گزارش نحوه مواجهه نظام آموزشی کشور با ویروس کرونا منتشر شد
به گزارش مجله یک کامپیوتر، مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی گزارشی با عنوان نحوه مواجهه نظام آموزشی کشور با ویروس کرونا را منتشر کرد.
به گزارش گروه دانشگاه خبرنگاران، مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در یک بررسی کارشناسی گزارشی با عنوان نحوه مواجهه نظام آموزشی کشور با ویروس کرونا منتشر کرده است.
در بخش هایی از این گزارش آمده است: ویروس کرونا تا به امروز در جهان کشور های مختلف از جمله ایران را درگیر کرده است.
اگرچه همه اقشار و گروه های سنی در معرض خطر این بیماری قرار دارند، اما با توجه به جمعیت بالای دانش آموزان و دانشجویان، تراکم کلاس های درسی و دانشگاهی، استفاده از امکانات و فضا های عمومی و مشترک و درنتیجه آن پیامد های سلامتی و احتمال بالای انتقال ویروس از طریق این دو گروه به آحاد جامعه، مراقبت و کنترل فضا های آموزشی از نخستین اقدامات کشور های مبتلا به این بیماری است.
این گزارش تجربه مواجهه نظام آموزشی کشور چین با این ویروس را مورد بررسی قرار داده است.
مواجهه نظام آموزشی چین با ویروس کرونا
آغاز شیوع ویروس کرونا در دسامبر 2019 در شهر ووهان چین به حدی رسید که مدارس و دانشگاه ها از جمله اولین نهاد هایی بودند که ازسوی دولت چین تعطیل شدند.
با توجه به خطر انتقال سریع این ویروس به خصوص در مکان های پر ازدحام و با عنایت به حجم گسترده جمعیت دانش آموزی و دانشجویی در کشور چین، با گذشت بیش از یک ماه از تعطیلی مدارس و دانشگاه ها دولت چین تا به امروز نیز اجازه بازگشایی به آن ها نداده است. مقرر شده این فرایند تا پایان فوریه 2020 نیز ادامه یابد.
اما سیاست دولت چین در این مدت این بوده است که مدارس و دانشگاه ها تعطیل است؛ لکن آموزش و یادگیری تعطیل نیست. بر همین اساس سازوکار های بسیار گسترد های برای پیشبرد امور آموزشی و تحقیقاتی با تمرکز بر بستر فضای مجازی و آموزش از راه دور طراحی و تدوین کرده اند.
طبق آمار سازمان یونسکو، نظام آموزشی کشور چین دارای حدود 52 میلیون نفر در مقطع پیش از دبستان، 102 میلیون نفر در مقطع دبستان، 99 میلیون نفر در مقطع دبیرستان و 89 میلیون نفر نیز در سطح تحصیلات عالی است.
این گزارش به سازوکار های جدی دولت چین در این خصوص اشاره دارد. از جمله آن ها می توان به تشکیل کمیته ای در هر دانشگاه برای پیگیری های فعالیت های آن دانشگاه درخصوص مواجهه با ویروس کرونا اشاره کرد.
این کمیته ها امور آموزشی، رفت و آمد دانشجویان داخلی و خارجی (تمامی دانشجویانی که در فضا های خوابگاهی زندگی می کنند حق خروج از فضا های خوابگاهی را ندارند)، بخشنامه های صادره و تمام اتفاقاتی که در آن دانشگاه رخ می دهد پیگیری، گزارش و اقدام می کنند. مقرر شده است تعداد روز های تعطیل در این ایام از تعطیلات تابستان کم شود.
برگزاری کلاس های درس در بستر فضای مجازی ازجمله: WeChat، Tencent Meeting، online meetingاز دیگر سازوکار های دولت چین است. این سازوکار به خصوص برای دروس تئوری، فعالیت های تحقیقاتی، پایان نامه ها و رساله ها که نیاز کمتری به فعالیت های آزمایشگاهی دارند، کارایی بیشتری دارد.
دسترسی رایگان به محتوای مقالات، کتاب ها، پایان نامه ها برای دانش آموزان، دانشجویان و اساتید نیز راهکار سوم است. بیشتر دانشگاه های کشور چین جزوات آموزشی که سابقاً برای دریافت آن ها نیاز به پرداخت هزینه بوده است را در این ایام به صورت رایگان در اختیار مخاطبان قرار داده است. در کنار دانشگاه ها بسیاری از کتابفروشی ها، فایل الکترونیکی کتاب ها را به صورت رایگان در دسترس مخاطبان قرار داده اند.
بخش های دیگری از این گزارش به سازوکار دولت چین برای دانش آموزان پرداخته است.
این گزارش در بخش دیگری به ضرورت های تعطیلی مدارس و دانشگاه ها در ایران اشاره دارد و در ادامه آمده است: تجربه شیوع بیماری هایی نظیر آنفلوانزا در مدارس و دانشگاه ها نشان می دهد که محیط متراکم کلاس های درسی مدارس و دانشگاه ها محلی برای شیوع بیماری همچون کرونا است به نحوی که در کوتاهترین زمان، این قبیل بیماری ها به همه افراد سرایت خواهد کرد.
یک مطالعه جدید در چین بر روی 425 مورد مبتلایان به این ویروس نشان می دهد که انتقال ویروس از انسان به انسان در تماس نزدیک رخ داده است.
نکته مورد اشاره دیگر پایین بودن سطح امکانات و تجهیزات بهداشتی در مدارس و دانشگاه ها و استفاده مشترک از سرویس های بهداشتی، سالن های غذاخوری، امکانات خوابگاهی، کتابخانه ها، تجهیزات ورزشی است که شیوع و گسترش ویروس کرونا در اینگونه فضا های آموزشی را سرعت می بخشد.
این گزارش تاکید می کند که روش خودمراقبتی که برای پیشگیری از ابتلای به این بیماری توصیه اکید شده است، در جمعیت دانش آموزی اساساً قابل اتکا نیست؛ لذا علاوه بر احتمال ابتلای دانش آموزان و پیامد های سلامتی برای آنان می تواند زمینه ساز انتقال ویروس به دیگر اعضای خانواده شود.
نکته مهم این است که دوره کمون بیماری 2 تا 14 روز است و علائم بیماری شامل تب، سرفه و تنگی نفس است. به تعبیری دیگر، ممکن است دانش آموز یا دانشجویی مبتلا به ویروس کرونا بوده و به سبب طولانی بودن دوره کمون، مراقبت های ضروری را انجام نداده باشد در حالی که ویروس کرونا طی همین دوره کمون به ویژه در جمعیت متراکم دانش آموزان و دانشجویان می تواند به صورت تصاعدی چند هزار فرد را آلوده کند.
پیشنهادات و توصیه های مراقبتی برای دانشگاه های ایران
این گزارش به توصیه های مراقبتی جدی که مراجع دانشگاهی درخصوص ویروس کرونا ارائه داده اند اشاره کرده است.
این توصیه ها عبارتند از: حتی الامکان از منزل خارج نشوید، در منزل از اتاق خود خارج نشوید و از سرویس بهداشتی مجزا استفاده کنید.
همه این ها در صورتی است که حدود 13 میلیون دانش آموز و بیش از 3.5 میلیون دانشجو، یعنی جمعیتی حدود 16.5 میلیون نفر روزانه از منزل خارج می شوند، از وسایل و امکانات عمومی استفاده می کنند و بدون داشتن تجهیزات بهداشتی اولیه با دیگران ارتباط برقرار می کنند.
راهکار های ارائه شده ازسوی وزارت آموزش و پرورش و وزارتین متولی آموزش عالی و آموزش پزشکی به دانش آموزان و دانشجویان بیشتر از جنس توصیه های رعایت بهداشت فردی همچون شست وشوی دست، عدم تجمع در یک مکان واحد، تعطیلی فعالیت های ورزشی، توزیع بروشور های مورد نیاز و مواردی از این دست است.
این در حالی است که از یکسو تجهیزات مراقبت بهداشتی همچون ماسک و محلول های ضدعفونی کننده در مدارس و دانشگاه یافت نمی شود و دوم آنکه حضور دانش آموزان و دانشجویان در کلاس درس و محوطه مدارس و دانشگاهها، خود به معنای تجمع در مکان واحد است؛ بنابراین چنین توصیه هایی به ویژه با توجه به شدت شیوع تصاعدی ویروس کرونا به هیچوجه عملیاتی نخواهد بود.
این گزارش تصریح می کند با توجه به طول دوره کمون ویروس کرونا از یکسو و در اختیار نبودن کیت های تشخیصی در مدارس و دانشگاه ها و نیز جمعیت بالای دانش آموزان و دانشجویان، امکان رصد و پایش لحظه ای شیوع این ویروس در مدارس و دانشگاه وجود ندارد.
همچنین توصیه وزارتخانه های متولی حوزه آموزش و پرورش عمومی و آموزش عالی به خانواده ها مبنی بر عدم حضور فرزندانشان در مدارس و دانشگاه ها در صورت بروز علائم بیماری، توصیه ای غیرمنطقی و کارشناسی نشده است، زیرا بروز علائم بیماری به معنای آن است که فرد بیمار دوره کمون و نهفتگی بیماری را طی کرده است و در طول آن مدت در کلاس های درس حضور یافته است که این خود به معنای امکان انتقال بیماری به دیگر افراد است.
همچنین واسپاری اختیار به خانواده ها در این خصوص باعث نیمه تعطیلی مدارس و عدم امکان ارائه خدمات آموزشی و ایجاد اختلاف در فرایند یادگیری ـ. یاددهی می شود.
گزارش مرکز پژوهش های مجلس راهکار هایی را با هدف کنترل و مقابله بهینه با شیوع و گسترش این بیماری در جامعه و ایجاد وحدت رویه در مدیریت نظام آموزشی کشور پیشنهاد کرده است.
بر اساس این پیشنهاد علاوه بر تعطیلی کلیه مدارس و دانشگاه های دولتی و غیردولتی کشور تا پایان اسفندماه، برای جبران عقب ماندگی های تحصیلی به میزان روز های تعطیل شده به سال تحصیلی افزوده شود.
همچنین تشکیل کمیته هماهنگی مقابله با کرونا در تمامی دانشگاه ها به منظور پایش و ارزیابی شرایط آموزشی و سلامتی دانشجویان دانشگاه و تصمیم گیری درخصوص ضرورت حضور معدود دانشجویان دارای پروژه های تحقیقاتی در دانشگاه و خوابگاه از دیگر پیشنهادات این گزارش است.
منبع: خبرگزاری دانشجو