیمت، دلار دولتی، گاز، برق، آب و منابع طبیعی بسیار مقرون به صرفه حاشیه سودهایی بالغ بر 70 درصد را برای تولیدکنندگان فلزات اساسی و مواد شیمیایی و پتروشیمی به ارمغان آورد.

لغو معافیت های مالیاتی مواد اولیه خام به توسعه زنجیره ارزش یاری می نماید

او در گفت وگو با پایگاه خبری اتاق ایران ادامه داد: اما متأسفانه شاهد آن بودیم که با وجود این هزینه کرد، زنجیره ارزش این صنایع همچنان ناقص مانده و مزیت نسبی را برای صنایع پایین دستی این رشته ها ایجاد ننموده است.

کلاهی صمدی مطرح کرد: خروجی این سیاست ها کوچک شدن روزافزون این رشته های صنعتی و از بین رفتن شرکت های کوچک و میانه بخش خصوصی واقعی بوده است؛ مسیری که ادامه دادن آن منتهی به توسعه نامتوازن صنعت کشور، بالا رفتن شدت انرژی و از دست رفتن فرصت های شغلی خواهد شد.

رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران ادامه داد: به عنوان مثال اثرات توجه به زنجیره های ارزش را می توان در کشور ترکیه دید. ترکیه در سال 2019 پیروز به صادرات بیش از دو میلیارد دلار کابل بدون حتی یک معدن مس شد. این رقم معادل 20 برابر صادرات کابل ایران است که 6 درصد مس جهان را نیز در اختیار دارد.

کلاهی صمدی یکی از دلایل این مشکل را مقرون به صرفه فروشی مواد اولیه در خارج و عدم عرضه مکفی و با قیمت مناسب برای صنایع داخل کشور دانست و گفت: اصلی ترین بهانه این سیاست نادرست مشوق مضاعف و بی علت و پرهزینه، معافیت کامل مالیاتی برای صادرات مواد اولیه و خام است. مشوقی غیرمنطقی که نه تنها اثر منفی دارد بلکه مخل بازار است.

رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران با بیان اینکه خوشبختانه دولت سیزدهم در پی تکمیل زنجیره ارزش صنایع و افزایش سهم کالاهای با ارزش اضافه کرده در سبد صادراتی است ادامه داد: این موضوع بیش از 6 سال جزو دغدغه های اصلی اعضای اتاق بوده است. در این راستا، دولت محترم، اخیراً لیست لغو معافیت مالیاتی بعضی از مواد اولیه خام را تهیه و ابلاغ و منابع حاصل از آن را به عنوان یکی از منابع در بودجه 1401 قید نموده است.

کلاهی صمدی تأکید کرد: این سیاست می تواند موجب تحرک تولیدکنندگان برای توسعه زنجیره های ارزش شده و بعلاوه به دولت این توانایی را می دهد تا منابع حاصل از این لغو معافیت را صرف مشوق های صادراتی برای محصولاتی با ارزش اضافه کرده بالاتر یا توسعه زنجیره های ارزش کند.

او اضافه کرد: ضمن تأیید این اقدام، دولت می بایست در جهت تکمیل لیست مواد اولیه خام و نیمه خام فعال تر عمل نموده تا در میان مدت و بلندمدت شاهد توسعه زنجیره ارزش و افزایش توان رقابتی در اقتصاد کشور باشیم.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 11 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 11 اردیبهشت 1401 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 73151

به "لغو معافیت های مالیاتی مواد اولیه خام به توسعه زنجیره ارزش یاری می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لغو معافیت های مالیاتی مواد اولیه خام به توسعه زنجیره ارزش یاری می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید