مصر: رایزنی ها برای ازسرگیری مذاکرات سد النهضه در جریان است

به گزارش مجله یک کامپیوتر، وزیر خارجه مصر خاطرنشان کرد، رایزنی ها برای شروع مجدد مذاکرات سد النهضه که از بیش از پنج ماه پیش متوقف شده در جریان است.

مصر: رایزنی ها برای ازسرگیری مذاکرات سد النهضه در جریان است

سامح شکری، وزیر خارجه مصر در گفتگوی تلفنی با برنامه ام بی سی این کشور گفت، شرایط فعلی در خصوص سد النهضه از این قرار است که تماس هایی در سطح ریاست اتحادیه آفریقا که ناظر بر مذاکرات سد النهضه گرفته شده تا دیدگاه ها درمورد از سرگیری مذاکرات بیان گردد.

وی اضافه کرد، مصر با مشارکت در هر طرحی برای مذاکره مسئله ای نخواهد داشت مشروط بر اینکه یک توافقنامه الزام آور و چارچوبی مستحکم از سوی ناظران برای برطرف اختلافات وجود داشته باشد.

شکری اظهارات اتیوپی در رد هرگونه توافقنامه الزام آور درمورد سد النهضه را اظهاراتی برای مصرف داخلی و چالشی برای جامعه بین الملل دانست.

وی ادامه داد، اگر طرف اتیوپی اراده سیاسی واقعی داشته باشد و در دستیابی به توافق مصمم باشد، این کار زمانی نمی برد و مصر هم کاملا آماده است و اگر به این لجاجت ادامه دهد تنش بیشتر در منطقه را نوید می دهد.

وزیر خارجه مصر بعلاوه پیرامون روابط کشورش با ترکیه گفت، در این خصوص تا حدودی پیشرفت وجود دارد و امید است که روابط برپایه این میزان پیشرفت ساخته گردد.

وزارت خارجه ترکیه هشتم سپتامبر اعلام نموده بود، در دور دوم رایزنی های اکتشافی دو کشور بر پیشرفت در مسائل مورد اختلاف و عادی سازی روابط تاکید کردند.

شکری گفت، در دور دوم این رایزنی ها روابط دوجانبه و مسائل منطقه ای آنالیز شدند گرچه هنوز گام بعدی برداشته نشده است و تنها اندکی پیشرفت وجود دارد اما رایزنی ها همچنان با همان سرعتی که در دور اول و دوم انجام شد، در جریان است.

روزهای پنجم و ششم ماه مه دور اول مذاکرات اکتشافی میان دو کشور در قاهره و بنا به دعوت طرف مصری انجام شد و در خاتمه آن بیانیه مشترکی صادر و این مذاکرات صریح و عمیق توصیف شد.

در طول ماه های گذشته نشانه های مثبتی درمورد روابط بین قاهره و آنکارا دیده شده است که بارزترین آن اظهارات وزیر خارجه ترکیه درمورد امکان مذاکره دو کشور پیرامون ترسیم مرزهای دریایی در مدیترانه شرقی است.

در پی این اظهارات، وزیر اطلاع رسانی مصر از تصمیمات و روینمودهای اخیر دولت ترکیه درمورد روابط با قاهره قدردانی نموده و آن را نشانه ای خوب توصیف کرد.، ایسنا

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 30 آبان 1400 بروزرسانی: 30 آبان 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 65727

به "مصر: رایزنی ها برای ازسرگیری مذاکرات سد النهضه در جریان است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مصر: رایزنی ها برای ازسرگیری مذاکرات سد النهضه در جریان است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید