مسجد فهرج؛ به روایتی قدیمی ترین مسجد ایران، تصاویر

به گزارش مجله یک کامپیوتر، بسیاری از آثار اصیل تاریخی را باید در روستاها جست. بناهای تاریخی ما را به دل تاریخ می برند و مسلماً مساجد مهمترین بناهای معماری پس از دوره اسلامی هستند که گردشگران حرفه ای را به خود جذب می نمایند. مساجد گذشته با مساجد امروز چه فرقی دارند؟ قدیمی ترین مساجد چگونه بوده اند؟ اصلاً قدیمی ترین مسجد ایران کجاست؟

مسجد فهرج؛ به روایتی قدیمی ترین مسجد ایران، تصاویر

درباره قدیمی ترین مسجد ایران اختلاف نظر وجود دارد. بعضی مسجد تاریخانه دامغان را قدیمی ترین مسجد ایران می دانند که متعلق به قرن دوم هجری است. اما مرحوم محمدکریم پیرنیا، معمار و محقق و مورخ معماری که از قضا روزی در راستا بافق به یزد راستاش به روستایی به نام فهرج در 25 کیلومتری یزد می افتد؛ چشمش به مناره ای گِلی می افتد و کنجکاو می گردد که این مسجد را ببیند و درباره آن تحقیق کند. مسجدی ساده و بی پیرایه و بنا شده از خشت و گل بدون گنبد و با یک مناره (به سبک مساجد اهل سنت) که به شکلی عجیب دست نخورده به جای مانده بود.

این محقق ایرانی از نشانه های معماری ساسانی نهفته در معماری این مسجد حدس می زند که قدمت آن باید متعلق به صدر اسلام باشد. پیرنیا اصرار دارد که علائمی در این مسجد وجود دارد که نسبت به مسجد تاریخانه دامغان به معماری ساسانی نزدیک تر است. اما هر دو مسجد شباهت های زیادی به یکدیگر دارند.

ماجرای احداث قدیمی ترین مسجد ایران

مسأله ای که نظر پیرنیا را تقویت می نماید وقوع حادثه ای در صدر اسلام در این منطقه یعنی فهرج است. در زمان خلیفه دوم و پس از شکست یزدگرد ساسانی از لشگریان مسلمان، خلیفه دوم عده ای را به فرماندهی هویط ابن هانی، خواهرزاده حضرت علی(ع) مأمور می نماید برای دستگیری یزدگرد که این افراد راهی طبس می شوند و زمانی که یزدگرد به وسیله آسیابانی کشته شد در طبس هم عده ای از آنان شهید می شوند که مقبره آنان در طبس امروز زیارتگاه است.

به جامانده آنان به این منطقه فهرج می رسند و اهالی زرتشتی این منطقه را دعوت به پذیرش اسلام یا پرداخت جزیه می نمایند اما بعضی زرتشتیان با یهودیان روستاهای دیگر متحد می شوند و شبانه بر مسلمانان هجوم می برند و آنان را قتل عام می نمایند که از جمله شهدای این واقعه در صدر اسلام، هویط ابن هانی، عبدالله سلام، عبدالله ابن رواحه و عبدالله ابن تمیمی هستند و مقبره هویط ابن هانی هم امروز در این منطقه مبدل به زیارتگاهی عظیم و زیبا شده است.

ماجرای چاه چهل دختر چیست؟

نقل شده است که زنان و دختران سپاه اسلام برای اینکه به دست قاتلان شوهران و پدران و برادران خود نیفتند خود را به درون چاهی انداختند که به چاه چهل دختر معروف است. جالب اینکه نام چهل دختر در مکان های مختلفی از ایران و حتی افغانستان امروزی وجود دارد و داستان های مشابهی از آن وجود دارد که بیشتر آن را شبیه اسطوره ها می نماید تا واقعیت!

به هر حال بعد از واقعه شهدای فهرج خلیفه دوم لشگر مجهزتری به این منطقه گسیل می دارد و مردم آن منطقه تسلیم می شوند. به هر رو اگر مسجد فهرج به این واقعه ارتباطی داشته باشد متعلق به قرن اول هجری است و از مسجد تاریخانه دامغان که مربوط به اواسط قرن دوم است، بیشتر از صد سال قدیمی تر است!

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

datapad.ir: دیتاپد، با مجله فناوری و تخصصی رایانه از همه چیز سر در بیاورید.

منبع: گردشبان
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 62267

به "مسجد فهرج؛ به روایتی قدیمی ترین مسجد ایران، تصاویر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مسجد فهرج؛ به روایتی قدیمی ترین مسجد ایران، تصاویر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید