پیشرفت پروژه های کلیدی حوزه فضایی کشور بررسی شد

به گزارش مجله یک کامپیوتر، در جلسه ای با حضور روسای سازمان فضایی ایران و پژوهشگاه فضایی ایران، چگونگی پیشرفت پروژه های کلیدی حوزه فضایی تشریح شد.

پیشرفت پروژه های کلیدی حوزه فضایی کشور بررسی شد

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران به نقل از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ، صبح امروز 30 فروردین ماه، مرتضی براری رییس سازمان فضایی ایران در جلسه ای با حضور حسین صمیمی رییس پژوهشگاه فضایی ایران، چگونگی انجام چند پروژه کلیدی حوزه فضایی کشور را بررسی کردند.

در این نشست، رییس سازمان فضایی ایران با اشاره به این موضوع که پروژه های فضایی از اولویت های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است، گفت: امسال، مدل پروازی سه پروژه بزرگ حوزه فضایی کشور شامل سامانه انتقال مداری، ماهواره سنجشی پارس 1 و ماهواره مخابراتی ناهید 2، بنا بر برنامه پیش بینی شده تکمیل شود و پروژه مهم دیگر، یعنی ماهواره مخابراتی ناهید 1 نیز با انجام هماهنگی های لازم با مجری پرتابگر، در مدار قرار گیرد.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین، به لزوم توسعه زیرساخت ها در حوزه فضایی اشاره کرد و این مهم را از اولویت های کاری در این عرصه مطرح کرد.

براری با طرح این مطلب که پژوهشگاه فضایی ایران، اتاق فکر حوزه فضایی است، شرح داد: از ظرفیت موجود در این پژوهشگاه باید در این خصوص، به خوبی بهره برد و در این جهت، یکی از کارهای ما، به روزرسانی برنامه های فضایی کشور در حوزه هایی چون توسعه سامانه های فضایی و محموله های مخابراتی و فناوری های ناوبری فضاپایه است که پژوهشگاه در این زمینه می تواند نقش مهم و سازنده ای داشته باشد.

رییس سازمان فضایی ایران با اشاره به فعالیت هایی که پژوهشگاه فضایی ایران در عرصه بین الملل در سال قبل داشته از جمله شرکت در اجلاس کوپوس و ارائه گزارش فعالیت های کشور در کاربرد فناوری فضایی در سیل سال 98و نیز توانمندی ها و ظرفیتی که در این خصوص در پژوهشگاه وجود دارد، خواستار گسترش همکاری های دومجموعه سازمان فضایی و پژوهشگاه فضایی برای توسعه ارتباطات بین الملل شد.

وی با اشاره به پروژه بین المللی ماهواره کوچک دانشجویی که از سوی اپسکو در پژوهشگاه فضایی ایران باهمکاری سه دانشگاه کشور صورت می گیرد، گفت: باید تلاش شود که این تنها پروژه بین المللی مشترک در حوزه فضایی کشور به خوبی پیش رفته و به انجام برسد و باید بتوانیم از ظرفیت های خوب این ارگان بین المللی استفاده موثر ببریم.

براری شرح داد: در مجامع بین المللی، بحث های چالشی بسیاری وجود دارد، از جمله در حوزه منظومه های ماهواره ای، معین مرز هوا و فضا، ترافیک و زباله های فضایی، ماهواره های سوخت رسان به مدار ژئو و موضوعات چالشی دیگر که برای مشارکت و پاسخ گویی به این مباحث، نیاز به تعامل و هماهنگی بیشتری میان مراکز فضایی کشور است.

وی با اشاره به نامگذاری سال 99 به جهش تولید، گفت: مجموعه های فضایی کشور نیز باید بررسی کنند که چگونه می توان در این موضوع و نیز حوزه فضای مجازی مشارکت فعال داشته باشند.

رییس سازمان فضایی ایران با اشاره به فعالیت های این سازمان در زمینه توسعه کسب و کارهای فضاپایه، گفت: پژوهشگاه فضایی ایران نیز با عنایت به ظرفیت های موجود خود، می تواند با ایجاد مراکز نوآوری در پژوهشکده های استانی، موتور محرک این کسب و کارها باشد.

براری، خواستار تدوین برنامه جامع ترویج فناوری فضایی با همکاری واحدهای ذی ربط در سازمان فضایی و پژوهشگاه فضایی ایران شد.

بر اساس این گزارش، رییس پژوهشگاه فضایی ایران نیز در این جلسه اعلام آمادگی کرد که این پژوهشگاه با برخورداری از نیروهای توانمند و مجرب خود و نیز زیرساخت های موجود، آماده هر نوع همکاری لازم با سازمان فضایی ایران در جهت توسعه عرصه فضایی کشور است.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 23 خرداد 1399 بروزرسانی: 23 خرداد 1399 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 29233

به "پیشرفت پروژه های کلیدی حوزه فضایی کشور بررسی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیشرفت پروژه های کلیدی حوزه فضایی کشور بررسی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید