چگونگی درمان رشگک

به گزارش مجله یک کامپیوتر، رشگک یک نوع بیماری زیرجلدی است که در بچه ها ظهور می کند و خارش زیاد دارد و گاهی در اثر خارش زیاد زخم می شود و دانه های آن به قدری ریز هستند که به چشم دیده نمی شوند، اگر در اشخاص بزرگسال بروز

چگونگی درمان رشگک

نویسنده: احمد حاجی شریفی

رشگک یک نوع بیماری زیرجلدی است که در بچه ها ظهور می کند و خارش زیاد دارد و گاهی در اثر خارش زیاد زخم می شود و دانه های آن به قدری ریز هستند که به چشم دیده نمی شوند، اگر در اشخاص بزرگسال بروز کند، به قدری آزار و اذیت می دهد که باید ماهوت پاک کن ریز و زبر که مخصوص گردگیری لباس است و مانند آن را، برای خاراندن و تسکین خارش بکار برد. بهتر است بدانید که این بیماری و هم چنین تمامی دمل ها و امراض زیرجلدی از قبیل: جوش غرور، کک و مک و دمل های مختلف و خارش بدن و عوارضات آن ها همه در اثر کثافات خون می باشند. اولین اقدام برای درمان تمامی آن ها تصفیه خون است و پس از آن باید معده را از اخلاط و کثافات تخلیه کرد تا از فشار و پیشرفت امراض جلوگیری به عمل آید، سپس به معالجات مختلف پرداخت.

بیمار مبتلا به رشگک نباید تخم مرغ، بادمجان، گوجه فرنگی، انواع فلفل، ادویه جات، نمک، سرکه، دنبه، چربی جات و شیرینی های قنادی را میل کند.

اگر بیمار طفل شیرخوار بود، مادرش ضمن پرهیز از خوراکی های فوق الذکر باید مبردات و خوراکی ها و غذاهایی که طبیعت آن ها خنک است مانند: شیرخشت، عناب، آب لیمو، خیار، هندوانه، کاهو، هلو و غیره و هم چنین مایعاتی که حجم ادرار را افزایش می دهند زیاد مصرف کند تا در شیر او اثر کرده و طفل از بیماری رهایی یابد.

برای درمان آن هم باید مقداری نیل را در آب جوش حل کنید و آن قدر به هم بزنید تا کف ایجاد شود و آن کف ها را با دم قاشق یا تیغه چاقو جمع کنید و بر پوست بمالید و این عمل را روزی هفت تا ده مرتبه تکرار کنید.

* مقداری جوش شیرین را با ماست مخلوط کنید و روزی سه مرتبه بمالید.

* مقداری کافور رسمی را با شیر دختر (شیر بانویی که طفل دختر شیر می دهد) مخلوط کنید و بمالید.

* گِل سرشور، گِل ارمنی، گِل تباشیر و گِل برز را به نسبت مساوی نرم بسایید و با شیر بانویی که طفل دختر زاییده است و یا شیر گاو مخلوط کنید و بمالید.

* تخم کاسنی، تخم کاهو، تخم خیار سبز، تخم خیار چنبر، تخم گشهم، تخم خرفه، تخم خشخاش و بالنگو از هرکدام 20 گرم را بجوشانید و آب صاف کرده آن را در طول روز به مرور بنوشید.

* تخم خیار چنبر، تخم خیار سبز، تخم کاهو، تخم کاسنی، تخم خشخاش، بالنگو، گل بنفشه، گل پنیرک، گل نیلوفر، تاج ریزی، کاکنج، پوست هلیله زرد، ریوند چینی، سنامکی، گل محمدی، شاه تره و مخلصه را به نسبت مساوی مخلوط کنید، بعد نرم بسایید و صبح، ظهر و شب، هر مرتبه یک قاشق شربت خوری از آن را در دهان بریزید و با کمی آب میل کنید و یا با آب سرد و شکر مخلوط کرده، بخورید، (این نسخه مخصوص بزرگسالان است). ضمناًً خوردن آب آلو و آب خیسانده برگه هلو هم بسیار مفید خواهد بود.

منبع مقاله :

حاجی شریفی، احمد، (1395)، دائرة المعارف گیاه درمانی ایران، تهران: انتشارات حافظ نوین، چاپ پازدهم.

منبع: راسخون
انتشار: 6 آبان 1400 بروزرسانی: 6 آبان 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 65861

به "چگونگی درمان رشگک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونگی درمان رشگک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید