چه موجودی بیشترین شباهت به اژدها را دارد؟

به گزارش مجله یک کامپیوتر، شبیه ترین موجود به اژد ها در دنیای واقعی، کدام موجود است؟

چه موجودی بیشترین شباهت به اژدها را دارد؟

به گزارش خبرنگاران به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، دایناسور دهان همه ای که میلیون ها سال پیش زیسته، شبیه ترین موجودی است که به اسم یک اژد های افسانه ای در زندگی واقعی می شناسیم.

یک خزنده ـ پرنده که بال های هفت متری و دهانی همه مانند دارد، نزدیک ترین موجودی است که به اژد ها می شناسیم و میلیون ها سال پیش در آسمان استرالیا به پرواز درمی آمده است.

فسیل فک این جانور که ژوئن سال 2011 از سوی معدنچیان محلی در استرالیا کشف شد، به دست محققان دانشگاه کوئینزلند، مورد مطالعه نهاده شده است و آن چه آن ها کشف نموده اند، حکایت جالبی دارد.

بر اساس بیانیه مطبوعاتی این دانشگاه، این پتروسور (pterosaur) یا بال سور (دایناسور بال دار) که محققان، آن را تاپونگاکا شاوی (Thapunngaka shawi) نامیدند و تصور می گردد عظیم ترین خزنده پرنده استرالیا بوده باشد، روزگاری بخش عظیمی از کوئینزلند را تحت فرمانروایی خود داشته است.

تیم ری چاردز دانشجوی دکترای دانشگاه کوئینزلند و سرپرست این مطالعه می گوید: این جانور باید به طور کامل، وحشی بوده باشد. این بال سور توانست که سایه عظیمی روی بعضی از دایناسور های کوچک بیاندازد و تا به خود بیایند، دیگر دیر شده بود.

پتروسور ها نخستین موجودات مهره داری بوده اند که پرواز نموده اند و از 228 تا 66 میلیون سال پیش وجود داشته اند. آن ها دارای استخوان هایی با دیواره نازک و نسبتاً توخالی بودند که جهت پرواز بهینه شده بودند؛ خصوصیتی که موجب شده است بقایای فسیل شده آن ها کمیاب و اغلب ضعیف حفظ گردد. به همین علت است که اطلاعات زیادی درباره آن ها نداریم.

پتروسور ها یا بال سور ها که با نام خزندگان بال دار هم شناخته می شوند، راسته ای از خزندگان هستند که دوران میانه زیستی و از دوره تریاس پسین تا آخر کرتاسه پسین در سرتاسر دنیا می زیستند. پتروسور های بال چرمی در حدود 228 میلیون سال پیش از خانواده ای از شاه خزندگان به وجود آمده اند و نزدیک ترین خویشاوندان زنده آن ها تمساح سانان و پرندگان امروزی هستند.

این جانوران در انتها دوره کرتاسه، در جریان رویداد انقراض کرتاسه - پالئوژن به طور کامل منقرض شدند. نخستین سنگواره پتروسور در سال 1784 از سوی کوسیمو کولینی، زیست شناس ایتالیایی، کشف شد.

پتروسور ها نخستین مهره دارانی محسوب می شوند که قدرت پرواز کردن در آن ها تکامل پیدا کرد. ظهور بال، استخوان های سبک و ماهیچه های قوی، تغییراتی بود که پتروسور ها آن ها را به جهت پرواز به دست آوردند. بال های این خزندگان، از غشایی از پوست، ماهیچه و دیگر رشته های انبساطی از قفسه سینه تا چهار انگشت دراز برجسته تشکیل شده است.

دامنه مقدار در پتروسور ها بسیار زیاد بود و از گونه هایی به کوچکی گنجشک تا گونه هایی به عظیمی زرافه در میان آن ها وجود داشتند. این جانوران به طور عمده، گوشت خوار بودند و بیشتر از حشرات، ماهیان، نرم تنان، سخت پوستان و مردار، تغذیه نموده اند.

تاپونگاکا شاوی، سومین گونه از پتروسور ها کشف شده در استرالیا است و دانش ما از آن به یک قطعه فک پایین و آن چه درباره سایر پتروسور ها می دانیم، محدود شده است.

بر اساس مطالعه منتشر شده در مجله Vertebrate Paleontology، جمجمه آن به تنهایی کمی بیش از یک متر طول داشته و دهان آن حاوی حدود 40 دندان بوده است. این دندان ها به همراه فک بلند و قدرتمند آن که کاملاً تکامل یافته بوده، توانسته است آن را به یک شکارچی بی رحم تبدیل کند.

در این مطالعه، چیزی که بیشتر مورد توجه محققان نهاده شد، یک تاج استخوانی عظیم در قسمت پایین فک آن بود و بر اساس آن چه تا به امروز می دانیم، فک بالای این حیوان هم یک تاج داشته است.

دکتر استیو سالزبری، از محققان این مطالعه می گوید: این تاج ها احتمالاً در پویایی پرواز این موجودات، نقش داشته اند و امیدوارم تحقیقات آینده، پاسخ های قطعی تری را ارائه دهند.

محققان، توانستند مقدار این پتروسور را بر اساس این تاج، تخمین بزنند و اگر برآورد آن ها درست باشد، تاپونگاکا شاوی، سومین پتروسور عظیم دنیا است.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 30 آبان 1400 بروزرسانی: 30 آبان 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 62235

به "چه موجودی بیشترین شباهت به اژدها را دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چه موجودی بیشترین شباهت به اژدها را دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید