ییلاق جواهردشت؛ منطقه ای حیرت انگیز در گیلان

به گزارش مجله یک کامپیوتر، دوستان باز هم قصد سفر به یکی از بهترین مناطق شمال ایران را داریم. اگر دلتان برای یک مسافرت از رنگ آرامش و تنفس عمیق در تلفیقی از کوه، دشت و آبی آسمان تنگ است، بی درنگ بار سفر ببندید تا با هم همسفر شویم برای لذت بردن از طبیعتگردی در جواهردشت گیلان که به راستی همچون جواهر تلألو رنگهایی از طبیعت را در قاب چشمانتان میهمان خواهد نمود. با ما در مقاله جواهردشت رودسر همراه شوید تا بدانید که جواهردشت کجاست و با بخشی کوچک از دیدنی های ییلاق جواهردشت آشنا شوید.

ییلاق جواهردشت؛ منطقه ای حیرت انگیز در گیلان

فهرست مطالب

منطقه ای بکر و باشکوهدیدنی هاارتفاعات سماموسوجه تسمیهزمینهای کشاورزی روستاچشمه های آب روستاقدمت چندین سالهنکاتی که باید بدانیدراه رسیدن

منطقه ای بکر و باشکوه

ییلاق جواهردشت رودسر، منطقه ای زیبا است که اندکی تأمل و ماندن در پهنه آن، حتما ذهن شما را از تمام دغدغه های فکری رها می نماید و آرامش را به وجودتان خواهد داد. تصورش را کنید که پستی دشت و بلندای کوه در زیر یک آسمان پاک به دور از هرگونه آلودگی شما را ترغیب به تنفس عمیق و بهره بردن از هوای مطلوب کوهستان خواهد نمود. بیشتر به سبزی دشت نگاه کنید و از عظمت کوه غافل نشوید. به خاطر این همه زیبایی در ییلاق جواهردشت و نزدیک بودن به آسمان با ابرهای سفیدش که گاه آنقدر به شما نزدیک می شوند که در سفیدی محو خواهید شد، حتما خدا را سپاس بگویید.

دیدنی ها

آستانه متبرکه نقره عباس در بدو ورودتان به جواهردشت گیلان واقع شده است و به شما این امکان را خواهد داد که روحتان را هم پالایش کنید و مصمم تر برای درک زیبایی های هستی، قدم به طبیعت بکر بگذارید. وقتی زمین سرسبز دشت فرشی در زیر پاهایتان شد و آسمان افق نگاهتان بود، از دوروبرتان غافل نشوید. خانه ها با سقفهای شیروانی و عبور و مرور حیوانات اهلی حتما نگاهتان را جلب خود خواهند کرد. چه فضایی بهتر از جواهردشت رودسر می تواند منعکس نماینده زیبایی های خلقت باشد؟!

ارتفاعات سماموس

قله سماموس گویی پهنه های سبز جواهردشت گیلان را به آغوش خود دعوت می نماید و بلندای آن 3620 متر از سطح دریاست. در قابی دیگر از این طبیعت بی نظیر گیاهانی که سرآمد آنها میش گوش نامیده می گردد و لطافت گلهای رنگین، آرامش را در وجودتان به کمال خواهند رساند. فکرش را کنید؛ پستی سبز دشت و بلندی قله، تنوع رنگ گلها، تلالو نور خوشید از پس ابرهایی که گویی در نزدیکی نگاهمان هستند و استشمام هوایی مطلوب و پاک، همه و همه تنها زیبایی را تقدیم شما می نمایند و یک چیز را از شما طلب خواهند کرد و آن چیزی نیست جز، بخشیدن حس خوب به خودتان.

وجه تسمیه

چرا جواهر؟ برای این سوال دو پاسخ و دو فرض بنا نهاده اند؛ فرض اول اینکه، بومیان منطقه اینطور نقل نموده اند که پیشتر فردی به نام جواهر شاید فردی مثل کدخدا، در این آبادی حضور داشته که مسئول رسیدگی به جواهردشت گیلان بود و البته مورد احترام همگان و همین امر، دلیل نام نهادن دشت به نام او بوده است. فرض دوم از اینجا نشات می گیرد که بدلیل زیبایی و سرسبز بودن منطقه، نام جواهر بر این دشت و این منطقه گذاشته شد تا شاید توصیف گر بخشی از زیبایی هایش باشد.

زمینهای کشاورزی روستا

از بحث نامگذاری جواهردشت رودسر که بگذریم، این بار از شما می خواهیم توجهتان را به زمینهای کشاورزی و بخصوص زمینهای زیرکشت سیب زمینی معطوف کنید. آنقدر زمینهای این منطقه مناسب برای کشت بوده که محلیان با سیم هایی از نوع خاردار به تقسیم این زمینها در میان خود پرداخته اند. در کنار این مناظر، اگر پهنه های وسیع سبز رنگ هم در نگاهتان جای گرفته اند، بد نیست براساس مقاله جواهردشت کجاست بدانید شما در حال بازدید از ناصره دشت و لووه سر هستید. پس، در کنار مشاهده طبیعت، دانش خود را هم ارتقا دهید تا یک طبیعتگرد تمام معنا بدل شد.

چشمه های آب روستا

بعد از یک گشت و گذار حسابی در ییلاق جواهردشت رودسر، اگر احساس تشنگی می کنید و آب معدنی همراه ندارید، بدنبال آب لوله کشی نباشید. براساس مقاله جواهردشت کجاست باید بدانید که متاسفانه، این امکانات هنوز در این منطقه فراهم نشده اند، ولی با محلیان جواهردشت همراه شوید تا از چشمه های محل برای تامین آب مورد احتیاج خودتان استفاده کنید.

قدمت چندین ساله

بد نیست بدانید بعضی قدمت ییلاق جواهردشت را بیش از 400 سال می دانند ولی، این ادعای اذهان عمومی است و سندی دال بر تایید این گفته از جانب مورخان و تاریخدانان وجود ندارد. به هرحال آنچه از جواهردشت گیلان حتی در کتابهایی چون محققان دارالمرز گیلان، از آستارا تا آستارآباد، رویان و دستمدار، راهنمای گیلان و کتاب گیلان ذکر شده، تنها چند نام است. آنچه از قدمت این سرزمین چون جواهر به عینیت و واقعیت نزدیکتر است، گویای این مطلب بوده که قدمت جواهردشت رودسر از 300 سال پیشروی نمی نماید.

نکاتی که باید بدانید

همسفران عزیز لطفا چند نکته را براساس مقاله جواهردشت کجاست بخاطر داشته باشید:

-اول اینکه اگر هوای کوهپیمایی به سرتان زد، حتما با افرادی که راستا را می شناسند، همراه شوید تا خدای نانموده، مسئله ای در راستا جواهردشت گیلان برایتان پیش نیاید و خاطرات خوشتان بر باد نروند.

-اگر اهل خرید هستید، پس در بدو ورودتان به جواهردشت گیلان سری به بازار بزنید و کوله بار خودتان را از چیزهایی که می خواهید، پر کنید. البته، زیاد هم کوله خودتان را سنگین نکنید.

-نکته جالب درباره ییلاق جواهردشت، برگزاری مسابقاتی است که سازمان میراث فرهنگی گیلان و بخش خصوصی مسئولیت آنها را دارند. اگر اهل تماشای مسابقات طناب کشی و اسب دوانی هستید، از این منطقه غافل نشوید. البته یک مسابقه منحصر بفرد دیگر هم برگزار می گردد که هواداران خاص خود را می طلبد و آن، مسابقات کشتی گیله مردی هستند.

راه رسیدن

براساس جواهردشت کجاست باید بدانید که باید راهی شرق گیلان شوید. در اینجا با تابلوی چابکسر رو به رو می شوید. شما برای رسیدن به چابکسر باید رامسر را هم پشت سر بگذارید و بعد از مسافت 5 کیلومتر، وارد چابکسر شوید. از چابکسر راستا بعدیتان به سمت غرب و انتخاب راستا کلاچای است. بعد از این منطقه و رانندگی مسافتی 9 کیلومتری، به جاده سیاهکلرود می رسید. این جاده محصور میان باغهای پرتقال است. پس، راه هرگز شما را خسته نخواهد نمود، چراکه خود راستا هم زیبایی طبیعت را به چشمانتان هدیه خواهد داد.

بعد از اتمام جاده، شما به روستای سیاهکلرود خواهید رسید. خب، همین جا توقف نموده و یک راه را درست انتخاب کنید. یک راه این است که شما با خودروی خود به سمت جواهردشت راهی شوید. البته، براساس مقاله جواهردشت کجاست باید بدانید که طی این راستا از روستای خیاط محله به سمت جواهردشت، با یک خودروی دو دیفرانسیلی امکانپذیر است. پس در غیر این صورت، قید رانندگی در این راستا را بزنید. راه دوم، پارک خودروی شخصی و طی کردن بقیه راستا با جیپهای KM است که علاوه بر دو دیفرانسیل بودن و بی پلاکی، مناسبترین خودرو برای طبیعتگردان و عاشقان طبیعت هستند.

در ادامه بخوانیدجاذبه های گردشگری استان گیلان | استان سرسبز و زیبای ایران

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: همگردی
انتشار: 28 مهر 1400 بروزرسانی: 28 مهر 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 38509

به "ییلاق جواهردشت؛ منطقه ای حیرت انگیز در گیلان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ییلاق جواهردشت؛ منطقه ای حیرت انگیز در گیلان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید