معرفی انیمه های ناشناخته استودیو جیبلی

به گزارش مجله یک کامپیوتر، استودیو جیبلی (Studio Ghibli) یکی از مشهورترین استودیوهای انیمیشن سازی ژاپن به شمار می رود که آثار بسیار برجسته و درخشانی همانند شهر اشباح (Spirited Away) و قلعه متحرک هاول (Howls Moving Castle) را فراوری نموده است. با این حال، این استودیو انیمه های دیگری نیز فراوری نموده که به معروفیت زیادی دست پیدا نکردند اما همچنان برجسته و عالی هستند. در ادامه همراه با ما باشید تا به معرفی انیمه های کمتر شناخته شده استودیو جیبلی بپردازیم.

معرفی انیمه های ناشناخته استودیو جیبلی

انیمه همین دیروز

Only Yesterday (1991)

استودیو جیبلی در اغلب اوقات از موضاعات فانتزی و جادویی در داستان های خود بهره می برد و عناصری همچون جادوگران، ارواح داستان های عامیانه ژاپنی، اهریمن های آتشین و غیره را در انیمه های خود می گنجاند. همین نیز باعث شده تا پیدا کردن اثری واقع گرایانه از این استودیو جالب توجه به نظر برسد.

انیمه همین دیروز (Only Yesterday) محصول سال 1991 میلادی داستان دختری 27 ساله به نام تائکو را دنبال می نماید که کل زندگی اش را در شهر توکیو سپری نموده و بیشتر وقت خود را مشغول کار بوده است. او تصمیم می گیرد تا برای بازدید از خانواده اش به حومه شهر سفر کند و در آنجا نیز کودکی و دوران مدرسه خودش را به یاد می آورد.

انیمه همین دیروز توانست به هنگام اکران خود به موفقیت زیادی دست پیدا کند و تحسین منتقدان را برانگیزد. این اثر با تصویرگری بسیار زیبای خود توانسته احساسی را به بیننده ها منتقل کند که بسیاری از بزرگسالان آن را حس می نمایند و آن، حس نوستالژی دوران کودکی و مدرسه است. این انیمه بعلاوه به بیننده یادآور می گردد که در هر سنی می توان زندگی خود را تغییر داد.

انیمه پوم پوکو

Pom Poko (1994)

این اثر برجسته به بیننده ها یادآور می گردد که همواره حواس شان نسبت به طبیعت و موجوداتی باشد که در آن زندگی می نمایند، به خصوص در مکان هایی که امروزه به وسیله شهرها و دیگر پیشرفت های مدرن تصرف شده اند. انیمه پوم پوکو در عین اینکه خنده دار و تلخ است، پیامی تامل برانگیز را ارائه می دهد. با اینکه گاهی اوقات داستان آن اندکی تلخ و شیرین احساس می گردد اما ماهیت کمدی آن باعث شده تا لبخند روی لبان بیننده ها بیاید.

انیمه همسایه من یامادا

My Neighbors the Yamadas (1999)

انیمه همسایه من یامادا (My Neighbors the Yamadas) ترکیبی از داستان های کوتاهی است که پیرامون شخصیت های اصلی بازگو می شوند. با اینکه این داستان ها میزان مناسبی از کمدی و شوخی های بامزه را در خود دارند اما به موضوعات برجسته و مهمی نیز می پردازند که شامل فقدان فرزند و کارایی روابط بین افراد است.

این انیمه زیبا و دلگرم نماینده است که اهمیت و استحکام خانواده را نشان می دهد و شاید چشمگیرترین جنبه آن نیز سبک هنری آن است. این اثر بر خلاف ظاهر ظریف تر دیگر آثار استودیو جیبلی، ظاهری شبیه به کمیک ها و طرح های کاغذی دارد که آن را از دیگر آثار متمایز نموده است. با این حال، این ظاهر صیغل نخورده در تطابق بسیار خوبی با داستان این انیمه قرار گرفته است.

انیمه حکایت دریای زمین

Tales From Earthsea (2006)

انیمه حکایت دریای زمین (Tales From Earthsea) محصول سال 2006 میلادی و بر اساس رمان هایی از نویسنده اورسلا کی لی گوین (Ursula K. Le Guin) است و داستانی حماسی و فانتزی از شاهان، اژدهایان، شوالیه ها و … را روایت می نماید. البته باید گفت که این انیمه رویکرد داستانی رمان ها را در پیش نمی گیرد و با آن ها تفاوت دارد اما این موضوع از زیبایی آن نکاسته است.

انیمه حکایت دریای زمین داستان شاهزاده آرن را دنبال می نماید که پس از کشتن پدر خودش، از خانه اش می گریزد و در پی یک موجود عجیب و غریب در سراسر زمین سفر می نماید. جلوه های بصری و صوتی این انیمه فوق العاده بوده و طراحی کاراکترها، منظره ها و صحنه ها نیز به زیبایی هر چه تمام تر اجرا شده است. تامیا تراشیما (Tamiya Terashima) موسیقی متن این انیمه را ساخته که به خوبی حس حماسی و درام را در بیننده ها شعله ور می نماید.

انیمه بر فراز تپه شقایق

From Up on Poppy Hill (2011)

در سال 2011 میلادی انیمه بر فراز تپه شقایق (From Up on Poppy Hill) روی پرده سینماها اکران شد. این اثر همچون انیمه همین دیروز حسی نوستالژی در خودش دارد و داستان دو دانش آموز دبیرستانی را دنبال می نماید که سعی دارند کلوپ مدرسه خودشان را از نابودی نجات بدهند. آن ها در ادامه کوشش های خود رازهای عجیبی را در خصوص خانوادهایشان کشف می نمایند.

همچون بسیاری از آثار استودیو جیبلی، انیمه بر فراز تپه شقایق نیز به جنگ و تاثیرات آن روی کاراکترها و جهانی که در آن زندگی می نمایند، اشاره دارد. کشور و مردم آن مشتاق هستند تا گذشته خونین را پشت سر بگذرانند و راه را برای ایده های تازه هموار نمایند. همچون انیمه همین دیروز، زیبایی این انیمه نیز در سادگی آن است.

انیمه بر فراز تپه شقایق مهیج و تامل برانگیز است و در عین حال نیز رویکردی آرام و ملایم نسبت به موضوعات سنگین و مهم دارد و در نهایت نیز حس شیرینی را از خود به جای می گذارد. مطمئنا تماشای این انیمه می تواند برای بسیاری از بیننده ها دلنشین و مجذوب کننده باشد.

انیمه افسانه شاهزاده کاگویا

The Tale of Princess Kaguya (2013)

انیمه افسانه شاهزاده کاگویا (The Tale of Princess Kaguya) محصول سال 2013 میلادی بر اساس داستان ژاپنی برش بامبو است که در آن، مردی دختر بچه ای را درون ساقه بامبو پیدا می نماید. او این دختر را به خانه اش می برد و به عنوان دختر خودش، او را بزرگ می نماید. این دختر نیز روز به روز بزرگتر و زیباتر می گردد و با اینکه دوست دارد در روستای خودش بماند اما زیبایی اش باعث جذب خواستگاران زیادی می گردد و همین نیز باعث می گردد تا او وارد یک زندگی مجلل و سلطنتی گردد که اصلا اشتیاقی برای آن ندارد.

سبک هنری قابل توجه که با بسیاری از آثار کلاسیک استودیو جیبلی فرق دارد، باعث شده تا انیمه افسانه شاهزاده کاگویا از دیگر آثار متمایز باشد و فضایی فانتزی و شبیه به افسانه های قدیمی داشته باشد. ایسائو تاکاهاتا (Isao Takahata) سکان کارگردانی این انیمه را در دست داشته و بیشتر صحنه ها نیز با دست ساخته شده اند. کیفیت بالای انیمیشن سازی در کنار موسیقی متن مجذوب کننده این انیمه سبب شده تا داستان آن بسیار زیبا و بدون تاریخ انقضاء باشد.

انیمه وقتی مارنی آنجا بود

When Marnie Was There (2014)

انیمه وقتی مارنی آنجا بود (When Marnie Was There) محصول سال 2014 میلادی است و داستان دختر جوانی به نام آنا ساساکی را دنبال می نماید که به ملاقات پدر و مادر رضاعی خودش می رود و در آنجا چیزهای بیشتری را در خصوص شهر ساحلی آن ها متوجه می گردد. او روزهای خود را صرف گشت و گذار در این منطقه می نماید و متوجه دختری غریبی می گردد که همواره در آنجا سرگردان است. آن ها در ادامه با یکدیگر آشنا می شوند و آنا نیز رازهای بیشتری را در خصوص این دختر و بعلاوه والدین خودش متوجه می گردد.

انیمه وقتی مارنی آنجا بود تکان دهنده و زیبا است و درون مایه غمگینی دارد که حتی در درخشان ترین لحظات نیز نفوذ می نماید. داستان تلخ و شیرینی که در این انیمه به تصویر کشیده می گردد، آن را با دیگر آثار استودیو جیبلی متفاوت نموده است. منظره ها پس زمینه بسیار زیبا و بعلاوه موسیقی متن دلنشین نیز سبب شدند تا حسی از نوستالژی و حسرت به بیننده ها منتقل گردد.

منبع: فوت و فن / collider.com
انتشار: 22 آبان 1401 بروزرسانی: 22 آبان 1401 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 83415

به "معرفی انیمه های ناشناخته استودیو جیبلی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی انیمه های ناشناخته استودیو جیبلی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید