18 خوراکی ممنوعه برای بوفه مدارس

به گزارش مجله یک کامپیوتر، معاون هماهنگی، اقتصادی و نظارت بر امور استان های سازمان دانش آموزی فهرست 18 قلم خوراکی ممنوعه و هفت گروه خوراکی مجاز در بوفه های مدارس را بیان کرد و از راه اندازی سامانه ای برای توسعه تعاملات و رصد بوفه مدارس اطلاع داد.

18 خوراکی ممنوعه برای بوفه مدارس

سید هادی دلبری در گفت وگو با خبرنگاران، با بیان اینکه در کل کشور حدود 106 هزار پایگاه تغذیه سالم یا همان بوفه در کلیه مدارس اعم از مدارس دولتی و غیردولتی داریم اظهار کرد: طبق شیوه نامه بوفه ها، مدارس از ناحیه آموزش و پرورش شهرستان خود درخواست مجوز می نمایند، بازرس بوفه را رصد می نماید و اگر حائز شرایط بودند مجوز فعالیت دریافت می نمایند.

وی اضافه کرد: این مجوز یک ساله اعطا می گردد و سازمان دانش آموزی مجری طرح است. یک تفاهم نامه همکاری با معاونت تربیت بدنی و سلامت وزارتخانه داریم که هر ساله مباحث تخصصی بهداشتی پایگاه های تغذیه سالم را رصد می نمایند و یکی از اعضای کمیته هایی که به استان ها اعزام می شوند نماینده اداره کل سلامت است.

معاون هماهنگی، اقتصادی و نظارت بر امور استان های سازمان دانش آموزی کشور از راه اندازی سامانه پیامکی به منظور ارتباط و تعامل دوسویه با دانش آموزان و مدارس اطلاع داد و گفت: سامانه ای با سرشماره 3000588384 راه اندازی شده که دانش آموزان و خانواده ها در صورت مشاهده تخلفات بوفه ها می توانند موارد را گزارش دهند.

دلبری با تاکید بر اینکه طبق دستورالعمل متولی پایگاه ها و فروش اقلام مجاز و غیرمجاز، مدیران مدارس هستند مطرح کرد: بالغ بر 98 درصد مدیران مدارس به شیوه نامه عمل می نمایند. در سال گذشته هم آمار تخلفات محسوس نبود.

وی با بیان اینکه هر سال دستورالعمل بهداشتی و ضوابط مربوط به پایگاه های تغذیه سالم را به مدارس ارسال می کنیم، فهرست حدود 18 قلم خوراکی ممنوعه را خاطرنشان کرد و گفت: این اقلام ارزش غذایی بالایی ندارند که شامل فرآورده های غلات حجیم شده با هر نام تجاری انواع چیپس سیب زمینی و ذرت، انواع یخمک، نوشابه های گازدار و ماءالشعیر، دوغ گازدار، آدامس های حاوی مواد قندی، سوسیس، کالباس، کلیه فرآورده هایی که در آنها سوسیس و کالباس وجود دارد، انوع سالاد الویه، انوع لواشک، آلو و آلوچه بدون بسته بندی و فاقد مجوزهای بهداشتی وزارت بهداشت، آبنبات هایی که به سطح دندان می چسبند، انواع آب میوه هایی که دارای قند اضافه کرده اند، فلافل، سمبوسه، انواع اشترودل گوشتی و غیرگوشتی بدون بسته بندی و فاقد مجوز، انواع پیراشکی و دونات، بستنی یخی، پاستیل، خیارشور و انواع سس ها است.

معاون هماهنگی، اقتصادی و نظارت بر امور استان های سازمان دانش آموزی کشور هفت گروه خوراکی مجاز و قابل ارائه در پایگاه های تغذیه مدارس را نیز به این توضیح خاطرنشان کرد و گفت: خشکبار، خرما، انواع مغزها و دانه ها از نوع بدون نمک، شیر و فرآورده های آن، نوشیدنی شامل دوغ بدون گاز و آب معدنی دارای مجوز، انواع میوه، بیسکویت بدون کرم، کیک و کلوچه، لقمه سالم شامل نان و پنیر و گردو، نان و تخم مرغ، نان و پنیر و خیار و نان و پنیر و گوجه در بسته بندی تک نفره و بهداشتی، غذاهای پخته شامل انواع آش، سوپ، لوبیا، عدسی، شله زرد، فرنی، حلیم و سمنو که در شرایط بهداشتی و به صورت روزانه طبخ شده باشند، مجاز هستند.

دلبری همچنین با بیان اینکه استقبال از دریافت مجوز بالاست گفت: هنوز آمار نهایی و دقیق مجوزها معین نیست و اگر مدارسی باقی ماند باشند تا هفته اول آبان مهلت دارند که اقدام نمایند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 29 بهمن 1397 بروزرسانی: 27 فروردین 1399 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 1722

به "18 خوراکی ممنوعه برای بوفه مدارس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "18 خوراکی ممنوعه برای بوفه مدارس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید