مورد عجیب بنجامین

به گزارش مجله یک کامپیوتر، بنجامین گلی آپارتمانی و زیباست. برگ هایش چرمی و ریز است. هم نوع سبز دارد هم ابلق. بومی منطقه ها گرمسیر آسیا، آمریکا و آفریقا و اهل خانواده انجیر و یکی از فیکوس هاست. در برخی کشورها نماد مذهبی است چون معتقدند بودا در سایه آن به روشنگری رسید. از دسته گیاهان تصفیه کننده هوا هم هست.

مورد عجیب بنجامین

وقتی آن را می خرید پربرگ و شاداب است ولی بعد از مدتی برگ هایش می ریزد؛ چراکه نگهداری آن برای تازه کارها بسیار مشکل است.

به تنش های محیطی خیلی حساس است و با تغییر شرایط جزیی برگ هایش می ریزد. درباره ویژگی های فیکوس بنجامین (ficusbenjamina) یا بنجامین حرف می زنیم. در واقع در گزارش امروز می خواهیم به شرایط مناسب رشد این گل بپردازیم تا دوستداران آن راحت تر بتوانند از ریزش برگ هایش جلوگیری نمایند.

نا امیدم نکن

بسیاری از افراد وقتی بنجامین را می خرند ذوق پر برگ وباری اش را دارند اما کمی بعد از آن ناامید می شوند چون برگ هایش می ریزد. این گل در شرایط سرد مستعد ریزش برگ بوده و دوست ندارد جابه جا گردد. بنجامین بعلاوه در برابر کنه ها، مگس های سفید و شته ها آسیب پذیر است. این گل به اسم گیاهی گرمسیری کاملا به نور، گرما و رطوبت احتیاج دارد تا بتواند در برترین حالت رشد باشد.

نکته جالب این که تولیدنمایندگان بونسای به آن علاقه مند شده اند و آن را به صورت بونسای درآورده اند و با گیس باف کردن تنه اش شکل زیبایی به آن داده اند.

یک مشکل رایج در بنجامین این است که با ازدست دادن برگ های خود به استرس های محیطی پاسخ می دهد. استرس می تواند در اثر موارد زیادی ازجمله کم و زیادشدن آبیاری، نور کم، رطوبت کم، تغییر دما یا آفات ایجاد گردد.

نور: این گل به نور زیادی احتیاج دارد اما نه نور مستقیم و شدید آفتاب. نور تابستان برای آنها باید فیلتر شده باشد یا گلدان را از کنار شیشه جابه جا کنید. آنها علاقه مندند در تابستان بیرون نگهداری شوند اما به شرطی که در معرض تابش مستقیم آفتاب قرار نگیرند. نور مستقیم و شدید باعث سوختگی برگ ها و از بین رفتن آنها می گردد.

خاک: فیکوس به خاک خوب و حاصلخیز زراعی احتیاج دارد. خاک گلدان باید خاک مقوی ای باشد که مواد مغذی مورد احتیاج گیاه را تأمین کند. کمپوست یکی از خاک های مناسب برای آن است.

نکته: از خاک گل رز یا آزالیا برای آن استفاده نکنید چون خاک این گل ها اسیدی است.

آب: بهتر است آب آبیاری این گیاه فاقد املاح باشد و سرد نباشد. استفاده از آب ولرم برای گیاه مطلوب تر است. نکته بسیار مهم آبیاری یکنواخت آن است. کم وزیاد کردن مقدار آب یا تغییر فاصله آبیاری به آن تنش وارد می نماید اما به طور منطقی در تابستان آب بیشتر و در زمستان آب کمتری می خواهد. یادتان باشد اگر هوای خانه تان خشک است با اسپری کردن آب، رطوبت محیط را تأمین کنید و اجازه ندهید ریشه خشک گردد و قبل از آبیاری حتما رطوبت خاک را آنالیز کنید. آنالیز رطوبت خاک هم چشمی نیست. با انگشت یا از طریق یک تکه چوب این کار را انجام دهید.

دما: بنجامین نمی تواند درجه حرارت کم را تحمل کند. دمای بیش از 15درجه سانتیگراد را همواره حفظ کنید. این گل در دمای بالاتر از 21درجه سانتیگراد عملکرد بهتری خواهد داشت. پس حداقل دما در زمستان 15 و حداکثر دما در تابستان 24درجه باشد اما اگر در محیط های گرم آبیاری روزانه انجام گردد تا 30درجه را هم می تواند تحمل کند. نفوذ هوای سرد از پنجره ها، درها یا واحدهای تهویه هوا به آن آسیب می رساند بهتر است آن را از این نقاط دور نگه دارید.

نکته: این گل به جابه جایی بیشتر از سرما حساس است.

رطوبت: درست است که گل بنجامین به علت برگ های چرمی و نسبتا ضخیمش به خشکی هوا مقاوم است ولی این گل تاحدودی محیط مرطوب را دوست دارد. پس برگ هایش را به طور مرتب غبارپاشی کنید تا گل همواره شاداب و سرحال بماند. بعلاوه در زیر گلدان یک زیرگلدانی قرار دهید، داخل آن سنگریزه بریزید و آن را پر از آب کنید تا محیط اطراف گل مرطوب بماند.

نکته: غبارپاشی روزانه دوبار در صبح و عصر از ریزش برگ ها جلوگیری می نماید اما حواس تان باشد اگر روی برگ ها نقاط قهوه ای ایجاد شد غبار پاشی را متوقف کنید.

نکته: غبارپاشی برای تمیزشدن برگ ها کافی است و به هیچ وجه از مواد براق نماینده شیمیایی برای این کار استفاده نکنید.

کود: در ابتدای فصل رشد در بهار می توانید تغذیه این گل را آغاز کنید. هر دو هفته یک بار کودهای شیمیایی را طبق دستور مندرج روی بسته در آب حل کنید و پای گل بریزید.

تعویض گلدان: تا وقتی گیاه جوان است و سرعت رشد آن بالاست احتیاج به تعویض هر سال گلدان دارد. اگر گلدان به حداکثر میزان خود رسید خاک رویی را با خاک نو تعویض نموده و حتما از خاک باکیفیت بالا بهره ببرید.

هرس: گل بنجامین خود را هرس کنید تا شکل آن حفظ گردد. هرس باید در زمستان انجام گردد که گیاه رشد فعالی ندارد. برای هرس دستکش بپوشید و از یک قیچی تیز بهره ببرید. هرس را درست قبل از یک گره انجام دهید تا جوانه نو از بالای آن گره رشد کند.

تکثیر: برترین زمان برای قلمه گیری فیکوس اواخر بهار است. در این زمان ساقه های چوبی تازه تولیدشده کمی سفت و به اصطلاح نیمه سبز می شوند به طوری که قطر آنها به میزان یک مداد باشد. قلمه باید حتما یک برگ هم داشته باشد. موقع قلمه گیری، ساقه را اریب برش بزنید و در یک ظرف دارای پرلایت یا ماسه بکارید و آن را آب بدهید. استفاده از هورمون ریشه زایی باعث ریشه دهی سریع تر آن خواهد شد. وقتی قلمه ها سفت و چوبی شوند این روش دیگر پاسخگو نیست و باید از روش خوابانیدن هوایی استفاده کرد. در این روش در بهار با چاقو یک زخم روی ساقه ایجاد کنید و دور آن را با خزه مرطوب ببندید و روی آن را با نایلون بپوشانید. تا یک ماه روزانه این خزه را مرطوب کنید تا از آن قسمت ریشه بزند. بعد از ریشه قلمه را از پایین نقطه زخمی ببرید و در ماسه یا پرلایت بکارید.

نکته: بنجامین هایی را که بخش عمده ای از پایین ساقه آنها لخت و بی برگ است نخرید و موقع جابه جایی گلدان از فروشگاه تا منزل، گلدان را در معرض هوای سرد یا باد قرار ندهید. این مساله مانند ایجاد تنش بوده و باعث ریزش برگ های گل می گردد.

مسائل پیش روی بنجامین

برگ ها زرد می شوند: بنجامین به کم و زیادشدن آبیاری حساس است. عامل مهم ریزش برگ در این گل آبیاری بیش ازحد است. به محض مشاهده زردی و ریزش فاصله بین دو آبیاری را زیاد کنید. بسیار دقت کنید گلدان دارای زهکش باشد چون باتلاقی شدن خاک گلدان هم علتی مهم برای ریزش برگ گل است.

ریزش برگ های سالم و سبز : هر وقت چنین مسئله ای برای گل پیش آمد شک نکنید این واکنش گیاه به کم نوری است. گلدان را به جای نورگیرتری ببرید. البته تشنگی هم می تواند علت رخ دادن این اتفاق باشد. پس گل را تشنه نگذارید و آبیاری آن را تنظیم کنید. همان طور که اشاره شد با انگشت یا از طریق یک تکه چوب این کار را انجام دهید. اگر به میزان یک بند انگشت خاک خیس بود یعنی آب نمی خواهد وگرنه آن را آبیاری کنید.

برخی مواقع سردشدن ناگهانی هوای اتاق و آبیاری با آب سرد علت ریزش برگ سبز است. راه حل هم که معین است یا دمای اتاق را تنظیم یا آن را جابه جا کنید. آب آبیاری هم بهتر است آب شیر باشد به خصوص در زمستان حواس تان باشد آب آبیاری سرد نباشد.

برگ ها سیاه می شوند: این اتفاق معمولا در فصل سرد می افتد. در چنین مواقعی گل دارد هشدار می دهد سردش است به همین علت باید گل را از شیشه سرد پنجره دور کنید.

برگ های خشک و شنماینده: این نشانه گرم و خشک بودن هوای محیط نگهداری گل است. راه برون رفت از آن هم آبیاری بیشتر و غبارپاشی روزانه است. در فصول گرم روزی دو بار غبارپاشی انجام دهید.

برگ های نو و کوچک : در درجه اول ریشه های گل را آنالیز کنید. ممکن است جای گل تنگ باشد و احتیاج به تعویض گلدان داشته باشد. یک نشانه برای تعویض گلدان آمدن ریشه ها به سطح خاک است؛ البته همزمان با رشد سطحی ریشه ها نوک برگ ها هم سوخته و قهوه ای می گردد.

علاوه براین ممکن است گل دچار کمبود موادغذایی شده و به کود احتیاج داشته باشد. کوددهی هر دو هفته یک بار مشکل را رفع می نماید.

زینب خزایی - جامعه / روزنامه خبرنگاران

تور تایلند: تور تایلند ارزان قیمت، تور سامویی، تور پوکت، پاتایا، بانکوک، چیانگ مای، کرابی را با ما تجربه کنید.

آموزشگاه ما: آموزشگاه ما | آموزش باید برای همه در دسترس باشد

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 18 شهریور 1400 بروزرسانی: 18 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 60428

به "مورد عجیب بنجامین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مورد عجیب بنجامین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید