محاسن و معایب رشد فروشگاه های زنجیره ای

به گزارش مجله یک کامپیوتر، رسول نصراللهی- کارشناس اقتصاد:طی سال های گذشته، موضوعی که به وضوح در استان همدان قابل مشاهده بوده رشد روزافزون فروشگاه های زنجیره ای است.

محاسن و معایب رشد فروشگاه های زنجیره ای

فروشگاه هایی که علاوه بر مزیت هایشان از قبیل کوتاه شدن دست دلالان و واسطه ها و همچنین تخفیف هایی که سبب کاهش هزینه های خانوار شده است، معایبی چون تعطیلی و ورشکستگی اصناف خرد و خروج سرمایه از استان را به همراه داشته است. عرضه محصولات این فروشگاه ها با حداقل سود و قیمت به افزایش رضایت مصرف نمایندگان منجر شده است. این تخفیف ها برای جامعه مصرف نماینده تهیه شده و خرید اقلام با حداقل سود دریافتی و حداقل نرخ معین شده است به صورتی که محصولات عرضه شده در این فروشگاه ها معمولا 10 تا 20 درصد و گاه تا 40 درصد تخفیف ارائه می شود که این امر برای خانوارها یک فرصت و مزیت ویژه محسوب می شود. از طرف دیگر با وجود این فروشگاه ها دیگر به فروشگاه ها و بازارهای خاص طی سال تحت عنوان کنترل بازار، از فراوری به مصرف، بازارهای فصلی و مانند این احتیاجی نیست.

از دیگر فواید این فروشگاه ها اشتغال زایی آنهاست. فرصت های شغلی ایجادشده در این فروشگاه ها می تواند فرصتی برای کاهش بار مسائل بیکاری و محدودیت های شغلی باشد به خصوص این که اکثر کارکنان این فروشگاه ها بانوان هستند، البته باید بر شرایط کاری این مشاغل نظارت های بیشتری شود. در کنار فواید این فروشگاه ها، معایبی نیز وجود دارد که از این میان می توان به این موارد اشاره نمود: رشد این فروشگاه ها به تعطیلی و ورشکستگی اصناف خردی منجر شده است که در مجاورت آنها قرار دارند. اصناف خردی که اغلب به دلیل فرار از بیکاری شکل گرفته اند اما امروز چون توان رقابت با اینفروشگاه ها را ندارند تعطیل شده اند. از عوامل مهم ناتوانی رقابت این اصناف با فروشگاه های زنجیره ای می توان به نابرابری مقدار سرمایه و همچنین تسهیلاتی اشاره نمود که برای این فروشگاه ها در نظر گرفته می شود.

این مزایا که به فروشگاه های زنجیره ای داده می شود، در روزهای گذشته سبب بروز مسائلی برای مصرف نمایندگان نیز شده است. برای مثال اخیرا عرضه محصولاتی مانند قند، شکر، گوشت و مانند این در این فروشگاه ها به دلیل کم بودن مکان های عرضه نسبت به جمعیت به تشکیل صف هایی منجر شده است که نه در شأن مردم جامعه و نه زیبنده شهر توریستی همدان است. علاوه بر این کسادی شدیدی برای اصناف خرد پدید آورده است که به وسیله فروش این اقلام کاسبی خود را می گذرانند. کاسبانی که هر سال بخشی از درآمد خود را به پرداخت مالیات، عوارض شهرداری و حق عضویت در اتحادیه می پردازند و به مراتب به حمایت بیشتری احتیاج دارند.

از دیگر معایب این فروشگاه های زنجیره ای این است که دفاتر مرکزی آنها خارج از استان واقع شده است. این موضوع به خروج سرمایه در گردش استان منجر می شود. این فروشگاه ها اغلب در زمان های خاص مانند زمان پرداخت حقوق و یارانه ها آغاز به عرضه محصولات با تخفیف های بالا می نمایند و پس از فروش آن سرمایه جمع شده به خارج از استان منتقل می شود.

در این میان، معمای تخفیف های گاه تا 40 درصد این فروشگاه ها به معادله ای پیچیده برای اصناف و بعضی از مردم و گروه های اجتماعی تبدیل شده است. در این شرایط که اقتصاد کشور و فراورینمایندگان محصولات مواد غذایی با مسائل عدیده ای مواجهند بر چه اساس تخفیف های سنگین لحاظ می شود؟ بخشی از این تخفیف ها به قراردادهایی برمی شود که بین مدیریت مرکزی فروشگاه های زنجیره ای با فراورینمایندگان با پیش خرید محصولات فراوریی منعقد می شود. برای فراورینمایندگان مقرون به صرفه است که هزینه حجم انبوهی از میزان فراوری را نقدا دریافت نمایند و بعد از فراوری بدون خواب محصول در انبار آن را روانه بازار نمایند. بعضی از این تخفیف ها نیز غیرواقعی به نظر می رسد و ظاهرا قیمت درج شده روی کالاها فراتر از ارزش واقعی آن است و با کسر میزان تخفیف لحاظ شده از قیمت درج شده، هزینه تمام شده محصول و سود فروشگاه های عرضه نماینده تامین می شود.

در انتها به نظر نگارنده، فعالیت فروشگاه های زنجیره ای یک ضرورت است اما تعدد و تکثر راه اندازی این فروشگاه ها بسیار افسارگسیخته و فراتر از احتیاج و ظرفیت تقاضا به نظر می رسد بنابراین می طلبد با رعایت تعادل لازم، در این خصوص چاره اندیشی شود. به هر حال راه اندازی یک فروشگاه به صرف هزینه هایی بسیار احتیاج دارد که در صورت راهنمایی هزینه ها و سرمایه گذاری ها به سمت راه اندازی و فعالیت واحدهای فراوری خرد و متوسط می توان به توفیقات بیشتری در بخش اقتصاد نائل شد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 30 آبان 1400 بروزرسانی: 30 آبان 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 11374

به "محاسن و معایب رشد فروشگاه های زنجیره ای" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "محاسن و معایب رشد فروشگاه های زنجیره ای"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید