نخستین فراصندوق سرمایه گذاری خطرپذیر راه اندازی شد

به گزارش مجله یک کامپیوتر، به گزارش خبرنگاران به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری در آئین رونمایی و پذیره نویسی فرا صندوق به عنوان نخستین فرا صندوق کشور در بازار سرمایه بر وجود زیست بوم سرمایه گذاری خطر پذیر در کشور در سال های گذشته تاکید نمود و گفت: این زیست بومی بود که با پول نفت آن را نابود کردیم و امروز برای احیای آن در کوشش هستیم. در حال حاضر نیز چندین صندوق خطرپذیر در کشور راه اندازی شده است اما فرایند آن کند است و نیاز به فرهنگسازی دارد.

نخستین فراصندوق سرمایه گذاری خطرپذیر راه اندازی شد

معاون علمی و فناوری همچنین اعلام کرد: در گذشته برای ایجاد یک کسب و کار مشکل اقتصادی به عنوان موضوع مهم در نظر گرفته می شد و تصور بر این بود که با اختصاص دادن پول مشکل برطرف می گردد اما این یک فرهنگ اشتباه بود که در معاونت علمی و فناوری نیز به عنوان بخشی از بدنه دولت وجود داشت اما در این سال ها درصدد مبارزه با آن برآمدیم.

رئیس بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه در زیست بوم فناوری و نوآوری شتابدهنده ها همین نقش را دارند اضافه نمود: تامین اقتصادی خطر پذیر، سرمایه گذاری روی فکر و خلاقیت جوانان است. جوانی که جزء ایده چیز دیگری ندارد و سرمایه گذاری روی آنها آینده روشنی پیش روی دارد.

ستاری فصل نخست سرمایه گذاری عظیم دولت را در حوزه آموزش دانست که هنوز نتیجه بخش نبوده است زیرا سایر اجزای زیست بوم نوآوری و فناوری در کنار آن قرار نگرفته اند.

رئیس ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان از دانشگاه ها به عنوان عامل اصلی برای تربیت نیروی انسانی در این زیست بوم یاد کرد و گفت: البته این مراکز نیروی انسانی این زیست بوم را برای کشور فراهم نمی نمایند زیرا پول نفت در فعالیت آنها دخیل است. برای اصلاح احتیاج به فعالیت بیشتر استارت اپ ها داریم. در حال حاضر نیز در شهرها ایجاد ناحیه های نوآوری شروع شده است. تا دو سال آینده بیش از یک میلیون متر مربع فضای نوآوری را در اطراف شهرها خواهیم داشت. این نواحی نیز وظیفه تامین نیروی انسانی این زیست بوم را دارند تا تبدیل ایده به کسب و کار تسریع گردد.

ستاری به نقش صندوق نوآوری و شکوفایی برای تامین اقتصادی اشاره نمود و اضافه نمود: این صندوق نیز چون دولتی است پس نمی تواند به حوزه خطرپذیر ورود داشته باشد.

معاون علمی و فناوری فراوری محصول را نتیجه سرمایه گذاری بخش خصوصی در پژوهش دانست و ادامه داد: پژوهش به پول دولت خروجی اش محصول نیست. زیست بوم دانش بنیان را با این پول و رانت نمی توان ایجاد کرد. دولت تنها باید زیرساخت های علمی یا زیرساخت ها برای آموزش را درست کند.

ستاری با اشاره به اینکه راه اندازی فراصندوق، گامی برای رونق زیست بوم خطرپذیر در کشور است گفت: نهادهای اقتصادی کشور در اینجا جمع شده اند تا این صندوق راه اندازی گردد و قدم هایی بزرگ برای سرمایه گذاری روی ایده جوانان برداشته گردد. با این اقدام تبدیل ایده به کسب و کارها سرعت بیشتری خواهد گرفت. امروز شاید دنبال این هستند تا جوانان را از دانشگاه های ما به خارج ببرند. اگر دیر سرمایه گذاری روی استارتاپ ها را انجام دهیم به زودی اقدامات برای خارج کردن آنها را شروع می نمایند.

وی به ایجاد کمیته ای با قوه قضاییه اشاره نمود تا ماهیتی جدید برای ثبت استارتاپ ها ایجاد گردد.

ستاری گفت: فرا صندوق راه اندازی شده است تا زنجیره تامین اقتصادی زیست بوم فناوری و نوآوری در کشور تکمیل گردد. سرمایه گذاری 5 هزار میلیارد ریالی در صندوق های جسورانه و خصوصی را انجام می دهد تا پروژه های بزرگ دانش بنیان و فناورانه دیگر نگرانی از لحاظ اقتصادی نداشته باشند. ستاد فرمان اجرایی امام (ره)، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و دانشگاه آزاد اسلامی موسسان فرا صندوق هستند. فرا صندوق با سرمایه گذاری در صندوق های جسورانه قدرت اقتصادی آنها را افزایش می دهد و با بورس نیز در تعامل است.

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 18 شهریور 1400 بروزرسانی: 18 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 18262

به "نخستین فراصندوق سرمایه گذاری خطرپذیر راه اندازی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نخستین فراصندوق سرمایه گذاری خطرپذیر راه اندازی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید