منطقه 4 شهری تبریز؛ درگیر مسائل مسیرگشایی

به گزارش مجله یک کامپیوتر، سیدمرتضی احمدپور- تبریز ـ خبرنگار: منطقه 4 شهری تبریز یکی از بزرگ ترین مناطق یازده گانه تبریز به شمار می رود و بیشترین جمعیت تبریز را در خود جای داده است. در این منطقه، خانه هایی متراکم و کوچک وجود دارد که متراژ بعضی از آنها به 20 متر هم نمی رسد.

منطقه 4 شهری تبریز؛ درگیر مسائل مسیرگشایی

عرض کم کوچه ها باعث شده است مدیران بحران شهری درباره مسائل خدمات رسانی به این محلات در زمان وقوع بحران بارها هشدار دهند. به گفته آنها، در صورت وقوع آتش سوزی در برخی از کوچه ها خودروهای آتش نشانی قادر به خدمات رسانی نیستند و در بسیاری از کوچه ها امکان تردد آمبولانس وجود ندارد. برای حل این مسائل از 15 سال پیش جهتگشایی در این منطقه شهری به عنوان اولویتی جدی مطرح شد. در دوران صادق نجفی، شهردار قبلی، با توجه به هزینه های بالای تملک جهتگشایی ها با روند کندتری پیش رفت، اما با پافشاری برخی از مسئولان و اعضای شهر به ویژه فریدون بابایی، رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر، این جهتگشایی ها با تغییراتی در دستورالعمل نحوه تملک در مدیریت جدید شهری در دستور کار نهاده شد.

  • دردسرهای جهتگشایی

سال گذشته جهتگشایی در امتداد خیابان قطران با عنوان قطران جدید و خیابان سلیمی اجرا شد. ساکنان بخشی از کوی قدیمی چوزچوزان توانستند بعد از ده ها سال شاهد تردد خودرو در این محله قدیمی باشند. برای اجرای طرحِ جهتگشایی مسائلی نیز وجود داشت از این میان می توان به چند خانه ای اشاره نمود که در جهت باقی مانده اند و دسترسی به خیابان را مسدود نموده اند یا این که مقابل یکی از ادارات دولتی به علت تفاوت سطح ایجادشده بعد از جهتگشایی و جمع شدن فاضلاب بوی بدی به مشام می رسد. به گفته اهالی، خانه ای بزرگ و متروک پشت مدرسه ای واقع در این محله که در نقشه های جهتگشایی هم وجود دارد، منشا خطرهایی برای اهالی به ویژه دانش آموزان است. در این خانه معتادان و اشرار جمع می شوند و از این رو محله برای اهالی ناامن شده است. مسائل بافت فرسوده و تراکم کوچه ها و خانه ها در منطقه 4 شهری به حدی است که با وجود نواقص متعدد، اهالی اصرار به تداوم جهتگشایی ها در این منطقه دارند.

  • مشخص تکلیف خانه های بدون مالک

مدیر املاک منطقه 4 شهرداری تبریز با بیان این که اکنون با ادارات واقع در جهت و دادستانی برای حل مشکل اهالی نامه نگاری ها نموده ایم، می گوید: اختلاف سطح و مشخص تکلیف چند متر رهاشده در اطراف این ادارات مسائلی است که به دلیل قرارگیری برخی ادارات در این منطقه به وجود آمده است. طی مذاکرات و نامه نگاری ها تصمیم گرفته شد، با همکاری این ادارات، مسائل ساکنان را برطرف کنیم.

علی زارعی به خانه های بدون مالک و رهاشده در این جهتها اشاره می نماید و می افزاید: برخی از این خانه ها چندین ورثه دارند و برخی از آنها خارج از کشور زندگی می نمایند و دسترسی و توافق با آنها مشکل است. با هماهنگی دادستانی تا یک ماه آینده این خانه ها مشخص تکلیف می گردد تا امنیت شهروندان ساکن در این محدوده فراهم گردد. همچنین امکان تردد خودرو در کوچه های کم عرض مهیا خواهد شد.

  • اخطار به مالکان خانه های مخروبه

معاون خدمات شهری منطقه 4 تبریز با بیان این که وجود خانه های مخروبه در بافت فرسوده این منطقه امنیت اهالی را به خطر انداخته است، می گوید: برخی از این خانه ها و املاک مساحت زیادی دارند و برای اهالی مسائل متعددی ایجاد می نمایند. این خانه ها محلی برای زندگی حیوانات و حشرات موذی شده و انباشت زباله سلامت ساکنان را با خطر روبرو نموده است. احد یعقوبی فنا خاطرنشان می نماید: برخی از خانه ها در این منطقه دیوارهای سستی دارند که امکان خراب شدن آنها وجود دارد. با دستور شهردار منطقه برای شناسایی و اقدام سریع تر مالکان مقابل این خانه ها بنرهایی نصب شده است. به مالکان مهلت داده می گردد برای برطرف خطر اقدام نمایند و اگر برطرف خطر در مدت اعلام شده قانونی انجام نگردد، شهرداری اقدام می نماید و هزینه ها را از صاحب ملک مطالبه خواهد نمود.

  • برنامه ریزی برای 20 جهتگشایی 12 متری

شهردار منطقه 4 تبریز با بیان این که جهتگشایی در بافت فرسوده این منطقه دشواری های خاص خود را دارد، می گوید: مهم ترین مشکل تامین هزینه های تملک خانه ها و املاک واقع در جهت است. با مصوبه شورای شهر دیگر غرامت نقدی به مالکان خانه های واقع در جهت داده نمی گردد، بلکه به ازای متراژی که در جهت قرار می گیرد 5 برابر تخفیف هزینه پروانه در نظر گرفته می گردد. مثلا اگر 50 متر از خانه در جهت خیابان قرار داشته باشد، مالک می تواند تا 250 متر هزینه پروانه پرداخت نکند.

اکبر امجدی در پاسخ به این سوال که برخی خانه ها واقع در این جهت کمتر از 50 متر حتی 20 متر مساحت دارند و نمی توانند از این تخفیف بهره ببرند، شرح می دهد: با مذاکره ای که با شهردار تبریز داشتم مقرر شده است لایحه جدیدی به شورا در روزهای آینده تقدیم کنیم که به مالکان این خانه ها از محل اعتبارات تملکی شهرداری وجه نقد پرداخت گردد. با توجه به مسائل اقتصادی این پرداخت ها به سال آینده موکول می گردد. شهردار منطقه 4 یادآور می گردد: برای حل موردی مسائل شهروندان ماموریت های جداگانه ای به واحد املاک و خدمات شهری منطقه داده شده است تا در کمترین زمان و حداکثر یک تا دو ماه آینده و قبل از بارش های موسمی این مسائل حل شو، اما در این زمینه همراهی شهروندان نیز بسیار مهم است.

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

مجله کامپیوتر: از کامپیوتر و IT کلی مقاله و ترفند جالب اینجا داریم

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 30 آبان 1400 بروزرسانی: 30 آبان 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 16343

به "منطقه 4 شهری تبریز؛ درگیر مسائل مسیرگشایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "منطقه 4 شهری تبریز؛ درگیر مسائل مسیرگشایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید