معرفی شرکت هواپیمایی نفت ایران

به گزارش مجله یک کامپیوتر، آشنایی با شرکت هواپیمایی نفت ایران | Naft Airlines

با قدیمی ترین شرکت هواپیمایی غیر نظامی ایران آشنا شوید، شرکت هواپیمایی نفت ایران (Naft Airlines) که امروز آن را به عنوان شرکت هواپیمایی کارون ایرلاینز (Karun Airlines) نیز می شناسند. در ادامه با ما در خبرنگاران همراه باشید تا به اتفاق هم تاریخچه، اطلاعات، کلاس های پروازی و قوانین و اطلاعات ضروری برای مسافران این ایرلاین را مورد بررسی قرار دهیم.

معرفی شرکت هواپیمایی نفت ایران

تاریخچه شرکت هواپیمایی شرکت هواپیمایی نفت ایران

همانطور که در مقدمه نیز به اختصار اشاره کردیم شرکت هواپیمایی نفت ایران یا به عبارتی کارون ایرلاینز، از جمله قدیمی ترین شرکت های هواپیمایی ایرانی با کاربری غیرنظامی است.

شرکت هواپیمایی نفت، از جمله شرکت های قدیمی است که در بین ایرلاین های ایرانی، مشغول به پروازهای کارگو یا همان پروازهای باربری و همچنین پروازهای مسافری، آن هم بیشتر در مقاصد پروازی داخلی است. البته این نکته در این میان ناگفته نماند که این ایرلاین، بخشی از فعالیت های پروازی خود را به پروازهای خارجی معطوف می دارد و تنها محدود به پروازها و مقاصد داخلی نیست. ایرلاین نفت ایران دارای برنامه های پروازی به کشورهای مجاور ایران نیز هست. عمده سهام شرکت هواپیمایی نفت ایران، در اختیار شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی صنعت نفت ایران است. دفتر مرکزی این شرکت هواپیمایی در شهر اهواز قرار گرفته است. دو فرودگاه بین المللی اهواز و فرودگاه بین المللی مهرآباد، قطب های اصلی این ایرلاین محسوب می گردند.

لازم به ذکر است که بیشتر پروازهای این ایرلاین به صورت چارتری انجام می شود. از اهداف اولیه این شرکت هواپیمایی، مخصوصا به عنوان اولین ایرلاین فعال در عرصه صنعت هوایی کشور، ابتدا با هدف پشتیبانی هوایی از عملیات اکتشاف، استخراج و توسعه عملیاتی در منطقه ها نفت خیز منطقه جنوب ایرانبود و با همین عنوان، فعالیت خود را در سال 1305 شروع کرد. در ابتدا این شرکت هواپیمایی را با نام شرکت خدمات هوایی می شناختند. پس از این که این شرکت از طریق واحدی تحت مدیریت منطقه ها نفت خیز جنوب، به صورت یک شرکت مستقل ارتقاء یافت پس از آن، این شرکت با عنوان شرکت حمل و نقل هوایی ایران- نفت که البته جز زیر مجموعه های شرکت ملی نفت ایران قرار می گرفت، نامیده شد.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و همچنین خروج کارشناسان و متخصصان که اتباع کشورهای خارجی بودند از کشور در سال 1357 و همچنین شروع جنگ تحمیلی، دشمن بخش وسیعی از کشور را به ویژه در قسمت منطقه ها نفت خیز جنوب و علی الخصوص شهر آبادان که محل دفتر اصلی شرکت هواپیمای نفت ایران در آن زمان بود، این قسمت زیر رگبار آتش دشمن قرار گرفت.

در همین زمان، طی آن شرایط بحرانی بسیاری از مهندسان پرواز، خلبانان، کارشناسان و کارکنان شرکت هواپمایی نفت ایران، توانستد در یک حرکت خودجوش و صد البته فداکارانه، تمامی هواپیماها، تجهیزات و وسایل و همچنین ادوات مخصوص هواپیمایی را از شهر آبادان به منطقه آغاجاری منتقل کنند.

فداکاری ها و جان نثاری های این افراد تنها در آن زمان انتها نیافت و آن ها در ادامه، بدون نیاز به متخصصان و مهندسان خارجی توانستند که به جز این که در عملیات پروازی خود پیروز بودند، فعالیت های ارزشمند دیگری همچون جا به جایی مجروحان و امداد رسانی به رزمنگان و جنگجویان را انجام دهند و سهمی ویژه و ماندگار در آن روزگار داشته باشند. اقدامات این افراد خبره آن قدر ارزشمند بود که حتی پس از انتها جنگ تحمیلی، به منظور ارائه خدمات مطلوب پایگاه عملیاتی شرکت هواپیمایی نفت ایران درشهر اهواز نیز مستقر گشت.

شرکت هواپیمایی ایران- نفت در سال 1379 با واگذاری سهام شرکتش به صندوق بازنشستگی کارکنان صنعت نفت واگذار شد. متعاقبا در پی این واگذاری، این شرکت به شرکت هواپیمایی نفت ایران تغییر نام پیدا کرد.

در سال 1395، شرکت هواپیمایی نفت ایران، باهدف توسعه ناوگان هوایی خود و همچنین معرفی خود به تمامی مردم جامعه و در نهایت ارائه خدمات مطلوب تر به بیشتریت جامعه، نام خود را به شرکت هواپیمایی کارون تغییر داد. آیا می دانستید که از جمله افتخارات شرکت هواپیمایی نفت ایران این مورد است که از ابتدای تأسیس این شرکت تا به اکنون، پروازهای این شرکت دارای ضریب امنیتی بسیار بالای ایمنی در پروازها است.

شاید باورش برایتان سخت باشد اما، این ایرلاین تا به اکنون هیچ گونه سانحه هوایی را در سوابق پروازهای خود نداشته است. همچنین بر اساس آمارهای سایت های معتبر جهانی، این ایرلاین یکی از ایمن ترین شرکت های هواپیمایی در منطقه خاورمیانه محسوب می شود. بیشتر مقاصد پروازی این ایرلاین عبارتند از پرواز به مقصد هایی همچون: اهواز، آبادان، اصفهان، کیش، مشهد، آغاجاری، شیراز، شهر کرد، تهران، رشت، یزد، بندر ماهشهر، تبریز، خارک، اردبیل، بندر عسلویه و امارات است.

شرکت هواپیمایی نفت ایران یا به عبارتی شرکت هواپیمایی کارون در نظر دارد که در راستای تحقق برنامه توسعه چششم انداز 1404، ایرلاین خود را به عنوان یکی از شرکت های برتر در صنعت هواپیمایی با توجه به مصادیق توسعه همچون:

  • پیشتازی در صنعت هوایی کشور با توجه به حضور فعال در بازارهای داخلی، منطقه ای و بین المللی و با توجه به کسب مزیت های منطقه ای در زمینه حوزه های حمل و نقل، مسافر و بار، خدمات فنی و همچنین خدمات مهندسی
  • توسعه ناوگان هوایی خود در راستای توسعه شبکه های پروازی در تمامی بازارهای فعلی و آینده
  • پیشگامی در ارائه خدمات، با داشتن حداقل های پروازهای تاخیری و کنسلی و در آخر نیز، ارائه خدماتی مطابق با استاندارد های مطلوب روز جهان به مسافرین این ایرلاین در تمامی پروازهای داخلی و خارجی.

در حال حاضر این شرکت دارای 4 فروند هواپیمای فوکر 100 با ظرفیت جا به جایی 100 نفر مسافر و فوکر 50 با قابلیت جا به جایی 50 نفر مسافر است.

اطلاعات شرکت هواپیمایی نفت ایران

نام شرکت هواپیمایی نفت ایران: Naft Airlines

کد یاتا: NV

کد ایکائو: IRG

وب سایت شرکت هواپیمایی نفت ایران: www.karunair.ir

قوانین شرکت هواپیمایی نفت ایران

  • در پروازهای داخلی شرکت هواپیمایی نفت، وزن بار مجاز رایگان برای همه مسافران 20 کیلوگرم است.
  • قبل از خرید بلیط هواپیمای این ایرلاین حتما قوانین این شرکت هواپیمایی را بررسی نمایید.
منبع: الی گشت
انتشار: 18 اسفند 1400 بروزرسانی: 18 اسفند 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 71726

به "معرفی شرکت هواپیمایی نفت ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی شرکت هواپیمایی نفت ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید