مقصر سقوط هواپیمای تهران - یاسوج معین شد ، خلبان این بار مقصر نیست ، رئیس سازمان هواپیمایی به 6 ماه زندان محکوم شد

به گزارش مجله یک کامپیوتر، سخنگوی کمیسیون اصل 90 شورای اسلامی گفت: رئیس سازمان هواپیمایی براساس رای دادگاه بدوی به دلیل عدم پاسخگویی به کمیسیون اصل 90 به انفصال از خدمات دولتی و 6 ماه زندان محکوم شده است.

مقصر سقوط هواپیمای تهران - یاسوج معین شد ، خلبان این بار مقصر نیست ، رئیس سازمان هواپیمایی به 6 ماه زندان محکوم شد

خبرنگاران - در سانحه سقوط هواپیمای ATR هواپیمایی آسمان در جهت تهران - یاسوج در بهمن دو سال پیش 65 نفر مسافر و کرو پرواز جان خود را از دست دادند. مدت ها آنالیز برای اعلام دلایل این سقوط ادامه داشت تا اینکه در هفته گذشته یک ممیز هواپیمایی کشوری از ابلاغ حکم عدم ادامه فعالیت رئیس سازمان هواپیمایی کشوری به دلیل بروز سانحه سقوط هواپیمای ATR هواپیمایی آسمان اطلاع داد.

ممیز هواپیمایی کشوری در بخشی از این گزارش که شرق آن را منتشر نموده بود گفته است: ... گزارش کارشناسان رسمی دادگستری مبنا نهاده شد و بر اساس آن ابلاغیه های افراد متعددی از پرسنل شرکت آسمان، سازمان هواپیمایی، شرکت فرودگاه های کشور به دستشان می رسد و علاوه بر الزام به پرداخت قرارهای تامین، قرار نظارت قضایی بدوی مبنی بر عدم فعالیت رئیس سازمان هواپیمایی کشوری و معاونت استاندارد پرواز و معاون یکی از دفاتر سازمان هواپیمایی به آنها ابلاغ می گردد.

پس از انتشار این اظهارات سازمان هواپیمایی با تکذیب اظهارات این ممیز هواپیمایی کشوری تاکید نمود که رئیس ما همچنان سرجای خود نشسته و تمامی این موارد تکذیب می گردد.

بهرام پارسایی سخنگوی کمیسیون اصل 90 حالا پس از یک هفته در جدیدترین واکنش به این حکم از نهایی شدن گزارش کمیسیون اصل 90 درباره حادثه سقوط هواپیمای تهران - یاسوج اطلاع داد و گفت: پس از سقوط این هواپیما در بهمن ماه سال 1396 این پرونده به کمیسیون اصل 90 ارجاع شد و ما با دریافت مشاوره، تحقیقات و اطلاعاتی که از سایر پرونده های سوانح هوایی به دست آوردیم آنالیز خود را در این باره شروع کردیم و البته نگرانی هایی از انحراف در جهت گزارش داشتیم، زیرا بخش عمده ای از پرونده های سقوط هواپیما بلاتکلیف است و یا آنهایی که معین تکلیف شده خلبان در آن مقصر است.

وی با بیان اینکه هدف کمیسیون اصل 90 نظارت بر طرز کار سه قوه است و ما هرگز به دنبال مچ گیری و مسائل حاشیه ای نبودیم به ایسنا گفت: در همان شروع هم با توجه به این که موضوع تخصصی بود مشاورینی را به کمیسیون دعوت کردیم و از اهل فن و خلبان های متعددی مشاوره گرفتیم. همچنین از سازمان هواپیمایی کشوری، شرکت فرودگاه ها و شرکت آسمان هم استعلام کردیم که بخشی از آنها پاسخ داده نشد و بخشی از پاسخ ها نیز غیرمرتبط بود. پیرو آن بازدیدی هم از فرودگاه یاسوج داشتیم.

سخنگوی کمیسیون اصل 90 شورای اسلامی ادامه داد: یکی از ایراداتی که از نظر کمیسیون اصل 90 وارد است این است که کمیته آنالیز سوانح هوایی کمیته مستقلی نیست و براساس یک بخشنامه نادرست رییس سازمان هواپیمایی حکم ریاست این کمیته را امضاء می نماید در حالی که این کمیته قرار است عملکرد سازمان هواپیمایی را مورد آنالیز قرار دهد.

پارسایی سرعت عمل در تهیه گزارش سقوط هواپیمای تهران - یاسوج را از سوی کمیته آنالیز سوانح هوایی را دارای شائبه دانست و یادآور شد: کمیسیون اصل 90 جلساتی را با مسئولین از شخص وزیر تا روسای سازمان ها، کمیته آنالیز سانحه، خلبانان و کارشناسان متعدد داشته و به علت تعلل سازمان هواپیمایی در همکاری با کمیسیون مدیر این سازمان به قوه قضاییه معرفی گردید که طبق قانون به خاطر عدم پاسخگویی به کمیسیون اصل 90 به انفصال از خدمات دولتی و شش ماه زندان با حکم دادگاه بدوی محکوم شده است.

وی با بیان این که کمیته آنالیز سانحه به دنبال مقصر نشان دادن خلبان هواپیمای تهران - یاسوج بوده است اظهار کرد: داشته های ما خلاف این را ثابت می کرد و بر همین اساس ما در برابر فضاسازی ها ایستادگی کردیم. این پرونده ابتدا در اصفهان که محل سقوط هواپیما بود مفتوح شد ولی بعد از آن به شعبه ای در تهران منتقل شد. ما طبق وظیفه ذاتی خود به اتفاق رییس کمیسیون اصل 90 با قاضی پرونده جلسه گذاشتیم و در محل شعبه رسیدگی کننده اطلاعات و مستنداتی را به قاضی ارائه دادیم. علی رغم لابی های پیدا و پنهان و ایستادگی قاضی و اشراف ایشان به پرونده و دریافت مشاورین خبره خوشبختانه نتیجه قضایی هم به همین دلیل بود که یخ زدگی را علت سقوط دانستند و سازمان هواپیمایی، شرکت فرودگاه ها و شرکت آسمان را مقصر می دانند.

سخنگوی کمیسیون اصل 90 شورای اسلامی با بیان این که ایران یکی از سانحه خیزترین کشورها در حوادث هوایی است، اظهار کرد: یکی از پیشنهادهای ما در کمیسیون اصل 90 تغییر نحوه انتخاب کمیته رسیدگی به سوانح هوایی است. همچنین براساس گزارش کمیسیون یکی از مواردی که یخ زدگی هواپیما را ثابت می نماید این است که سقوط های قبلی هواپیمایی ای تی آر علتش یخ زدگی بوده و اساسا با توجه به شرایط جوی نباید اجازه پرواز داده می شد. این داده ها و مستندات حاکی از این است که خلبان مقصر نبوده و این برای اولین بار است که خلبان مقصر اعلام نشده است.

پارسایی از نامه خود به رییس قوه قضاییه برای جلوگیری از نفوذ بعضی افراد در پرونده سقوط هواپیمای تهران - یاسوج اطلاع داد و گفت: درست است که این یک مورد پرونده سقوط است ولی رسیدگی درست به آن یک رویه غلط را در کشور اصلاح می نماید و ایمنی پرواز را نیز افزایش می دهد، چرا که در حال حاضر سوانح هوایی ایران هفت برابر میانگین جهانی است و برخورد با متخلفان جلوی تکرار این حوادث را می گیرد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در انتها پیشنهاد کرد که پیش از نهایی شدن احکام دادگاه وزارت راه و شهرسازی نسبت به برکناری مقامات مسئول در سازمان هواپیمایی اقدام کند.

آژانس مسافرتی: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

مجله سامی: مجله سامی، وبلاگ نقد و بررسی کالاها و اخبار تولیدات صنایع

منبع: چمدان
انتشار: 18 شهریور 1400 بروزرسانی: 18 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 16265

به "مقصر سقوط هواپیمای تهران - یاسوج معین شد ، خلبان این بار مقصر نیست ، رئیس سازمان هواپیمایی به 6 ماه زندان محکوم شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقصر سقوط هواپیمای تهران - یاسوج معین شد ، خلبان این بار مقصر نیست ، رئیس سازمان هواپیمایی به 6 ماه زندان محکوم شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید