قد کوتاه ها در کدام کشورها بیشتر هستند؟

به گزارش مجله یک کامپیوتر، در این مقاله با کشورهایی آشنا خواهیم شد که علاوه بر عوامل وراثت و ژنتیکی، سوء تغذیه موجب کوتاه قد شدن مردم آن شده است. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید.

قد کوتاه ها در کدام کشورها بیشتر هستند؟

در این مقاله، منظور ما از متوسط قد، به معنی متوسط قدی افراد بزرگسال یک جامعه، شامل هر دو جنس زن و مرد است که طی بررسی ها و تحقیقات گسترده به دست آمده است. در کشورهایی که در این فهرست حضور دارند، متوسط قدی مردان، کوتاه تر از قد استاندارد دیگر مردان بزرگسال دنیا است. استاندارد دقیقی برای قد کوتاه وجود ندارد اما در کشورهای توسعه یافته، مردی که کوتاه تر از 162 سانتی متر و زنی که کوتاه تر از 149 سانتی متر باشد، قد کوتاه تلقی می شود.

با این حال، از آنجایی که قد بلند بودن در اروپا تبدیل به یک هنجار و عادت شده است، مردانی که قدشان از 170 سانتی متر و زنانی که قدشان از 157 سانتی متر کوتاه تر باشد، قد کوتاه تلقی می شوند. علت اصلی کوتاه بودن قد بچه ها و جوانان، تغذیه نادرست آنان است. این عارضه در بزرگسالان، ریشه در بیماری های خاص دارد. اگرچه کوتاهیِ قد، ارتباط مستقیمی با ژنتیک فرد و عدم رشد صحیح هورمون رشد او دارد، اما عوامل محیطی و فرهنگی نیز نقش بسیار مهمی در این خصوص ایفا می کنند. در ادامه با 10 کشور دنیا که متوسط قدی زنان و مردان آن کوتاه است، آشنا خواهیم شد.

10. نیجریه (متوسط قدی مردان و زنان: 161 سانتی متر)

متوسط قدی زنان و مردان نیجریه 161 سانتی متر است که دولت این کشور را بر آن داشته تا اقداماتی برای بهبود وضعیت قدی مردم انجام دهد. مردم ناحیه ساحل کشور نیجریه شدیدا از سوءتغذیه رنج می برند که از رشد بچه ها ساکن این منطقه جلوگیری کرده است. طبق آمار و ارقام منتشر شده، تقریبا 1.1 میلیون نفر از بچه ها نیجریه ای دچار سوءتغذیه هستند که عمده دلیل آن، آب و هوای خشک این کشور قلمداد می شود. سازمان یونیسف، همواره وضعیت نیجریه را تحت نظر دارد اما گروهک ها و فرقه های تندرو به ویژه در مرزهای شاقتصادی کشور، روند کار این سازمان را تحت تأثیر خود قرار داده اند. عوامل محیطی مانند نبود آب سالم و شرایط غیر بهداشتی نیز موجب وخامت اوضاع شده است. تحقیقات و مطالعات نشان می دهند، کسانی که به مناطق امن تر و تمیزتر منتقل می شوند و مانند مردم آن مکان تغذیه می کنند، در نهایت به شرایط جسمانی و رشدی خوبی می رسند. این موضوع، گواهی بر اهمیت بالای بهداشت و رشد صحیح بدن در شرایط مناسب تغذیه ای است.

9. عراق (متوسط قدی مردان و زنان: 160 سانتی متر)

عراقی ها همواره در تلاش هستند تا متوسط قدی زنان و مردان خود را بهبود بخشیده و به بالای 160 سانتی متر برسانند. بر اساس پژوهشی که اخیرا در نروژ اجرا شده، پس از وقوع جنگ عراق و آمریکا در سال 2003، میزان سوء تغذیه مردم این کشور تا 7 درصد افزایش یافته که می توان آن را با کشورهای آفریقای سیاه مقایسه کرد. عراق که زمانی کشوری پر رونق محسوب می شد، تبدیل به یک کشور دنیا سومی شده و 400.000 کودک ساکن آن در معرض سوء تغذیه و انواع بیماری های مختلف قرار گرفتند. در حال حاضر، تقریبا 6.5 میلیون عراقی از غذای جیره بندی شده تغذیه می کنند؛ مردم عراق نیاز مبرم به داروهای خاص دارند که در بیشتر مواقع، جیره غذایی خود را با آن معاوضه می کنند. با وجود جنگ ها و ناآرامی های داخلی که در این کشور ادامه دارد، هنجارهای فرهنگی به کلی به باد فراموشی سپرده شده و محیط مناسب برای بزرگ کردن بچه ها و استحکام گره خویشاوندی نیز از بین رفته است. وزن بچه ها عراقی 5 کیلوگرم کمتر از میزان استاندارد است و بیشترشان در پی شرایط ناسالم بهداشتی، مبتلا به بیماری های روده ای شده اند.

8. مالزی (متوسط قدی مردان و زنان: 159 سانتی متر)

متوسط قدی مردان و زنان اهل مالزی در حدود 159 سانتی متر است که عمدتا با سوء تغذیه در ارتباط است. تحقیقات نشان می دهد که 12.5 درصد از بچه ها این کشور از کم وزنی و لاغری رنج می برند و قد 400.000 نفر از آنان نیز کوتاه تر از میزان استاندارد است. این آمار ارقام تا حدودی نشان دهنده کوتاهی قد بزرگسالان مالزیایی نیز است. عوامل محیطی مانند بهداشت ناکافی، بیماری های مختلف، نبود آب سالم، نبود مسکن مناسب و کمبود غذا، همگی در کوتاه بودن متوسط قدی مردم مالزی دخیل هستند. نکته ناراحت کننده این است که خانواده های زیادی در مالزی، زیر خط فقر زندگی می کنند.

7. ویتنام (متوسط قدی مردان و زنان: 158.5 سانتی متر)

متوسط قدی مردان و زنان ویتنامی در حدود 158.5 سانتی متر است. مردم این کشور مدت ها است که در پی افزایش قد خود هستند. اگرچه ویتنام در این زمینه تا حدودی پیروز بوده است اما مشکل سوء تغذیه، کماکان در کشور وجود دارد. میزان پراکندگی جمعیت به ویژه در نواحی دورافتاده کوهستانی این کشور، از جمله مسائل پیش روی ویتنام است. سازمان صندوق بچه ها ویتنام اقداماتی مانند توزیع شیر برای بچه ها، در مکان های یاد شده انجام داده است که ممکن است به بهبود شرایط رشدی آنان منجر شود. دولت نیز تمهیدات ویژه ای برای افزایش متوسط قدی و سلامت همگانی مردم خود اندیشیده است.

6. هند (متوسط قدی مردان و زنان: 158 سانتی متر)

متوسط قدی زنان و مردان هندی 158 سانتی متر است. این کشور گام هایی برای حل این مشکل و افزایش نسبی قد مردم برداشته است. در هند، مسائل محیطی و فرهنگی، اغلب تأثیر بدی بر سلامت بچه ها می گذارد که خود به سوء تغذیه آنان منجر می شود. طبق آخرین مطالعات اجرا شده، تقریبا 43.5 درصد از بچه ها هندی دچار کم وزنی بوده و قد 47.9 درصد از آنان نیز کوتاه تر از میزان استاندارد است. علی رغم وجود چنین آمار و ارقامی، بسیاری از بچه ها هندی به دلیل شرایط بهتر بهداشتی نسبت به دیگر کشورهای در حال توسعه، از وضعیت جسمانی مناسب تری برخوردار هستند. در بیشتر موارد، مشاهده شده است که مادران بارداری که مبتلا به سوء تغذیه هستند، این بیماری را به بچه ها خود نیز منتقل می کنند.

5. پرو (متوسط قدی مردان و زنان: 157.5 سانتی متر)

پرو، کوتاه قدترین کشور آمریکای جنوبی محسوب می شود. متوسط قدی مردان و زنان این کشور 157.5 سانتی متر است. در پرو، بیشتر بچه ها مبتلا به سوء تغذیه، ساکن مناطق کوهستانی و جنگلی این کشور هستند. قحطی، بیماری های مختلف و مسائل فرهنگی نیز از جمله عوامل دخیل در کوتاهی قد مردم این کشور است. فقر، کمبود غذا و میزان پایین محصولات کشاورزی نیز در ابتلای بچه ها و بزرگسالان پرویی به سوء تغذیه بی تأثیر نبوده اند. این مسائل، اغلب موجب جلوگیری از رشد، عدم پیروزیت تحصیلی و کاهش بهره وری شغلی می شود. به دلیل پراکندگی جمعیت و فقر در پرو، امکان ارائه خدمات درمانی و برنامه های تغذیه بچه ها در مدارس، برای همگان میسر نیست.

4. سریلانکا (متوسط قدی مردان و زنان: 156.5 سانتی متر)

جمعیت زنان و مردان بزرگسال سریلانکا دارای متوسط قدی 156.5 سانتی متر هستند. قد بزرگسالان سریلانکایی معمولا با تغذیه مناسب دوران کودکی در ارتباط است اما طبق مطالعاتی که اخیرا اجرا شده، طی 10 سال گذشته، قد بچه های که از تغذیه خوبی برخوردار بوده اند، تغییر چندانی نداشته است. عواملی دیگری مانند بیماری های دوران کودکی نیز به کوتاهی قد مردم این کشور دامن زده است. عوامل محیطی و فرهنگی مانند کمبود مواد مغذی در غذاهای سنتی سریلانکا نیز در ابتلای بچه ها ساکن این کشور به سوء تغذیه مؤثر بوده است. انتخاب نادرست سبد غذایی می تواند به چاقی منجر شود؛ به طوری که بدون رساندن مواد مغذی به بدن، فقط با کالری های مضر، موجب بروز ضایعه اضافه وزن می شود. 11.9 درصد از بچه ها خانواده های ثروتمند سریلانکایی از سوء تغذیه رنج می برند. مادران نیز به نوبه خود، از جمله عوامل ابتلای بچه ها به سوء تغذیه هستند.

3. فیلیپین (متوسط قدی مردان و زنان: 156.5 سانتی متر)

مردم فیلیپین شدیدا دچار سوء تغذیه هستند که موجب کاهش قد آنان شده است. در حال حاضر، متوسط قدی زنان و مردان این کشور 156.5 سانتی متر است. طبق تحقیقاتی که اخیرا اجرا شده، 1.8 میلیون نفر از بچه ها فیلیپینی از سوء تغذیه رنج می برند که خود می تواند به ناهنجاری هایی دیگری مانند عدم رشد مناسب و ناتوانی در ادامه تحصیل منجر شود. این مطالعات نشان می دهد که مادران باردار برای به دنیا آوردن بچه ها خود و مراقبت از آن ها، آمادگی نداشته و از کمبود امکانات رنج می برند. نتیجه این پژوهش ها این است که احتمال تکرار همین شرایط برای نسل بعد نیز وجود دارد. البته تمهیداتی برای تغذیه مناسب بچه ها فیلیپینی اندیشیده شده است اما تخصیص اعتبار ناکافی، از پیشرفت این برنامه جلوگیری کرده است.

2. اندونزی (متوسط قدی مردان و زنان: 151 سانتی متر)

یکی از کوتاه قدترین مردمان آسیایی در اندونزی زندگی می کنند. متوسط قدی مردان و زنان ساکن این کشور در حدود 151 سانتی متر است. این روند در تمامی نسل های مردم این کشور ادامه یافته است و اکنون، بچه ها اندونزیایی نیز از سوء تغذیه رنج می برند. در بسیاری از کشورهای در حال توسعه، عدم رشد صحیح موجب کوتاه شدن قد مردم شده اما بر اساس پژوهش های اخیر، رشد بچه ها، ارتباط مستقیمی با تغذیه دارد. پیروزیت های تحصیلی و شغلی نیز وابسته به داشتن تغذیه ای مناسب هستند که خود به رشد اقتصادی کشور منجر می شود. در حال حاضر، سازمان یونیسف یک برنامه غذایی برای حل مشکل سوء تغذیه بچه ها اندونزیایی ترتیب داده است.

1. بولیوی (متوسط قدی مردان و زنان: 150.5 سانتی متر)

مردم بولیوی، به طور کلی، کوتاه قدترین انسان های روی زمین هستند. متوسط قدی مردان و زنان اهل بولیوی 150.5 سانتی متر است. بولیوی یکی از فقیرترین کشورهای آمریکای جنوبی است که در آن، یک کودک از هر 3 کودک زیر پنج سال، دچار سوء تغذیه است که خود به کوتاه شدن متوسط قدی آنان منجر می شود. در این کشور، دختران بیشتر از پسران در معرض ناهنجاری هایی مانند کوتاهی قد هستند که بخشی از آن، ریشه در عوامل ژنتیکی و هورمونی دارد. آماری که از شهرداری شهر لاپاز بولیوی منتشر شده، نشان می دهد که قد 42 درصد از نوزادان متولد شده در این شهر، کوتاه تر از حد استاندارد است. کانادا، بلژیک و فرانسه وارد عمل شده و اقداماتی برای حل مشکل سوء تغذیه مردم بولیوی انجام داده اند.

دور زمین: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله گردشگری

منبع: کجارو / worldatlas.com
انتشار: 18 شهریور 1400 بروزرسانی: 18 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 15022

به "قد کوتاه ها در کدام کشورها بیشتر هستند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قد کوتاه ها در کدام کشورها بیشتر هستند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید