معیار چاقی چیست؟

به گزارش مجله یک کامپیوتر، یکی از معتبرترین معیارهای چاقی، شاخص توده ی بدنی است (Body Mass Index) که نحوه ی محاسبه ی آن تقسیم وزن به کیلوگرم بر مجذور قد به متر می باشد.

معیار چاقی چیست؟

نویسنده: دکتر عباس عطاری

یکی از معتبرترین معیارهای چاقی، شاخص توده ی بدنی است (Body Mass Index) که نحوه ی محاسبه ی آن تقسیم وزن به کیلوگرم بر مجذور قد به متر می باشد.

بر اساس این فرمول BMI بالاتر از 25 به معنای افزایش وزن است. BMI بین 20 تا 25 طبیعی، و از 25 تا 27 در معرض خطر تلقی می شود. BMI بالاتر از 27 چاقی و در معرض خطر زیاد، و بالاتر از 30 چاقی مفرط و خطرناک محسوب می شود. در برخی منابع BMI بالاتر از 30 چاقی به اسم بیماری تلقی می شود.

BMI برای چاقی های مرکزی (چاقی ناحیه ی شکم و پهلوها) معیار چندان خوبی نیست. در چاقی مرکزی از مقدار ی دور کمر استفاده می شود. دور کمر بیش از 120 سانتی متر برای مردان و بیش از 108 سانتی متر برای زنان چاقی مرکزی به شمار میرود. معیار دیگر در این مورد، محاسبه ی تقسیم دور کمر به دور باسن است که بیش از 0/9 برای مردان و بیش از 0/95 برای زنان، چاق تلقی می شود.

روش محاسبه ی دقیق تر استفاده از سی تی اسکن (CT scan) و سی ای تی اسکن (CAT scan) و یا ام آر آی (MRI) است. در این روش مقدار چربی بدن محاسبه می شود که اگر در مردان از 25 درصد و در زنان از 30 درصد وزن بدن بیش تر باشد، چاق محسوب می گردند.

چاقی در بچه ها و نوجوانان رو به افزایش است، به طوری که نزدیک به یک سوم بچه ها و نوجوانان (6 تا 19 ساله) از هر دو جنس، چاق و یا در معرض خطر چاقی هستند.

منبع مقاله :

عطاری، عباس؛ (1387)، اختلالات تغذیه ای (مسائل رفتاری تغذیه در بچه ها)، تهران: نشر قطره، چاپ اول

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: راسخون
انتشار: 30 آبان 1400 بروزرسانی: 30 آبان 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 65548

به "معیار چاقی چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معیار چاقی چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید