خاتمه سال 1400، از کافه بازار عبور می کنیم

به گزارش مجله یک کامپیوتر، وحید رحیمیان، مدیرعامل مایکت می گوید 15 میلیون نصب اپلکیشن دارند رحیمیان همچنین از چشم انداز مایکت خبر می دهد: برنامه ما این است تا سرانجام سال 1400، سهم بازارمان با کافه بازار یکی باشد و حتی به صورت جدی برای بیشترشدن این سهم و عبور از رقیب مان برنامه هایی جدی داریم. البته شاید به نظر خوشبینانه بیاید که من بگویم از کافه بازار سبقت می گیریم ولی برای رسیدن به این هدف، سیاست ها و راهکارهای اجرایی داریم.

خاتمه سال 1400، از کافه بازار عبور می کنیم

تا خاتمه سال 1400، از کافه بازار عبور می کنیم. این جمله را وحید رحیمیان، مدیرعامل استور اندرویدی مایکت چندین بار طی گفت وگو تکرار می نماید. آنها به دریافت سهم برابر از بازار و سپس عبور از رقیب شان فکر می نمایند.

مایکتی ها 6ماه بعد از رقیب کنونی شان وارد بازار شده اند. آنها در ابتدا قصد خرید بخشی از سهام رقیب را داشته اند که در نهایت به توافق نمی رسند. رحیمیان می گوید از این اتفاق خشنود است چون برای اینکه بازار دچار انحصار نشود، باید بازیگران متعددی داشته باشد. هر چند طی این گفت وگو هم بارها سخن از انحصار توسط رقیب شان به میان آورده و می گوید که برای برطرف این مشکل، دست به دامان شورای رقابت شده اند. آنها دیگر نمی خوهند بازیگر دوم بازار باشند و الان که حدود 9 سال از عمرشان می گذرد، برنامه های زیادی در پیش گرفته اند تا بازیگر دوم بازار نباشند و هزینه های زیادی بابت این رقابت سنگین پرداخت نموده اند. مایکت سال گذشته تا 200میلیارد تومان ارزش گذاری شده و طی 5ماه نخست سال میلادی جاری، بیش از 15میلیون کاربر منحصربه فرد از این استور استفاده نموده اند. رحیمیان با تکیه بر این آمار و همچنین با اشاره به آمارهای متعدد دیگر، از رشد کسب وکارشان می گوید؛ در طول هر ماه، نزدیک به 3هزار ترابایت از مایکت دانلود صورت می گیرد. ضمن اینکه کاربران نزدیک به یک و نیم میلیون بار در طول روز در پلتفرم مایکت برای یافتن اپلیکیشن ها و بازی ها جست وجو می نمایند. همچنین به صورت روزانه، بیش از یک میلیون دانلود آپدیت روی مایکت اتفاق می افتد و حدود 7میلیون کاربر در طول ماه، حداقل یک بار به مایکت سر می زنند. او با توجه به این آمار مدعی است که این همان آماری است که نشان می دهد، نصب ما از 15 میلیون بیشتر است اما خودمان آمار و ارقام را با احتیاط ارائه می کنیم. وقتی در طول یک ماه، تا 7 میلیون کاربر به مایکت سر می زنند، به این معنی است که نصب مایکت سه برابر رقمی است که خودمان اعلام می کنیم. اما ما ترجیح می دهیم رقمی را اعلام کنیم که از آن مطمئن هستیم. رحیمیان آمار کافه بازار را دقیق نمی دهد و می گوید خودشان باید این ارقام را ثابت نمایند.

در شماره این هفته شنبه گفت وگوی ما با وحید رحیمیان را می خوانید که علاوه بر نکات یادشده، به جنبه های مختلفی از بازار اشاره نموده است؛ از تنظیم پفراینده ای برای شکایت از کافه بازار با موضوع ایجاد انحصار تا آمارهای غیردقیقی که وجود دارد. توجه به جنبه هایی از بازار که تا به امروز مورد توجه نبوده اند و ایجاد ارزش افزوده برای کاربران و توسعه دهندگان و… از بخش های دیگر صحبت های مدیرعامل مایکت است که در ادامه می خوانید.

  • با وجود استارتاپی چون کافه بازار که محصول قابل قبولی در ایران راه اندازی نموده بود، چه احتیاجی به راه اندازی استارتاپ مایکت وجود داشت؟

کافه بازار، اواخر سال 89 بود که این محصول را به عنوان یک محصول جذاب و یک بازار اندرویدی ارائه کرد. گروه حصین در آن موقع کوشش کرد که از تیم کافه بازار سهام بخرد اما در نهایت به توافق نرسیدند. وقتی توافقی صورت نگرفت، گروه تصمیم گرفت که بازار اندرویدی خودش را راه اندازی کند. تقریبا 6ماه بعد از کافه بازار، توسعه محصول بازار اندرویدی مایکت را آغاز کردیم و در تابستان سال 90، نسخه اولیه این محصول عرضه شد. در واقع راه اندازی کافه بازار و مایکت و سایر بازارهایی که بعدا ایجاد شد، بیشتر به خاطر تحریم هایی بود که از سمت گوگل استور نسبت به کاربران ایرانی اعمال می شد.

  • چرا با کافه بازار برای خریدن سهام از این استارتاپ به توافق نرسیدید؟

فکر کنم ذهنیت های مان نسبت به کسب وکار متفاوت بود. دو تیم، دو تیم با نگاه و جنس متفاوتی بودند. انگار گروه خون ما چیز دیگری بود و شاید بعدها با مدیریت تیم کافه بازار به مشکل برمی خوردیم. ما دیدگاه های خودمان را داشتیم و احتمالا مورد قبول تیم اجرایی آنها نبود. به طور خلاصه باید بگویم که جنس مان یکی نبود.

  • الان احساستان از اینکه این توافق انجام نشد، چه است؟

به نظر من اتفاق خوبی بود. برای کافه بازار هم اتفاق خوبی بود چون سرآوا سهامش را خرید و برای ما هم اتفاق خوبی بود چون استور خودمان را راه اندازی کردیم. البته رسیدن به توافق به لحاظ مالی برای ما بهتر می بود، اما الان از اینکه استور خودمان را داریم، خشنودیم.

  • مایکت را به عنوان یک بازار اندرویدی در سال 90 راه اندازی کردید؛ یعنی حدودا 9 سال پیش. الان چند میلیون نصب دارد؟

مایکت بیش از 15 میلیون نصب فعال دارد؛ در واقع در پنج ماه اخیر بیش از 15 میلیون کاربر منحصر به فرد از اپلیکیشن مایکت استفاده نموده اند.

البته تخمین زدن میزان نصب مایکت توسط خودمان خیلی سخت است، چون ممکن است کاربران زیادی آن را نصب نموده و پاک نموده باشند. اگر بخواهیم به آمار کل نصب هایی که تا به امروز از مایکت اجرا شده اشاره کنیم، شاید مایکت تا 40 میلیون بار نصب شده باشد! اما ما با احتیاط آمار می دهیم و الان میزان نصب را تا 15 میلیون اعلام می کنیم.

  • در وب سایت شما، میزان نصب مایکت را 14 میلیون نوشته اید.

این رقم را باید آپدیت کنیم.

  • 6ماه بعد از کافه بازار، مایکت راه اندازی شده اما به نظر می آید که نتوانسته سهم عمده ای از بازار بگیرد. چرا این اتفاق اتفاق افتاده است؟

حقیقتا برنامه ما این است که تا خاتمه سال 1400، سهم بازارمان با کافه بازار یکی باشد و حتی به صورت جدی برای بیشترشدن سهم مان از بازار و عبور از این رقیب، برنامه هایی داریم. البته شاید به نظر خوشبینانه بیاید که من بگویم از کافه بازار سبقت می گیریم ولی برای رسیدن به این هدف، سیاست ها و راهکارهای اجرایی داریم.

  • سال 1400 یعنی سال بعد. الان به نظر نمی رسد که آمار و ارقام مایکت حتی نزدیک به کافه بازار باشد؛ چطور ممکن است که از آن عبور کنید آن هم طی یک سال؟

شاید به لحاظ نصب اپلیکیشن ما نصف آنها نصب گرفته باشیم و به لحاظ سهم بازار، الان به این صورت است که 70 تا 75درصد از بازار در دست کافه بازار است و مثلا 25درصد در دست مایکت است. حتی نسبت های دیگر، یک به دو نیست بلکه یک به سه، یک به چهار و حتی در حوزه هایی که آنها انحصار ایجاد نموده اند، نسبت ها بیشتر است. با همه این شرایط، قصدمان این است که در خاتمه سال 1400، در ذهن مخاطب، یک گزینه برابر با کافه بازار باشیم برای دانلودکردن اپلیکیشن ها و بازی ها.

  • منظورتان از انحصارهایی که کافه بازار ایجاد نموده است، چیست؟

ما در حال تهیه پفراینده ای برای مطرح کردن بحث های حقوقی و بردن به شورای رقابت هستیم. الان کافه بازار مهم ترین مزیتی که دارد، این است که تعدادی از اپلیکیشن ها و برنامه هایی را دارد که هیچ بازار ایرانی دیگری آنها را ندارد. وقتی کافه بازار را باز می کنید، می بینید که بنری در گوشه اش دارد که رویش نوشته: فقط در کافه بازار.

آنها این کار را می نمایند که سهم بازارشان را نگه دارند و سهم شان کم نشود، اما این کار غیرقانونی است. نه تنها در ایران غیرقانونی است بلکه در سطح دنیا هم چنین کاری قانونی نیست؛ یعنی کافه بازار به بعضی از اپلیکیشن ها و برنامه ها می گوید که شرط ماندن شان در کافه بازار این است که در استور دیگری حضور نداشته باشند.

  • خود صاحبان برنامه ها و اپ ها چرا چنین قراردادی را قبول می نمایند؟ آیا به نفع شان نیست که روی چند استور حضور داشته باشند؟

قطعا در طولانی مدت به نفع صاحبان این برنامه ها و بازی هاست، اما در کوتاه مدت شاید دریافت بنر در کافه بازار به آنها یاری کند. بالاخره کافه بازار، بازیگری است که دریافت بنر در آنجا موجب رشد و دریافت نصب برای برنامه ها و بازی ها می شود، ولی به نفع توسعه دهنده نیست که برنامه خود را انحصارا در یک مارکت قرار دهد. این قرارداد تنها به نفع آن استوری است که مانع حضور یک برنامه در استور دیگر می شود و برای خودش انحصار ایجاد می نماید.

  • شما در حال حاضر روی مایکت چقدر برنامه دارید؟

در حال حاضر، 350هزار بازی و برنامه روی مایکت داریم.

  • چه تعداد توسعه دهنده با مایکت همکاری می نمایند؟

22هزار توسعه دهنده که تا 20 هزار نفر از این توسعه دهنده ها با کافه بازار مشترک است.

  • این آمار، دقیقا آماری است که رقیب شما هم در انتهای سال98 ارائه نموده است. اشاره کردید که قرار است تا سال دیگر سهمی برابر از بازار داشته باشید. چه آماری دارید ارائه کنید تا این حرفتان را برای خوانندگان باورپذیر کند؟

بعضی از داده هایی که در مایکت ثبت شده و می شود، نشان می دهد که این استور، توانسته صندلیی در میان کاربران به دست بیاورد. مثلا در طول هر ماه، نزدیک به 3هزار ترابایت از مایکت دانلود صورت می گیرد. ضمن اینکه کاربران نزدیک به یک و نیم میلیون بار در طول روز در پلتفرم مایکت برای یافتن اپلیکیشن ها و بازی ها جست وجو می نمایند. این آمار را هم می توانم به شما بگویم که به صورت روزانه، بیش از یک میلیون دانلود آپدیت روی مایکت اتفاق می افتد.

همچنین حدود 7میلیون کاربر در طول ماه، حداقل یک بار به مایکت سر می زنند. این همان آماری است که نشان می دهد، نصب ما از 15میلیون بیشتر است اما خودمان با احتیاط آمار و ارقام ارائه می کنیم. وقتی در ماه تا 7 میلیون کاربر به مایکت سر می زنند، به این معنی است که نصب مایکت سه برابر رقمی است که خودمان اعلام می کنیم، اما ما ترجیح می دهیم که رقمی را اعلام کنیم که از آن مطمئن هستیم.

  • بالاخره همیشه باید نصب فعال را در نظر گرفت.

بله، یعنی نصبی که روی گوشی موبایل مانده باشد، اما نه ما و نه کافه بازار، نمی دانیم که چه تعداد از نصب هایی که گرفته ایم پاک شده است.

  • یعنی آن آمار 40 میلیون نصبی که رقیب شما اعلام می نماید، نادرست است؟

امیدواریم خودشان سند این آمارشان را ارائه نمایند. به لحاظ فنی، ما نمی توانیم پاک شدن نصب های خود استور مایکت را بشماریم. البته پاک شدن و آن اینستال اپ های دیگر را که در مایکت هستند، می توانیم بشماریم. آنها کارهای آماری و سمپلینگ می نمایند که مثلا از 100 کاربری که داشته اند، چند تا باقی مانده است یا سعی می نمایند از پلتفرم های تبلیغاتی آمارهایی استخراج نمایند، ولی این آمارها دقیق نیست.

من باز هم این شرح را تکرار می کنم که یک اپلیکیشن به لحاظ فنی در اندروید، متوجه پاک شدن خودش نمی شود. البته نصب شدنش را می فهمد اما پاک شدنش را نه. بنابراین چیزی که می شود گفت این است که چند کاربر در طول روز و در طول ماه، به یک بازار سر می زنند.

این آمارها را با اطمینان می توانیم بگوییم چون از داشبوردهای خودمان، آنالیتیکس، فایربیس و… چنین ارقامی قابل استخراج است و می توان به آنها اعتماد کرد، ولی کافه بازار عددهایی اعلام می نماید و اگر کسی این آمارها را زیر سوال ببرد، به آن شخص می گویند که تو باید ثابت کنی که آمارها نادرست است.

  • کافه بازار گزارش های خیلی خوبی به اکوسیستم و صنعت می دهد و به نوعی جهتهایی را شفاف می نماید؛ چرا مایکت هیچ گزارشی منتشر نمی نماید. از آن طریق هم می توان آمار و ارقام اپ ها و بازی ها در استورهای مختلف را دید و مقایسه کرد.

ما تا به امروز گزارشی مانند آنچه کافه بازار منتشر می نماید، نداشته ایم.

  • برای روشن شدن بسیاری از نکته ها و ارقام، شاید بهتر باشد که این کار را بکنید.

وقتی گزارش های کافه بازار هست و جوابگوی احتیاجهای افرادی است که به آن احتیاج دارند، دیگر ضرورتی بر انتشار گزارشی از سمت مایکت وجود ندارد. مگر اینکه نکات خیلی عمده ای وجود داشته باشد که بخشی از اهالی اکوسیستم و صنعت پاسخ سوالات خود را نگرفته باشند و ما داده هایی داشته باشیم که برخلاف آن گزارش های منتشرشده باشد؛ در آن صورت انتشار گزارشی از طرف مایکت می تواند برای برطرف ابهامات مفید باشد وگرنه آنها بازیگر اول بازار هستند و آمارهای خوبی هم ارائه می نمایند و بسیاری از آمارهای ما هم اسکیل شده همان آمارهاست و بنابراین احتیاجی به انتشار چنین گزارشی از سمت مایکت نیست.

  • ببینید، به نظر می رسد که برای حفظ تشخّص کسب وکاری که 9 سال از عمرش می گذرد، اتفاقاتی که ماهانه یا سالانه روی بازارش رقم خورده و… انتشار چنین گزارشی لازم است. اتفاقا جهت مقایسه را هم برای صاحبان اپلیکیشن ها و بازی ها باز می نماید.

ارائه گزارش دقیق، کار خیلی سختی است و چون ما علاقه ای به ارائه گزارش غیردقیق نداریم، تا به امروز این کار را ننموده ایم ولی من حرف شما را می پذیرم و ارائه چنین گزارش هایی در برنامه های آینده ما وجود دارد.

  • گفتید که 22هزار توسعه دهنده روی مایکت دارید؛ رقیب شما در گزارشی که مربوط به خاتمه سال 98 بود، درآمد خالص توسعه دهنده هایش در آن سال را 189میلیارد تومان اعلام نمود. توسعه دهنده های مایکت در مدت زمان مشابه یا در زمان های دیگر چقدر درآمد داشته اند؟

اجازه بدهید عدد درآمد توسعه دهنده ها را نگویم.

  • ولی اگر قرار باشد گزارشی منتشر کنید، قطعا باید به چنین عددی در ارتباط با درآمد توسعه دهنده ها اشاره کنید؟

فعلا بنا نداریم که چنین عددی را اعلام کنیم. البته می توانم به این نکته اشاره کنم که اپلیکیشن هایی که در دو سمت هستند، یعنی هم روی مایکت حضور دارند و هم روی کافه بازار، معمولا بین یک دوم تا یک چهارم درآمدی را که در کافه بازار دارند، در مایکت هم دارند.

البته این مسئله بستگی دارد به اینکه چقدر اول در کافه بازار حضور داشته اند و بعدا بک لینک شان را به کافه بازار می دهند و در واقع عواملی وجود دارد که در میزان درآمدهای یک اپ تاثیرگذار است. نکته ای که در اینجا وجود دارد و به آن هم اشاره کردم، مربوط به سیاست انحصارطلبی کافه بازار است که درآمد ما را کم می نماید. چون مثلا می گوید که اگر یک بازی، بازی خوبی است، نباید در مایکت هم حضور داشته باشد. نه اینکه مستقیما به آن بازی یا برنامه بگوید که نباید روی مایکت حضور داشته باشی، بلکه با اعمال فشارها و به اصطلاح گیرهایی، موجب می شود که صاحبان آن بازی یا برنامه، اپ شان را از روی مایکت برمی دارند.

من این حرفم را با یک مثال حقیقی برای شما شرح می دهم؛ مثلا بازی تخته نرد آنلاین در تاریخ 21 اسفندمان سال 98 روی مایکت نهاده شد. 24 روز روی مایکت حضور داشت و طی این 24 روز، 31هزار نصب گرفت. این عدد، رقم قابل توجهی است. اما کافه بازار صاحبان این بازی را تحت فشار گذاشت و برای اینکه به آنها اجازه پروموت شدن در صفحه اول خودش را بدهد، آنها بازی شان را از روی مایکت برداشتند. یعنی بعد از 24 روز و به دست آوردن 31هزار نصب که رقم خیلی خوبی است، درخواست غیرمتعارف غیبرطرفال سازی بازی شان را به ما ارائه دادند!

درآمد این حوزه هم عمدتا از بازی هاست و این همان جایی است که کافه بازار با اعمال چنین سیاست های انحصارگرایانه ای، درآمد مایکت را کم می نماید. بنابراین عددی که به لحاظ درآمدی در این زمینه داریم، با بقیه آمارهای مان همخوانی ندارد. چون در آمارهای مربوط به کاربران و میزان بازدید و دانلود و… تفاوت اساسی با کافه بازار نداریم اما در آمار مربوط به میزان درآمد به خاطر همان مسائلی که گفتم، تفاوت ایجاد شده است.

  • علاوه بر بحث هایی که در خصوص انحصارگرایی رقیب تان می گویید، آیا حضور بیشتر صاحبان اپ هایی که می توانند درآمد ایجاد نمایند روی کافه بازار، به این دلیل نیست که اصولا کاربران و صاحبان برنامه ها و بازی ها هم رقیب شما را بازیگر اول بازار می دانند و حضور در آن را موثرتر؟ حتی شاید کاربر هم ترجیح می دهد که اپ را از رقیب شما بخرد یا در اپی پول خرج کند که در استوری غیر از مایکت است.

حقیقتا آمارهای ما در اپلیکیشن ها و بازی هایی که روی هر دو بازار قرار دارند، این حرف شما را تایید نمی نماید.

  • حالا می توانیم این سوال را مطرح کنیم که اصولا مایکت چه ارزش افزوده ای نسبت به کافه بازار برای کاربران ایجاد نموده است؟ یعنی ارزش افزوده ای که کاربر به خاطر آن به مایکت سر بزند.

کاربر به دنبال عناصری است که اتفاقا مایکت هم به دنبال همان عناصر برای کاربران است. مثلا کاربر می خواهد هر چه سریع تر به بازی مورد علاقه اش دست پیدا کند و ما هم تمرکزمان روی اپلیکیشن هاست. پس این مسئله به لحاظ تخصصی، حداقل این نکته را نشان می دهد که کاربر اپ، به دنبال جایی تخصصی برای جست و جوی برنامه مورد نظرش است. در حالی که کافه بازار بخش زیادی از جست وجوهایش را به ویدئو اختصاص داده و همزمان می خواهد بازیگری در حوزه وی اُدی (VOD) هم بشود.

همچنین کاربر به دنبال این است که بازخوردها را بخواند و بازخوردهای دیگران را ببیند و حتی با دیگران شبکه سازی کند. ما هم در این حوزه در حال اجرا کارهایی هستیم. البته این نکته را هم اضافه کنم که اصولا فرست موور بودن یعنی نخستین بازیگر یک بازار بودن، به خودی خود، سودمند است و من نمی خواهم ویژگی های مثبت یک کسب وکار را زیر سوال ببرم، چون کسی که قبل از دیگران وارد یک بازار شده و قوی حرکت نموده و روبه جلو رفته است، قطعا کار را برای ما سخت می نماید.

ولی نکته این است که کارهایی وجود دارد که ما برای کاربران انجام می دهیم تا بتوانیم ارزش افزوده قابل توجهی برای شان ایجاد کنیم و آنها را به مایکت بیاوریم و روی مایکت نگه داریم. مثلا الان پرداخت بانکی برای بسیای از کاربران بسیار سخت است. برای حل این مشکل، مایکت با هر سه اپراتور مخابراتی یعنی رایتل، ایرانسل و همراه اول قرارداد دارد که با شارژ سیم کارت بتوان اپلیکیشن خرید یا پرداخت درون برنامه ای داشت. اما تا آنجایی که من اطلاع دارم، کافه بازار تنها با رایتل چنین قراردادی دارد.

همچنین اپلیکیشن هایی وجود دارد که استفاده از آنها برای کاربران ایرانی توسط گوگل پلی استور محدود شده است؛ شاید اپ های معروفی نباشند ولی کاربرانی هستند که آنها را می خواهند. ما تمرکز ویژه ای روی این دسته از برنامه ها داریم تا دسترسی کاربران ایرانی را به این اپ ها آسان کنیم. بنابراین الان وقتی کاربران اپلیکیشنی را بخواهند که خیلی هم معروف نباشد اما پلی استور دسترسی به آن را محدود نموده باشد، در مایکت راحت تر پیدا می شود تا در کافه بازار.

به عنوان مثال، بازی هایی هستند که فایل های دیتا دارند یعنی بازی های حجیم با گرافیک بالا مانند فیفا. ارائه این بازی ها، نکات فنی دارد که کافه بازار آنها را ارائه نمی دهد. دانلود بعضی از این بازی ها از پلی استور گوگل سخت است و هزینه اینترنت بین المللی برای کاربران به همراه دارد. ما کوشش می کنیم که دسترسی به کاربران را روی مایکت به این اپلیکیشن ها و بازی ها و برنامه ها آسان کنیم.

از دیگر ارزش های افزوده ای که می توانم به آنها اشاره کنم، مربوط به قابلیت های پلتفرمی برای ارتباطات شبکه ای کاربران با یکدیگر است. مثلا کاربران پروفایل ویژه خود را دارند، می توانند در خصوص اپ ها نقد و آنالیز بنویسند و دوستان شان را دنبال نمایند که این نکات هم مزیت هایی برای کاربران محسوب می شود.

  • برای توسعه دهندگان چه مزیت هایی روی مایکت وجود دارد که در استورهای دیگر وجود ندارد؟

پنل ما برای توسعه دهندگان رایگان است. تا به امروز هم حق اشتراک سالانه از صاحبان بازی ها و برنامه ها دریافت ننموده ایم و اصولا در پلتفرم اندرویدی دریافت حق اشتراک سالانه غیرمتداول است. خود گوگل پلی هم تنها در ابتدا 25دلار از توسعه دهندگان برای فعال بودن اکانت شان دریافت می نماید ولی شارژ سالانه از آنها دریافت نمی نماید. ضمن اینکه بعد از اینکه توسعه دهنده اپ خود را غیبرطرفال کند، این 25دلار به او بازگردانده می شود.

اما کافه بازار از توسعه دهنده ها هزینه دریافت می نماید. شاید همین فردا هم تصمیم بگیرند که این هزینه را دریافت ننمایند و برای شان این کار اصلا سخت نیست. اما این نکته ها از جنس همان ارزش افزوده ای است که توسعه دهنده ها در مایکت دریافت می نمایند. باید توجه داشت که رقابتی نشدن بازار، به بازیگر انحصاری این اجازه را می دهد تا قواعدی داشته باشد که منطقی نیستند. توسعه دهنده ها هم از اینکه بخواهند چنین هزینه ای پرداخت نمایند، خشنود نیستند اما از این استور استفاده می نمایند تا مثلا از تعداد کاربرانش بتوانند نصب بالایی بگیرند.

با این اوصاف، فکر می کنید که وجود و حضور مایکت می تواند به شکستن انحصارهایی که شما می گویید رقیب تان ایجاد نموده است، یاری کند؟

با اینکه پیشنهادهایی از خارج از کشور دارم و به زمینه های دیگری برای کار دسترسی دارم اما در ایران مانده ام چون همیشه این احساس را داشته ام که استوری چون مایکت باید باشد تا انحصار را در این بازار از بین ببرد. ضمن اینکه حوزه اپلیکیشن ها را هم خیلی حوزه مهمی می بینیم. این بازار، بازار بیزینس های آینده است؛ یعنی نوعی از خدمت است که مورد احتیاج اغلب افراد جامعه است و مردم زمان زیادی را در گوشی های موبایل خود سپری می نمایند و اپلیکیشن ها عملا روح گوشی های موبایل به شمار می فرایند. حوزه اپلیکیشن ها، حوزه ای است که برای ما جذاب بوده است. هر چند عدد و رقم بالایی در این حوزه وجود ندارد.

  • این حوزه اندازه بازارش چقدر است؟

اگر آمار مربوط به درآمد خالص توسعه دهنده ها از کافه بازار را در نظر بگیریم که حدود 189 میلیارد تومان است، می توان گفت که درآمد کلی کافه بازار از این حوزه تا 250 میلیارد تومان است. این عدد در مقابل بسیاری از بازارهای دیگری که در ایران وجود دارد، رقم قابل توجهی نیست. مثلا حوزه املاک یا تاکسی های آنلاین یا حوزه غذا و… به لحاظ اندازه بازار قابل مقایسه با این مارکت کوچک نیستند. به طور کلی گردش مالی این بازار یعنی بازار اپ فروشی در ایران تا 500میلیارد تومان در سال است. این رقم برای سرمایه گذاران خیلی جذاب نیست و به اصطلاح مارکت کپ این حوزه جذابیت زیادی ندارد، اما جنسی از احتیاج است و بخشی از ارزش این بازار در آینده معین می شود.

  • اگر به صورت تقریبی، سهم کافه بازار را تا 250 میلیارد تومان در نظر بگیریم، سهم مایکت از این بازار چقدر است؟

ترجیح می دهم که به میزان سهم مان از این بازار اشاره نکنم.

  • غیر از شما و کافه بازار بازیگران دیگری هم در این بازار حضور دارند که رقیب مایکت به شمار بیایند و به شما نزدیک شده باشند؟

بازیگر دیگری که نزدیک به ما باشد، سراغ ندارم. البته بازیگران فعالی در این بازار هستند. مثلا روبیکا الان در حال ورود به این بازار است. چهارخونه ایرانسل هم در این بازار حضور دارد و بازیگران خارجی هم انگیزه هایی برای حضور در این بازار دارند. این نکته را هم بگویم که این بازار، بازاری دیربازده است و صبر و استقامت زیادی احتیاج دارد. بنابراین برای سرمایه گذاران و بنیانگذاران، بازار جذابی نیست که بازیگران زیادی در آن حضور داشته باشند.

  • به سوال من در خصوص میزان سهم تان از این بازار و همچنین میزان درآمد توسعه دهندگانی که روی مایکت حضور دارند، پاسخی ندادید. آیا این پاسخ ندادن به این دلیل نیست که عدد و رقم های تان خیلی کوچک و سهم تان کم است و به همین دلیل علاقه ای به بیان شان ندارید و گزارشی منتشر نمی کنید؟

من آمارهای مربوط به ترافیک، نصب، کاربر، سشن ماهانه و… را به شما گفتم. همه این آمارها هم به همدیگر وصل بوده و بیانگر نکاتی هستند؛ یعنی این آمار نشان می دهد که ما از این بازار سهم داریم. اما مسئله ای که در اینجا وجود دارد این است که ما در حال حاضر پفراینده و شکایت قانونی با کافه بازار داریم و گفتن بعضی از آمارها، ممکن است در آن پفراینده به ضرر ما باشد. به همین دلیل نمی توانم در آن زمینه، به شما آمار دقیقی بدهم. ما در حال بردن شکایت به شورای رقابت هستیم و بنابراین نباید آمار و ارقامی در اختیار رقیب مان قرار بدهیم که موجب سوءاستفاده شود.

  • نصب مایکت را تا یک دوم کافه بازار برآورد می کنید و بعضی از دیگر نسبت ها را هم یک به دو، یک به سه و… برآورد کردید؛ سهم مایکت از این بازار را هم می توانیم به همین شیوه محاسبه کنیم؟

بله سهم مایکت از بازار را نسبت به سهم کافه بازار، می توانیم مثلا یک به دو یا یک به سه در نظر بگیریم.

  • گفتید که قصد دارید از کافه بازار عبور کنید و تا خاتمه سال 1400 حداقل به سهمی برابر با این بازیگر اصلی بازار برسید. اما از بیرون که نگاه می کنیم، به نظر می رسد که مایکت سال هاست پذیرفته که بازیگر دوم این بازار است. می خواهم برنامه های تان برای تبدیل شدن به بازیگر اول بازار را بیشتر شرح بدهید.

واقعیت این است که حرکت در این بازار خیلی سخت بوده و اصولا راه اندازی و اداره چنین کسب وکاری بسیار سخت است. کافه بازار به لحاظ فنی و پلتفرمی خوب عمل نموده اما ما هم برنامه هایی برای ریشه یابی این مسئله که چرا رشد مورد نظرمان را نداریم، اجرا کردیم.

بخش عمده ای از مسائل برمی شود به این مسئله که چرا بعضی از محتواها علاقه ای به حضور در مایکت ندارند. با عدد و رقم به ما ثابت شد که در این زمینه سال ها لطمه دیده ایم چون خلأ قانونی وجود داشته است و احساس همه این بوده که نمی توان با انحصارطلبی بازیگر دیگر بازار مقابله کرد اما ما قصد این کار را داریم.

همچنین در حال اجرا کارهای دیگری هستیم که برای کاربران و توسعه دهنده جذاب است؛ این اقدامات از جنس جنبه های پلتفرمی و زیرساختی مانند میزان سرعت و… است. همچنین از جنس جنبه های فیچری و قابلیت های درون محصولی هم در حال اجرا اقداماتی هستیم که فضای جذابی برای کاربران و توسعه دهندگان ایجاد کنیم. مثلا هنوز هم خیلی از افراد وقتی در جمعی حضور دارند، اپ نصب می نمایند. کسی روی این مسئله کار ننموده؛ یعنی روی این مسئله که افراد با چه ابزارهایی و با چه انگیزه هایی یک اپ را نصب می نمایند. ما تازه اول این راهیم. به نظر من حضور در جمع یا حضور در یک مهمانی، رتبه نخست را به لحاظ تاثیرگذاری برای نصب یک اپ دارد.

بنابراین یک شبکه اجتماعی تخصصی در این حوزه، شاید جنس این مارکت را عوض کند. ضمن اینکه این مسئله یک ویژگی بومی است. ما معتقدیم که فرهنگ ایرانی ها در این فضا متفاوت است. در بخش لرنینگ و مدیریت ترافیک هم در حال کار هستیم که می تواند برای کاربران خلق ارزش کند. از جنبه های افیلیشن و پارتنرشیب هم در حال اجرا اقداماتی هستیم، چون معتقدیم که موضع توسعه دهنده ها و کسب وکارها، موضع همکاری است و باید با همدیگر در آن رشد کنیم. موضعی که الان در این مارکت وجود دارد، از سر همکاری نیست. ما می خواهیم با توسعه دهندگان رابطه همکاری و رشد همزمان را تجربه کنیم.

به طور کلی در این زمینه ها جزئیات زیادی وجود دارد که ما با آنالیز احتیاجمندی های کاربران و احتیاجهای توسعه دهندگان به آنها رسیده ایم. ما دقیقا نمی دانیم که چه زمانی به طور کامل به خواسته های مان در این زمینه ها می رسیم اما با بازخوردهایی که از میزان رشدمان طی یک سال اخیر گرفته ایم، رسیدن به هدفی را که به آن اشاره کردم یعنی عبور از کافه بازار تا خاتمه سال 1400، محقق می کنیم. من باز هم تاکید می کنم که در زمینه های مختلف رشد ما از کافه بازار بیشتر بوده به رغم اعدادی که مربوط به نصب و… است.

  • میزان نصب هم یکی از نکاتی است که نشان می دهد شما از رقیب تان جلوتر رفته اید یا نه. پس باید منتظر باشیم که میزان نصب مایکت حداقل تا سه برابر شود؟

بله، میزان نصب مهم است اما مهم ترین عامل، سیستم فعال است؛ یعنی کاربرانی که در ماه به سیستم سر می زنند. به عنوان مثال، زمانی تلگرام از وایبر در ایران عبور کرد، اما هنوز روی گوشی بسیاری از افراد وایبر نصب است اما از آن استفاده نمی نمایند. من الان نمی دانم که آیا 40 میلیون نصبی که رقیب ما دارد، همگی در طول ماه به این استور سر می زنند یا نه. در این فضا احساس ما این است که می توانیم از رقیب مان جلوتر برویم. همانطور که گفتم در سال2020، یعنی امسال میلادی، تا به امروز بیش از 15میلیون کاربر منحصربه فرد از مایکت استفاده نموده اند.

  • در گام نخست، پیشنهاد خرید سهم به کافه بازاری ها دادید اما در نهایت به توافق نرسیدید. در ادامه کار هیچ گاه به ادغام فکر نکردید یا پیشنهادی در این زمینه وجود نداشته است؟

به نظر من ادغام به ویژه در این زمینه به نفع هیچ کس نیست. ما این فرایند را دارای دو ساید می بینیم. مانند تاکسی آنلاین که مسافر را به راننده می رساند. ما هم کاربر را به اپ مورد نظرش و توسعه دهنده می رسانیم. کاری که ما می کنیم این است که سعی کنیم به هر دو بخش یا هر دو ساید یاری کنیم یا حداقل کاری که می کنیم به یکی از بخش ها یاری شود. آنجایی که من می گویم انحصارگرایی به کسی یاری نمی نماید، اگر به هیچ بخشی یاریی نمی شود، کار اشتباهی است و در طولانی مدت جواب نمی دهد و محکوم به شکست است.

بنابراین رقابت مورد استقبال کاربران و توسعه دهندگان است و ما این نکته را از بازخوردهایی که گرفته ایم، به دست آورده ایم. ببینید، بعضی از کاربران دوست دارند مثلا سوپر اپی مانند روبیکا را نصب نمایند اما کاربر دیگری ممکن است به نصب یک اپ کاملا تخصصی علاقه مند باشد. نمی توان به کاربران گفت که چه بنمایند.

به خاطر همین مسئله، نمی توان گفت که اگر مثلا ادغامی صورت بگیرد و یک استور عظیم شکل بگیرد، حتما با استقبال بیشتر روبرو می شود. بنابراین بهتر است که برای حفظ رقابت در این بازار، بازیگران در صندلی خودشان کوشش نمایند و فضای رقابتی را که اتفاقا به نفع کاربران و توسعه دهندگان هم است، حفظ نمایند.

  • سال هاست در حال رقابت با بازیگر اول این بازار هستید. این فرایند برای شما صرفه مالی دارد؟

بله. مایکت الان سودده است. هرچند این رقابت هزینه های زیادی برای ما داشته است. به ویژه این نوع از رقابتی که ما الان داریم و گاه مجبور هستیم که روبه روی هم بایستیم چون بعضی از مسائل را نمی توان با همکاری حل وفصل کرد.

  • چقدر تا به امروز برای مایکت هزینه شده است؟

حقیقتا چون مایکت همیشه در گروه حصین حضور داشته و سرمایه گذار خارجی نداشته، طی دوره های مختلف رویش سرمایه گذاری شده است؛ یعنی رقم دقیقی الان نمی توانم بگویم اما این نکته را می توانم بگویم که مایکت عظیم ترین پروژه گروه حصین بوده و حصین هم در میان 500 شرکت برتر ایران، رتبه 300 را دارد. با یاری این نکته شاید بتوان میزان هزینه های این گروه برای عظیم ترین پروژه شان را برآورد کرد.

  • قطعا شما عدد سرمایه گذاری روی مایکت را دارید و حالا به دلایلی قصد گفتنش را ندارید.

بله، این عدد را داریم اما این عدد از جنس اعدادی است که نمی توانم به آن اشاره کنم، چون الان پیشنهادهایی برای سرمایه گذاری داریم و بهتر است که به میزان هزینه هایی که برای مایکت صرف شده، اشاره نکنم، چون مهم ارزشی است که یک کسب وکار دارد.

  • با توجه به پیشنهادهایی که برای سرمایه گذاری روی مایکت دریافت نموده اید و می گویید که ارزشی که کسب وکارها دارند، فراتر از میزان هزینه ای است که روی شان اجرا شده، الان مایکت چقدر ارزش گذاری شده است؟

آخرین ارزش گذاری که روی مایکت اجرا شده، مربوط به سال گذشته است که ارزش مایکت در آن موقع تا 200 میلیارد تومان برآورد شد. این ارزش گذاری در گفت وگو با یک سرمایه گذار انجام شد ولی در نهایت برای سرمایه گذاری به توافق نرسیدیم، چون به دنبال پول هوشمند هستیم و الان مسئله ما پول نیست چون مایکت سودده است و حداقل نقطه سربه سر را رد نموده و مشکل پول ندارد. اما ما سرمایه گذاری می خواهیم که ارزشی در اکوسیستم استارتاپی داشته باشد و بنابراین فعلا از بیرون از گروه حصین، سرمایه ای جذب ننموده ایم.

  • چند سوال کوتاه دیگر هم در خصوص مایکت دارم؛ تیم مایکت الان چند نفر است؟

حدود 50 نفر.

  • از توسعه دهنده ها چقدر کمیسیون دریافت می کنید؟

ما هم همان عدد استانداردی را که سایر استورها دارند، دریافت می کنیم؛ یعنی 70 به 30 که 30 سهم ماست و 70 هم سهم توسعه دهنده. البته برای اپلیکیشن های رایگان و اپلیکیشن هایی که کالای غیردیجیتال دارند، این رقم صفر است. مثل دیجی کالا که هیچ کمیسیونی به ما نمی دهد چون کالای فیزیکی می فروشد. ضمن اینکه بیشترین درآمد ما از اپلیکیشن های بازی است.

گروه ساختمانی ابان

گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.
منبع: مجله شنبه
انتشار: 22 مرداد 1400 بروزرسانی: 22 مرداد 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 32328

به "خاتمه سال 1400، از کافه بازار عبور می کنیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خاتمه سال 1400، از کافه بازار عبور می کنیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید