گلایه های پیر نیاکان از عدم حمایت دولت

به گزارش مجله یک کامپیوتر، خبرگزاری ایسنا: داریوش پیرنیاکان ضمن آن که میزان حضور هنرجویان خارجی در ایران برای تحصیل موسیقی را کم دانست، گفت: از طرف دولت، هیچ گونه پشتیبانی برای ارائه موسیقی در خارج از کشور نشده و موسیقی ایران در جهان آن چنان مخاطب ای ندارد.

گلایه های پیر نیاکان از عدم حمایت دولت

این نوازنده و استاد دانشگاه در گفت وگو با ما، اظهار کرد: حضور دانشجویان خارجی در ایران برای تحصیل موسیقی خیلی کم و ضعیف است. سالی دو یا سه نفر و گاهی یک نفر برای تحصیل موسیقی به ایران می آیند که این افراد نیز به صورت شخصی به این کار علاقه مند شده اند. از سویی ما حد و حسابی برای پذیرش دانشجویان موسیقی خارجی در دانشگاه نداریم و ظرفیت خاصی را برای آن ها در نظر نگرفته ایم.

او با بیان این که من در خارج از کشور، بیشتر از داخل کنسرت داشته ام، گفت: از سال 64 تا 81 مرتب همراه آقای شجریان اجرا داشتیم، من در کشورهای مختلفی مانند نروژ، آمریکا و کانادا و کشورهای نزدیک، روی صحنه رفتم. نکته ای که باید به آن اشاره کنم این است که بخش اعظم کار موسیقی ما، همراه با شعر است و به دلیل این که افراد خارجی زبان شعر و حرف خواننده را متوجه نمی شوند، به کنسرت های ایرانی نمی آیند.

این نوازنده تار ادامه داد: از طرفی وقتی افرادی می خواهند در خارج از کشور برای ایرانی ها کنسرت برگزار نمایند، بیشتر به این توجه می نمایند که چه خواننده های معروفی همراه آن ها باشند تا سالن های کنسرت شان پر گردد و پول درآورند. بیشتر، ایرانی ها به کنسرت های موسیقی ایرانی خارج از کشور می آیند. اگر فردی خارجی هم به چنین کنسرتی می رود، به دلیل این است که در این زمینه پژوهش می نماید یا با تاریخ و فرهنگ ایرانی آشنا است.

پیرنیاکان کشور هند را در زمینه ارائه موسیقی به دنیا مثال زد و گفت: این کشور خیلی جلوتر از ایران، موسیقی خود را به کل دنیا نشان داده است. سالن های کنسرت آن ها در هر نقطه از دنیا نه با هندی های مقیم کشورهای مختلف، بلکه با افرادی از ملیت های متفاوت پر می گردد.

وی اضافه کرد: من با نوازندگان برجسته هندی مانند سلطان خان، امجد خان و ولایت خان نشست و برخاست داشتم. آن ها درباره موسیقی خود چیزی می گفتند که در ایران وجود ندارد و آن این است که مقامات دولتی هند موسیقی دانان خود را حمایت و هزینه می کردند تا به عنوان مثال، اجرایی را در لندن روی صحنه ببرند و موسیقی شان را ارائه نمایند. نوازندگان هندی نیز بدون دغدغه پول هتل، رفت وآمد، اقامت و درآمد در کشورهای مختلف اجرا می کردند.

این نوزانده اعلام کرد: این موضوع مربوط به گذشته است که موسیقی هند در دنیا شناخته شده نبود، اما در حال حاضر وقتی آن ها کنسرت برگزار می نمایند، بلیت های شان از یک سال قبل به فروش می رود.

پیرنیاکان اظهار کرد: با وجود این که موسیقی ایرانی پتانسیل و توانایی های خیلی بیشتری نسبت به موسیقی هندی دارد، متاسفانه در دنیا آن چنان مخاطب ای ندارد. این ها معضلات و آسیب هایی است که ما داریم و به موسیقی ما ضربه زیادی می زند.

او یادآوری کرد: در دورانی، سازمان تبلیغات اسلامی برای مناسبت های خاص جمهوری اسلامی، گروهای موسیقی را به خارج از کشور اعزام می کرد، اما این گروهای شناخته نشده بودند، زیرا موسیقی دانان شناخته شده حاضر نبودند برای کار مناسبتی به خارج بروند. هزینه های زیادی هم برای این کار می شد، اما نتیجه خاصی نداشت زیرا باز هم ایرانی ها مخاطب این اجراها بودند.

این استاد دانشگاه معتقد است: اعزام هنرمندان به خارج از کشور برای ارائه موسیقی ایرانی باید با هدف و روی حساب و کتاب باشد، از طرفی باید هزینه و گروه های موسیقی معین گردد، آن گاه به طور قطع موسیقی ایرانی هواداران زیادی پیدا خواهد نمود.

او با بیان این که موسیقی ما بین المللی نیست، زیرا آن را در خارج از کشور ارائه نکردیم، گفت: ما حتی این کار را در کشورهایی که زمانی جزو خاک ایران بودند نیز انجام ندادیم، در حالی که این کشورهای هنوز فرهنگ ایران را دوست دارند و بخشی از فرهنگ ایران هستند. اراده ای پشت این کار وجود ندارد.

پیرنیاکان در پاسخ به این پرسش که چه کارهای دیگری را می توان برای ارائه موسیقی ایران به دنیا انجام داد؟ اظهار کرد: ساختن فیلم مستند درباره موسیقی ایرانی و ارائه آن در جشنوارهای خارجی نیز فکر خوبی است. استادهای موسیقی دانشگاه مختلف نیز در قالب فرصت های مطالعاتی می توانند در دانشگاهای خارج از کشور موسیقی تدریس نمایند، اما این موضوع هم به حمایت دولت بستگی دارد. اگر چیزی در کشور کامل به رسمیت شناخته نگردد، رئیس دانشگاه نیز به فکر اعزام استادهای خود نمی افتد.

منبع: برترین ها
انتشار: 26 آذر 1398 بروزرسانی: 27 فروردین 1399 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 16679

به "گلایه های پیر نیاکان از عدم حمایت دولت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گلایه های پیر نیاکان از عدم حمایت دولت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید