پیشنهادهایی کاربردی برای مدیران تازه کار

به گزارش مجله یک کامپیوتر، مدیران باید این توصیه ها را به خاطر بسپارند

هر مدیر تازه کاری به شدت در مرحله گذار از کارمندی معمولی به عنوان یک مدیر تازه کار به رهنمون ها و توصیه های کاربردی و راهگشا نیازمند است تا بتواند از این کارزار سخت سربلند بیرون بیاید. در اینجا چند توصیه کلیدی و کاربردی برای مدیرانی که در مرحله گذار از کارمندی به مدیری هستند، آمده است. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید.

پیشنهادهایی کاربردی برای مدیران تازه کار

توصیه 1: یاد بگیرید که صحبت کارمندان تان را بشنوید

یکی از واقعیت هایی که بسیاری از مدیران تازه کار از یاد می برند این است که کارمندان یک شرکت یا سازمان در خط مقدم جبهه قرار دارند و بهتر از هر کسی می توانند به مدیران در خصوص واقعیت های موجود مشاوره دهند. خود مدیران نیز در دوران کارمندی شان دارای ایده ها و اطلاعاتی بودند که مدیران شان از آنها بی بهره بوده و اگر مورد سوال و مشورت مدیرانشان قرار می گرفتند آن ایده ها و اطلاعات را با کمال میل در اختیار آنها قرار می دادند. بنابراین کاملا عاقلانه است اگر مدیری که به تازگی بر مسند مدیریت تکیه زده از زیردستان امروز و همکاران دیروزش درخواست کند، تا ایده های خود را در اختیار او قرار دهند. برای تحقق این هدف ضروری است مدیران با دقت و اشتیاق به سخنان و ایده های کارمندان شرکت گوش داده و خود را بی احتیاج از آنها ندانند. یک مدیر پیروز کسی است که جمله تو در این باره چه فکر می کنی؟ را بارها در جریان مراوداتش با کارمندان شرکت به کار می برد. نظر خواستن از کارمندان درباره مسائل و راه های غلبه بر آنها هم دریایی از ایده ها را به سمت مدیر راهنمایی نموده و هم به روابط کاری اش با کارکنان حالتی محبت آمیز تر و سازنده تر خواهد داد.

توصیه 2: ایجاد صندوقی برای پیشنهادها و ایده ها در محل کارتان

گاهی اوقات به خاطر فشار کاری بسیار سنگین در نخستین روزهای تصدی پست مدیریتی، امکان برگزاری جلسات نظرخواهی و ایده پردازی با تمام کارکنان به وجود نمی آید و از سوی دیگر این احتمال هم هست که بعضی از کارمندان شرکت یا سازمان به دلایل مختلف از بیان مستقیم و رو در روی عقاید و نظرات شان اجتناب ورزند. برای حل این گونه مسائل بهتر است مدیر تازه کار یک صندوق پیشنهادها و ایده ها را در یکی از محل های عمومی شرکت قرار داده و افرادش را تشویق سازد تا نظرات شان را در آن بگذارند. این کار می تواند به صورت مجازی و با بهره گیری از ایمیل یا پیغام گیر صوتی نیز انجام گیرد. پس از آن نیز مدیران باید با جدیت تمام و به طور منظم محتوای این صندوق ها را آنالیز نموده و پیگیری نمایند. طوری این کار را انجام دهند که افرادشان بفهمند مدیرشان به نظرات و ایده هایشان اهمیت قائل است.

توصیه 3: تندروی نکنید

هنگامی که زمام مدیریت یک بخش، شرکت یا سازمان را در اختیار گرفته حتما باید در برابر وسوسه ایجاد تغییرات بنیادین و همه جانبه در مقایسه با دوران مدیر قبلی مقاومت نموده و بکوشید تا از هر گونه تندروی و افراط در ایجاد تغییر و تحولات در سازمان خودداری ورزید. در روز های نخست مدیریتی تان بهتر است با دقت و اندیشمندانه به مسائل و شرایط موجود نگاه نموده و قبل از هر اقدامی خوب فکر کنید و ایجاد تغییر و تحول را در ابتدا به موارد کوچک و جزئی محدود کنید تا پس از دریافت بازخورد های لازم و سنجیدن شرایط به سوی تحولات بزرگ تر و بنیادین گام بردارید.

توصیه 4: عضوی از تیم تحت رهبری تان باشید و نه فقط یک دستوردهنده صرف

یکی از وسوسه هایی که پس از مدیر شدن به سراغ مدیران تازه کار می آید این است که من به عنوان رئیس نباید در کارهای گروه به طور مستقیم و فعال شرکت کنم و فقط باید دستوردهنده باشم و کارها را تحت مدیریت خود در آورم. اما تجربه نشان داده پیروز ترین مدیران افرادی بوده و هستند که مانند سایر اعضای تیم فعالیت نموده اند و به اصطلاح از نزدیک دستی بر آتش داشته اند. بعلاوه درست نیست که یک مدیر انجام کارهای سخت و ناخوشایند را به زیردستان خود واگذار نموده و خود را فقط با کارهای راحت و ساده مشغول سازد. وقتی کارمندان یک شرکت ببینند که مدیرشان هم دوشادوش آنها در حال فعالیت و از میان برداشتن موانع است آنها نیز ترغیب به کار بیشتر و جدی تر شده و احترام بیشتری برای مدیرشان قائل می شوند.

توصیه 5: استفاده از روش درهای باز

واقعیت این است که کارمندان شما دارای قدرت فکر خوانی و سایر توانایی های ماورای طبیعی برای آگاهی یافتن از آنچه در فکر شما می گذرد نبوده و امکان دارد، اصلا شما را نشناسند پس ضروری است در روزهای نخست مدیر شدنتان با آنها ارتباط نزدیک و مطلوبی ایجاد نموده تا به این وسیله زمام امور را خیلی زود در دست بگیرید. باز بودن در اتاق تان به روی دیگران می تواند این فرآیند را تسهیل و تسریع کند. نباید فراموش کنید که صرف برگزاری جلسات عمومی و تخصصی با کارکنان برای ایجاد ارتباط نزدیک و صمیمانه با کارکنان کفایت نمی کند و ضروری است شما به عنوان مدیر در اتاق کارتان با افراد شرکت تحت امرتان دیدار کنید. این کار سبب شده تا هم شما به افرادتان نزدیک و از خواسته ها و ایده های آنها آگاه شوید و هم کارمندان تان از خلقیات و آرمان ها و اولویت های شما در محل کار ب ه طور روشن آگاه شوند. در جریان همین دیدارهای نخستین و ابتدایی است که مدیران از استعداد ها و توانایی های ناب کارکنان شان اطلاع پیدا می نمایند، چرا که اغلب کارمندان به طور طبیعی علاقه مندند در جریان اولین برخورد رودررو با مدیر و رئیس شان قابلیت ها و پتانسیل های خود را به او نشان داده و اگر در برخورد اول با آنها رفتار خوبی صورت نگیرد در آینده هیچ گاه اشتیاق و علاقه ای به همکاری خارق العاده با مدیرشان نشان نمی دهند.

منبع: الی گشت
انتشار: 6 اسفند 1400 بروزرسانی: 6 اسفند 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 71123

به "پیشنهادهایی کاربردی برای مدیران تازه کار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیشنهادهایی کاربردی برای مدیران تازه کار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید