فراوری 92درصدی زعفران دنیا توسط ایران، خام فروشی380میلیون دلاری

به گزارش مجله یک کامپیوتر، به گزارش خبرنگاران، دکتر محمدحسین عصاره امروز در مراسم افتتاحیه چهارمین نمایشگاه ملی گیاهان دارویی، فرآورده های طبیعی و طب ایرانی (سنتی) گفت: دو مقوله سلامت و اقتصاد به عنوان موضوع حاکمیتی در دولت ها و ملت ها مطرح هستند.

فراوری 92درصدی زعفران دنیا توسط ایران، خام فروشی380میلیون دلاری

وی اضافه کرد: موضوع سلامت با امیدها و چالش هایی روبرو است اما پیشرفت های شگرفی هم در فراوری داروها، تجهیزات برای تشخیص بیماری ها، سلول های بنیادی، علوم شناختی را برای ارتقای سلامت داشته است.

دبیر ستاد توسعه فناوری های گیاهان دارویی اضافه کرد: رویکردهای جدیدی به استفاده از داروهای گیاهی و فرآورده های طبیعی به وجود آمده که مردم تمایل به استفاده از آنها دارند.

به گفته وی: رویکرد استفاده از طب مکمل در سازمان بهداشت دنیای به رسمیت شناخته شده و کشورهای دیگر هم به فراوری گیاهان دارویی تاکید زیادی دارند. به طوری که سطح زیرکشت گیاهان دارویی در چین، کانادا، آمریکا از 393 هکتار در سال 90 به 3.5 میلیون هکتار رسیده است.

واردات میلیون دلاری گیاهان دارویی در اروپا

عصاره گفت: ارزش دارویی گیاهان دارویی از 5 میلیارد به 30 الی 40 میلیارد دلار افزایش یافته است. واردات میلیون دلاری گیاهان دارویی در اروپا می تواند نشان از نقش گیاهان دارویی در صنایع مختلف باشد.

وی با بیان اینکه گیاهان دارویی در همه صنایع کاربرد دارند، گفت: تناسب با شرایط کم آبی، ایجاد بازار صادراتی، ایجاد زنجیره کشت و صنعت و غنای گونه های ایرانی دلیل بر اهمیت گیاهان دارویی در کشور هستند.

رتبه بالای ایران در گونه های گیاهی

دبیر ستاد توسعه فناوری های گیاهان دارویی با بیان اینکه ایران رتبه بالایی در گونه های گیاهی دارد، گفت: بالغ بر 1700 گونه گیاهی در ایران زیر کشت می روند که این می تواند ارزش اضافه کرده بالایی داشته باشد.

عصاره با بیان اینکه این می تواند جایگزین صنعت نفت باشد، گفت: اما ما در کشور استانداردهایی برای فراوری گیاهان نداریم.

به گفته وی: به عنوان مثال کارخانه برای فراوری داریم اما ماده استانداردی برای فراوری آن ماده گیاهی نداریم. به همین دلیل مجبور به واردات از خارج از کشور می شویم و بدین واسطه ارزش اضافه کرده فراوانی را از دست می دهیم.

دبیر ستاد توسعه فناوری های گیاهان دارویی با تاکید بر اهمیت مشخص استانداردهای حوزه گیاهان دارویی گفت: ما درصدد هستیم که این استانداردها را ایجاد کنیم.

کاربرد گیاهان دارویی در صنایع

عصاره در ادامه با اشاره به نقش گیاهان دارویی در صنایع مختلف گفت: گیاهان دارویی در صنایع داروسازی (پزشکی و دامپزشکی) صنایع عطر، طعم، رنگ، خوشبوکننده های طبیعی و گیاهی، صنایع فراوریی اضافه کردنی ها، مکمل ها، چاشنی ها، ادویه جات، صنایع فراوری فرآورده های آرایشی-بهداشتی، فراوری سموم گیاهی و فراوری کودها، صنایع فراوریی شیرین کننده های گیاهی و نوشابه سازی، دم نوشها و اسانس ها نقش دارند.

فراوری 950 میلیون دلار مواد خام گیاهی

وی در مورد فراوری مواد خام گیاهی گفت: 950 میلیون دلار ارزش فراوری این مواد است که شامل برداشت از مزرعه، گلخانه و باغ می گردد.

به گفته دبیر ستاد توسعه فناوری های گیاهان دارویی: اگر مرحله فرآوری اولیه که شامل شستشو، خشک کردن، سایزبندی، ضدعفونی و بسته بندی می گردد را انجام دهیم 1.7 میلیارد دلار برای کشور درآمد خواهد داشت.

عصاره اضافه کرد: همچنین اگر بتوانیم مواد فرآوری شده را به استاندارد و به محصول قابل عرضه در بازار تبدیل کنیم، 16.4 میلیارد دلار برای ما درآمد خواهد داشت.

71 درصد فراوری گل محمدی دنیا در ایران

همچنین وی در مورد گل محمدی بیان داشت: ما در ایران 71 درصد فراوری دنیای گل محمدی را به خود اختصاص داده ایم که به میزان 15 تا 25 میلیون دلار حاصل فروش فرآورده اولیه این گل است.

دبیر ستاد توسعه فناوری های گیاهان دارویی با بیان اینکه 150 تن مصرف ظرفیت بازار دنیای گل محمدی است، گفت: قیمت یک لیتر اسانس گل محمدی 8 هزار تا 22 هزار دلار است.

عصاره در مورد زعفران گفت: ایران 92 درصد فراوری دنیای را در زعفران به خود اختصاص داده که 380 میلیون دلار آن به صورت خام صادر می گردد.

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

مجله سرگرمی: مجله سرگرمی و گردشگری

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 18 شهریور 1400 بروزرسانی: 18 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 16545

به "فراوری 92درصدی زعفران دنیا توسط ایران، خام فروشی380میلیون دلاری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فراوری 92درصدی زعفران دنیا توسط ایران، خام فروشی380میلیون دلاری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید