15 روش طبیعی و موثر برای درمان گلو درد

به گزارش مجله یک کامپیوتر، مطمئنم شما هم معتقدید که گلو درد یکی از آزاردهنده ترین دردها است. گلو درد حس ناخوشایندی است که در هنگام بروز بعضی بیماری ها ایجاد می گردد. از اولین علائم شایع آن درد و تحریک گلو به هنگام بلع و خوردن غذا است. گلو درد به عنوان علامتی مهم از سوی سیستم ایمنی بدن است که بدن به هنگام روبرو با عفونت های ویروسی و یا باکتریایی بروز می دهد. می توان آن را به عنوان چراغ قرمز و زنگ خطر سیستم ایمنی بدن از وجود ویروس یا باکتری در بدن قلمداد کرد و درمان گلو درد را جدی گرفت. با خبرنگارانمگ همراه باشید تا در این مقاله شما را ساده ترین روش های طبیعی درمان گلو درد آشنا کنیم.

15 روش طبیعی و موثر برای درمان گلو درد

اولین علائم گلو درد

وقتی بدن به بعضی بیماری های ویروسی و باکتریایی مبتلا می گردد، پاسخ سیستم ایمنی بدن در این موقعیت ایجاد التهاب و تورم در غشای درونی و مخاطی گلو است تا درد را برای ما قابل تحمل کند. احساس خشکی، درد، گرفتگی، سوزش، سختی در هنگام بلع موادغذایی و… می توانند از اولین علائم گلو درد باشند.

درمان طبیعی گلو درد با داروهای طبیعی

چند درمان طبیعی برای تسکین درد گلو وجود دارد که همگی با استناد به شواهد عملی قابل استفاده هستند. در ادامه به موثرترین آن ها اشاره می کنیم.

1. ریشه گل ختمی

گل ختمی به عنوان یکی از درمان های طبیعی و گیاهی پرکاربرد برای تسکین گلو درد است، مردم از دیرباز از گیاه گل ختمی یا عصاره آن برای درمان و تسکین گلو درد و سایر بیماری ها استفاده می کردند. در اینجا نحوه استفاده از آن را برای شما خواهیم گفت.

مواد مورد احتیاج:

  • آب سرد: 1 لیتر
  • ریشه خشک شده گل ختمی: 28گرم (1اونس)

طرز تهیه:

یک ظرف را با آب سرد پر کنید. ریشه گیاه گل ختمی را در پارچه تمیز و یا محفظه توری دم نوش بگذارید و داخل ظرف قرار دهید به طوری که درون ظرف معلق باشد. به مدت 1 شب و یا حداقل 8 ساعت زمان بدهید تا به طور کامل دم بکشد. سپس داخل لیوان ریخته و به همراه کمی شیرین نماینده، مانند شکر یا عسل استفاده است. این دمنوش را می توانید در طول روز کم کم بنوشید تا به کاهش علائم گلو درد منجر گردد.

  • همه چیز درباره سرفه خشک؛ از ارتباط با کرونا تا علل و روش های درمان

2. گیاه مریم گلی

مریم گلی یکی از گیاهان محبوب در آشپزی است که خواص دارویی متعددی نیز دارد. استفاده از گیاه مریم گلی برای درمان التهاب در بسیاری از بیماری ها کاربرد دارد و مطالعات نشان می دهند که به درمان گلو درد نیز یاری می نماید.

حتی در بعضی تحقیقات اشاره شده است که استفاده از اسپری گیاه مریم گلی می تواند تاثیر بیشتری در کاهش گلو درد نسبت به اسپری لیدوکائین داشته باشد. برای استفاده از مریم گلی تا به حال عوارض جانبی گزارش نشده است. در طب سنتی از مریم گلی برای مبارزه با باکتری ها، کاهش التهابات و درمان بیماری های تنفسی استفاده می گردد.

طرز تهیه اسپری مریم گلی

برای تهیه اسپری گیاه مریم گلی می توانید اقدامات زیر را انجام دهید.

مواد مورد احتیاج:

گیاه مریم گلی آسیاب شده: 1 قاشق چای خوری

گیاه سرخارگل: 1 قاشق چای خوری

آب: 2/1 فنجان

طرز تهیه:

آب را بجوشانید. گیاه مریم گلی و سرخارگل را در یک ظرف کوچک قرار دهید و آب جوش را به آن اضافه کنید. به مدت 30 دقیقه کنار بگذارید. مخلوط را از صافی عبور دهید تا تفاله و آب آن جدا گردد. مایع به دست آمده را در یک ظرف اسپری کوچک بریزید و در صورت احتیاج در گلوی خود اسپری کنید.

تحقیقات نشان می دهد که اسپری مریم گلی می تواند به اندازه داروهای شیمیایی ضدعفونی نماینده و تسکین دهنده گلو درد موثر باشد.

3. سرکه سیب

سرکه سیب یک ماده مقوی طبیعی است که به افزایش سلامتی یاری می نماید. قرن ها است که از آن به عنوان یکی از عناصر اصلی درمان های دارویی استفاده می گردد. ماده اصلی فعال آن استیک اسید است که برای مبارزه با باکتری ها به بدن یاری می نماید. بقراط که یکی از پزشکان یونان باستان و به پدر دارو معروف است، ترکیبی از سرکه سیب و عسل را به عنوان یکی از داروهای اصلی جهت درمان آنفولانزا، سرفه و گلو درد تجویز می کرد.

برای استفاده از سرکه سیب در تسکین گلو درد به صورت زیر اقدام نمایید. یک فنجان آب گرم به همراه یک قاشق غذاخوری سرکه سیب و یک قاشق غذاخوری عسل (استفاده از عسل اختیاری است.) را مخلوط نموده و بنوشید.

همانطور که می دانید سرکه سیب خاصیت ضدباکتریایی دارد و استفاده از آن در تسکین گلو دردهای باکتریایی بسیار مفید است. از عوارض استفاده از سرکه سیب می توانیم به پوسیدگی دندان و مسائل گوارشی اشاره کنیم.

4. غرغره آب نمک

غرغره آب نمک یکی از روش های شایع در درمان طبیعی گلو درد است که بیشتر افراد نیز به وفور از آن استفاده می نمایند. نمک موجود در محلول آب نمک هنگام غرغره، آب موجود در بافت گلو را بیرون می کشد و به کاهش تورم ناشی از گلو درد یاری می نماید. همچنین شایان ذکر است که غرغره محلول آب نمک برای از بین بردن میکروب های مضر گلو بسیار مفید است.

مواد مورد احتیاج:

آب و نمک

طرز استفاده:

یک فنجان آب گرم را با یک قاشق چای خوری نمک ترکیب نموده و هم بزنید تا نمک کاملا در آب حل گردد. از این محلول می توانید هر یک ساعت یک بار غرغره کنید تا به تسکین درد گلو و کاهش التهاب آن یاری کند.

5. عسل

عسل علاوه بر خاصیت شیرین نمایندگی خواص دارویی بی شماری دارد. عسل طبیعی دارای خاصیت ضدالتهابی، آنتی اکسیدانی و ضدمیکروبی است. عسل طبیعی علاوه بر یاری به مبارزه با عفونت گلو، به تسکین گلو درد نیز یاری می نماید. همچنین از عسل برای ایجاد طعم بهتر در بعضی داروهای خاص نیز استفاده می گردد. اگر از عسل در ترکیب آب گرم و سرکه سیب و گیاهان دیگر بهره ببرید، خاصیت درمانی چندین برابر خواهد شد.

توجه داشته باشید که استفاده از عسل برای کوکان زیر یک سال مجاز نیست. زیرا روده آن ها هنوز به باکتری سالم مجهز نیست و اگر در عسلی که مصرف می کنید میکروب بوتولیسم وجود داشته باشد، می تواند برای آن ها بسیار خطرناک باشد.

همچنین افرادی که از مصرف شکر اجتناب می نمایند یا رژیم غذایی کم کربوهیدرات دارند، ممکن از مصرف عسل نیز خودداری نمایند زیرا عسل به عنوان نوعی قند محسوب می گردد.

6. ریشه شیرین بیان

گیاه شیرین بیان، گیاه بومی اروپا و آسیای جنوبی است. شیرین بیان به دلیل عطر و طعم شیرین اش شناخته شده است و در طب سنتی بسیار پرکاربرد است. شیرین بیان خاصیتی شبیه به آسپرین دارد که ممکن است به کاهش درد گلو یاری کند. همچنین دارای اثرات ضدویروسی، ضدباکتریایی و ضدالتهابی است.

مطالعات صورت گرفته روی گیاه شیرین بیان حاکی از آن است که مصرف آن پس از جراحی به طور قابل توجهی می تواند گلو درد ناشی از عبور لوله های تنفسی را کاهش دهد. همچنین تحقیقاتی دیگر نشان می دهد که غرغره آب شیرین بیان برای تسکین گلو درد بسیار مفید است.

همچنین استفاده از چای شیرین بیان بسیار مفید است و برای تهیه چای شیرین بیان، احتیاج است که ریشه شیرین بیان را با آب داغ ترکیب کنید و به مدت 5 دقیقه اجازه دهید تا خنک گردد، سپس قبل از نوشیدن آن را از صافی رد کنید و میل کنید.

7. آب لیمو

آب لیمو یک نوشیدنی تازه نماینده است که ممکن است درد گلو را در هنگام سرماخوردگی یا آنفولانزا کاهش دهد. لیمو حاوی ویتامین سی c و سایر آنتی اکسیدان ها است. این ترکیب بی نظیر با التهاب ایجاد شده در گلو مبارزه نموده و به درمان گلو درد یاری می نماید. مصرف لیمو همچنین میزان بزاق دهان را افزایش می دهد و می تواند به مرطوب نگه داشتن غشای مخاطی دهان یاری نموده و از خشکی گلو جلوگیری کند.

بهتر است لیمو را به همراه آب گرم و کمی عسل ترکیب کنید تا خاصیت آن بیشتر گردد.

8. چای زنجبیل

زنجبیل ادویه ای با اثرات ضدباکتری و ضدالتهابی است که در تسکین درد گلو بسیار خوب عمل می نماید. بعضی مطالعات نشان می دهند که عصاره زنجبیل در برطرف باکتری ها و ویروس های ناشی از بیماری های تنفسی بسیار موثر بوده و می تواند به کاهش التهابات گلو و ریه بیماران مبتلا به سل و بیماران ریوی یاری کند.

طرز تهیه چای زنجبیل

مواد مورد احتیاج:

  • ریشه گیاه زنجبیل
  • آب: 1 لیتر
  • عسل یا شیرین نماینده دلخواه: یک قاشق غذاخوری
  • کمی آب لیموی تازه

طرز تهیه:

ریشه زنجبیل را پوست بگیرید و آنر را رنده کنید. آب را در ظرف مناسبی بجوشانید. یک قاشق غذاخوری زنجبیل رنده شده را درون آب جوش بریزید و با درپوش مناسبی درب آن را بپوشانید و مدت 10 دقیقه به آن استراحت دهید. مقداری شیرین نماینده مانند عسل یا شکر و کمی آب لیموی تازه به آن اضافه کنید و مخلوط کنید.

این چای را می توانید به صورت سرد و گرم بهره ببرید. با مصرف چای گیاه زنجبیل به درمان عفونت، کاهش التهاب و تسکین گلو دردتان یاری کنید.

9. روغن نارگیل

روغن نارگیل به عنوان یک خوراکی همه کاره است که فواید بیشماری برای سلامتی دارد. روغن نارگیل به عنوان یک داروی تسکین دهنده غشای حلق به کار برده می گردد. باید توجه داشته باشید که در مصرف روغن نارگیل به هیچ عنوان نباید زیاده روی کنید چون ممکن است مصرف بیش از حد آن اثر ملین داشته باشد. مصرف بیشتر از دو قاشق غذاخوری روغن نارگیل به همراه آب گرم در روز مجاز نمی باشد.

روغن نارگیل برای گلو به عنوان یک آرام بخش اثر می نماید و التهاب را از بین می برد.

10. دارچین

دارچین یک ادویه معطر و خوشمزه است که سرشار از آنتی اکسیدان است و خواص ضدباکتریایی برای بدن دارد. در طب چینی از دارچین برای درمان سرماخوردگی، آنفولانزا و گلو درد استفاده می گردد. یکی از خوشمزه ترین نوشیدنی های محتوی دارچین، شیربادام و دارچین است که برای تسکین گلو درد گزینه بسیار خوبی است.

موارد مورد احتیاج برای تهیه شیر بادام:

  • شیربادام: 1 فنجان
  • دارچین آسیاب شده: نصف قاشق چای خوری
  • جوش شیرین: 8/1 قاشق غذاخوری
  • عسل یا یک شیرین نماینده دلخواه: 1 قاشق غذاخوری

طرز تهیه: دارچین و جوش شیرین را در ظرفی ریخته و مخلوط کنید. شیر بادام را اضافه کنید. حال مخلوط را گرم نموده تا به درجه جوش برسد. سپس آن را از روی حرارت بردارید و عسل یا شیرین نماینده مورد نظر را به آن اضافه نموده و میل کنید.

استفاده از چای دارچین به عنوان یک نوشیدنی گرم برای تسکین درد گلو در زمان بروز سرماخوردگی و آنفولانزا بسیار یاری نماینده است.

11. مصرف مایعات فراوان

اگرچه بلعیدن غذا با وجود گلو درد بسیار آزاردهنده است، اما نوشیدن مقدار زیادی آب و یا مایعات دیگر می تواند به فرایند بهبودی یاری کند. هیدراته نگه داشتن غشای مخاطی گلو به فرایند بهبودی گلو درد سرعت بخشد.

در هنگام گلو درد بهتر است چای، دم نوش گیاهی، آب و یا سایر نوشیدنی ها را در هر حرارتی که احساس راحتی می کنید به فراوانی میل کنید.

12. فواید مصرف سوپ مرغ

سوپ مرغ به عنوان یک غذای مهم برای دوره سرماخوردگی و گلو درد است. این غذای ساده به دلیل اینکه آب فراوانی دارد می تواند در هنگام بیماری بلع را برای بیمار راحت کند و مقدار زیادی آب به بدن بیمار برساند.

مصرف سیر در خوراک سوپ می تواند فواید آن را دو چندان کند. زیرا با افزودن سیر به سوپ، ویتامین و آنتی اکسیدان بیشتری به بدن می رسد.

13. چای نعناع

چای نعناع نوشیدنی خوش طعم و عطری است که شامل ترکیبات ضدالتهابی فراوانی است. وجود نعناع در چای می تواند باعث ایجاد بی حسی در گلو شده و گلو درد را به مقدار زیادی تسکین دهد.

چای نعناع فاقد کافئین است و به دلیل طعم طبیعی و شیرین آن معمولا به شیرین نماینده اضافی احتیاج ندارد.

برای تهیه چای نعناع می توانید از روش جوشاندن برگ های تازه نعناع به مدت 3 الی 5 دقیقه در آب و سپس صاف کردن آن بهره ببرید.

14. چای بابونه

بابونه که پیشینیان ما از آن برای مصارف دارویی استفاده می کردند. بعضی تحقیقات نشان می دهد که چای بابونه به عنوان آرام بخش در دوران بیماری نیز استفاده می گردد تا باعث خواب آرام بیمار شده و به فرایند بهبودی سرعت بخشد. تحقیقات دیگری حاکی از این است که بابونه برای مبارزه با عفونت و کاهش درد بسیار مفید است.

چای بابونه عطر و طعم مطبوع و ملایمی دارد و مانند سایر چای های گیاهی، این چای هم فاقد کافئین است.

15. مصرف آب نبات های مخصوص گلو درد

درست است که مصرف انواع چای، دم نوش و سایر نوشیدنی های گیاهی تسکین دهنده هستند و باعث آب رسانی بیشتر به بدن می شوند، اما گاهی در بعضی موقعیت ها مصرف آب نبات های گلو درد می تواند روشی در دسترس و ساده برای تسکین سریع گلو درد به حساب آید. پس، از مصرف آن ها غافل نشوید.

کلام پایانی

گلو درد ممکن است یک بیماری به ظاهر ساده باشد اما اگر به سرعت درمان نگردد و مورد بی توجهی قرار گیرد، ممکن است موجب آسیب جدی به تارهای صوتی گردد. در زمان بروز گلو درد شاید اولین راه درمان، مراجعه به پزشک باشد ولی در بعضی موارد ممکن است عامل ایجادنماینده گلو درد آنچنان جدی نباشد و با استفاده از روش های ذکر شده به سادگی درمان شوند.

منبع: medicalnewstoday

اسلیم فا

اسلیم فا: مجله دوخت و دوز، طراحی لباس و انتخاب لباس

فیس راز

فیس راز | گفتگو و همدلی راه حل رفع همه مشکلات
منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 6 شهریور 1400 بروزرسانی: 6 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 49203

به "15 روش طبیعی و موثر برای درمان گلو درد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "15 روش طبیعی و موثر برای درمان گلو درد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید