گزارش، درآمدهای مالیاتی محرکه ای برای خروج از اقتصاد نفتی، فروش فرآورده های نفتی از درآمدهای نفت خام بیشتر می گردد

به گزارش مجله یک کامپیوتر، ظرفیت های بالقوه اقتصاد ایران از جمله درآمد های مالیاتی، بیانگر این است که کشورمان با وجود تمام محرومیت ها و تحریم ها جهانی، شکست نخواهد خورد.

گزارش، درآمدهای مالیاتی محرکه ای برای خروج از اقتصاد نفتی، فروش فرآورده های نفتی از درآمدهای نفت خام بیشتر می گردد

به گزارش خبرنگار ، نفت به عنوان یک کالا و یا منبع سرمایه برای کشورهای دارنده این ذخائر ارزشمند، نوعی امتیاز امنیتی و مالی محسوب می شود. همین امر زمینه ساز درگیری ها و جنگ های بسیار زیادی برای تصاحب و سلطه بر این کشورها توسط قدرت های مستبد دنیا می شود چرا که کشورهای دارای نفت برای اَبَر قدرت های دنیا یک نوع هراس ایجاد می نمایند.

اما طی سال های گذشته این جنگ فیزیکی تبدیل به جنگ نرم و روانی شده و کشورهایی نظیر آمریکا با تحریم صادرات نفت بعضی کشورها همچون ایران، ونزوئلا و لیبی قصد برهم زدن طبیعت اقتصاد آن ها را دارد. غافل از اینکه این موضوع هم تقریبا منقضی شده و اقتصاد هر کشور تنها با دانش و مهارت نخبگان و سیاست تجاری روسای آن جامعه مدیریت می شود.

تحریم صادرات نفت ایران خبری است که تنها در حیطه رسانه ها قصد برهم زدن ثبات داخلی کشورمان را دارد، موضوعی که سال هاست از جانب دولت های ایالات متحده آمریکا دنبال می شود اما باز هم ثمره ای نداشته و تنها در میان مدت کشورهای وابسته به نفت ایران را دچار التهاب و سردرگمی نموده است.

از این رو مسئولان ایران برای مدیریت صحیح کشور و جلوگیری از فشارهای خارجی به معیشت داخلی، وابستگی به نفت در بودجه سال جاری را به پایین ترین حد خود رسانده اند و بر پایه این هدف، وابستگی نفت به بودجه تنها 27 درصد از فروش آن خواهد بود، البته در لایحه بودجه سال جاری، درآمدهای مالیاتی بعنوان دومین بازوی درآمدی دولت با توجه به نرخ تورم، 20 درصد رشد داشته است.

کارشناسان مالی براین باورند که برای رهایی از حربه آمریکا و متحدانش در به صفر رساندن صادرات نفت ایران، دولت باید به گونه ای برنامه ریزی کند که وابستگی بودجه خود را به نفت به صفر رسانده و بیش تر در زمینه افزایش درآمدهای مالیاتی خود مانور دهد که برای تحقق این موضوع باید فراوری رونق یابد. اکنون که شعار سال جاری تحت عنوان رونق فراوری نامگذاری شده است فرصت مهیاست که با تقویت پایه های فراوری، فصل افزایش وابستگی درآمدهای دولت به مالیات و کاهش وابستگی به فروش نفت با جدیت و شتاب هر چه افزون تری شروع شود.

بازار رقابتی فراورینمایندگان را برای فراوری بیشتر مشتاق می نماید

مجیدرضا حریری، نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین در گفت و گو با خبرنگار ، ایجاد یک اتاق شیشه ای در جهت شفافیت عملکرد دولت ها در واقعی سازی رونق فراوری را از ضرورت های اقتصاد ایران دانست و گفت: سالهاست اقتصاد کشور با بیماری های مزمنی که از خارج تحمیل شده است دست و پنجه نرم می نماید، موضوعاتی مختلف که اقتصاد را به حاشیه برده و منجر به کاهش رشد مالی در دنیا شده است.

وی اضافه نمود: برای بهبود شرایط فعلی فراوری و تجارت ایران با توجه به اعمال تحریم ها و محدودیت فروش نفت ایران، باید ابتدا شفافیت در بازارها تعریف شود، سپس با تعریف این مقوله کارشناسان و مسئولان به آنالیز ظرفیت های اقتصاد کشورمان بپردازند، بعبارتی باید تعیین شود که چه حجمی از اقتصاد برای فراوری کشش لازم را داشته و چه بخشی احتیاجمند فعالیت های خدماتی است.

حریری ابراز کرد: قطعا در بسیاری از کشورها برای توسعه شرایط مالی شفافیت تعریف شده، اما در ایران هنوز نقشه راه کاملی برای فعالان مالی تبیین و تدوین نشده است. رقابت محور بودن و فضای لیاقت سنجی یا همان رتبه بندی اعتباری از عواملی است که در اقتصاد کشور تعریف نشده است تا بتوان رونق فراوری را از قالب شعار به واقعیت تبدیل کرد.

ممنوعیت صادرات نفت ایران اوپک را هم زیر سوال می برد/ جایگزینی برای نفت ایران در پالایشگاه های دنیا وجود ندارد

وی بیان نمود: مالی که فعالیت های آن برمبنای رقابت و لیاقت عملکرد تجّار باشد قطعا فراوریات بهتر و بیشتری را شامل می شود. فراوریاتی که علاوه بر تامین احتیاج داخلی، مطابق با احتیاج کشورهای دیگر نیز فراوری شده است، اگر سهم هر یک از بخش های کشاورزی، صنعتی و معدنی و سایر فراوریات در کشور کاملا تعیین باشد می توانیم برای درآمدهای مالیاتی از این بخش ها نیز برنامه ریزی درستی را انجام دهیم.

دولت برای افزایش درآمد مالیاتی با فراوری نمایندگان تفاهم کند

امیر عادل طاهرخانی عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی قزوین در گفت و گو با خبرنگار ، با اعلام این که برای تحقق شعار رونق فراوری لازم است در قوانین مالیاتی کشور بازنگری صورت گیرد گفت: متاسفانه در کشور ما هنوز چنین سازوکاری برای استفاده بهینه از درآمد های مالیاتی در بخش فراوری به طور مناسب تعریف نشده و درآمد های مالیاتی بخش عمده ای از درآمد دولت را تامین می نماید.

وی با اشاره به مسائل عدیده فراوری نمایندگان و صنعتگران در سال گذشته اضافه نمود: همانطور که شرع مقدس در شرایط اضطرار و برای حفظ بقاء بعضی اعمال ممنوع را جایز شمرده است؛ در شرایط فعلی مالی کشور نیز برای جلوگیری از مرگ اقتصاد و حفظ بقاء فراوری باید از بعضی قوانین با تسامح و تفاهم عبور نموده و تجدید نظر صورت گیرد و منظور از تسامح در بعضی قوانین، اعمال مشوق های مالیاتی و یا تسهیل در زمان دریافت مالیات بر ارزش اضافه نموده و مالیات بر درآمد با تعریف فرجه زمانی برای فراوری نمایندگان است.

طاهرخانی تاکید نمود: منظور فراورینمایندگان و بخش خصوصی از معافیت ها لزوما قطعا کامل دریافت مالیات از بخش فراوری نیست بلکه در شرایط سخت کنونی انتظار می رود زمینه تسهیل شرایط برای فراورینماینده در بخش هایی نظیر مالیات و حق بیمه کارفرما ایجاد شود.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی قزوین در ادامه ضمن انتقاد به افزایش حق بیمه کارفرما گفت: می پذیریم که دولت نیز در شرایط اضطرار مالی است و فشار زیادی را متحمل می شود، اما افزایش حدود 36 درصدی برای بخش فراوری در کشور منصفانه نیست.

وی یکی از عوامل موثر در رونق فراوری را حذف چند نرخی بودن ارز در کشور دانسته و گفت: در اقتصاد هرگاه یک کالا و یا یک مولفه مالی دچار بیماری چند نرخی شود، فساد و هرج و مرج را به دنبال خواهد داشت.

طاهرخانی در ادامه با اشاره به نقش دولت در افزایش درآمد های مالیاتی گفت: با افزایش تعداد واحد های فراوریی قطعا چرخ مالیات ستانی نیز افزایش پیدا خواهد نمود، اما به شرطی که فاکتور حمایتی و ملاحظه گری فراوری نماینده نیز لحاظ شود.

وی در سرانجام تاکید نمود: بخش خصوصی در کشور احتیاجمند نظارت است و نه دخالت، یعنی دولت با اعمال قوانین و تعریف چارچوب اجازه تخطی را به بخش خصوصی ندهد، ولی در نحوه عملکرد اعمال سلیقه نکند.

کشورهای دارای نفت، لنگ محرومیت های دنیای نمی مانند/ فرآورده های نفتی از فروش نفت خام پیشی می گیرد

محمدجواد عاصمی پور، معاون اسبق وزیر نفت و مدیرعامل اسبق شرکت ملی حفاری نفت ایران و طراح، مجری و موسس بورس نفت در گفت و گو با خبرنگار ، ابراز کرد: اقتصاد نفتی تعبیر درستی نیست زیرا کشورهای دارای نفت قطعا این سرمایه را برای کشور خود یک امتیاز می دانند و هر چقدر که با راه حلهای مناسب بتوانند محصولات نفتی و میعانات را بفروشند راه اقتصاد خود را هموار تر نموده اند. در واقع کشورهای دارای نفت برای اَبَر قدرت های دنیا یک نوع هراس ایجاد می نمایند.

وی اضافه نمود: قطعا کشورها بدون انرژی نمی توانند اقتصاد را مدیریت نمایند ولی این به آن معنا نیست که تحریم نفتی، ایران را فلج خواهد نمود بلکه این موضوع منابع نفتی را به سمت فراوری صنایع مشمول نفت و فرآورده های نفتی می برد. پس از جنگ تحمیلی اگر نگاهی به پالایشگاه ها و همچنین پارس جنوبی با آن عظمت بیاندازیم، درمی یابیم که صنعت فراوریات قطعات استخراج نفت و تبدیل آن به مواد پتروشیمی از فروش نفت خام پیشی می گیرد.

عاصمی پور بیان نمود: کشوری که دارای منابع نفتی است هیچگاه لنگ محرومیت ها و تحریم های بی منطق نمی ماند بلکه با تبدیل خام فروشی به فروش فراوریات داخلی و افزایش محصولات پتروشیمی به چرخش ارزش اضافه نموده این محصولات از جمله دکل حفاری، متهٔ حفاری و سایر قطعات این صنعت حرکت می نماید، بنابراین با افزایش فراوریات داخلی چرخ مالیات ستانی آن هم در ابعاد بسیار گسترده افزایش پیدا کند.

اقتصاد ایران دارای ظرفیت های بسیار زیادی است که تنها نفت گوشه ای از آن است، اگر به ظرفیت بالقوه سایر حوزه های فراوریی به اندازه نفت توجه شود، قطعا سودی چند برابر درآمدهای نفتی عاید کشور خواهد نمود. بهرحال برای سرانجام دادن به سوء استفاده دشمنان از نقطه ضعف خود (وابستگی به نفت) اتکا به درآمدهای مالیاتی بهترین و مثمرترین راه حل است که این مهم نیز در سایه رونق فراوری امکان پذیر است.

گزارش از نرگس معززی

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

کشتی کروز: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس‌ها

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 18 شهریور 1400 بروزرسانی: 18 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 6952

به "گزارش، درآمدهای مالیاتی محرکه ای برای خروج از اقتصاد نفتی، فروش فرآورده های نفتی از درآمدهای نفت خام بیشتر می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارش، درآمدهای مالیاتی محرکه ای برای خروج از اقتصاد نفتی، فروش فرآورده های نفتی از درآمدهای نفت خام بیشتر می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید