چالش اعتبارسنجی نمایندگان جدید مجلس، کشف 3 هزار مدرک دانشگاهی ظاهرا معتبر اما جعلی

به گزارش مجله یک کامپیوتر، دستیار ویژه وزیر علوم در امور حقوق شهروندی گفت: وقتی در دانشگاه ها به خصوص دانشگاه های غیر دولتی و موسسات غیر انتفاعی نظارت و دقت کافی در نحوه و صدور مدرک دیده نمی گردد در نتیجه با پدیده ای با عنوان مدرک فروشی روبرو خواهیم شد.

چالش اعتبارسنجی نمایندگان جدید مجلس، کشف 3 هزار مدرک دانشگاهی ظاهرا معتبر اما جعلی

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران، فریدون جعفری دستیار ویژه وزیر علوم در امور حقوق شهروندی در صفحه اینستاگرام خود نوشت: این روزها در اعتبارسنجی نمایندگان جدید مجلس یکی از موضوعات چالشی مدرک ماخوذه دانشگاهی آنها است چنان چه بعضی را از جلوس بر کرسی نمایندگان ملت محروم نموده است، در واقع وقتی حضور در جایگاهی سیاسی را منوط به داشتن کاغذی به نام مدرک می کنیم بدون این که آزمون ها و ارزیابی های درستی از دانش مرتبط با آن مدرک را تقویت و به گزینی کنیم نتیجه سوق سیاسیون به سمت مدرک گرایی با استفاده از نفوذ و قدرتشان خواهد شد. در واقع وقتی در دانشگاه ها به خصوص دانشگاه های غیر دولتی و موسسات غیر انتفاعی نظارت و دقت کافی در نحوه و صدور مدرک دیده نمی گردد در نتیجه با پدیده ای با عنوان مدرک فروشی روبرو خواهیم شد.

به گفته وی، وقتی حتی در مواقعی که ظاهرا درست است هیچ نظارت علمی بر کیفیت فعالیت های پژوهشی منتهی به اخذ مدرک صورت نمی گیرد و بازار سرانجام نامه فروشی ها، مقاله فروشی ها داغ و پر سود خواهد شد و دانشجویان حتی بدون یک جلسه حضور در کلاس با رانت، لابی و معامله نمره اخذ می نماید که در این شرایط با نوع دیگری از مدرک بی اعتبار روبرو هستیم. فقط در یک جمع آوری سطحی ابزار و ادوات فروش سرانجام نامه و کتاب در میدان انقلاب توسط وزارت علوم در سال 98 منتشر شد بیش از 3 هزار نمونه غیر قانونی و جعلی کشف شد یعنی سه هزار مدرکی که ظاهرا معتبر هستند اما واقعا بی اعتبار، جعلی و شاید در میان آن سه هزار بتوان نام بعضی از منتخبین فعلی را در صورت آنالیز دقیق ، درست و بی طرفانه و به دور از نفوذ دید.

مدیر کل دفتر بازرسی و پاسخگویی به شکایات وزارت علوم همچنین توضیح داد: وقتی اساتید راهنما در رساله های دکتری سرانجام نامه های ارشد دقت علمی و مکفی در جلوگیری از سرقت های علمی و ادبی ننموده و بعضا هم حتی متن را یک بار نخوانده وارد جلسه دفاع می گردد با مدرک بی اعتبار روبرو خواهیم شد. وقتی ملاحظه می گردد مدیری سیاسی در حال مدیریت کلان هم زمان در دانشگاه هم ثبت نام نموده و مدرک دکتری و ارشد می گیرد بدون حضور در کلاس 140 واحد در دو ترم بالاتر از نابغه ترین نابغه ها پاس می نماید شاید مدرکی ظاهرا صحیح داشته باشد اما قطعا جعلی و بی اعتبار است. در بعضی موسسات علنا مدرک فروخته می گردد به گونه ای که نام و عنوان در سوابق موسسه جعلی بوده ولی فقط روی کاغذ فاجعه ای در فضای علمی و دانشگاهی در حال رخ دادن است. البته نباید منکر پیشرفت های علمی کشور از لحاظ کمیت و کیفیت شد.

انتهای پیغام/

مجله شرقیا

مجله شرقیا | مجله آموزشی و اطلاع رسانی تحصیلی
منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 9 مرداد 1400 بروزرسانی: 9 مرداد 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 32985

به "چالش اعتبارسنجی نمایندگان جدید مجلس، کشف 3 هزار مدرک دانشگاهی ظاهرا معتبر اما جعلی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چالش اعتبارسنجی نمایندگان جدید مجلس، کشف 3 هزار مدرک دانشگاهی ظاهرا معتبر اما جعلی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید