نویسندگانی که از روایت 2015 بازماندند

به گزارش مجله یک کامپیوتر، به گزارش خبرنگاران، در میان درگذشتگان دنیای ادبیات مطرح ترین چهره ها دو نویسنده برنده جایزه ادبی نوبل یعنی گابریل گارسیا مارکز و نادین گوردیمر، از برجسته ترین چهره های ادبی بودند که سال 2015 را هرگز ندیدند. در این گزارش مروری بر مهمترین چهره های ادبی در گذشته در سال 2014 خواهیم داشت.

نویسندگانی که از روایت 2015 بازماندند

گابریل گارسیا مارکز؛ هزار سال تنهایی برای کلمبیا

با درگذشت گابریل گارسیا مارکز خالق صد سال تنهایی و چهره برجسته ادبیات کلمبیا، در این کشور سه روز عزای عمومی اعلام شد و رییس جمهوری کلمبیا در توییتر خود نوشت: هزار سال تنهایی و غم برای مرگ عظیمترین نویسنده کلمبیایی در همه تاریخ! چنین غولی هرگز نمی میرد.

کلمبیا در آخرین روزهای فروردین سوگوار نویسنده خود شد. مارکز که در 87 سالگی درگذشت، در شهر آراکاتاکا که در فاصله 100 مایلی شهر ساحلی کارتاژنا واقع شده است به دنیا آمده بود و سالها در شهر مستعمره نشین کارتاژنا زندگی نموده بود. او در همین شهر وارد دانشگاه شد تا وکیل گردد و نوشتن را برای روزنامه ال یونیورسال همین شهر آغاز نموده بود.

وی از دهه 1960 کشورش را ترک کرد و راهی مکزیک شد و تا زمان مرگش در آنجا اقامت گزید. هر چند او مدت ها اجازه ورود به کشورش را نداشت، اما دیگر سال ها بود که چهار ماه از سال را به خانه قدیمی کارتاژنا باز می گشت.

نادین گوردیمر؛ نویسنده عظیم ضد آپارتاید

نادین گوردیمر بانوی عظیم ادبیات آفریقای جنوبی که همیشه به عنوان کوششگری ضد آپارتاید شناخته می شد، در 90 سالگی درگذشت. این نویسنده برجسته که جایزه ادبی نوبل را در کارنامه اش داشت، در تاریخ 22 تیر درگذشت. نادین گوردیمر که برای موضع گیری ها و کوششش در تمام طول زندگی علیه سیستم آپارتاید و تبعیض نژادی در دنیا شناخته و تحسین می شد، در منزلش در ژوهانسبورگ با زندگی وداع کرد.

گوردیمر جایزه نوبل را در سال 1991 دریافت کرد و این جایزه برای نوشته های اخلاقی جادویی اش که برای انسان ها سودمند بودند، به وی تعلق گرفت. گوردیمر در ششمین رمانش با عنوان محافظه کار در سال 1974 جایزه من بوکر را دریافت کرد با این حال او از 15 سال پیش از دریافت این جایزه نیز در دنیا ادبیات شناخته شده بود و جایزه دبلیو اچ کشورهای مشترک المنافع را دریافت نموده بود.

خانم گوردیمر در دهه هفتم و هشتم زندگی اش در جنبش های ضد تبعیض نژادی فعال بود و دوستی نزدیکی با نلسون ماندلا و کوشش او برای برطرف تبعیض نژادی داشت. او در سال 1962 متن سخنرانی ماندلا را چنین تغییر داده بود: آماده ام بمیرم.

او تمامی این اندیشه ها را در نوشته هایش نیز بازتاب داد و همین موجب شد تا شماری از آثارش در آفریقای جنوبی ممنوع گردد. او در هشتاد و چند سالگی کوششش را معطوف مبارزه با بیماری ایدز و بیماری اچ آی وی کرد.

مایا آنجلو؛ مظهر بردباری، برابری طلبی و صلح

مایا آنجلو شاعر 86 ساله آمریکایی دهم خرداد درگذشت. با درگذشت این شاعر و فعال حقوق سیاهان، موجی از پیغام های تسلیت از کلینتون رییس جمهوری سابق آمریکا گرفته تا اوباما رییس جمهوری فعلی و از خوانندگان و بازیگران گرفته تا چهره های رسانه ای به راه افتاد. اما این سرانجام راه شاعر آمریکایی نبود چون هنوز 10 روز از مرگ او نگذشته بود که کتاب خاطرات مایا آنجلو با عنوان می دانم چرا پرنده در قفس می خواند دوباره و پس از 36 سال، درفهرست کتاب های پرفروش آمریکا جای گرفت.

مایا آنجلو پروفسور مطالعات آمریکایی و تنها فردی بود که هم در مراسم خاکسپاری مارتین لوتر کینگ و هم مالکوم ایکس دو چهره عظیم مقاومت مدنی سپاهپوستان آمریکا که به دست مخالفان تندرو ترور شدند، به ایراد سخنرانی پرداخته بود.

پس از درگذشت مایا آنجلو باراک اوباما که در سال 2011 مدال آزادی را به وی اهدا نموده بود از او به عنوان یکی از درخشان ترین نورهای دوران ما یاد کرد و گفت او نویسنده ای درخشان بود، در دوستی قاطع و زنی به واقع پدیده.

بیل کلینتون رییس جمهوری اسبق آمریکا که از مایا آنجلو درخواست نموده بود تا در مراسم تحلیفش در سال 1993 حضور داشته باشد نیز با درگذشت وی گفت: آمریکا گنجینه ای ملی را از دست داد و او همسرش هیلاری یک دوست عزیز را از دست دادند.

جورج جرداق؛ نویسنده مسیحی عاشق امام علی(ع)

نویسنده و اندیشمند مسیحی لبنانی، که او را با لقب عاشق امام علی(ع) می شناختند، در 83 سالگی دیده از دنیا فرو بست. جورج جرداق اندیشمند و مورخ مسیحی و شخصیتی سرشناس بود که چهار دهه از عمر خود را برای مطالعه و تحقیق در خصوص- به تعبیر خودش- یکی از برجسته ترین شخصیت های دنیای یعنی امام الموحدین حضرت علی(ع) صرف کرد. حاصل تحقیقات وی چندین جلد کتاب ارزشمند در خصوص شخصیت امام علی (ع) است.

وی صاحب کتاب هایی از جمله دایرة المعارف علی؛ ندای عدالت انسانی، علی و حقوق بشر، علی و انقلاب فرانسه، علی و سقراط، علی و ناسیونالیسم عربی و عناوین دیگری در این زمینه است.

جرج جرداق درباره راز عدم نوشتن در باره شخصیت دیگری غیر از علی(ع) در یک تبادل نظر تصریح نموده بود: ... من پس از علی علیه اسلام کسی را شایسته نوشتن ندیدم و تصمیم گرفتم که جز در خصوص علی(ع) ننویسم ... انقلاب علی علیه السلام انقلاب انسانی، اجتماعی، فکری و فرهنگی بود و در آن بین دو جبهه فسق و قتل و قاچاق انسان و برده و مرگ از یک طرف و جبهه دین و رحمت و عدالت و انسانیت و آزادی و حیات فاصله های زیادی بود. موظف شدم که جبهه علی را که خالص ترین جبهه ها است، مورد آنالیز و تحلیل قرار دهم. این جبهه راه را برای من روشن کرد و چراغ راهم شد.

پی. دی. جیمز؛ بانوی جنایی نویس بریتانیایی

پی دی جیمز رمان نویس جنایی پرفروش بریتانیایی که آثارش با آگاتا کریستی و آرتور کانن دویل مقایسه می شدند، در 94 سالگی و در تاریخ 6 آذر درگذشت. پی دی جیمز داستان کارآگاهی کلاسیک بریتانیایی را وارد دنیای مدرن خشن کرد و آن را با روابط پیچیده و خشونت شدید کامل کردند و هرگز نپذیرفت که نویسندگی درباره داستان های جنایی ادبیات درجه دوم محسوب می گردد.

از کتاب های جیمز تا به حال میلیون ها نسخه در سراسر دنیا فروخته شده و بیشترشان موقعی که برای اقتباس تلویزیونی نیز انتخاب شدند به همان اندازه محبوب بودند. به خاطر کیفیت و ساختار دقیق نویسندگی او و همچنین کارآگاه دالگلیش باهوش و خوش ذوق، او را در ابتدا به عنوان جانشین نویسنده هایی از جمله دوروتی ال سیرز، خالق لرد پیتر ویمزی نامیدند. اما کتاب های جیمز از نظر شخصیت قوی تر بودند، از کلیشه ها دوری می کردند و درباره مسائل مدرنی از جمله مواد مخدر، آزار و اذیت بچه ها، تروریسم و آلودگی هسته ای نیز صحبت می کردند.

فیلیس دوروتی جیمز روز سوم ماه آگوست سال 1920 به دنیا آمده بود و تا زمانی که 40 سال داشت کار نوشتن داستان های مرموزش را آغاز نکرد و تنها آن ها را صبح زود و قبل از رفتن سر کار به عنوان کارمند دولتی می نوشت. اولین رمان او صورتش را بپوشان نام داشت که در سال 1962 منتشر و با پیروزیت فوری روبرو شد. در سال 1980 و با چاپ هشتمین کتابش یعنی خون بی گناه، هواداران کوچک اما باوفای او تبدیل به هواداران عظیم بین المللی شدند.

زیگفرید لنتس نویسنده نامدار آلمان

زیگفرید لنتس، نویسنده مشهوری آلمانی، اوایل مهر و در 88 سالگی درگذشت. لنتس که از سرشناس ترین داستان نویسان آلمان پس از جنگ دنیای دوم به شمار می آید، در سال 1926 در پروس شرقی و در ناحیه الک از ماسوری چشم به دنیا گگردده بود که اکنون جزو لهستان محسوب می گردد. وی در کنار هاینریش بل، گونتر گراس و مارتین والزر از اعضای برجسته گروه ادبی 47 به شمار می آمد و ده ها جایزه ادبی در کارنامه خود داشت. تیراژ کتاب های لنتس در سراسر دنیا بیش از 25 میلیون نسخه است.

رمان آلمان از معروف ترین کتاب های لنتس به شمار می آید که درباره دوران حکومت نازی های در این کشور نوشته شده است. این رمان که تا به امروز به 30 زبان ترجمه شده برای نخستین بار در سال 1968 میلادی به دست انتشار سپرده شد. او در سال 1988 پیروز به دریافت جایزه صلح از انجمن کتابفروشان آلمان شد. این جایزه هر سال در نمایشگاه کتاب فرانکفورت به برنده آن اهدا می گردد.

آلن فولسوم؛ نویسنده 2 میلیون دلاری

آلن فولسوم نویسنده آمریکایی که برای کتاب اولش قراردادی میلیون دلاری بسته بود و از این طریق سروصدای زیاید به پا نموده بود، در 72 سالگی درگذشت. فولسوم که کارش برای چند دهه نوشتن فیلمنامه برای تلویزیون بود، برای انتشار اولین رمانش با عنوان روز پس از فردا در سال 1993 مبلغ 2 میلیون دلار دستمزد دریافت کرد و با این قرارداد رکورد پرداخت دستمزد برای اولین کتاب یک رمان نویس را در تاریخ ثبت کرد. او که در تاریخ سوم خرداد به دلیل ابتلا به سرطان پوست درگذشت، در 20سال اخیر با این بیماری مبارزه نموده بود.

آلن فولسوم متولد 1941 در اورلاندو در فلوریدا بود. او در دانشگاه بوستون تحصیل کرد و اولین جایزه فیلمنامه نویسی اش را در سال 1963 از انجمن سینمایی دریافت کرد. او در رشته ارتباطات تحصیل کرد و سپس در لس آنجلس به کار پرداخت. او به عنوان تدوینگر فیلم و فیلمبردار نیز کار کرد و در همه این مدت مشغول نوشتن فیلمنامه نیز بود.

به جز این نویسندگان درجه یک دنیای، چهره های مهم دیگر ادبی نیز روی در نقاب خاک کشیدند که شماری از آنها عبارتند از:

استانیسلاو بارانژاک؛ شاعر و مترجم مشهور لهستانی که در 68 سالگی درگذشت.

نورمن بردول؛ تصویرگر و نویسنده کتاب کودک آمریکایی که در 86 سالگی درگذشت.

رالف جیوردانو؛ نویسنده آلمانی و بازمانده از هولوکاست که در 91 سالگی درگذشت.

کلادیا امرسون؛ شاعر برنده جایزه پولیتزر از آمریکا که در 57 سالگی و به دنبال مبارزه ای طولانی با سرطان درگذشت.

ویسنته لنرو؛ نویسنده، نمایشنامه نویس و روزنامه نگار مشهور مکزیکی که در 81 سالگی درگذشت.

رادوا آشور؛ رمان نویس مشهور مصری که از سبک نویسندگی اش برای حمایت از حقوق بشر سود می جست در 68 سالگی درگذشت.

کنت حاروف؛ رمان نویس آمریکایی که در 71 ساگی درگذشت.

مارک استراند؛ ملک الشعرای سابق آمریکا و برنده جایزه پولیتزر که در 80 سالگی درگذشت.

سعید اکل؛ شاعر لبنانی که در 102 سالگی درگذشت.

آلمیران مونتگومری؛ نویسنده مجموعه داستان های پرفروش بچه ها با عنوان ماجرای خودت را انتخاب کن که در 87 سالگی درگذشت.

کارولین کیتسر؛ شاعر برنده جایزه پولیتزر و فعال حقوق زنان که در 88 سالگی درگذشت.

دبورا کاوندیش؛ دوشس دوونشایر نویسنده بریتانیایی که در 94 سالگی درگذشت.

جی. کالیفورنیا کوپر؛ نمایشنامه نویس، نویسنده داستان کوتاه و رمان. این نویسنده آمریکایی در 82 سالگی درگذشت.

گراهام جویس؛ نویسنده بریتانیایی آثار فانتزی که بر اثر سرطان در 69 سالگی درگذشت.

والری پتروف؛ شاعر مشهور بلغاری که مجموعه کامل آثار شکسپیر را ترجمه نموده بود، در 94 سالگی درگذشت.

والتر دین مه یرز؛ نویسنده پرفروش آثار بچه ها که در 76 سالگی درگذشت.

آنا ماریا ماتوت؛ نویسنده مشهور اسپانیایی که در 88 سالگی درگذشت.

bestcanadatours.com

مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا
منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 22 مرداد 1400 بروزرسانی: 22 مرداد 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 29811

به "نویسندگانی که از روایت 2015 بازماندند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نویسندگانی که از روایت 2015 بازماندند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید