مصاحبه، صباح زنگنه: تنش آفرینی و برهم زدن توافق سیاست بنیادین عربستان در لبنان است

به گزارش مجله یک کامپیوتر، کارشناس تحولات حوزه خلیج فارس، ایجاد تنش و برهم زدن هر نوع توافقی را جزء سیاست های بنیادین عربستان سعودی در قبال تحولات لبنان خواند و گفت: برای عربستان تفاوتی نمی کند که این دولت، دولت مصطفی ادیب باشد یا دولت حریری یا هر فرد دیگری.

مصاحبه، صباح زنگنه: تنش آفرینی و برهم زدن توافق سیاست بنیادین عربستان در لبنان است

صباح زنگنه در گفت وگو با خبرنگار بین الملل خبرنگاران با اشاره به اینکه مصطفی ادیب مامور تشکیل دولت جدید لبنان شده است، درباره تعامل عربستان با تشکیل این دولت گفت: مواضع ریاض در لبنان یک قاعده بنیادین دارد و آن، برهم زدن هرنوع توافق و یاری به ایجاد تنش در این کشور است. تفاوتی نمی کند که این دولت، دولت مصطفی ادیب باشد یا دولت سعدالدین حریری یا هر فرد دیگری که برای نخست وزیری معرفی گردد. تا زمانی که سیاست عربستان در قبال لبنان بر اساس ایجاد تنش و اختلاف باشد، این برنامه را ادامه خواهد داد و مانع ایجاد توافق و همکاری بین احزاب و گروه های سیاسی در این کشور می گردد.

زنگنه در پاسخ به این پرسش که باتوجه به اینکه واشنگتن و ریاض از نخست وزیری نواف سلام حمایت و اعلام نموده اند از دولتی که حزب الله در آن حضور داشته باشد، حمایت نخواهند کرد، آیا دولت مصطفی ادیب ممکن است به سرنوشت دولت های قبلی بیروت دچار گردد؟ گفت: این احتمال وجود دارد. گرچه فرانسه اعلام نموده است که از دولت جدید بیروت حمایت خواهد نمود لذا ممکن است، فشارها علیه دولت مصطفی ادیب کاهش پیدا کند اما تنش ها به طور کلی در لبنان از بین نخواهند رفت.

زنگنه با اشاره به سفر رئیس جمهور فرانسه به لبنان درباره امکان همسو شدن گروه های سیاسی این کشور با دولت جدید بیروت گفت: باید منتظر شد زیرا بحران مالی- مالی لبنان متراکم شده و باید دید تا چه حد می توان آن را از بین برد. سال ها طول کشیده تا این بحران به وجود آمده است و نمی توان آن را ظرف مدت کوتاهی از بین برد لذا بایستی منتظر شد و برنامه های مصطفی ادیب را دید. به اعتقاد بنده، نخست وزیر جدید بیروت با دیدگاه نوین و بافت دیپلماتیکی دارد وارد عرصه تحولات لبنان می گردد و این درحالی است که ادیب با نجیب میقاتی همکاری داشته و ممکن است نجیب میقاتی واسطه همکاری او با عربستان گردد. تمام اینها مطرح است. حالا تا چه حد سعدالدین الحریری به ادیب یاری یا در کارش اخلال ایجاد خواهد نمود، باید منتظر بود و دید چرا که عرصه سیاسی در لبنان همچنان سیال است.

این کارشناس تحولات غرب آسیا با اشاره به انفجار بیروت و خسارت های ناشی از آن گفت: این طور به نظر می رسد که از دولت ادیب از دولت های قبلی لبنان پیروز تر خواهد بود زیرا بحران ها خیلی بیشتر شده و مردم ناامیدند و عصبانی هستند. انفجار بیروت بسیاری از شرایط را تغییر داده و تمام لبنانی ها مایل هستند که به یک جایی برسند. در چنین شرایطی احزاب سیاسی وابسته به جریان 14 مارس دیدگاه های متفاوتی دارند مطرح می نمایند . به هرحال، باید دید در آن تعامالات و داد و ستدهای سیاسی لبنانی ها به کجا خواهند رسید در مجموع باید گفت که پیروزیت در لبنان نسبی است و پیروزیت مطلق وجود ندارد مگر اینکه از 50 درصد بالاتر باشد. این یک پیروزیت است.

زنگنه درباره چالش های پیش روی دولت مصطفی ادیب گفت: برقراری ثبات و یاری به حل بحران مالی لبنان مهم ترین چالش پیش روی دولت جدید بیروت محسوب می گردد. بحران مالی- مالی لبنان بیشتر ناشی از فساد سران احزاب سیاسی به ویژه رهبران جریان 14 مارس است. فشارهای آمریکا، تحریم های مختلف، تحریم شخصیت ها، تحریم حزب الله و سایر فشارها به مشکل مالی- مالی در لبنان دامن زد. با توجه به اینکه معاملات مالی در سطح جهانی بیشتر با دلار است، آمریکا بانک های لبنان را عملا از این نوع فعالیت (انجام معاملات) محروم کرد و زمینه ساز این بحران ها هم شد. احزاب مختلف به پشتوانه آمریکا و حمایت سفارت عربستان در بیروت به این بحران ها دامن زدند و سبب سقوط دولت قبلی لبنان شدند.

مجله شرقیا

مجله شرقیا | مجله آموزشی و اطلاع رسانی تحصیلی
منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 9 مرداد 1400 بروزرسانی: 9 مرداد 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 39683

به "مصاحبه، صباح زنگنه: تنش آفرینی و برهم زدن توافق سیاست بنیادین عربستان در لبنان است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مصاحبه، صباح زنگنه: تنش آفرینی و برهم زدن توافق سیاست بنیادین عربستان در لبنان است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید