نشست سران اتحادیه اروپا در سایه ابهامات برگزیت

به گزارش مجله یک کامپیوتر، آخرین نشست سال 2020 سران 27 کشور عضو اتحادیه اروپا در حالی از امروز (پنجشنبه) در بروکسل شروع به کار خواهد نمود که انتظار می رفت تکلیف روابط تجاری انگلیس و این اتحادیه در دوره پسابرگزیت روشن شده باشد، تا مهر تائید اعضای شورا را کسب کند.

نشست سران اتحادیه اروپا در سایه ابهامات برگزیت

دیدار اضطراری بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس و اورسولا فون درلاین رئیس کمیسیون اروپا که دیروز برای عبور از موانع رسیدن به توافق تجاری در بروکسل برگزار گردید، به جایی نرسید و گفته می گردد اختلافات زیادی باقی مانده است.

قرار شد دو طرف در روزهای آینده به رایزنی های خود ادامه داده، بلکه تا روز یکشنبه به نتیجه نهایی برسند. این در حالی است که نتیجه ماه ها مذاکرات کنندگان انگلیس و اتحادیه اروپا، از بهمن ماه 1398 به این سو پیشرفت ملموسی نداشته و 21 روز دیگر پیوند قوانین این اتحادیه در انگلیس پس از نزدیک به 4 دهه پایان می یابد. به این ترتیب آینده روابط دو طرف بر مبنای تعرفه های سازمان تجارت جهانی خواهد بود که هزینه تبادل کالا میان دو طرف را به میزان چشم گیری افزایش می دهد و انگلیس به شدت متضرر خواهد شد.

دفتر نخست وزیری انگلیس با صدور بیانیه ای اظهار داشت که جانسون مایل است تمام راه های ممکن را برای رسیدن به توافق تجاری با اتحادیه اروپا آزمایش کند. با این حال دو طرف همچنان در مورد نقش دیوان دادگستری اروپا در اختلاف های طرفین و میزان دسترسی صیادان اتحادیه اروپا به مناطق ماهیگیری غنی انگلیس در دوره پسابرگزیت اختلاف نظر دارند.

رئیس کمیسیون اروپا پس از جلسه دیروز با جانسون که سه ساعت به طول انجامید، با صدور بیانیه ای جداگانه اظهار داشت: ما گفت وگوهای جان داری را درباره مجموعه ای از مسائل مورد اختلاف داشتیم. درباره مواضع یکدیگر فهم روشنی پیدا کردیم و متوجه شدیم که فاصله آن ها خیلی از هم دور است. وی اضافه نمود: پس از این توافق کردیم تا تیم مذاکره کننده بدون فوت وقت گفت وگوها را شروع نموده و کوشش کنند تا مسائل را حل و فصل کنند.

اگر چه انتظار نمی رفت که نتیجه مذاکرات نخست وزیر انگلیس و رئیس کمیسیون اروپا به عقد توافق منجر گردد، اما ناظران امیدوار بودند که دو طرف درباره کلیات مسائل مورد اختلاف به سازش برسند.

بعضی کارشناسان معتقدند که توافق اولیه حاصل شده و دو طرف مشغول تنظیم متن نهایی توافق هستند. اما صدور بیانیه جداگانه جانسون و فون درلاین گواهی این است که به تعبیر بعضی تحلیل گران، حاکی از اختلاف نظر میان آنها است؛ چون زمانی که دو طرف با یکدیگر توافق دارند، یک بیانیه مشترک صادر می کنند.

به این ترتیب باید تا یکشنبه منتظر ماند و دید که انگلیس و اتحادیه اروپا راستا آینده برگزیت را در روزهای آینده چگونه ترسیم خواهند کرد.

هر دو طرف از سوی جناح های مختلف در داخل تحت فشار قرار دارند. گروهی از هم حزبی های جانسون معتقدند که برگزیت بی توافق پیامدهای بدی را برای اقتصاد کشور در پی داشته و گروهی دیگر بر این باورند که عدم توافق با اتحادیه اروپا به نفع انگلیس خواهد بود. بعضی کشورهای اروپایی به ویژه فرانسه نیز حاضر به عقب نشینی در مذاکرات با انگلیس نبوده و این مساله کار مذاکره کنندگان اروپایی را برای هرگونه سازش با لندن سخت نموده است.

استفن لوفن نخست وزیر سوئد امروز در آستانه برگزاری نشست سران اتحادیه اروپا به خبرنگاران گفت: نظر به شکست مذاکرات جانسون و فون درلاین، بعید است بتوان به توافق تجاری دست پیدا کرد. چالش بزرگی پیش رواست. ما همیشه اعلام نموده ایم که در حالی خود را برای بدترین حالت آماده می کنیم که برای رسیدن به بهترین حالت امید بسته ایم.

گزارش ها از بروکسل حاکی است که بیشتر رهبران اروپایی معتقدند که باید برای تحقق برگزیت بدون توافق آماده شد. رئیس جمهوری لیتوانی در همین پیوند اظهار کرد که طرح ثانویه اتحادیه اروپا در مورد برگزیت بدون توافق، باید بدون فوت وقت تدوین و از ابتدای سال آینده اجرا گردد.

این در حالی است که باید در نظر داشت اتحادیه اروپا بزرگترین شریک تجاری انگلیس به شمار می رود و سال گذشته 294 میلیارد پوند معادل 43 درصد کل صادرات انگلیس کالا مبادله شده است.

سازمان همکاری و توسعه اقتصادی به تازگی در گزارشی هشدار داده که اجرای برگزیت بی توافق ضربه مهلکی را به اقتصاد انگلیس وارد خواهد نمود و در دراز مدت پیامدهای ناگواری را برای بازده اقتصادی و گسترش بیکاری در این کشور به همراه خواهد داشت.

نهاد ناظر بر عملکرد اقتصادی دولت انگلیس (او بی آر) هم پیش بینی نموده که اگر مذاکرات با اتحادیه اروپا به نتیجه نرسد، رشد اقتصادی این کشور در سال آینده 2 درصد منقبض خواهد شد. کارشناسان اقتصادی معتقدند که در صورت تحقق برگزیت بی توافق، انگلیس بیشترین زیان اقتصادی را در میان کشورهای صنعتی گروه 20 متحمل می گردد.

انگلیس در ماه های گذشته تعدادی توافقنامه تجارت آزاد با ژاپن، کانادا، نروژ، ایسلند و امروز هم با سنگاپور برای توسعه همکاری های اقتصادی در دوره پسابرگزیت امضاء نموده است؛ اما توافق های جدید تا حد زیادی تجارت انگلیس با این کشورها را به عنوان بخشی از روابط تجاری اتحادیه اروپا تکرار نموده و مزایای جدیدی به همراه ندارد.، ایرنا

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 46899

به "نشست سران اتحادیه اروپا در سایه ابهامات برگزیت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نشست سران اتحادیه اروپا در سایه ابهامات برگزیت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید