کرونا و تغییر متغیرها خبرنگاران

به گزارش مجله یک کامپیوتر، به دلیل ناپایدار بودن شرایط کشور به واسطه ویروس کرونا، سفرهای نوروزی با محدودیت روبرو است؛ اما وزارت گردشگری با تبیین برنامه نوروزی و با ارائه راه چاره برای سفرهای ایمن، اعضای ستاد را برای انجام سفر در این ایام متقاعد نموده است.

کرونا و تغییر متغیرها خبرنگاران

گروه دانشگاه خبرنگاران، ریحانه فراهانی؛ طبق آخرین تصمیم گیری های انجام شده در ستاد ملی کرونا، محدودیت های تردد بین شهر ها در ایام تعطیلات نوروز تصویب شده است. به گفته ی، ولی تیموری، معاون گردشگری، به دلیل ناپایدار بودن شرایط کشور به واسطه ویروس کرونا، سفر های نوروزی با محدودیت روبرو است.

وزارت گردشگری با تبیین برنامه نوروزی و با ارائه راه چاره برای سفر های ایمن، اعضای ستاد را برای انجام سفر در این ایام متقاعد نموده است. این تمهیدات و برنامه ها در قالب تور های مسافرتی و نیز رزرو مراکز اقامتی دارای مجوز از سوی وزارت خانه انجام می گیرد. ستاد ملی کرونا، مراکز گردشگری را در میان گروه اول مشاغل طبقه بندی نموده است. پیش از این بخش گردشگری در گروه دوم و سوم قرار داشت؛ اما اکنون با پیگیری ها و کوشش های انجام شده در راستای حمایت از فعالان گردشگری، این حوزه در گروه اول و در کنار مراکز دارای فعالیت ضروری قرار گرفته است؛ بنابراین مراکز اقامتی و تاسیسات گردشگری دارای مجوز در نوروز 1400 باز خواهند بود و مجاز به ارائه خدمات در این ایام هستند. یکی از اهداف مدیریت سفر در نوروز 1400، ممانعت از شکل گیری سفر های انبوه و بی برنامه است. به گفته معاون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، پروتکل های بهداشتی به مراکز گردشگری سراسر کشور ابلاغ شده است.

طی برنامه ریزی و تدوین سر فصل هایی توسط دفتر آموزش و مطالعات گردشگری، دوره آموزش پروتکل های بهداشتی در نظر گرفته شده است. این برنامه برای تمام دفاتر خدمات مسافرتی، هتل ها، مهمان پذیرها، بوم گردی ها و نیز راهنمایان اجرا می گردد..

تغییر متغییرها؛ حل معادلات جدید در وزارت خانه

اما نکته ای که نگرانی فعالان این حوزه را چند برابر نموده است؛ رفتار های ناگهانی این ویروس بوده است. شرایط کرونایی در کشور هر لحظه دچار نوسان است. این تغییرات در هر لحظه معادلات جدیدی را برای وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به وجود می آورد.

حرف های اخیر سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، علیرضا رئیسی، بوی تغییر شرایط این ویروس منحوس را می دهد. به گفته او: اگر در هتل بتوانیم، افراد را تحت نظارت و رعایت پروتکل ها اسکان دهیم، بسیار ایمن تر است. رئیسی تاکید نموده است که برطرف محدودیت ها و برقراری سفر در تعطیلات نوروز، مشروط بر این است که تا پایان سال به شرایط نسبتا مناسبی برسیم.

معاون گردشگری، در این میان شروطی برای سفر های نوروزی 1400 بیان نموده است:. 1-رزرو قطعی اقامتگاه و محل اسکان: دغدغه فعالان حوزه گردشگری مربوط به سفر هایی است که مستقل انجام خواهد شد. برقراری این نوع سفر ها به ارائه رزرو و محل اقامتگاه مشروط شده است. اطلاعات تمام مراکز اقامتی مجاز در سامانه جانا موجود است. مردم می توانند از این طریق محل اقامت مناسب خود را پیش از سفر انتخاب و سپس رزرو نمایند. از این طریق شرایط ایمنی اقامتگاه ها نظارت می گردد.

2- اسکان در کمپ ها و مدارس ممنوع: براساس مصوبه ستاد مبارزه با کرونا، فعالیت مدارس و کمپ های ورودی شهر ها در نوروز 1400 ممنوع خواهد بود و امکان پذیرش مسافر در این مراکز به هیچ وجه وجود ندارد. از هرگونه تجمع آفرینی و استقرار چادر های مسافرتی در محل های عمومی جلوگیری خواهد شد.

3 - داشتن تست کرونا برای سفر نوروزی الزامی است؟ ولی تیموری، معاون گردشگری، در پاسخ گفته است: گواهی منفی تست RCR در سفر های داخلی شرط نیست، اما برای سفر های خارجی بنابر پروتکل های توافق شده بین کشورها، ضروری و الزامی است.

سفر های نوروزی؛ به مثابه سناریوی نمایشی برای تمام ارگان ها

به گفته پلیس راهور ناجا، سردار هادیانفر، سناریو نخست این است که شدت بیماری کرونا بحرانی گردد. تحلیل های وزارت بهداشت این است که اگر با فرایند کاهش اجرای دستورالعمل ها پیش برویم، با موج چهارم روبرو می شویم و محدودیت ها هم به تبع بیشتر می گردد. پیشنهاد کردیم؛ محدودیت ها برای شهر های هدف و مسافرپذیر مانند گیلان، مازندران یا مراکز استان هایی مثل اصفهان و جنوب کشور یا مناطق زیارتی بیشتر گردد. سناریو دوم به زعم پلیس راهور ناجا، در صورت کاهش بیماری و فراگیری واکسن قابل اجرا است.

همه این گزینه ها و احتمالات در حالی روی میز ستاد کرونا است که وزارت بهداشت چند روزی است، زنگ خطر موج چهارم کرونا را به صدا درآورده است. برقراری سفر های نوروزی مشروط بر این است که روز های پیش رو شرایط ویروس کرونا بحرانی نگردد. حکایت تصمیم گیری ها بر پایه تغییرات ناگهانی ویروس همچنان باقی است.

ریحانه فراهانی - دانشجوی کارشناسی مدیریت گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ

انتشار یادداشت های دانشجویی به معنای تأیید تمامی محتوای آن توسط خبرنگاران نیست و صرفاً منعکس نماینده نظرات گروه ها و فعالین دانشجویی است.

pariha.com: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 53824

به "کرونا و تغییر متغیرها خبرنگاران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کرونا و تغییر متغیرها خبرنگاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید