مرکل از وحدت اروپایی ها درقبال برجام استقبال کرد

به گزارش مجله یک کامپیوتر، تهران - خبرنگاران - آنگلا مرکل صدراعظم آلمان از وحدت اروپایی ها در قبال توافق هسته ای با جمهوری اسلامی ایران استقبال کرد.

مرکل از وحدت اروپایی ها درقبال برجام استقبال کرد

مرکل در مصاحبه با روزنامه زوددویچه سایتونگ که روز چهارشنبه منتشر شد، گفت: آلمان، فرانسه و انگلیس رویکرد متفاوتی با آمریکا درقبال مساله توافق هسته ای با ایران دارند. ما حتی به رغم اختلافاتی که با روسیه و چین داریم، با آنها در مورد این مساله منافع مشترک داریم.

وی افزود: اروپا دیگر در مورد این مساله مهم دچار شکاف نیست که این خود یک ارزش است.

آسوشیتدپرس که گزارشی از این مصاحبه منتشر کرد، نوشت: مرکل اذعان کرد که به دلیل نقش دلار به عنوان ارز مهم جهانی، به نظر می رسد اروپا در مورد ایران ضعیف است و در رابطه با تقابل با تحریم های آمریکا به منظور حفظ توافق هسته ای با چالش روبرو است. اما وی گفت که اروپایی ها پیشرفت هایی نیز حاصل کرده اند.

صدراعظم آلمان با اشاره به تاثیر چالش های برآمده از چین، روسیه و آمریکا بر اروپا گفت که این چالش ها باعث شده که اتحادیه اروپا به دنبال ایجاد مواضع مشترک باشد.

وی با اشاره به اینکه دستیابی به این مواضع مشترک اغلب سخت است، افزود: اما موفقیت هایی داشته ایم مثلا در مورد اوکراین و آفریقا.

صدراعظم آلمان گفت: قدرت سیاسی ما هنوز با قابلیت های اقتصادی ما منطبق نشده است.

خروج آمریکا از برجام و تحریم های آن علیه مردم ایران با مخالفت و محکومیت گسترده جهانی روبرو شده است. طرف های دیگر برجام خواهان حفظ این توافق شده و بر پایبندی خود به آن تاکید کرده اند.

اروپایی ها وعده داده اند که به رغم تحریم های آمریکا، با اجرایی کردن سازوکار اینستکس به حفظ روابط تجاری با ایران کمک کنند اما این سامانه به دلیل تعلل اروپایی ها عملیاتی نشده است.

فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هفته جاری با تاکید بر پایبندی اروپا به اجرای کامل برجام ابراز امیدواری کرد که نخستین تراکنش اینستکس ظرف چند هفته آینده انجام شود.

شبک**9423**1392

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: ایرنا
انتشار: 18 شهریور 1400 بروزرسانی: 18 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 7673

به "مرکل از وحدت اروپایی ها درقبال برجام استقبال کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مرکل از وحدت اروپایی ها درقبال برجام استقبال کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید