کاراکترهای پرطرفدار بچه ها در کشورهای مختلف چه شخصیت هایی هستند؟

به گزارش مجله یک کامپیوتر، به گزارش خبرنگاران، مراسم رونمایی کتاب بازارسازی فرهنگی با حضور سبحان یحیایی(مدیر مطالعات و برنامه ریزی امور اجتماعی فرهنگی مرکز مطالعات شهرداری تهران)، سعید حسینی(مدیرعامل مجمع نوشت افزار ایرانی اسلامی و مسئول گروه اقتصاد فرهنگ)، محمد ابوالحسنی(تهیه کننده انیمیشن دیرین دیرین) و محمدمهدی ایزدخواه نویسنده کتاب، عصر دهم اسفندماه برگزار گردید.

کاراکترهای پرطرفدار بچه ها در کشورهای مختلف چه شخصیت هایی هستند؟

در ابتدای این نشست یحیایی با اشاره به فضای فراوری کتاب گفت: شهرداری تهران در سال های اخیر با شعار شهرداری به مثابه یک نهاد اجتماعی فعالیت های جدی در حوزه فرهنگ و اقتصاد فرهنگ داشته که دو نمونه پررنگ آنها نمایشگاه های یاد یار مهربان و باز باران بوده است.

وی اضافه نمود: این دو اقدام منجر به فراوری فکر و اندیشه در حوزه اقتصاد فرهنگ در شهرداری شد. وقتی ما از کالا و خدمات فرهنگی صحبت می کنیم بنا بر این است که یک کالا خودش بتواند خودگردان باشد و قرار نیست حمایت های دولتی را دنبال کند.

مدیر مطالعات و برنامه ریزی امور اجتماعی فرهنگی شهرداری تهران ادامه داد: جنس فعالیت در اقتصاد فرهنگ در جمهوری اسلامی عموما حمایتی و ترویجی است. این رویکرد از آنجا نشات می گیرد که خود محصول نمی تواند در بازار رقابت با کالاهای وارداتی پیروز باشد و به همین دلیل نهادها به این حوزه ورود پیدا می نمایند.

یحیایی در شرح چرایی فراوری این کتاب بیان نمود: رفتار مصرف نماینده را دقیق نمی شناسیم و اطلاع از بازار فرهنگی در دنیا نداریم. این کتاب دریچه خوبی به حوزه اقتصاد فرهنگ داشته و مصرف نماینده ایرانی را در نسبت با حوزه انیمیشن و شخصیت پردازی می شناساند.

وی در خاتمه ابراز امیدواری کرد: این کتاب مقدمه و شناخت اولیه ای است که با برداشتن گام های بعدی منجر به این می گردد که اقتصاد فرهنگ ما اقتصاد حمایتی و ترویجی نباشد.

کشوری چون انگلستان، وزارت صنایع فرهنگی دارد

در ادامه این نشست محمدمهدی ایزدخواه گفت: صنعت مرچندایزینگ دو بعد اهمیت دارد. یک بعد مالی و یک بعد فرهنگی که اهمیت بعد فرهنگی طبیعتا مهمتر است.

وی اضافه نمود: بخشی از خروجی این کتاب به ما نشان می دهد که کاراکترهای پرطرفدار بچه ها در کشورهای مختلف دنیا چه شخصیت هایی هستند که عمدتا آمریکایی هستند.

نویسنده کتاب بازارسازی فرهنگی توضیح داد: 42 کشور در این کتاب آنالیز شده اند که بر اساس نتایج آن در کشور آمریکا 10 کاراکتر پرطرفدار همه آمریکایی هستند. در کشورهای اروپایی تقریبا وضعیت به همین ترتیب است و البته در ایران هم 10 کاراکتر اول محبوب آمریکایی هستند و این در حالی است که در کشور ترکیه در همسایگی ما دو کاراکتر اول محبوب بچه ها ترک هستند.

ایزدخواه ادامه داد: به دلیل استراتژیک بودن این مساله بعضی کشورها مانند انگلستان وزارت صنایع فرهنگی دارند.

وی در شرح بعد مالی بازارسازی فرهنگی بیان نمود: بازاری به اندازه 241 میلیارد دلار که نیم درصد اقتصاد دنیا را شامل می گردد اهمیت مالی این حوزه را تعیین می نماید. اندازه این بازار به تنهایی از کل اقتصاد ایران بزرگتر است.

این کارشناس فرهنگی اضافه نمود: قلب این بازار که 16 صنعت از جمله انیمیشن، اسباب بازی و نوشت افزارو ... را در برمی گیرد، شخصیت سازی است. شخصیت وقتی ساخته می گردد که مخاطبین آن شخصیت را حس نمایند و بتوانند رفتارش را پیش بینی نمایند و با خلق این کاراکتر چرخ چندین صنعت به چرخش در می آید.

وی اضافه نمود: ایرانی ها در طول تاریخ شخصیت سازان خوبی بوده اند مانند رستم و ... که در ذهن ما زنده هستند ولی متاسفانه در تجاری سازی ضعیف هستیم.

ایزدخواه بیان نمود: چهار بعد یک محصول فرهنگی باید حرفه ای طراحی بگردد. خود محصول، قیمت گذاری آن، توزیع و در نهایت تبلیغ محصول که ما در هیچ کدام از این حوزه ها حرفه ای عمل ننموده ایم.

وی با اشاره به تجربه ناپیروز عروسک های دارا و سارا گفت: این محصول از نظر طراحی مسائل بسیاری داشت و نتوانست پیروزیت آمیز باشد. حتی بسیاری از شخصیت های داخلی کپی برداری شده از نمونه های خارجی هستند.

نویسنده کتاب بازارسازی فرهنگی در خاتمه اظهار داشت: در تبلیغ محصولات فرهنگی باید به ابعاد مختلفی توجه کرد. از زمان و مکان تبلیغ تا رسانه ای که مخاطب از آن استفاده می نماید. قانونی در بازاریابی ایران وجود دارد که اگر محصول متوسط را خوب پخش کنید پیروزتر خواهید بود از آنکه یک محصول خوب را متوسط پخش کنید.

واژه بازارسازی فرهنگی به زبان فارسی اضافه شد

در ادامه این مراسم محمد ابوالحسنی، تهیه نماینده انیمیشن دیرین دیرین گفت: امروز فقط از کتاب بازارسازی فرهنگی رونمایی نمی کنیم. بلکه واژه بازارسازی فرهنگی که معادل مرچندایزینگ است را به زبان فارسی اضافه می کنیم. واژه ای مهم و پولساز که ما تا الان از آن غافل بوده ایم.

وی اضافه نمود: اقتصاد فرهنگ می تواند نقش موثری در اقتصاد کشور ما داشته باشد. متاسفانه در کشور ما چون پول نفت وجود داشته است ما همواره مدیریت هزینه داشته ایم بر خلاف سایر کشورها که مدیریت درآمد دارند.

ابوالحسنی ادامه داد: در حوزه فرهنگ هم همین نگاه وجود داشته است که فرهنگ را محلی برای هزینه کردن می دانستیم ولی این کتاب به ما می آموزد چگونه از کارهای فرهنگی پول دربیاوریم.

کتاب بازارسازی فرهنگی گام اول است

سعید حسینی، مدیرعامل مجمع نوشت افزار ایرانی اسلامی در ادامه این مراسم ضمن بیان شرحاتی درباره موضوع شخصیت سازی گفت: بحث شخصیت سازی در کشور ما چه در تشکیلات حاکمیتی و چه در بخش خصوصی مورد توجه قرار نگرفته است و این در حالی است که در کشورهای غربی اصلی ترین اتفاق فرهنگی در حوزه کودک و نوجوان، شخصیت سازی است.

وی اضافه نمود: هدف فعالیت فرهنگی انتقال محتوا است اما این محتوا برای مخاطب کودک و نوجوان نمی تواند به شکل انتزاعی و مفهوم منتقل گردد. به همین علت در کشورهای غربی به جای فراوری محتوا شخصیت خلق می گردد. این شخصیت یک دنیای را می سازد که در همین قالب محتوا را منتقل می نماید.

مسئول گروه اقتصاد فرهنگ ادامه داد: آمریکایی ها در پنجاه سال گذشته در حوزه شخصیت سازی کار ویژه ای انجام داده اند که الان اکثرکاراکترهای محبوب در کشورهای دنیا شخصیت های آمریکایی هستند و عمده فرهنگ دنیا را از این طریق مدیریت نموده اند.

وی با اشاره به نمونه های پیروزی مانند دیرین دیرین و شاهزاده روم توضیح داد: ظرفیت بالایی در حوزه انیمیشن داریم و بازار خوبی هم در کشور داریم که متاسفانه نتوانسته ایم از این ظرفیت استفاده کنیم.

حسینی اضافه نمود: نمونه شخصیت سازی در تاریخ ما مانند کاری که در شاهنامه رخ داده است، بی نظیر است ولی نتوانسته ایم از آن استفاده کنیم و با وضعیتی روبرو هستیم که کشور ما تسخیر شده است.

وی در شرح ویژگی های کتاب بازارسازی فرهنگی بیان نمود: این کتاب صرفا بحث های تئوریک و کتابخانه ای را شامل نمی گردد بلکه با آنالیز میدانی، فضای بازار ایران را در کنار بازارهای دنیای سنجیده است.

مدیرعامل مجمع نوشت افزار ایرانی اسلامی شرح داد: در چند سال اخیر اتفاق های خوبی افتاده است مانند حوزه نوشت افزار و حوزه انیمیشن که نقطه ثقل این اتفاق ها خصوصی و با تکیه بر مردم بوده است.

وی ادامه داد: اگر حوزه شخصیت سازی شکوفا گردد حداقل 16 صنعیت دیگر که همگی مرتبط با سبک زندگی کودک و نوجوان می گردد، فعال می شوند. این اتفاق از دو بعد مالی و فرهنگی اهمیت ویژه ای دارد.

حسینی با ذکر نمونه ای از اهمیت بحث شخصیت سازی در کشورهای دنیا ادامه داد: کشوری مانند کانادا در حوزه صنایع فرهنگی سند تنظیم می نمایند که اقتصاد فرهنگ خط قرمز ماست و سعی بر حفظ فرهنگ خود دارد.

این کارشناس فرهنگی به ارائه پیشنهادات کاربردی پرداخت و بیان نمود: اصلی ترین راه چاره برای پیروزیت در حوزه شخصیت سازی، سرمایه گذاری است و اینکه از نگاه بودجه محوری به نگاه سرمایه گذاری برسیم.

وی اضافه نمود: ما در حوزه فرهنگی برخلاف حوزه های دیگر سرمایه گذاری نداریم و باید به سمت ساختارهای سرمایه گذاری فرهنگی برویم که با شکل گیری این ساختار حتی در کوتاه مدت هم می توان تاثیرگذار بود.

حسینی توضیح داد: بحث نظارت هم اهمیت بالایی دارد. در فراوری محصولات حوزه شخصیت سازی باید نظارت حداقلی وجود داشته باشد که هر کالایی با هر شرایطی فراوری نگردد.

وی ادامه داد: کتاب بازارسازی فرهنگی یک نمونه است. گام اولی که باید ادامه داشته باشد چون در این حوزه به کار مطالعاتی احتیاج داریم.

مسئول گروه اقتصاد فرهنگ در سرانجام اظهار داشت: در چند سال اخیر نمونه هایی مانند نوشت افزار ایرانی اسلامی یا انیمیشن دیرین دیرین نشان داد که اگر در همین بازار نابرابر هم محصول خوب فراوری گردد، با استقبال روبرو می گردد. احتیاج به یک عزم جزم دارد که ان شاءالله با فراهم شدن زیرساخت ها توسط دولت و فعال شدن بخش خصوصی جهش جدی در حوزه شخصیت سازی خواهیم داشت.

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

کشتی کروز: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس‌ها

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 18 شهریور 1400 بروزرسانی: 18 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 15918

به "کاراکترهای پرطرفدار بچه ها در کشورهای مختلف چه شخصیت هایی هستند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاراکترهای پرطرفدار بچه ها در کشورهای مختلف چه شخصیت هایی هستند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید