10 نکته دانستنی از کالینن، نخستین شاسی بلند رولزرویس
به گزارش مجله یک کامپیوتر، سال گذشته کمپانی رولزرویس نخستین SUV خود را با نام کالینن (Cullinan) معرفی کرد.

سال گذشته کمپانی رولزرویس نخستین SUV خود را با نام کالینن (Cullinan) معرفی کرد.
این فرزند خلف درواقع تلاشی است برای تصاحب عنوان لوکس ترین شاسی بلند جهان توسط نامی که هم اکنون مجلل ترین سدان ها را می سازد.
ظاهر کالینن کاملاً عناصر بصری شناخته شده یک رولزرویس را به نمایش می گذارد و باطن آن همانند تمامی ساخته های این برند اصیل، بدون هیچ محدودیتی طبق سلیقه خریدار قابل شخصی سازی است.
جالب تر آنکه، برخلاف سایر هم خانواده هایش می تواند بسیار کاربردی باشد و روی سطوحی غیر از آسفالت نیز به ماجراجویی بپردازد.
علاوه بر مشخصات ظاهری و فنی، اولین قدبلند رولزرویس ویژگی های جالب توجه دیگری هم در دل دارد که برای دانستنشان باید نگاهی دقیق تر بدان انداخته و زیر پوستش بروید.
در ادامه نگاهی به 10 مورد از این ویژگی ها می اندازیم.
الماس
نام کالینن را از الماس 3160 قیراتی کالینن که عظیم ترین الماس جهان بوده و در منطقه ای به همین نام در آفریقای جنوبی کشف شده، گرفته اند.
این معبد سال 1905 میلادی برای ادای احترام به رئیس وقت، توماس کالینن (Thomas Cullinan)، به کالینن تغییر نام داد.
چهره
شاکله جعبه ای و پیروی کامل کالینن از سبک طراحی دیگر محصولات رولزرویس نظرات مثبت و منفی زیادی را به همراه داشته است.
امروزه این چهره خصوصاً در بازار انگلستان مخالفان سرسختی دارد! تا جایی که به کالینن القاب تاکسی سیاه، ونِ پست چی ها و... را نسبت می دهند و کاملاً آن را کهنه و تکراری می دانند.
این حجمه منفی پیش تر درباره نسل اول پورشه کاین و بنتلی بنتایگا هم وجود داشت و باید دید آیا دیگر ویژگی های فوق العاده اش با گذر زمان از شدت آن می کاهند یا خیر.
ماندگار
کالینن فقط یک مرکب اشرافی برای استفاده های خاص نیست و پیش از فراوری، در ارتفاعات اسکاتلند، طبیعت ایالات متحده، بیابان های کشور های عربی و کوهستان های اتریش بیش از 19000 کیلومتر آزمایشات نفس گیر و طاقت فرسای دوام و پایداری را پشت سر گذاشته است.
شاید برایتان جالب باشد رولزرویس برای انجام این آزمایشات حتی با نشنال جئوگرافی نیز همکاری نزدیکی را کلید زد و از تجارب آن ها در سفر های خارج جاده و طبیعت گردی بهره جست.
همه جارو
تعبیه شاسی پیشرفته آلومینیومی، سامانه چهار چرخ محرک هوشمند، فرمان پذیری محور عقب، ارتفاع 1835 میلی متری بدنه، تعلیق بادی پیشرفته اقتباسی از مدل فانتوم که به صورت لحظه ای به شتاب گیری، اشارات فرمان، حسگر ها و دوربین ها پاسخ می دهد، دکمه اختصاصی آف رود که همه چیز را برای گذر از راستا های بیابانی، کوهستانی و ناهموار آماده می نماید و تجهیزات خاص رولزرویس ازجمله جایگاه های جداگانه عقب با امکانات ویژه در کالبد کالینن موجب شده تا خریدار بتواند گشت وگذار ها و سفر های جذاب داخل و خارج جاده را در لوکس ترین و راحت ترین حالت ممکن تجربه کند.
کاربردی
کالینن با وجود طول 5341 میلی متری و عرض 2000 میلی متری بواسطه بهره گیری از جایگاه های تاشوی برقی سه نفره عقب، درب پنجم دوتکه، صندوق بار عظیم که حجم آن با خواباندن جایگاه ها به 597 لیتر می رسد، افزایش ارتفاع کف صندوق برای سهولت جابجایی وسایل و نیز حالت رانندگی تک دیفرانسیل می تواند برای امور روزمره و خانوادگی و رفت وآمد های غیر تجملاتی هم مورد استفاده قرار گیرد؛ البته اگر بتوانید با مصرف سوخت بالای آن کنار بیایید!
منحصربه فرد
نخستین قدبلند رولزرویس با تجهیز به مواردی همچون سقف تمام چرم، جایگاه های مجزای عقب با تنظیم تمام برقی، خروجی انواع پورت ها، میز کار و نمایشگر اختصاصی برای هریک از سرنشینان، حائل شیشه ای بین جایگاه ها و محفظه بار، عایق بندی اختصاصی ردیف عقب، یخچال و ست مخصوص نوشیدنی بین جایگاه ها، وای فای هات اِسپات، سیستم صوتی و پخش صدای بسیار حرفه ای، قابلیت تعبیه هرگونه پوشش موردعلاقه خریدار و مواردی از این دست حقیقتاً برداشت نوینی از مفهوم شاسی بلند لوکس ارائه می نماید.
گران
بنتلی بنتایگا به عنوان یکی از لوکس ترین شاسی بلند های جهان بهایی 229 هزار دلاری دارد، اما کالینن پا را بسیار فراتر از این گذاشته و با حدود قیمت سنگین 325 هزار دلاری نه تن ها حدود 100 هزار دلار از بنتایگا گران تر است، بلکه به خودی خود و به عنوان عضو جدید کارزار شاسی بلند های لوکس و مجلل نیز بیش از اندازه گران قیمت به نظر می رسد!
سریع
شاید در نگاه اول ابعاد عظیم و وزن خشک 2753 کیلوگرمی تصویری تنبل از کالینن بسازد، اما باید گفت: قلب 6.75 لیتری 12 سیلندر این خودرو 563 اسب بخار قدرت در دور 5000 و 850 نیوتن متر گشتاور در دور 1600 تحویل می دهد که گرچه ضعیف تر از بنتایگا است، اما به هر حال شتاب اولیه 5.2 ثانیه ای و سقف سرعت 250 کیلومتر بر ساعت (محدودیت الکترونیکی) را به ارمغان می آورد که برای چنین جثه ای کاملاً راضی کننده به نظر می رسد.
خوش اشتها
پیشرانه V12 این قدبلند متعصب در یکصد کیلومتر شهری، جاده ای و ترکیبی به ترتیب 22.4، 11 و 15 لیتر بنزین مصرف و به ازای هر کیلومتر از راستا حرکت 341 گرم دی اکسید کربن آزاد می نماید!
با این ارقام نام کالینن در جدول آلایندگی EPA در گروه هفتم و سطح M. جای می گیرد و وضعیتی مشابه سوپراسپرت ها دارد.
متوازع
به محض باز شدن در ها با یک لمس ساده، ارتفاع کالینن 5 سانتی متر (2 اینچ) کاهش می یابد تا سرنشینان به راحتی سوار و پیاده شوند و ارتفاع زیاد خودرو آزارشان ندهد.
از طرفی، نوع خاص در ها (موسوم به Coach Doors) خصوصاً در ردیف عقب نقش بسزایی در سهولت ورود و خروج افراد با قامت مختلف ایفا می نماید.
منبع: فرادید