کاهش کلسترول با غذا

به گزارش مجله یک کامپیوتر، آشپزی و مصرف مواد غذائی لذیذ یک از عظیم ترین لذت های زندگی است. متأسفانه بیشتر افراد از غذاهای چرب لذت می برند. مصرف بی رویه چربی سطح کلسترول خون را افزایش می دهد و افزایش سطح کلسترول باعث ایجاد بیماری های قلبی، سکته و فشارخون بالا می گردد. کلسترول در سلول های انسان، حیوان و در انواع غذاها وجود

کاهش کلسترول با غذا

کاهش کلسترول با غذا

آشپزی و مصرف مواد غذائی لذیذ یک از عظیم ترین لذت های زندگی است. متأسفانه بیشتر افراد از غذاهای چرب لذت می برند. مصرف بی رویه چربی سطح کلسترول خون را افزایش می دهد و افزایش سطح کلسترول باعث ایجاد بیماری های قلبی، سکته و فشارخون بالا می گردد. کلسترول در سلول های انسان، حیوان و در انواع غذاها وجود دارد. کلسترول بدن در کبد ساخته می گردد. بدن کلسترول مورد احتیاج خود را می سازد و اندازه اضافی کلسترول با ورود به دیواره سلول ها منجر به کاهش قدرت ارتجاعی آنها می گردد و به این ترتیب دیواره رگ ها قدرت ارتجاعی خود را به آرامی از دست داده و موجب بالا رفتن فشار خون و ضایعات عروق و قلب می گردد. به همین علت افزایش کلسترول خون به اسم یکی از عوامل خطرناک در پیشرفت بیماری های قلبی شناخته شده است.

کم کردن اندازه چربی رژیم غذائی

یک چهام چربی مصرفی فرد از طریق گوشت و فرآورده های آن، بدست می آید، یک پنجم آن مربوط به مواد لبنی و کره گیاهی و بقیه هم مربوط به کیک ها، بیسکویت ها، نان، شیرینی و غیره است. در برخی غذاها نوعی چربی موسوم به چربی های پنهان هم وجود دارد. این غذاها شامل مغزها، آواکادو و هوموس(نوعی غذای مدیترانه ای) و گوشت ها هستند. با شناخت غذاهای پرچرب و نوع چربی آنها و بعلاوه با ایجاد تغییرات کوچکی در عادات غذائی خود می توانید به طور قابل ملاحظه ای چربی دریافتی خود را کاهش دهید و در نتیجه کلسترول خود را کنترل کنید.

افزایش فیبر

بر اساس مطالعات، انواع خاصی از فیبرها می توانند به کاهش کلسترول و کاهش جذب چربی یاری نمایند. به طور کلی 6 نوع مختلف فیبر وجود دارد که به دو دسته محلول و نامحلول تقسیم می شوند. فیبر محلول حاوی پکتین است که به اسم یک عامل متصل شونده عمل می نماید و در کاهش جذب کلسترول مؤثر است. بدن در پی مصرف فیبر محلول، از کلسترول کبد استفاده می نماید. در نتیجه اندازه کلسترول خون هم کاهش می یابد و کبد کلسترول را از خون برمی دارد. غذاهای حاوی فیبر محلول عبارتند از: جو دوسر، گندم، لوبیا، سیب و میوه خشک. فیبر نامحلول از سلولز (که در همه غذاهای گیاهی یافت می گردد) و لیگنین (که ماده ای چوبی شکل است و در قسمت وسط (مغز) سبزیجات فیبروزی مثل هویج فرهنگی و هویج ایرانی یافت می گردد) تشکیل شده است (برخلاف سلولز، لیگنین از طریق اتصال به اسیدهای صفراوی، که به اسم حل نماینده چربی عمل می نمایند، با افزایش دفع چربی از بدن در کاهش سطح کلسترول خون مفید است.)

افزایش آنتی اکسیدان

سلول های بدن در فرآیندی به نام اکسیداسیون از طریق مولکول هائی معروف به رادیکال های آزاد تخریب می شوند. این فرآیند شبیه به واکنش فلزات در برابر هوای محیط است چرا که در معرض اکسیژن قرار دادن فلزات باعث زنگ زدن آنها می گردد. برخی دانشمندان معتقد هستند چربی های اکسید شده و کلسترول باعث بروز سرطان می شوند. آنتی اکسیدان ها باعث تخریب رادیکال های آزاد می شوند و هم از اکسید اسیون کلسترول بد (LDL) و تخریب دیواره عروق جلوگیری می نمایند.

آنتی اکسیدان های اصلی

کاروتِن (فرم گیاهی ویتامین A)، که در میوه ها و سبزیجات تازه و نارنجی رنگ یافت می گردد.

ویتامینC، که در میوه ها به خصوص مرکبات یافت می گردد.

ویتامینE، که در روغن های گیاهی، دانه ها و مغزها یافت می گردد.

مواد معدنی مانند سلنیوم، روی و مهمیوم.

تعدادی پروتئین که در کلم و سبزی های دیگر و میوه ها یافت می گردد.

منبع: مجله آشپزباشی شماره 50

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

datapad.ir: دیتاپد، با مجله فناوری و تخصصی رایانه از همه چیز سر در بیاورید.

منبع: راسخون
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 64553

به "کاهش کلسترول با غذا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاهش کلسترول با غذا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید